معرفی قهوه اتیوپی و دلایل محبوبیت آن

  پنجشنبه، 03 خرداد 1403   زمان مطالعه 8 دقیقه
معرفی قهوه اتیوپی و دلایل محبوبیت آن
قهوه اتیوپی یکی از انواع مختلف عربیکا می‌باشد که به علت کیفیت بالا و طعم لطیف خود طرفداران زیادی دارد. در ادامه به طور کامل قهوه اتیوپی را از جهات مختلف بررسی می‌کنیم تا چرایی عشق به قهوه اتیوپی را بهتر درک کنیم.

برای مردم اتیوپی، قهوه یک محصول معمولی برای کشت و برداشت نیست؛ قهوه با فرهنگ و هویت اتیوپی عجین شده است و این راز کیفیت بالای قهوه اتیوپی است. این قهوه به علت طعم‌های جذابی که دارد، جزو محبوب‌ترین قهوه‌ها به شمار می‌آید و در سراسر جهان از شهرت خاصی برخوردار است. عواملی مثل شرایط اقلیمی و جغرافیایی بسیار مناسب، نوع روش‌های فرآوری، تنوع و طعم‌های منحصر به فرد می‌توانند نقش مهمی در پروفایل‌های طعم بی‌نظیر این قهوه داشته باشند. قهوه اتیوپی یکی از انواع مختلف عربیکا می‌باشد که به علت کیفیت بالا و طعم لطیف خود طرفداران زیادی دارد. در ادامه به طور کامل قهوه اتیوپی را از جهات مختلف بررسی می‌کنیم تا چرایی عشق به قهوه اتیوپی را بهتر درک کنیم.

ویژگی‌های قهوه اتیوپی

بهتر است که به صورت جداگانه ویژگی‌های این قهوه را با هم بررسی کنیم. زیرا قهوه اتیوپی دارای ویژگی‌های خاص خود است که همین ویژگی‌ها در مجموع باعث افزایش شمار طرفداران قهوه شده است. در ادامه به تفصیل این ویژگی‌ها را برای شما توضیح می‌دهیم.

تنوع ژنتیکی خاص

اتیوپی خانه اصلی و ژنتیکی انواع قهوه در جهان می‌باشد و این تنوع ژنتیکی باعث ایجاد طیف وسیع و گسترده از طعم و عطرهای مختلف قهوه می‌شود.

طعم‌های متنوع و پیچیده

قهوه اتیوپی دارای طعم‌های میوه‌ای، گلی و گاهی اوقات طعم ادویه می‌باشد. این طعم‌ها که کاملا متنوع هستند، می‌توانند شامل نت‌های توت، مرکبات یا برگ چای، شکلات و... نیز باشند که این موضوع باعث تنوع طعم قهوه اتیوپی شده است.

فنجان قهوه اتیوپی

اسیدیته بالا

از جمله ویژگی‌های مهمی که در انواع قهوه اتیوپی از جمله عربیکا وجود دارد اسیدیته بالا می‌باشد. اسیدیته بالا باعث ایجاد طعم ترش و تازه در قهوه می‌شود و تلخی کمتری را در قهوه ایجاد می‌کند. همین موضوع باعث می‌شود تا نوشیدن قهوه برای شما دلچسب‌تر باشد.

روش‌های فرآوری متنوع

قهوه اتیوپی با روش‌های مختلف فرآوری می‌شود. روش‌هایی مثل فرآوری خشک یا طبیعی و فرآوری مرطوب. هر کدام از این روش‌ها طعم و عطر خاصی را در قهوه ایجاد می‌کنند.

مناطق کشت منحصر به فرد

مناطقی مثل یرگاچوف، سیدامو و... که مخصوص کشت قهوه اتیوپی هستند، هر کدام به خودی خود دارای ویژگی‌های منحصر به فرد می‌باشند. که همین منحصر بودن باعث می‌شود که قهوه هر یک از این مناطق طعم خاص خود را داشته باشد.

ارتباط با فرهنگ‌ها و سنت‌ها

قهوه در اتیوپی فقط به عنوان یک محصول کشاورزی شناخته نمی‌شود بلکه در اتیوپی جزئی از فرهنگ و سنت این کشور می‌باشد. حتی مراسمی در این کشور تحت عنوان مراسم قهوه وجود دارد که نمادی برای مهمان نوازی است.

دارای اهمیت از لحاظ اقتصادی

یکی از اصلی‌ترین محصولات صادراتی اتیوپی قهوه است، که می‌تواند نقش بسیار پررنگی در اقتصاد این کشور ایفا کند و از آنجایی که قهوه‌های اتیوپی کیفیت بالایی دارند شمار خریداران آن‌ها در سراسر جهان بسیار زیاد است.

این ویژگی‌های منحصر به فرد و عالی هر یک می‌توانند نشان دهنده فروش بالای قهوه اتیوپی در جهان باشند. به گونه‌ای که هر یک عدد فنجان از این قهوه سرگذشت و مسیر خاص خود را دارا است.

فرآوری شسته قهوه اتیوپی

فرایند فرآوری قهوه در اتیوپی

روند فرآوری قهوه در اتیوپی یکی از مهمترین قسمت‌های تولید قهوه به شمار می‌آید. که می‌تواند تاثیر پررنگی روی کیفیت و ویژگی‌های طعمی قهوه بگذارد. دو روش برای فرآوری قهوه در اتیوپی وجود دارد که شامل فرآوری خشک و فرآوری مرطوب یا شسته شده هستند. هر کدام از این روش‌ها به گونه خاص انجام می‌شوند که در ادامه بررسی می‌کنیم.

فرآوری قهوه به شیوه خشک یا طبیعی

در این روش فرآوری دانه‌های قهوه با پوست و گوشت میوه روی بسترهای خشک کن یا روی سطح زمین پهن می‌شوند. تا با جریان نور خورشید و آفتاب خشک شوند. این فرآیند شاید چند هفته طول بکشد و طی این هفته‌ها دانه‌های قهوه به صورت منظم برای اینکه دچار کپک زدگی نشوند باید مدام برگردانده شوند. قهوه‌هایی که به روش خشک فرآوری می‌شوند معمولاً طعم‌های میوه‌ای شیرین و تند دارند و بدنه آن‌ها نیز سنگین‌تر می‌باشد.

فرآوری قهوه به شیوه مرطوب یا شسته شده

در روش مرطوب یا شسته شده بعد از اینکه قهوه برداشت شد، میوه‌های قهوه در ابتدا باید از دانه جدا شود و سپس این دانه‌ها در آب خیسانده می‌شوند. تا لایه‌هایی که روی آن‌ها باقی مانده است از میوه قهوه جدا شود. بعد از آن دانه‌ها شسته می‌شوند و روی بسترهای خشک کن قرار می‌گیرند تا خشک شوند. قهوه‌های فراوری شده با روش مرطوب معمولاً دارای اسیدیته بالاتر، بدنه سبک‌تر و طعم‌های ترش‌تر و تمیزتر هستند. شاید همین روش فرآوری، محبوبیت این قهوه را افزایش دهد.

تاثیر روش فرآوری قهوه اتیوپی بر طعم

تفاوتی که بین روش‌های فرآوری قهوه‌ اتیوپی وجود دارد تاثیر بسیار زیادی روی ویژگی‌های طعمی نهایی این قهوه می‌گذارد. قهوه‌های فرآوری شده با روش خشک طعم‌های پیچیده‌تر و شیرین‌تری دارند. اما قهوه‌هایی که با روش مرطوب فرآوری می‌شوند تمیزتر هستند و دارای نت‌های ترش‌تر می‌باشند.

این تفاوت در روش فرآوری و طعم نهایی به همراه تنوع طبیعی دانه‌های قهوه در اتیوپی و تنوع اقلیمی مناطق کشت، موجب شد که طیف بسیار گسترده‌ای از طعم‌ها و عطرها در قهوه‌های اتیوپی وجود داشته باشد‌.

طعم قهوه اتیوپی

پروفایل طعم قهوه‌ اتیوپی

بهتر است که با پروفایل طعمی این نوع قهوه آشنا شوید. پروفایل طعمی قهوه اتیوپی به علت تنوع ژنتیکی این قهوه در اتیوپی و تفاوت‌های اقلیمی و آب و هوایی و خاک در مناطق مختلف کشت بسیار متنوع و خارق‌العاده می‌باشد که در ادامه برخی از این پروفایل‌های پرطرفدار را بررسی می‌کنیم.

اسیدیته بالا

از جمله ویژگی‌های مهمی که در قهوه اتیوپی وجود دارد، اسیدیته بالای آن می‌باشد. همین اسیدیته بالا می‌تواند بین ترشی ملایم تا تند و فعال متغیر باشد و باعث ایجاد طعم‌های تازه و زنده شود.

نت‌های میوه‌ای و گلی

در اکثر موارد، قهوه‌های اتیوف دارای نت‌های میوه‌ای متنوع هستند که این نت‌های میوه‌ای می‌توانند متشکل از طعم‌های توت، سیب، مرکبات و میوه‌های استوایی باشند. علاوه بر این، نت‌های گلی مثل یاسمن یا گل رز هم در قهوه‌های اتیوپی دیده می‌شوند.

شیرینی طبیعی

قهوه‌های اتیوپی سطح بالایی از شیرینی طبیعی را تشکیل می‌دهند. این شیرینی هم می‌تواند به شکل طعم‌های شیرین مثل عسل، شکر قهوه‌ای یا کارامل باشد که بسیار جذاب و پرطرفدار است.

بدنه سبک تا متوسط

اکثر قهوه‌های اتیوپی بدنه سبک و متوسط دارند و همین ویژگی به آن‌ها این اجازه را می‌دهد که طعم‌های پیچیده و لایه لایه خود را به خوبی نشان دهند.

پایان طعم تمیز و مداوم

قهوه اتیوپی پایان طعم تمیز و طولانی دارد که این موضوع به علت ماندگاری نهایی میوه‌ای و گلی در دهان می‌باشد.

تنوع در روش‌های فرآوری

روش‌های مختلف فرآوری در تولید این قهوه می‌تواند تاثیرات متفاوتی روی طعم نهایی آن داشته باشند. به همین علت قهوه‌هایی که با روش خشک فراوری می‌شوند، طعم‌های میوه‌ای و قوی‌تر و شیرین‌تر دارند. اما قهوه‌های فرآوری شده با روش مرطوب دارای ترشی بیشتر و پروفایل‌های طعمی تمیزتر هستند.

این توصیفات کاملاً کلی هستند و جدا از مواردی که گفتیم قهوه اتیوپی می‌تواند پروفایل‌های طعمی گسترده و متنوعی را به خود اختصاص دهد.

قهوه اتیوپی

دلایل محبوبیت قهوه اتیوپی

اتیوپی برای اولین بار صادرات قهوه را در قرن پانزدهم شروع کرد و بازرگانان سومالیایی قهوه را به یمن صادر کردند و عرفای صوفیه آن را می‌نوشیدند، تا بتوانند تمرکز بیشتری هنگام رفتن به منبر داشته باشند.

چند قرن بعد کلیسای ارتودوکس اتیوپی قهوه را ممنوع اعلام کرد. اما اهالی اتیوپی در اواخر قرن نوزدهم به مصرف قهوه بازگشتند و بعد از آن مجددا تولید و صادرات قهوه توپی افزایش چشمگیری داشت. به طوری که امروزه حدود هفتاد درصد از کل درآمد صادرات این کشور متعلق به قهوه می‌باشد که این موضوع نشان می‌دهد چقدر صادرات قهوه برای اقتصاد اتیوپی تاثیرگذار و مهم است.

قهوه‌های اتیوپی در مزارع کوچک و بزرگ کشاورزی و به دست کشاورزان به صورت سنتی تولید می‌شوند. البته این قهوه‌ها در برخی از جنگل‌ها مثل جنگل گشا به صورت خودرو هم می‌رویند. به طور کلی روش کشت منحصر به فرد و کیفیت بالای این قهوه باعث محبوبیت آن در سراسر جهان شده است.

البته علاوه بر این موارد طعم بی‌نظیر قهوه اتیوپی و تنوع طعمی این قهوه باعث شده است تا تمام سلایق بتوانند بر اساس میل خود مناسب‌ترین قهوه اتیوپی را خریداری کنند و همین گستردگی سلایق فروش بالای این قهوه را در سراسر جهان رقم زده است.

فواید قهوه اتیوپی

قهوه اتیوپی به علت شرایط کشت و فراوری خاصی که دارد منبع غنی از آنتی اکسیدان می‌باشد. وجود آنتی اکسیدان بالا در این قهوه به تقویت سیستم ایمنی کمک زیادی می‌کند و باعث پیشگیری از برخی بیماری‌ها مثل پارکینسون و آلزایمر می‌شود.

وجود آنتی اکسیدان و کافئین کافی در این قهوه میزان انرژی را در مردان و زنان افزایش خواهد داد و می‌تواند به عملکرد بهتر بدن افراد کمک زیادی کند. همچنین این قهوه به علت داشتن کافئین به میزان استاندارد و مناسب، نقش مهمی در افزایش آدرنالین در بدن ایفا می‌کند و باعث ایجاد احساس بهتر در بدن خواهد شد‌. برای تهیه قهوه اتیوپی اصل و با کیفیت باید مراجع فروش معتبر را بشناسید تا با خرید قهوه اصل و اورجینال به طور کامل از خواص آن برخوردار شوید.

مزرعه قهوه در اتیوپی

چالش‌های تولید قهوه اتیوپی

وقتی که با قهوه‌ اتیوپی آشنا شدید باید بدانید که این قهوه علی رغم داشتن ویژگی‌های عالی و طعم‌های بی‌نظیر هنگام تولید ممکن است با چالش‌های زیادی روبرو شود. تغییرات آب و هوایی مهمترین تهدید و چالش برای تولید قهوه اتیوپی می‌باشند. به ویژه که امروزه شاهد شیوع و افزایش مدت زمان خشکسالی هستیم و این تغییرات آب و هوای جدید و خشکسالی می‌توانند تولید قهوه را در اتیوپی با مشکل مواجه کنند.

از آنجایی که قهوه نیاز به بارش باران دارد، عدم باریدن باران هم عامل مهمی برای ایجاد مشکل در روند تولید این قهوه است. خشکسالی برای تولید قهوه، به هیچ عنوان خبر خوشی نیست. علاوه بر تغییرات آب و هوایی عواملی مثل دسترسی کم به بازار، استفاده غلط از روش‌های خوب کشاورزی، عدم تنوع درآمدی، هزینه بالای تولید و عدم اطلاع رسانی بازار از جمله عوامل مهمی هستند که می‌توانند اقتصاد قهوه در اتیوپی را با مشکل مواجه کنند.

قیمت و خرید قهوه اتیوپی

برای آگاهی از قیمت و خرید قهوه اتیوپی، قهوه سینگل اوریجین و انواع قهوه‌های باکیفیت می‌توانید به سایت‌هایی که به طور تخصصی در زمینه قهوه فعالیت دارند سر بزنید. چرا که سایت تخصصی قهوه سعی می‌کند بهترین نوع قهوه اتیوپی یعنی قهوه عربیکا را با بالاترین کیفیت عرضه کند.

کلام پایانی

با قهوه اتیوپی و دلایل محبوبیت آن به طور کاملاً دقیق آشنا شدید و اکنون می‌توانید با آگاهی بیشتر برای خرید این نوع قهوه اقدام کنید. نوشیدن قهوه اتیوپی اصل و اورجینال می‌تواند تأثیرات مثبت زیادی روی سلامتی و بدن شما بگذارد. پس حتماً این موضوع را جدی بگیرید و قهوه با کیفیتی را به بدن خود هدیه دهید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
دو دختر داغدیده سیدابراهیم رئیسی در اولین حضور مشترکشان در دانشگاه بعد از شهادت پدر عزیزشان +عکس/ صبور و استوار (307 نظر) نگاهی به کارت ملی، بسیج و شناسنامه رهبر معظم انقلاب+عکس (204 نظر) خلاقیت قابل تحسین هنرمند هندی برای طراحی چهره نورانی رهبر معظم انقلاب روی یک برگ درخت گیلاس+فیلم (105 نظر) نگاهی به سینی چای و پنیر رهبر انقلاب در دوران جوانی/ ساده زیستی آقا از اوایل زندگی +عکس (48 نظر) پذیرایی صمیمانه و ساده رهبر معظم انقلاب از محمود پاک نیت و هنرمندان دیگر ایرانی با شیرینی و چایی در فنجان عینکی+عکس (26 نظر) سبک دکوراسیون ساده و بدون تجملات اتاق کار شهید سید ابراهیم رئیسی با رونمایی از عکس رهبر انقلاب روی میزشان +عکس (21 نظر) نگاهی به کیک تولد دو طبقه با تم غمگین و تیره رنگِ هوتن شکیبا+عکس/ ست بودن رنگِ در و دیوار با لباس و کیک آقای بازیگر‌ (10 نظر) (عکس) آخرین عاشقانه پدرانه حسام محمودی، هادی سریال "گرگ و میش"، برای تولد دختر زیبایش، هانا/ آدم دلش آتیش میگیره واقعا (10 نظر) تصویری از دیدار سام درخشانی، احسان سریال هشت و نیم دقیقه با رهبر معظم انقلاب و استقبال گرم ایشان (9 نظر) گریه های تلخ سام درخشانی، احسان سریال هشت و نیم دقیقه در خانه ابدی پدرش / روحش شاد و یادش گرامی (8 نظر) باقالی قاتوق پختن به سبک مینا مختاری، همسر باسلیقه و کدبانوی بهرام رادان+ویدیو/ با یه بچه کوچیک همچین غذایی رو پختن احسنت داره (8 نظر) (ویدئو) یادی بکنیم از شوخ بمب خنده ی علی انصاریان با حامد آهنگی 🤣/ بالاخره یکی ام سربه سر حامد گذاشت (7 نظر) مراسم تشییع پدر علی دایی، با حضور چهره های سرشناس و فوتبالی +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (7 نظر) ناگفته های رهبر معظم انقلاب از کودکی و پدر و مادرشان/ از شعر و قرآن خوانی تا خاطره روز اول مدرسه و والیبال بازی کردن در کوچه (5 نظر) نگاهی به حیاط خانه قدیمی و نوستالژیک بهرنگ علوی فرزین سریال هشت و نیم دقیقه+عکس/ خانه ای با پنجره های چوبی و خوش رنگ😍 (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
جزئیات شرایط انتقال دانشجویان به خارج از کشور
کارنامۀ مرحلۀ اول آزمون استخدامی مشاغل دبیری منتشر شد
دختر شهید سید ابراهیم رئیسی: بهترین و ضعیف‌ترین اخلاق پدرم مهربان بودن اوست
توهین هم زمان مدیر عامل اسبق استقلال به حجاب و بیرانوند / ایشان باید چادر سرش کند!
این زن بعد افشای خیانت همسرش، خودش و 4 فر زندش را کشت +عکس
تعریف و تمجید آیت الله رئیسی از حامد سلطانی مجری محبوب سال تحویل در یک دورهمی کوتاه/ داغی که دوباره تازه شد+فیلم
همه داوودنژادهای جلوی دوربین! / از مادربزرگ و عمو گرفته تا خواهر و دختر عمو
این 5 میوه را در یخچال نگه ندارید!
مرد همسایه بخاطر شارژ ساختمان دست به اسلحه برد!
توله گیری برخی پیمانکاران شهرداری از سگ‌های ولگرد! + فیلم دلخراش
شکسته شدن قبح شرب خمر و لمس نامحرم در نبود نظارت کافی و پاسخ ساترا
"برای خودمان بده" یعنی چی؟
تبلیغات نامزدها در صداوسیما با شروع مستندها/ یکشنبه 27 خرداد
پشت پرده‌ای نگران کننده از همستر کامبت!
بن سلمان با رویای جدید ساخت شهر آینه‌ای و ساحلی «مگنا» + عکس