معرفی کویر مزینان: موقعیت مکانی، جاذبه‌ها، امکانات و مسیر دسترسی

  چهارشنبه، 05 اردیبهشت 1403   زمان مطالعه 4 دقیقه
معرفی کویر مزینان: موقعیت مکانی، جاذبه‌ها، امکانات و مسیر دسترسی
کویر مزینان که در شهرستان داورزن استان خراسان رضوی واقع شده، به‌سبب وجود جاذبه‌های توریستی متعدد همواره پذیرای مسافران زیادی از سراسر کشور است؛ از‌این‌رو، در ادامه مطلب، به معرفی کویر قدیمی مزینان و جاذبه‌های تماشایی آن خواهیم پرداخت. تا پایان همراه ما باشید.

معرفی کویر مزینان

اگر از پایتخت راهی شهر بارگاه امام‌رضا (ع) شده‌اید و حالا به فکر خرید بلیط قطار مشهد تهران و بازگشت به خانه هستید، بهتر است بازدید از زیباترین جاذبه طبیعی مشهد یعنی کویر مزینان را از دست ندهید. کویر مزینان یکی از مناطق زیبا و جذاب استان خراسان رضوی در ایران است که طبیعتی بسیار بکر و تماشایی دارد. در رابطه با دلیل نام‌گذاری این کویر به مزینان دو دیدگاه مختلف وجود دارد که هر کدام از آن‌ها به‌نوعی صحیح هستند. اولین دلیل، قرار‌گرفتن این منطقه در نزدیکی روستایی به نام مزینان با قدمتی بیش از 1200 سال است و دومین علت به ریشه‌های لغوی آن یعنی مزن و مزنا به معنای جایگاه دانشمندان برمی‌گردد.

در این منطقه، تپه‌های شنی و بیابان‌های نمک با شوره‌زارهای متعددی وجود دارد که آن را به انتخابی ایده‌آل برای رزرو بلیط پیش فروش قطار تبدیل می‌کند. ازآنجایی‌که آب‌وهوای این کویر در بهار و تابستان گرم ‌و‌ خشک و در زمستان بسیار سرد است؛ بنابراین، دو فصل بهار و پاییز بهترین زمان برای سفر به این منطقه است. جذابیت‌های طبیعی و آسمان شب کویر مزینان به‌قدری زیبا و تماشایی است که خاطره بازدید از آن را هیچ‌گاه فراموش نخواهید کرد.

کویر بزرگ مزینان در کجا واقع شده است و چگونه به آنجا برویم؟

همان‌طور‌که در قسمت‌های قبل اشاره شد، کویر مزینان منطقه‌ای بسیار پهناور در استان خراسان رضوی است؛ اما به‌طور دقیق‌تر این کویر در 6کیلومتری جنوب غربی شهرستان داورزن، 80کیلومتری شهرستان سبزوار و 295کیلومتری مشهد و در مجاورت روستایی به نام مزینان قرار دارد. برای سفر به این کویر، در ابتدا باید بلیط پیش فروش قطار مشهد را تهیه کنید. سپس از جاده اصلی مشهد باید به‌سمت شهر داورزن حرکت کنید. در نزدیکی این شهر، یک دوراهی وجود دارد که یکی از فرعی‌های آن به روستای مزینان منتهی می‌شود. در مجاورت این روستا، کویر بزرگ مزینان واقع شده است. راه دیگر برای سفر به این منطقه خرید بلیط قطار مشهد تهران و پیاده‌شدن در ایستگاه سبزوار است. در فاصله 80کیلومتری این شهر، روستا و کویر مزینان قرار دارد.

کویر بزرگ مزینان

معرفی جاذبه‌های توریستی کویر مزینان

مزینان، یکی از شاخص‌ترین مناطق کویری ایران با جاذبه‌های اکوتوریستی، چشم‌اندازهای طبیعی و تنوع زیستی بی‌نظیر است که هر‌ساله بسیاری از افراد با تهیه پیش فروش بلیط قطار مشهد به آنجا سفر می‌کنند. اگر شما هم قصد بازدید از این کویر پهناور را دارید، بهتر است که با زیباترین جاذبه‌های گردشگری آن آشنا شوید. در ادامه، به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

تماشای آسمان شب و ستارگان

اولین جاذبه توریستی کویر، تماشای آسمان صاف و پر‌ستاره آن در شب است. ازآنجایی‌که کویر مزینان در طی سالیان طولانی مورد توجه گسترده علاقه‌مندان قرار نگرفته بود؛ بنابراین، طبیعت بسیار بکر و دست‌نخورده‌ای دارد؛ اما حالا به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز اخترشناسی در کشور محسوب می‌شود.

کاروانس‌رای قدیمی مزینان

کاروان‌سرای مزینان معروف به کاروان‌سرای شاه‌عباسی، یکی از بناهای تاریخی این منطقه و متعلق به دوران صفوی بوده که توسط حاج محمد طالب فرزند حاج معین‌الدین محمد اصفهانی بنا شده است؛ این بنا هم‌اکنون در لیست آثار ملی کشور قرار دارد.

بقعه امامزاده سید اسماعیل و امامزاده سید حسن

در فاصله 4کیلومتری شمال روستا و کویر مزینان از توابع بخش داورزن و به فاصله 75کیلومتری سبزوار، دو بقعه امامزاده سید اسماعیل و سید حسن در مجاورت یکدیگر قرار دارند که مردم محلی برای این مکان احترام خاصی قائل هستند.

تپه باستانی بل‌قوز

بل‌قوز نام یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری کمتر شنیده‌شده در مجاورت کویر مزینان بوده که در فاصله نزدیکی از روستای بهمن‌آباد واقع شده است.

خانه‌موزه دکتر شریعتی

همان‌طور‌که در قسمت‌های قبل اشاره شد، مزینان در لغت به معنای جایگاه دانشمندان است. دکتر شریعتی یکی از چهره‌های معروف و تاثیرگذار معاصر است که حالا خانه وی به‌عنوان موزه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مکان گردشگری، اسناد و مدارک تحصیلی، مکاتبات محرمانه ساواک درباره فعالیت‌های وی، کتاب‌ها و آثار او نگهداری می‌شوند.

کویر رضاآباد

یکی دیگر از جاذبه‌های بکر طبیعی که با رزرو بلیط قطار مشهد تهران و توقف در ایستگاه سبزوار می‌توانید از آن بازدید کنید، کویر بزرگ و پهناور رضاآباد بوده که در فاصله 130کیلومتری از این شهر واقع شده است.

امکانات کویر مزینان

اگر تاکنون به کویر سفر نکرده‌اید؛ اما مشتاق بازدید از آن هستید، حتما با خودتان گمان می‌کنید که تنها جاذبه این منطقه تماشای آسمان پرستاره شب است و هیچ تفریح و سرگرمی دیگری در آن وجود ندارد. در پاسخ به این دیدگاه باید بگوییم که کویر پر از امکانات رفاهی و سرگرم‌کننده و جذاب است که خاطره هیجان‌انگیز آن هیچ‌گاه از ذهن شما پاک نخواهد شد. از‌جمله تفریحات جذاب کویر مزینان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پاراگلایدر‌سواری بر فراز آسمان و فاصله 800متری از زمین

  • موتورسواری با تجربه سرعت و هیجان امن در کنار یکدیگر

  • آفرود‌سواری با امکان بالا و پایین‌رفتن از تپه‌های بلند و کوتاه کویر و گشت‌وگذار در آن

  • اسنوبرد یا اسکیت کویری برای کسب تجربه سرخوردن از بلندای تپه‌ها

شترسواری برای طی مسیرهای طولانی در کویر و ثبت لحظه‌های خاص از سفر

کویر مزینان

راهنمای خرید ارزان‌ترین بلیط قطار مشهد تهران

پس از گشت‌وگذار کامل در شهر مشهد و بازدید از کویر زیبای مزینان، نوبت به رزرو پیش فروش بلیط قطار برای بازگشت به خانه است. ‌جهت تجربه خریدی ارزان و اقتصادی، پیشنهاد می‌شود که به سایت اینترنتی فلای تودی مراجعه فرمایید. در این فروشگاه اینترنتی، امکانی برای کاربران فراهم شده است تا با مقایسه انواع بلیط های سفر، قیمت رزرو و خدمات دریافتی در قطارها، مناسب‌ترین گزینه را انتخاب و رزرو کنند. چنان‌چه در طی انجام این فرایند با سؤال یا مشکلی مواجه شدید، می‌توانید به‌راحتی و در عرض کمتر از چند دقیقه پاسخ مناسب را از کارشناسان پشتیبانی فلای تودی دریافت کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
دورهمی صمیمی شهید رئیسی با سعید جلیلی در اتاق کارش و ناهار ساده آن ها با نان خالی و بیسکوئیت+ویدئو/سفره غذایی که سادگی چاشنی اصلی آن بود... (38 نظر) رونمایی از خواهر باکلاس فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش/ مگه داریم انقد شباهت+عکس (29 نظر) خلاقیت های زیبا و رنگارنگ یک مادر ایرانی با قوطی شیرخشک/ هنر نزد ایرانیان است و بس+عکس (29 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز اوستا بنا برای حفظ پرندگان از گرما و سرما/ اشک تو چشم آدم جمع میشه+ویدئو (28 نظر) تور عروس و آرایش شبیه عروس، ترکیب جدید بهاره رهنما برای جدیدترین استوری اش بعد از بازگشت از کربلا+ عکس (24 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی با پارک زانتیا وسط پذیرایی خانه اش حماسه ساز شد+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت🤣 (24 نظر) کیک تولد باکلاس و 2 بعدی پسر حامد آهنگی برای تولد 10 سالگیش/ مبارکا باشه+ عکس (20 نظر) نگاهی به حلقه ازدواج شلوغ و زیبای آزاده نامداری و همسرش با نگین های ظریف/ چه سلیقه منحصر به فردی+عکس (19 نظر) محمدباقر قالیباف: من برای دخترم جایی عروسی گرفتم که همه کارمندان شهرداری مراسم می گیرند دو نوع بیشتر غذا سفارش ندادم ... +ویدئو (19 نظر) آشتی کردن آشا محرابی، فروغ سریال هشت‌ونیم دقیقه با پدرش بعد از 40 سال (17 نظر) (عکس) ماشین های شیک و باکلاس سهیلا منصوریان، بانوی قهرمان ووشو و دارنده مدال طلای بازیهای آسیایی 2024👌 (14 نظر) رونمایی شهاب حسینی از جدیدترین عکس فرزاندان خودش و همسر سابقش/ آقا پسرشون بزرگ تر از خودشونن (13 نظر) دورهمی خانوادگی علی دایی در خانه ابدی پدرش +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (13 نظر) جشن تولد مفصل و شاهانه بهاره رهنما با حضور دختر اروپا نشینش+عکس/ از تدارک کیک به شکل قو تا چیدمان میزها با انواع و اقسام خوردنی ها به شکل سوپرمارکتی😍 (13 نظر) آشپزی سرصبحی مینا مختاری همسر کدبانو و شیک بهرام رادان/ ماشاءالله با یه بچه کوچیک غذاهای جورباجور هم میپزه+عکس (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 3 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 3 تیر 1403
محسن تنابنده: برای صحنه های کُشتی گرفتنم در سریال پایتخت 11 کیلو وزن کم کردم!/ روایت نقی معمولی از آسیب های وارده بر بدنش طی فیلمبرداری از کُشتی گرفتنش
مرگ 2 کودک هنگام تمرین تیراندازی پسر جوان
فال ابجد روزانه یکشنبه 3 تیر 1403
فال انبیاء روزانه یکشنبه 3 تیر ماه 1403
دانلود آهنگ جدید «میزنم قدم» مسعود صادقلو+فیلم/ ببین هم واسه تو آدم زیاده هم واسه من ...
نگاهی به اتاق خواب هنری و ساده نیما شعبان نژاد+عکس/چقدرم شلخته و شلوغ و پلوغه...
حکم اعدام توماج صالحی لغو شد
عیادت رهبر معظم انقلاب از همسرشان در بیمارستان دولتی/ 20 روز بستری به صورت ناشناس و احوالپرسی رهبری در آخرین روز حضور همسرشان در تخت بیمارستان
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 3 تیر ماه 1403
تذکر جدی رهبر انقلاب به هر 6 کاندیدای ریاست جمهوری: از اظهارات دشمن شادکن پرهیز کنید
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 3 تیر 1403 + فیلم
بیوگرافی و زندگی نامه شخصی مسعود پزشکیان/روایتی از دنیای پزشکی تا دنیای سیاست+ فیلم و عکس‌های جالب
این زن خاطرات دوران جنینی‌ خود را در شکم مادرش به یاد دارد😲