معرفی کتاب محاکمات نورنبرگ اثر جان داونپورت

  چهارشنبه، 10 اسفند 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
معرفی کتاب محاکمات نورنبرگ اثر جان داونپورت
کتاب محاکمات نورنبرگ اثر جان داونپورت، به معرفی مختصر درباره‌ی محاکمه‌ی سران نازی توسط متفقین می‌پردازد و به شنوندگان کمک می‌کند تا بیشتر با روند این محاکمات همراه شوند. این کتاب توسط مهدی حقیقت خواه ترجمه و با صدای گرم و گویا آرمان سلطان زاده روایت شده است. در ادامه ساعدنیوز به معرفی کتاب فوق خواهد پرداخت.

پوستر کتاب محاکمات نورنبرگ

درباره جان داونپورت

جان داونپورت (1789–1877) شرق‌شناس انگلیسی بود. وی بیشتر برای کتاب خود با نام عذر تقصیر به پیشگاه محمد و قرآن شناخته شده‌است که ترجمهٔ آن برگزیدهٔ کتاب سال سلطنتی شد. داونپورت در 8 ژوئن 1789 در لندن به دنیا آمد و همچون پدرش مستخدم بود. او از طریق نوشتن مطالب متفرقه و چاپ کتاب امرار معاش می‌کرد و در اواخر عمر بینایی‌اش را از دست داد. او چند کتاب اروتیک نیز منتشر کرده‌است.

درباره کتاب محاکمات نورنبرگ

پس از پایان جنگ جهانی دوم (1945-1939 م) و شکست آلمان نازی و هم‌پیمانانش، دادگاهی در شهر نورنبرگ آلمان برای بررسی پروندۀ جنایات صورت گرفته توسط حزب نازی و محاکمۀ عاملان این جنایات بشری برگزار شد. بدین‌ترتیب دادگاهی مرکب از نمایندگان کشورهای مختلف، وظیفۀ تعقیب و مجازات مسببان فجایع زمان جنگ را برعهده گرفت. قضات این دادگاه از کشورهای آمریکا، انگلستان، شوروی و فرانسه بودند که از تاریخ اوت 1945 تا سپتامبر 1946 در نورنبرگ گرد آمدند و به پرونده‌های موجود رسیدگی کردند. هرچند آدولف هیتلر در همان سال 1945 خودکشی کرد، اما بسیاری از رهبران حزب نازی دستگیر و در این دادگاه محاکمه گردیدند. رودولف هیس، هرمان گورینگ، فون ریبنتروپ از جمله اعدامیان نازی بودند. در این کتاب جریان فعالیت‌های دادگاه نورنبرگ و بازجویی‌ها و جلسات محاکمۀ رهبران حزب نازی را می‌توان دنبال کرد. دادگاه نورنبرگ بعدها الگویی برای دادگاه‌های بین‌المللی آینده شد.

بخشی از کتاب محاکمات نورنبرگ

ماشین مرگ نازی حزب ناسیونال سوسیالیست کارگران آلمان - یا به‌اختصار «حزب نازی» - به مدت دوازده سال، از 1933 تا 1945، بر آلمان حکومت کرد و بر زندگی بیش از 65 میلیون نفر ساکنان آن تسلط داشت. نازی‌ها، تحت رهبری آدولف هیتلر، درصدد برآمدند نظمی تازه‌، نظامی ارزشی و اعتقادی جدید مبتنی بر آرمان‌های نازی، را به اروپا تحمیل کنند. آن‌ها، به هنگام ایجاد این نظم تازه، بر آن شدند تا هرکس را که به لحاظ سیاسی با آن‌ها مخالفت کند یا این‌که با معیارهای نژادی آن‌ها منطبق نباشد به زندان بیندازند یا بکشند. رقبای سیاسی نظیر کمونیست‌ها و سوسیالیست‌ها، اقلیت‌های مذهبی، مردمان سینتی و روما (مشهور به کولی ها)، و همجنس گرایان، در زمره این کسان بودند. چنین کسانی را بی‌رحمانه تحت پیگرد قرار می‌دادند و به‌سرعت به زندان‌های خاصی مشهور به اردوگاه‌های کار اجباری که در دهه 1930 در سرتاسر آلمان برپاشده بود می‌انداختند.
بین صد هزارتا 250 هزار آلمانی در این پیگرد و آزارها و کشتارها به نحوی مشارکت مستقیم داشتند. میلیون‌ها نفر دیگر به امر تسخیر و حکومت بر مناطق گسترده‌ای از اروپا یاری رساندند. گروه‌های درگیر عبارت بودند از ارتش، دستگاه اداری حکومت، و از همه بدنام‌تر اس اس. اس اس (Schutzstafet) در دهه 1920 به‌عنوان گارد شخصی هیتلر آغاز به کارکرد، اما طی زمان در زرادخانه نازی‌ها به سلاح اصلی تبدیل شد. اس اس، که درمجموع بیش از یک‌میلیون عضو داشت، عهده‌دار مسئولیت سرپرستی برنامه نژادی نازی بود. این سازمان اردوگاه‌های کار اجباری را اداره می‌کرد و به مشابه یک سپاه نخبه موسوم به Waffen-SS (اس اس رزمی) در کنار ارتش آلمان می‌جنگید. اس اس تیرباران دسته‌جمعی یهودیان را در روسیه سازمان‌دهی و اجرا می‌کرد و اردوگاه‌های مرگ را، که در آن‌ها یهودیان را از 1942 تا 1944 در اتاق‌های گاز به‌طور برنامه‌ریزی‌شده به کام مرگ می‌فرستادند، اداره می‌کرد. مردان وزنانی که در آنچه نازی‌ها «راه‌حل نهایی مسئله یهودیان» می‌نامیدند نقش فعالی داشتند در وظایف بی‌رحمانه خود از مساعدت تعداد به‌مراتب بیش‌تری از آلمانی‌ها و غیر آلمانی‌هایی برخوردار بودند که تماشاگر بودند و برای بازداشتن هیتلر هیچ کاری نمی‌کردند. این افراد یا آنچه را رخ می‌داد نادیده می‌گرفتند یا از شجاعت کافی برای مقاومت بی‌بهره بودند. برخی مایل بودند شکنجه و قتل دیگران را تحمل کنند تا برای خودشان امتیازاتی کسب کنند. اما اکثر تماشاگران ظاهرا به بازداشتن نازی‌ها اهمیت چندانی نمی‌دادند.

ژانر کتاب محاکمات نورنبرگ

کتاب محاکمات نورنبرگ در ژانر تاریخی، فلسفه، جامعه‌شناسی و هنر قرار دارد، ژانر تاریخی همان‌طور که از نامش پیداست، پیشینه‌ای تاریخی دارد و موضوعی را مبتنی بر تاریخ، روایت می‌کند، این‌گونه داستان‌ها اصولا حول محور یک شخص حقیقی یا یک منطقه خاص و یا یک واقعه ثبت‌شده تاریخی شکل می‌گیرند. کتاب محاکمات نورنبرگ نیز دقیقا به همین شیوه روایت‌شده و واقعه تاریخی محاکمه حزب نازی را بیان می‌کند. از طرفی نیز به دلیل وجود پیچیدگی‌ها و تفکر عمیقی که در مخاطب در رابطه با این حزب و این رخداد برمی‌انگیزد باعث می‌شود که آن را در زمره کتاب‌های فلسفی، جامعه‌شناسی و هنری نیز برشمرد.

خلاصه کتاب محاکمات نورنبرگ

کشتار بی‌رحمانه شش میلیون یهودی و زندانی کردن، شکنجه، و اعدام میلیون‌ها غیر یهودی بدترین جنایت در تاریخ انسان بود. طی جنگ جهانی دوم (1945 - 1939) سایه‌ای تاریک و مرگبار بر اروپا افتاد، این سایه در آلمان نشو ونما یافته بود و نازیسم نامیده می‌شد، نازیسم در ابتدا یک جنبش ملی‌گرای تندرو بود و بعدها به شکل حکومتی درآمد که خاطره‌اش همواره با بی‌رحمی سرکوب و تلاش برای نابودی یهودیان اروپا عجین خواهد بود.
سایه نفرتی که پس از تجاوز نازی‌ها به لهستان در 1939 فروافتاد تا 1945 کنار نرفت، در آن سال سرانجام ایالات‌متحده، بریتانیای کبیر، فرانسه، و اتحاد شوروی ارتش آلمان را شکست دادند و جنگ را به پایان بردند. فروپاشی کامل آلمان به کابوس حکومت نازی پایان داد، اما همین‌که این اتفاق افتاد، فرایند تازه‌ای آغاز شد؛ فرایند اجرای عدالت در مورد کسانی که به نام آدولف هیتلر و حزب نازی تمام یک قاره را به وحشت انداخته بودند."
بخشی که خواندید پیش گفتاری از کتاب محاکمات نورنبرگ بود، نویسنده کتاب جان داونپورت در این کتاب به بیان اتفاقات و جنایات صورت گرفته توسط نازی‌های آلمان پرداخته است و درنهایت فرآیند شکست نازی‌ها و داستان تشکیل دادگاه محاکمه در شهر نورنبرگ را بازگو می‌نماید.
این دادگاه در بیستم نوامبر سال 1945 برگزار می‌گردد، یعنی مصادف با پایان جنگ جهانی دوم، هدف از برگزاری دادگاه نورنبرگ محاکمه 22 نفر از رهبران اصلی حزب نازی بود که جنایات آن‌ها به کشته شدن بیش از 50 میلیون نفر و فروپاشی زندگی میلیون‌ها انسان انجامید.
در این دادگاه که در شهر نورنبرگ آلمان برگزار شد، هشت قاضی از آمریکا و بریتانیا و فرانسه حضور داشتند و این در حالی بود که پیش از برگزاری دادگاه آدولف هیتلر، هیملر (رئیس وافن اس اس) و یوزف گوبلز (وزیر تبلیغات نازی) درست قبل از دستگیری دست به خودکشی زده بودند.
رهبران دیگری هم نظیرِ رابرت لی رئیس جبهه کار رایش خود را حلق آویز و گورینگ فرمانده لوف‌وافه نیز با خوردن سیاه نور، پس از دستگیری‌شان بدین ترتیب دست به خودکشی زدند. رابرت جکسن در دادگاه نورنبرگ ریاست دادستان‌ها را به عهده داشت و مدارکی بالغ‌بر بیش از پنج میلیون صفحه مدرک و هزاران حلقه فیلم از هولوکاست و ده‌ها شاهد را به این دادگاه ارائه داده بود.
اسامی برخی از محاکمه شدگان در دادگاه نورنبرگ عبارت است از:
هرمان گورینگ، رودلف هس، فریتز زاکل، آلبرت اشپر، مارتین بورمان، کارل دونیتز، هانس فرانک، ویلهلم فریک، هانس فریتچه، والتر فانک، آلفرد یودل، ارنست کالتنبرنر، ویلهلم کایتل، گوستاو کروپ، رابرت لی، کنستانتین فون نویرات، فرانتس فن پاپن، اریش رایدر، یواخیم فون ریبنتروپ، هیالمار شاخت، بالدور فون شیراخ، آرتور زایس‌اینکوارت ویولیوس اشترایخر.

شناسنامه کتاب محاکمات نورنبرگ

  • نویسنده: جان داونپورت

  • مترجم: مهدی حقیقت خواه

  • زبان: فارسی

  • ناشر چاپی: نشر ققنوس

  • تعداد صفحات: 112

  • موضوع کتاب: کتاب‌های تاریخی، فلسفی و اجتماعی، کتاب‌های تاریخ جهان

  • نسخه الکترونیکی: دارد

  • نسخه صوتی: دارد

سخن پایانی

بنابراین پس از جنگ جهانی دوم، در 20 نوامبر 1945 میلادی، دادگاه نورنبرگ به منظور محاکمه 22 نفر از رهبران آلمان نازی که باعث کشته شدن بیش از 50 میلیون نفر طی جنگ جهانی دوم شده بودند تشکیل شد.کتاب «محاکمات نورنبرگ» با صدای آرمان سلطان زاده روایت شده است. امیدوارم از محتوای معرفی کتاب نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که کتاب دوست هستند، میتوانید ارسال نمایید و برای مشاهده ی مطالب مرتبط دیگر میتوانید به بخش فرهنگ و هنر ساعدنیوز مراجعه نمایید. همچنین شما نیز بهترین کتابی که تا حال مطالعه کرده اید، برای ما معرفی نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (8 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) پست اینستاگرامی محمدجواد ظریف در پی شهادت سیدابراهیم رئیسی و همراهانشان+عکس (1 نظر) واکنش غم انگیز نفیسه روشن به خبر شهادت رئیس جمهور و هیئت همراهش در ورزقان+عکس (1 نظر) (عکس) یک عکس خاص از زلزله کرمانشاه / سادگی باورناپذیر کفش‌های قوی‌ترین مرد خاورمیانه (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) اولین تصویر دردناک از پیکر آیت الله آل هاشم در تابوت+عکس (1 نظر) بیوگرافی خلبانان بالگرد حامل رئیس جمهور (1 نظر) آمریکا شهادت رئیس‌جمهور را تسلیت گفت (1 نظر) جزئیات تماس تلفنی آیت الله آل هاشم با رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور بعد از سقوط بالگرد+فیلم (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
حضور مقامات ارشد طالبان در مراسم تشییع رئیس‌جمهور آماده‌سازی صحن امام هادی علیه السلام جهت استقبال از شهدا+ویدئو مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت آخرین عکس دونفره و دلنشین سیدابراهیم رئیسی با رهبر معظم انقلاب/ زین پس تا چشم کار میکند جای تو خالیست دلسوزی رئیس جمهورِ شهید برای سربازان ایرانی: به خدا من راضی نیستم جوانانِ سرباز در گرما و سرما بایستند+ویدئو خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه ادای احترام مردم روسیه به شهدای سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و گلباران کردن سفارت/ یک دنیا به این سوگ نشسته است+ فیلم مهریه همسر و دختران سیدابراهیم رئیسی چقدر است؟ اشک‌های «محمد طاها»برای شهید جمهور؛ می‌خواستم آقای رییسی را از نزدیک ببینم +ویدئو چگونه جوش های دوران بلوغ را از بین ببریم؟ سنگ‌تمام آذربایجانی‌ها‌ در تشییع «عزیز ایران»/ یک بالگرد و پایان سفری تاریخی+فیلم رونمایی از جدیدترین انواع تاج گل نمایشگاه بین المللی{همراه با عکس} زمانی که بغض عجیب مجری تجمع تهران ترکید +ویدئو سوگواری متفاوت یک زن در مراسم تشییع آیت الله رئیسی: در دفاع از شما فحش خوردیم نوش جانمان+عکس تسلیت رئیس فیفا درپی شهادت رئیس‌جمهور+ عکس برخورد جالب و تحسین برانگیز سید ابراهیم رئیسی با فردی که جلوتر از ایشان منتظر رای دادن بود +ویدیو این گیاهان آپارتمانی باعث خنک شدن هوای خونه میشن {ویدئو} اینجوری گرفتگی سینک ظرفشویی رو باز کن | ساخت چاه باز کن خونگی با جوش شیرین استاندار آذربایجان شرقی که به شهادت رسید، داماد کیست؟ /او یک دهه شصتی و دانش آموخته دانشگاه امام صادق بود بهترین راه برای پاک کردن نخود فرنگی و فریز کردن آن گریه و بی تابی هیأت دولت در مراسم استقبال از پیکر شهدای خدمت/ خوش آمدی سید شهید+ویدیو (ویدئو) حضور یک زن ترکیه ای در محل حادثه بالگرد رئیس جمهور/ این زن بعد از ساعتها عبور از جنگل های ارسباران به بالگرد رسید! ویدئو منتشر نشده از حضور آیت‌الله آل‌هاشم در یگان‌های ارتش/ از درختکاری تا کلنگ زنی ویدیویی از ورود پیکر رئیس جمهور شهید و همراهان به فرودگاه مهرآباد در تهران اظهارات نیما نکیسا درباره رفتار سیدابراهیم رئیسی با ورزشکاران+ویدیو/ پاداش و جایزه های بچه ها رو سریع پرداخت میکردند حال و هوای منزل شهید حسین امیر عبداللهیان و سردار موسوی بعد از سانحه دلخراش+عکس (عکس) صندلی رئیس جمهور در هواپیما که سیاه پوش شد/ دسته گل عزای شهیدجمهور بغض ها را می ترکاند محافظت از جان و دل و ارادت سرتیم محافظ سیدابراهیم رئیسی به ایشان+ویدیو/ از مرتب کردن شال رئیس جمهور تا سایه به سایه مراقب بودن رئیس جمهور از آخرین سفر استانی خود به تهران باز می گردد روضه خوانی جگرخراش مهدی رسولی برای سیدابراهیم رئیسی در تبریز+ویدیو/ الهی دورت بگردم برا درد مردم تا کجا رفتی که پیدات نمیکردن پسر شهید امیرعبداللهیان: قرار بود پدرم در روز میلاد حضرت علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) لباس خادمی حضرت را بر تن کند که … ویدیویی دیده نشده از استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی درحال آشپزی و پخت نذری/ حیف شما شهید بزرگوار+ویدیو تعریف و تمجید مژده لواسانی از آیت الله آل هاشم امام جمعه شهید تبریز+عکس پدری که دخترش را ندید و شهید شد منزل خواهر شهید سید ابراهیم رئیسی و گریه های تلخ خواهر در سوگ برادر+عکس واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس شب یلدای متفاوت آیت الله آل هاشم سومین امام جمعه شهید تبریز در بین مردم+عکس بهشت کوچکی که بهنوش طباطبایی برای خود ساخته است/ چه زیبا و دنجه اینجا +عکس عرض ارادت خاص دانشجوی عراقی به آیت الله رئیسی در حاشیه مراسم تشییع شهیدان خدمت +فیلم چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد...
تیتر امروز   
میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید
خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه
استاندار آذربایجان شرقی که به شهادت رسید، داماد کیست؟ /او یک دهه شصتی و دانش آموخته دانشگاه امام صادق بود
واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس
چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد...
واکنش سیدجواد هاشمی به شهادت رئیس جمهور: ای کاش این فاجعه رخ نمی‌داد
کادر پروازی شهادت را بیشتر بشناسید+ سوابق خدمتی
واکنش جوادنکونام سرمربی استقلال به سانحه سقوط بالگرد رئیس جمهور و هیئت همراه
تغییر نام بزرگراه شهید سلیمانی به شهید رئیسی به پیشنهاد دختر شهید سلیمانی
موحدی کرمانی رئیس مجلس خبرگان شد
مهریه همسر و دختران سیدابراهیم رئیسی چقدر است؟
پیام تسلیت «محمدرضا زنوزی» در پی شهادت جمعی از خدمت‌‌گزاران ملّت در سانحه سقوط بالگرد/ایران و جامعه جهانی اسلام سرمایه‌های ارزشمندی را از دست داد
روایت سیدابراهیم رئیسی از نوع مدرسه 2 نوه‌ی دختری‌ِشان
واکنش خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی به شهادت سید ابراهیم رئیسی و همراهانش
آمریکا شهادت رئیس‌جمهور را تسلیت گفت