معرفی کتاب محاکمات نورنبرگ اثر جان داونپورت

  چهارشنبه، 10 اسفند 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
معرفی کتاب محاکمات نورنبرگ اثر جان داونپورت
کتاب محاکمات نورنبرگ اثر جان داونپورت، به معرفی مختصر درباره‌ی محاکمه‌ی سران نازی توسط متفقین می‌پردازد و به شنوندگان کمک می‌کند تا بیشتر با روند این محاکمات همراه شوند. این کتاب توسط مهدی حقیقت خواه ترجمه و با صدای گرم و گویا آرمان سلطان زاده روایت شده است. در ادامه ساعدنیوز به معرفی کتاب فوق خواهد پرداخت.

پوستر کتاب محاکمات نورنبرگ

درباره جان داونپورت

جان داونپورت (1789–1877) شرق‌شناس انگلیسی بود. وی بیشتر برای کتاب خود با نام عذر تقصیر به پیشگاه محمد و قرآن شناخته شده‌است که ترجمهٔ آن برگزیدهٔ کتاب سال سلطنتی شد. داونپورت در 8 ژوئن 1789 در لندن به دنیا آمد و همچون پدرش مستخدم بود. او از طریق نوشتن مطالب متفرقه و چاپ کتاب امرار معاش می‌کرد و در اواخر عمر بینایی‌اش را از دست داد. او چند کتاب اروتیک نیز منتشر کرده‌است.

درباره کتاب محاکمات نورنبرگ

پس از پایان جنگ جهانی دوم (1945-1939 م) و شکست آلمان نازی و هم‌پیمانانش، دادگاهی در شهر نورنبرگ آلمان برای بررسی پروندۀ جنایات صورت گرفته توسط حزب نازی و محاکمۀ عاملان این جنایات بشری برگزار شد. بدین‌ترتیب دادگاهی مرکب از نمایندگان کشورهای مختلف، وظیفۀ تعقیب و مجازات مسببان فجایع زمان جنگ را برعهده گرفت. قضات این دادگاه از کشورهای آمریکا، انگلستان، شوروی و فرانسه بودند که از تاریخ اوت 1945 تا سپتامبر 1946 در نورنبرگ گرد آمدند و به پرونده‌های موجود رسیدگی کردند. هرچند آدولف هیتلر در همان سال 1945 خودکشی کرد، اما بسیاری از رهبران حزب نازی دستگیر و در این دادگاه محاکمه گردیدند. رودولف هیس، هرمان گورینگ، فون ریبنتروپ از جمله اعدامیان نازی بودند. در این کتاب جریان فعالیت‌های دادگاه نورنبرگ و بازجویی‌ها و جلسات محاکمۀ رهبران حزب نازی را می‌توان دنبال کرد. دادگاه نورنبرگ بعدها الگویی برای دادگاه‌های بین‌المللی آینده شد.

بخشی از کتاب محاکمات نورنبرگ

ماشین مرگ نازی حزب ناسیونال سوسیالیست کارگران آلمان - یا به‌اختصار «حزب نازی» - به مدت دوازده سال، از 1933 تا 1945، بر آلمان حکومت کرد و بر زندگی بیش از 65 میلیون نفر ساکنان آن تسلط داشت. نازی‌ها، تحت رهبری آدولف هیتلر، درصدد برآمدند نظمی تازه‌، نظامی ارزشی و اعتقادی جدید مبتنی بر آرمان‌های نازی، را به اروپا تحمیل کنند. آن‌ها، به هنگام ایجاد این نظم تازه، بر آن شدند تا هرکس را که به لحاظ سیاسی با آن‌ها مخالفت کند یا این‌که با معیارهای نژادی آن‌ها منطبق نباشد به زندان بیندازند یا بکشند. رقبای سیاسی نظیر کمونیست‌ها و سوسیالیست‌ها، اقلیت‌های مذهبی، مردمان سینتی و روما (مشهور به کولی ها)، و همجنس گرایان، در زمره این کسان بودند. چنین کسانی را بی‌رحمانه تحت پیگرد قرار می‌دادند و به‌سرعت به زندان‌های خاصی مشهور به اردوگاه‌های کار اجباری که در دهه 1930 در سرتاسر آلمان برپاشده بود می‌انداختند.
بین صد هزارتا 250 هزار آلمانی در این پیگرد و آزارها و کشتارها به نحوی مشارکت مستقیم داشتند. میلیون‌ها نفر دیگر به امر تسخیر و حکومت بر مناطق گسترده‌ای از اروپا یاری رساندند. گروه‌های درگیر عبارت بودند از ارتش، دستگاه اداری حکومت، و از همه بدنام‌تر اس اس. اس اس (Schutzstafet) در دهه 1920 به‌عنوان گارد شخصی هیتلر آغاز به کارکرد، اما طی زمان در زرادخانه نازی‌ها به سلاح اصلی تبدیل شد. اس اس، که درمجموع بیش از یک‌میلیون عضو داشت، عهده‌دار مسئولیت سرپرستی برنامه نژادی نازی بود. این سازمان اردوگاه‌های کار اجباری را اداره می‌کرد و به مشابه یک سپاه نخبه موسوم به Waffen-SS (اس اس رزمی) در کنار ارتش آلمان می‌جنگید. اس اس تیرباران دسته‌جمعی یهودیان را در روسیه سازمان‌دهی و اجرا می‌کرد و اردوگاه‌های مرگ را، که در آن‌ها یهودیان را از 1942 تا 1944 در اتاق‌های گاز به‌طور برنامه‌ریزی‌شده به کام مرگ می‌فرستادند، اداره می‌کرد. مردان وزنانی که در آنچه نازی‌ها «راه‌حل نهایی مسئله یهودیان» می‌نامیدند نقش فعالی داشتند در وظایف بی‌رحمانه خود از مساعدت تعداد به‌مراتب بیش‌تری از آلمانی‌ها و غیر آلمانی‌هایی برخوردار بودند که تماشاگر بودند و برای بازداشتن هیتلر هیچ کاری نمی‌کردند. این افراد یا آنچه را رخ می‌داد نادیده می‌گرفتند یا از شجاعت کافی برای مقاومت بی‌بهره بودند. برخی مایل بودند شکنجه و قتل دیگران را تحمل کنند تا برای خودشان امتیازاتی کسب کنند. اما اکثر تماشاگران ظاهرا به بازداشتن نازی‌ها اهمیت چندانی نمی‌دادند.

ژانر کتاب محاکمات نورنبرگ

کتاب محاکمات نورنبرگ در ژانر تاریخی، فلسفه، جامعه‌شناسی و هنر قرار دارد، ژانر تاریخی همان‌طور که از نامش پیداست، پیشینه‌ای تاریخی دارد و موضوعی را مبتنی بر تاریخ، روایت می‌کند، این‌گونه داستان‌ها اصولا حول محور یک شخص حقیقی یا یک منطقه خاص و یا یک واقعه ثبت‌شده تاریخی شکل می‌گیرند. کتاب محاکمات نورنبرگ نیز دقیقا به همین شیوه روایت‌شده و واقعه تاریخی محاکمه حزب نازی را بیان می‌کند. از طرفی نیز به دلیل وجود پیچیدگی‌ها و تفکر عمیقی که در مخاطب در رابطه با این حزب و این رخداد برمی‌انگیزد باعث می‌شود که آن را در زمره کتاب‌های فلسفی، جامعه‌شناسی و هنری نیز برشمرد.

خلاصه کتاب محاکمات نورنبرگ

کشتار بی‌رحمانه شش میلیون یهودی و زندانی کردن، شکنجه، و اعدام میلیون‌ها غیر یهودی بدترین جنایت در تاریخ انسان بود. طی جنگ جهانی دوم (1945 - 1939) سایه‌ای تاریک و مرگبار بر اروپا افتاد، این سایه در آلمان نشو ونما یافته بود و نازیسم نامیده می‌شد، نازیسم در ابتدا یک جنبش ملی‌گرای تندرو بود و بعدها به شکل حکومتی درآمد که خاطره‌اش همواره با بی‌رحمی سرکوب و تلاش برای نابودی یهودیان اروپا عجین خواهد بود.
سایه نفرتی که پس از تجاوز نازی‌ها به لهستان در 1939 فروافتاد تا 1945 کنار نرفت، در آن سال سرانجام ایالات‌متحده، بریتانیای کبیر، فرانسه، و اتحاد شوروی ارتش آلمان را شکست دادند و جنگ را به پایان بردند. فروپاشی کامل آلمان به کابوس حکومت نازی پایان داد، اما همین‌که این اتفاق افتاد، فرایند تازه‌ای آغاز شد؛ فرایند اجرای عدالت در مورد کسانی که به نام آدولف هیتلر و حزب نازی تمام یک قاره را به وحشت انداخته بودند."
بخشی که خواندید پیش گفتاری از کتاب محاکمات نورنبرگ بود، نویسنده کتاب جان داونپورت در این کتاب به بیان اتفاقات و جنایات صورت گرفته توسط نازی‌های آلمان پرداخته است و درنهایت فرآیند شکست نازی‌ها و داستان تشکیل دادگاه محاکمه در شهر نورنبرگ را بازگو می‌نماید.
این دادگاه در بیستم نوامبر سال 1945 برگزار می‌گردد، یعنی مصادف با پایان جنگ جهانی دوم، هدف از برگزاری دادگاه نورنبرگ محاکمه 22 نفر از رهبران اصلی حزب نازی بود که جنایات آن‌ها به کشته شدن بیش از 50 میلیون نفر و فروپاشی زندگی میلیون‌ها انسان انجامید.
در این دادگاه که در شهر نورنبرگ آلمان برگزار شد، هشت قاضی از آمریکا و بریتانیا و فرانسه حضور داشتند و این در حالی بود که پیش از برگزاری دادگاه آدولف هیتلر، هیملر (رئیس وافن اس اس) و یوزف گوبلز (وزیر تبلیغات نازی) درست قبل از دستگیری دست به خودکشی زده بودند.
رهبران دیگری هم نظیرِ رابرت لی رئیس جبهه کار رایش خود را حلق آویز و گورینگ فرمانده لوف‌وافه نیز با خوردن سیاه نور، پس از دستگیری‌شان بدین ترتیب دست به خودکشی زدند. رابرت جکسن در دادگاه نورنبرگ ریاست دادستان‌ها را به عهده داشت و مدارکی بالغ‌بر بیش از پنج میلیون صفحه مدرک و هزاران حلقه فیلم از هولوکاست و ده‌ها شاهد را به این دادگاه ارائه داده بود.
اسامی برخی از محاکمه شدگان در دادگاه نورنبرگ عبارت است از:
هرمان گورینگ، رودلف هس، فریتز زاکل، آلبرت اشپر، مارتین بورمان، کارل دونیتز، هانس فرانک، ویلهلم فریک، هانس فریتچه، والتر فانک، آلفرد یودل، ارنست کالتنبرنر، ویلهلم کایتل، گوستاو کروپ، رابرت لی، کنستانتین فون نویرات، فرانتس فن پاپن، اریش رایدر، یواخیم فون ریبنتروپ، هیالمار شاخت، بالدور فون شیراخ، آرتور زایس‌اینکوارت ویولیوس اشترایخر.

شناسنامه کتاب محاکمات نورنبرگ

  • نویسنده: جان داونپورت

  • مترجم: مهدی حقیقت خواه

  • زبان: فارسی

  • ناشر چاپی: نشر ققنوس

  • تعداد صفحات: 112

  • موضوع کتاب: کتاب‌های تاریخی، فلسفی و اجتماعی، کتاب‌های تاریخ جهان

  • نسخه الکترونیکی: دارد

  • نسخه صوتی: دارد

سخن پایانی

بنابراین پس از جنگ جهانی دوم، در 20 نوامبر 1945 میلادی، دادگاه نورنبرگ به منظور محاکمه 22 نفر از رهبران آلمان نازی که باعث کشته شدن بیش از 50 میلیون نفر طی جنگ جهانی دوم شده بودند تشکیل شد.کتاب «محاکمات نورنبرگ» با صدای آرمان سلطان زاده روایت شده است. امیدوارم از محتوای معرفی کتاب نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که کتاب دوست هستند، میتوانید ارسال نمایید و برای مشاهده ی مطالب مرتبط دیگر میتوانید به بخش فرهنگ و هنر ساعدنیوز مراجعه نمایید. همچنین شما نیز بهترین کتابی که تا حال مطالعه کرده اید، برای ما معرفی نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
رونمایی از علی تبریزی رقیب مشهدی هادی چوپان با عضله های فولادی/ لقب اسطوره بدنسازی ایران برازندشه (196 نظر) رونمایی از چهره همسر محجبه حسن یزدانی در حرم ثامن الحجج +عکس/ جهان پهلوان جایزه مدال المپیک پاریس را از سلطان خراسان گرفت (184 نظر) وقتی شهربانو منصوریان در جواب هادی ساعی مدرک قبولی برادرش در آزمون دکتری را رو میکند/ تو دیگه کوتاه بیا دختر +عکس (159 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی زهره حمیدی، بازیگر پیشکسوت تازه درگذشته ایرانی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی (101 نظر) شهربانو منصوریان به سجاد غریبی: آقا پاشو بیا باشگاه یه هفته باهات کار کنم اگه نزدی همه رو نترکوندی هر چی خواستی بهم بگو+ویدئو (98 نظر) خلاقیت متفاوت بانوی هنرمند یزدی در طراحی زیبای چهره نورانی رهبر معظم انقلاب و شهید سلیمانی به سبک سیاه قلم+عکس (95 نظر) نگاهی به مدل مانتو کژوال ناهید کیانی و مبینا نعمت زاده در مراسم تجلیل از بانوان قهرمان المپیک/ هم اسپرت و هم شیک+عکس (68 نظر) نگاهی به کیک تولد محمد باقر قالیباف در کنار نوه هایش با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیکی به شکل هواپیما /مبارکاا باشه (67 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا گچ کار برای رسیدن دستش به سقف +عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس 😂 (66 نظر) ویدا جوان: من از همسرم خواستگاری کردم و مراسممون توی باغچه کوچیک عمه همسرم بود و ما با آژانس اومدیم به مراسم عقدمون+ویدیو (63 نظر) شهربانو منصوریان: بحثمون بشه به همسرم حمله ای می کنم که حواسش باشه، پا میزنم و فرار میکنم چون اگه از نزدیک بزنم میزنه زمین منو کشتی گیره+ویدئو (62 نظر) حضور بازیگران و فوتبالیست های معروف در مراسم عروسی شیدا خلیق و همسرش+عکس/ از علی بیرانوند و سعید مهری تا نوید محمدزاده و سروش رفیعی (59 نظر) جشن تولد عاشقانه داریوش ارجمند درکنار همسر جوان و کم سن و سالش فرشته یغمایی/ ساده و خلوت در عین حال زیبا و شیک+عکس (54 نظر) نیلوفر شهیدی: در پروژه ای مشغول کار بودیم از همسرم خوشم اومد و گفتم قصد ازدواج ندارین خودمم فکرشو نمیکردم اما خواستگاری کردم+عکس (51 نظر) خلاقیت خنده دار راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پراید حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس🤣 (48 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز پنجشنبه 8 شهریور ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 8 شهریور 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 8 شهریور 1403
همکاری مشترک رهبر معظم انقلاب و داریوش ارجمند، بازیگر سریال ستایش برای سرپا نگه داشتن خانه ابدی فردوسی
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 8 شهریور ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 8 شهریور 1403+فیلم
بیوگرافی و زندگی شخصی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان و همسر و فرزندش + عکس ها و فیلم جذاب و دیدنی
رهبر معظم انقلاب: من و آقای رفسنجانی وضع مالی خوبی نداشتیم آنقدر به بقال سر کوچه بدهکار شدیم خجالت می کشیدیم برویم و تقاضای نسیه کنیم
کیک دو تخم مرغی بدون فر و همزن؛ ساده، سریع، پف دار
فرماندار شهرستان شوشتر، برنامه‌های هفته دولت را اعلام کرد
حمزه سلیمانی بخشدار جدید شعیبیه شد
انفجار اسپری در خودرویی در تبریز حادثه ساز شد!
به بهانه تشبیه شهید رئیسی به امیر کبیر توسط رهبر معظم انقلاب؛ مروری بر نکات مشترک حکمرانی شهید رئیسی با امیرکبیر در یک نگاه +عکس
کوه های مریخی (دیولر بازاری ) سیوان، جاذبه طبیعی ناشناخته مرند
برخورد مرگبار روآ با نیسان وانت در محور تبریز ارومیه با 3 فوتی و 4 مصدوم
منتخب روز   
تصویری از غیرت مثال‌زدنی رهبر معظم انقلاب به زن ایرانی در میان جمعیت+ویدیو چقدر رهبر معظم انقلاب را می‌شناسیم؟+ویدیو/ دیدن و شنیدن این صحبت‌ها را از دست ندهید مزاح و شوخی رهبر معظم انقلاب با اعضای دولت مسعود پزشکیان حین سخنرانی+ویدیو پذیرایی ساده رهبر معظم انقلاب از مسعود پزشکیان و اعضای دولتش در بیت رهبری؛ شیرینی خشک با آب معدنی و لیوان یکبار مصرف+عکس/ اقدام هوشمندانه رهبری برای جلوگیری از اسراف غوغای حرکت پای پسر خردسال ووشوکار بر روی استیج یک آمفی تئاتر +فیلم/ اولش خجالت میکشید ولی ببین چه آتیش پاره ای زندگی کردن عجیب یک زن با اسکلت شوهرش / ماجرای عجیب زوجی که 5 فرزندشان را به پرورشگاه سپردند کبوتر تاج‌دار غربی؛ زیباترین کبوتر جهان که 900 میلیون قیمت دارد! +عکس ویدیویی شوکه‌کننده از پرواز زنبور با وجود قطع شدن سر! +ویدئو عنکبوتی که از «چراغ‌قوۀ طبیعی» برای شکار استفاده می‌کند قاب دو نفره دختر حسن روحانی در کنار کیمیا علیزاده؛ یکی ایستاده و یکی نشسته+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی