دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / فرهنگ و هنر / معرفی کتاب /

معرفی کتاب مرسیه و کامیه اثر ساموئل بکت 

سه شنبه، 19 اردیبهشت 1402
کتاب مرسیه و کامیه، نوشته‌ی ساموئل بکت، رمانی آوانگارد و پست‌مدرنیستی که تصویری طنزآلود و سیاه از فضای آشفته‌ی روزگار بعدِ جنگ‌جهانی دوم را به نمایش میگذارد. این داستان ظاهراً سفر دو دوست به مقصدی نامعلوم را روایت می‌کند. اما انگار این رمان کوتاه، طرحی اولیه برای نگارش نمایش‌نامه‌ی «در انتظار گودو» بوده است. در ادامه به معرفی این کتاب خواهد پرداخت.

درباره ساموئل بکت

ساموئل بکت در سال 1906 در شهر دوبلین در کشور ایرلند به دنیا آمد و روز بیست و دوم دسامبر 1989، در سن 83سالگی درگذشت. این نویسنده و نمایش‌نامه‌نویسِ برنده‌ی جایزه‌ی نوبل ادبیات، در کالج ترینیتی درس خواند و در زمان جنگ‌ِجهانی دوم در مقاومت مردم فرانسه علیه آلمان نازی حضور داشت. حضور بلندمدت او در این کشور باعث شد که از سال 1946، نمایشنامه‌ها، رمان‌ها، داستان‌های کوتاه، شعرها و نقدهای ادبی خود را افزون بر زبان انگلیسی، به فرانسوی نیز منتشر کند. مشهورترین اثر این نویسنده کتاب در انتظار گودو است که در سال 1953 به چاپ رسید. او در طول فعالیت‌های ادبی خود به‌عنوان نمایشنامه‌نویس و رمان‌نویس، امکاناتی تازه برای داستان‌نویسی و نوشتن تئاتر تعریف کرد و به‌خاطر تأثیرگذاری عمیقش بر ادبیات، در سال 1961 برنده‌ی جایزه‌ی Formentor شد و سرانجام در سال 1969، جایزه‌ی نوبل ادبیات را از آن خود کرد. از بهترین کتاب‌های ساموئل بکت می‌توان به «دست آخر»، «همه‌ی افتادگان»، «متن‌هایی برای هیچ»، «مطرود» و کتاب حاضر اشاره کرد.

درباره کتاب مرسیه و کامیه

پس از جنگ‌جهانی دوم، بعضی نویسنده‌ها به‌منظور واکنش در برابر تفکر روشنگری و رویکرد مدرنیستی، و همچنین شرح وضعیتی که جهان در آن به سر می‌برد، به نوشتن آثاری پرداختند که به ادبیات پست‌مدرن شهرت یافت. در این نوع از ادبیات، چارچوب زمانی و مکانی داستان دچار ازهم‌گسیختگی، تناقض و روایت‌های پرسش‌برانگیز می‌شود و نوعی ساختارزدایی از فرم شکل می‌گیرد. بسیاری از منتقدها، نقش ساموئل بکت (Samuel Beckett) و تکنیک فاصله‌گذاری او را در قوام بخشیدن به ادبیات پست‌مدرن به‌عنوان یک جنبش ادبی مؤثر می‌دانند. یکی از مهم‌ترین آثار این نویسنده که در چنین فرمی نوشته شده، کتاب مرسیه و کامیه (Mercier and Camier) است که در سال 1946 و بلافاصله بعدِ پایان جنگ‌جهانی دوم نوشته شد، اما نویسنده ترجیح داد داستانش را تا سال 1970 منتشر نکند. این رمان پیش از سه‌گانه‌ی مشهور ساموئل بکت به نام کتاب‌های «ملوی»، «مالون می‌میرد» و «ننامیدنی» نوشته شد و بسیاری از منتقدها، این رمان را پیش‌درآمدی بر مشهورترین اثر نویسنده، «در انتظار گودو» می‌دانند. ساموئل بکت در کتاب مرسیه و کامیه، نگاه عمیق و فلسفی خود نسبت به زندگی را در قالب گفت‌وگوها میان شخصیت‌های داستانش به تصویر می‌کشد و هرج‌ومرج‌ها و آشفتگی‌های ذهنی انسانِ پس از جنگ را با استفاده از لحن کمیک و تلخ روایتش نشان می‌دهد. این کتاب گرچه در قالب داستان نوشته شده، اما بیش‌ترین نزدیکی را به فضای نمایش‌نامه‌های نویسنده دارد و خواننده را نیز در فضایی معلق میان درام و کمدی قرار می‌دهد. مرسیه و کامیه به‌عنوان دو شخصیت اصلی داستان، از مسیری ساده و راحت راهی سفرشان می‌شوند، بی‌آنکه دغدغه‌ی بی‌پولی و آب‌وهوای نامساعد، مسافرتشان را سخت کند؛ بااین‌همه، سفرشان هرگز به انجام نمی‌رسد و آن دو در وضعیتی شبه‌ابزود، با آدم‌هایی غریبه و رویدادهایی بی‌اهمیت مواجه می‌شوند. آنچه این داستان را به اثری مهم تبدیل می‌کند، فرمی است که نویسنده به کار می‌گیرد تا جهان‌بینی سرشار از یأس و ناامیدی خود نسبت به جهان آشفته‌ی نیمه‌های قرن میلادی گذشته را به تصویر کشد؛ از این منظر، این کتاب را می‌توان یکی از نقطه‌های عطف در آثار داستانی قرن بیستم به شمار آورد. کتاب مرسیه و کامیه، نوشته‌ی ساموئل بکت را نشر چشمه با ترجمه‌ی مهدی نوید به چاپ رسانده است.

نکوداشت‌های کتاب مرسیه و کامیه

  • مرسیه و کامیه یکی از بهترین نمونه‌ها از طنز سیاه ساموئل بکت است؛ داستانی خنده‌دار از سفر حماسی دو قهرمان داستان که در سفری پر از پیچیدگی‌ها و دسیسه‌ها همراه می‌شوند. (Goodreads)

  • کتاب [مرسیه و کامیه] سرشار از مؤلفه‌های آشنای بکت است. روایت دو ولگرد که هدفی ندارند، اما چیزهایی هست که آن‌ها احساس می‌کنند باید انجامش دهند؛ مثل تله‌هایی ناملموس در ذهنشان، یک سرگردانی مداوم، و ترس. (Guardian)

  • داستانی درخشان و سرگرم‌کننده. (Fiction DB)

  • رمان مرسیه و کامیه، به‌نوعی پدرخوانده‌ی داستانی کتاب «در انتظار گودو» است. دو دوست، سفری بی‌هدف را به‌سوی هدفی بی‌چون‌وچرا شروع می‌کنند. این رمان هزارتویی سرشار از کمدی و درام است و قهرمان‌هایش دو ولگرد هستند که موفق می‌شوند در دنیایی که نویسنده آن را دنیای «هرج‌ومرج مهمان‌نواز» می‌داند زنده بمانند. (maboumines)

  • یک داستان خنده‌دار. (Publishers Weekly)

شناسنامه کتاب مرسیه و کامیه

  • نویسنده: ساموئل بکت

  • مترجم: مهدی نوید

  • زبان: فارسی

  • ناشر چاپی: نشر چشمه

  • تعداد صفحات: 174

  • موضوع کتاب: کتاب‌های داستان و رمان خارجی_ کتاب طنز

  • نسخه الکترونیکی: دارد

  • نسخه صوتی: ندارد

سخن پایانی

بنابراین این کتاب به دوستداران آثار داستانی ساموئل بکت و همچنین علاقه‌مندها به رمان‌های پست‌مدرن پیشنهاد می‌شود. امیدوارم از محتوای معرفی کتاب نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که کتاب دوست هستند، میتوانید ارسال نمایید و برای مشاهده ی مطالب مرتبط دیگر میتوانید به بخش فرهنگ و هنر ساعدنیوز مراجعه نمایید. همچنین شما نیز بهترین کتابی که تا حال مطالعه کرده اید، برای ما معرفی نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز جمعه 14 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
مراحل سابمیت مقاله
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
مراحل اکسپت مقاله
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی