ساعدنیوز
ساعدنیوز

معرفی کتاب تمرکز از دست رفته اثر جوهن هری

  جمعه، 15 اردیبهشت 1402   زمان مطالعه 7 دقیقه
معرفی کتاب تمرکز از دست رفته اثر جوهن هری
همین حالا که این یک خط را می‌خوانید، چند بار حواستان به گوشی، پیامک‌ها و یا لایک و پیام‌های شبکه‌های اجتماعی‌تان پرت شد؟ جوهن هری در کتاب تمرکز از دست رفته درباره‌ی این موضوع مهم صحبت می‌کند که تمرکز و توجه انسان‌ها در اختیارشان نیست و از سمت نیروهای بیرونی به‌سرقت رفته و کنترل می‌شوند. در ادامه به معرفی این کتاب خواهیم پرداخت.

پوستر میتو پری

درباره جوهن هری

یکی از نویسندگان مشهور بریتانیایی که نوشته‌های او تاکنون الهام‌بخش افراد زیادی در سراسر جهان بوده است، جوهن هری نام دارد. او علاوه‌ بر نویسندگی، کار نمایشنامه‌نویسی و روزنامه‌نگاری را نیز به شکل تخصصی دنبال می‌کند. برخی از نوشته‌های هری در خبرگزاری‌های مهمی مانند هافینگتون پست، نیویورک تایمز، لس‌آنجلس تایمز، نیو ریپابلیک، لوموند، ال‌موندو، عصر ملبورن، ایندیپندنت و... به چاپ رسیده‌اند. این نویسنده بریتانیایی ازجمله افراد تأثیرگذار چپ در این کشور معرفی می‌شود. از دیگر آثار جوهن هری می‌توان به کتاب «روابط از دست رفته» اشاره کرد.

درباره کتاب تمرکز از دست رفته

دنیا به سمت‌وسوی جدیدی در حرکت است و این حرکت با سرعت زیادی انجام می‌گیرد. بنابراین خیلی از ما، ناگزیر، همراه با موج‌هایی که هر سال ایجاد می‌شوند، به این طرف و آن طرف می‌رویم و گاهی بدون اینکه خودمان بدانیم، در مسیری قرار می‌گیریم که همه‌ی کارها و فعالیت‌هایمان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. شبکه‌های اجتماعی و گسترش کانال‌های ارتباطی میان افراد یکی از همین اتفاقاتی است که در چند سال اخیر در جهان رخ داده و امروزه تقریباً زندگی عده‌ی قابل‌توجهی از آدم‌ها را دگرگون کرده است. از جمله مهم‌ترین این تغییرات، میزان تمرکز و توجه است که می‌توان گفت هر روز رو به افول حرکت می‌کند. برای اینکه حرف‌های بالا را بهتر متوجه شوید، شرایطی را تصور کنید که پشت میز کارتان نشسته‌اید و در همان حال پیامکی را روی تلفن همراهتان دریافت می‌کنید. هنوز در حال خواندن خط ابتدایی پیامک هستید که یک پیام هشدار هم درباره‌ی خبر مهمی که همین چند دقیقه‌ی پیش اتفاق افتاده است،‌ روی صفحه‌ی تلفن شما نقش می‌بندد. در همان حال،‌ یک نفر توییتی را که امروز صبح در توییتر خود منتشر کرده‌اید لایک می‌کند و شما نیز چند توییت اخیر او را می‌خوانید، لایک می‌کنید و یا یادداشتی را زیر یکی از آن‌ها می‌نویسید و منتظر پاسخ می‌مانید! دقیقاً چه اتفاق افتاد؟ اصلاً یادتان می‌آید در ابتدا مشغول چه کاری بودید؟ ضعف تمرکز و ازبین‌رفتن توجه هدفمندی که همه‌ی ما به آن نیازمندیم، پیامد زندگی در دنیای مدرن، استفاده از شبکه‌‌های اجتماعی و گسترش ارتباطات است. جوهن هری (Johann Hari) در کتاب تمرکز از دست رفته (Stolen Focus: Why You Can't Pay Attention) درباره‌ی اتفاق پنهان و بی‌سروصدایی که درحال رخ‌دادن برای بشریت است صحبت می‌کند: دزدیده شدن تمرکز انسان‌ها! او در خلال تحقیقات خود درباره‌ی تمرکز ازدست‌رفته‌ی آدمیان درمی‌یابد که جابه‌جایی مداوم از دستگاهی به دستگاه دیگر و حضور داشتن در برنامه‌های ارتباطی متعدد و گوناگون، مسیری است که به ایجاد افسردگی در زندگی منتهی می‌شود. او برای خلق این اثر علمی به یک سفر طولانی و جذاب به سراسر جهان رفته تا با استفاده از نظر متخصصان برجسته در زمینه‌ی توجه و تمرکز، کتابی کاربردی را بنویسد. این نویسنده‌ی پرفروش نیویورک تایمز با توجه به یافته‌های خود در این زمینه بیان می‌کند که تمرکز ما توسط نیروهای خارجی دزدیده و کنترل می‌شوند. این نیروهای بیرونی همان شرکت‌های تجاری هستند که با ایجاد بسترهای جدید، برای کسب سود و جلب توجه ما،‌ تمرکزمان را با آسیب‌پذیری حداکثری روبه‌رو کرده‌اند. با مطالعه‌ی این کتاب می‌آموزید که چگونه می‌توان بر عوامل بیرونیِ برهم‌زننده تمرکز غلبه کرد و در مسیر درست برای متحول کردن توجه گام برداشت.

نکوداشت‌های کتاب تمرکز از دست رفته

  • این کتابی است که زندگی را تغییر می‌دهد. (ایو انسلر)

  • این اثر از هری بسیار فوق‌العاده و خواندنی است. (San Francisco Chronicle)

  • یک کتاب ضروری، معجزه‌گر و الهام‌بخش که شما را نجات می‌دهد. (اما تامپسون)

  • اگر می‌خواهید از بحران عدم تمرکز رها شوید، این اثر از جوهن هری را بخوانید. (آریانا هافینگتون)

  • کتابی که جهان برای پیروزی در جنگ با حواس‌پرتی به آن نیاز دارد. ( آدام گرانت، نویسنده کتاب دوباره فکر کن)

  • اگر تصمیم شما در سال جدید این بوده که تمرکز بیشتری داشته باشید، این کتاب برای شما نوشته شده است. (Inc)

  • جوهن هری یک ترانه‌سرا، داستان‌سرا و محقق خستگی‌ناپذیر است که به مشکلات جهان توجه ویژه‌ای دارد. (سوزان کین)

  • من کسی را نمی‌شناسم که عمیق‌تر یا جامع‌تر از هری درباره بحران توجه جمعی ما فکر کند. خواندن این کتاب بسیار ضروری است. (نائومی کلاین)

  • عالی! تمرکز ازدست‌رفته یک کاوش زیبا در مورد تجزیه‍‌ی توانایی نوع بشر برای توجه است که به بهترین شیوه‌ی ممکن روایت شده است. (استیون فرای)

  • کتاب تمرکز از دست رفته برای چه کسانی مناسب است؟

  • اگر از تمرکز پایین برای انجام کارهای خود رنج می‌برید، در طول روز زمان زیادی را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانید و یا دوست دارید مهارت‌های افزایش تمرکز را به‌خوبی بیاموزید، این کتاب را بخوانید.

بخشی از کتاب تمرکز از دست رفته

من آدام را از موبایلش دور کرده بودم تا از ناتوانی خودم در تمرکز کردن فرار کنم و چیزی که متوجه شدم این بود که هیچ راه گریزی وجود نداشت، چون این مشکل در همه‌جا بود. برای تحقیق درباره این کتاب به کل دنیا سفر کردم و تقریباً بی‌وقفه و بدون هرگونه استراحتی روی آن کار کردم. حتی وقتی‌که از تحقیقاتم فاصله می‌گرفتم تا به دیدن برخی از مشهورترین مکان‌های آرام و مفرح جهان بروم، در پسِ ذهنم به ادامه کار نگارش این کتاب فکر می‌کردم. یک روز بعدازظهر به تالاب آبی در کشور ایسلند رفتم. تالاب آبی دریاچه‌ای وسیع و بی‌نهایت آرام است که با آب‌های زمین‌گرمایی پُر شده است و حتی وقتی برف در اطراف شما می‌بارد، جریان آب در دمایی همچون دمای وان حمام از زیر زمین می‌جوشد. همان‌طور که دانه‌های برف را تماشا می‌کردم که به‌آرامی در بخار آب حل می‌شدند، متوجه شدم که توسط مردمی احاطه شده‌ام که مونوپاد در دست دارند. آن‌ها گوشی‌های خود را در محفظه‌های ضد آب گذاشته بودند و دیوانه‌وار ژست می‌گرفتند و پست می‌گذاشتند. تعدادی از آن‌ها در حال لایو گذاشتن در اینستاگرام بودند. به این فکر کردم که شاید شعار دوران کنونی ما باید این باشد: «سعی کردم زندگی کنم، اما حواسم پرت شد.» رشته افکارم توسط یک آلمانی که شبیه یک اینفلوئنسر به نظر می‌رسید پاره شد. او جلوی دوربین موبایلش فریاد می‌زد: «چه حالی میده! من در تالاب آبی هستم و زندگی بهتر از این نمیشه!»

یک‌بار هم برای دیدن نقاشی مونالیزا به پاریس رفتم، اما متوجه شدم که این نقاشی اکنون برای همیشه در پشت گروهی از مردم (که شبیه به حرکت اسکرام در راگبی بود) پنهان شده است. همه خودشان را به سمت جلو هل می‌دادند، فقط برای اینکه بلافاصله پشت به نقاشی بایستند و سلفی بگیرند و دوباره بجنگند تا راه خود را برای خروج از جمعیت باز کنند. در گوشه‌ای از سالن برای بیشتر از یک ساعت جمعیت را تماشا کردم. هیچ‌کس (حتی یک نفر هم) بیشتر از چند ثانیه به نقاشی مونالیزا نگاه نکرد. به نظر لبخند او دیگر یک معما نیست. انگار که از روی صندلی‌اش در ایتالیای قرن شانزدهم به ما نگاه می‌کند و از ما می‌پرسد: «چرا مثل سابق به من نگاه نمی‌کنید؟»

فهرست مطالب کتاب

  • درباره نویسنده

  • آنچه دیگران در مورد کتاب گفته‌اند

  • مقدمه: قدم زدن در ممفیس

  • فصل اول: علت اول: افزایش سرعت زندگی، جابه‌جایی مداوم بین کارهای مختلف و حذف محرک‌های مزاحم

  • فصل دوم: علت دوم: از بین رفتن غرقه‌گی

  • فصل سوم: علت سوم: افزایش فرسودگی جسمی و روانی

  • فصل چهارم: علت چهارم: فروپاشی مطالعه مستمر

  • فصل پنجم: علت پنجم: اختلال در پرسه‌زنی ذهنی

  • فصل ششم: علت ششم: ظهور فناوری و نفوذ آن بر ما (قسمت اول)

  • فصل هفتم: علت ششم: ظهور فناوری و نفوذ آن بر ما (قسمت دوم)

  • فصل هشتم: علت هفتم: خوش‌بینی بی‌رحمانه (چرا ایجاد تغییرات فردی نقطه شروع مهمی است، اما کافی نیست)

  • فصل نهم: نخستین گام‌ها برای دست‌یابی به را‌ه‌حل‌های عمیق‌تر

  • فصل دهم: ‌علت هشتم: موج استرس و افزایش گوش ‌به‌زنگی

  • فصل یازدهم: ‌آن‌هایی که متوجه شدند چگونه می‌توان جریان سرعت و فرسودگی را معکوس کرد

  • فصل دوازدهم: علل نهم و دهم: رژیم غذایی ناسالم و افزایش آلودگی

  • فصل سیزدهم: علت یازدهم: افزایش اختلال بیش‌فعالی و نقص توجه و نحوه واکنش ما به آن

  • فصل چهاردهم: علت دوازدهم: حبس جسمانی و روان‌شناختی فرزندانمان

  • نتیجه‌گیری: شورش توجه

  • منابع

شناسنامه کتاب تمرکز از دست رفته

  • نویسنده: جوهن هری

  • مترجم: علیرضا نظری انامق، میلاد سبزه آرای لنگرودی

  • زبان: فارسی

  • ناشر چاپی: انتشارات اندیشه آگاه

  • تعداد صفحات: 353

  • موضوع کتاب: کتاب موفقیت و خودسازی

  • نسخه الکترونیکی: دارد

  • نسخه صوتی: دارد

سخن پایانی

بنابراین اگر از تمرکز پایین برای انجام کارهای خود رنج می‌برید، در طول روز زمان زیادی را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانید و یا دوست دارید مهارت‌های افزایش تمرکز را به‌خوبی بیاموزید، این کتاب را بخوانید. امیدوارم از محتوای معرفی کتاب نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که کتاب دوست هستند، میتوانید ارسال نمایید و برای مشاهده ی مطالب مرتبط دیگر میتوانید به بخش فرهنگ و هنر ساعدنیوز مراجعه نمایید. همچنین شما نیز بهترین کتابی که تا حال مطالعه کرده اید، برای ما معرفی نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
عرض ارادت احساسی و عیادت بازیگران و ورزشکاران از رهبر معظم انقلاب در بیمارستان+ عکس/ از جواد عزتی و علی ضیا تا علی پروین و بهداد سلیمی (556 نظر) تذکر جدی رهبر انقلاب به عکاسان خبری در کرمانشاه/ با کفش وارد نشوید+عکس (297 نظر) رهبر معظم انقلاب چه میوه هایی را برای حفظ سلامتی خود میل می کنند؟ (140 نظر) پاسخ جالب رهبر معظم انقلاب به یک سوال: حضرت آقا اصلاً شما فکر می‌کردین که رهبر بشین؟ (81 نظر) دیدار بازیگران معروف و محبوب ایرانی با رهبر انقلاب/ از شاهرخ استخری تا مصطفی زمانی و عموپورنگ+عکس (55 نظر) واکنش ایران به درخواست عجیب آمریکا برای حمله نمادین اسرائیل (47 نظر) گریم سخت و سنگین شازده مفخم سریال "گیلدخت"، صالح میرزاآقایی، برای بازی در نقش امام خمینی/ بنظرتون شبیه ایشون شدن؟ (43 نظر) خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای دوخت کاپشن با پتو پلنگی حماسه آفرید/ ایرانی پنجه طلا از هر انگشتش هنر میباره😂 (41 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز چوپان برای تردد بدون دردسر گوسفندانش در سطح شهر+ویدیو/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (27 نظر) نگاهی به کیک تولد 5 سالگی هانا دختر مهران غفوریان با دیزاین خاص/مبارکا باشه +عکس (27 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک بقال تبریزی برای کودکان حماسه ساز شد/ درک و شعور ایشون ستودنیه+عکس (27 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده مشهدی، با نوشته جالب پشت وانت اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (27 نظر) تصویر دیده نشده و قدیمی از آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب در کنار دریا با کاپشن و کلاه +عکس (26 نظر) نگاهی به ماشین لاکچری و خارجی محسن تنابنده، نقیِ پایتخت+عکس/ صبر و لبخند در برابر درخواست مردم برای گرفتن عکس سلفی (19 نظر) ماجرای جالب کارت عروسی فائزه و حمید که به دست رهبر انقلاب رسید/ حرکت تحسین برانگیز عروس و داماد ایرانی برای خرید سرویس طلا+عکس (19 نظر)
دیگران می‌خوانند   
رونمایی از استایل دامادی فوق العاده شیک و باکلاس هادی کاظمی در روز عقد با سمانه پاکدل/ آقا و خانم بازیگر مثل همیشه خاص‌پسند+عکس جدیدترین عکس پریناز ایزدیار بازیگر سریال جیران با لباس های اصیل و ایرانی/رنگ و بوی بهار رو میده خلاقیت جالب و خنده دار یک ایرانی برای درست کردن گاری لوکس با استفاده از خودروی فرسوده و اسب/ انگار سوار بنز شده😂+عکس نگاهی به تولد 30 سالگی امیرحسین فتحی بازیگر سیاوش سریال جیران در دل جنگل/ چه خلوت +عکس ماجرای عجیب انتقال پیکر حضرت یوسف توسط حضرت موسی به فلسطین صبحانه عاشقانه رضا گلزار با عشق زندگیش/ چه میزی چیده برا آیسان خانومش+ عکس اذان گفتن جالب حامد شاکرنژاد قاری برنامه محفل در گوش دختر ناز و زیبای مهران غفوریان+ویدیو رونمایی از مادر شوهر واقعی ریما رامین فر هما سریال پایتخت/ بیشتر شبیه عروسش هست تا پسرش! +عکس (تصاویر) خلق شاهکار مینیاتوری بر روی نوک مداد پذیرش دانشگاه با آیلتس 6، امکان پذیر است یا خیر؟ خلاقیت تحسین‌برانگیز شهرداری ساری در طراحی مار با مانع های U شکل پیاده‌رو+عکس/ دست مریزاد و باریکلا به این ذهن 👌 قدردانی علیرضا داوودنژاد پدر مرحوم رضا داوود نژاد از مردم دکوراسیون شیک و مدرن خانه سارا و نیکای سریال پایتخت در سوئد/ هنر استفاده از شمع ها در چیدمان خانه جدیدترین سلفی گلزار در کنار همسرش، آیسان/ بنظرتون کیکه یا واقعیه؟😄 (ویدئو) خورشت کرفس به سبک مینا مختاری، همسر باسلیقه بهرام رادان/ ببین باز چه میکنه! ویدئو) فشن شوی حامد آهنگی در برنامه "شب آهنگی"/ ببین خودش چی تنش کرده آخه😂 (فیلم) خواندن شعر دوران کودکی با صدای کودکانه توسط حاج آقا/ از شدت خنده اشک نیما شعبان نژاد دراومد آیا میدانستید آمریکا دو رئیس جمهور وسرود ملی دارد؟/یکی از عجایبی که راجع به آمریکا نمیدانستید! (ویدئو) شرکت کننده حذف شده برنامه "صداتو" با صدای شگفت انگیزش حاضران را حیرت زده کرد/ ببینین صحنه رو چطور تو مشتش گرفته! واکنش تند ژیلا صادقی روی آنتن زنده به الهام حمیدی! (ویدئو) نگاه های جذاب و عاشقانه هانده ارچل و شهاب حسینی بهم/ در نقش شمس تبریزی و کیمیاخاتون (عکس) تصاویری دیده نشده از حضور محمدرضا گلزار در منزل نعیمه اشراقی نوه امام خمینی! (تصاویر) تیپ و چهره جدید «فریده» سریال بزنگاه بعد 15 سال در 48 سالگی تصاویر آخرالزمانی از بارش بی سابقه باران در دبی | دبی در آب غرق شد!!! (عکس) یک آگهی تبلیغاتی عجیب که 3 منطقه تهران را به هم ریخت! (عکس) ایده و خلاقیت جالب و جذاب یک کافه برای رعایت حجاب مشتریان! (تصاویر)تغییر قیافه باور نکردنی مرجانه گلچین/دیگه هیچ جوره نمیشه شناختش/کلاه حصیری و بارانی یه ترکیب تیپ خفن... (عکس) تصویری از حضور متفاوت چند زن و ژست خاص آنان در رژه امروز ارتش جمهوری اسلامی! نگاهی به رستوران شیک و مجلل خسرو حیدری با چیدمان شیک و منحصر به فرد در زعفرانیه تهران+عکس (عکس) تصویری عجیب از غذای سلف یک دانشگاه/هرکی تونست بگه چه غذاییه واقعا نابغه س! الناز شاکردوست و سروش صحت؛ مادر و پدری که حتی جنازه‌ی دخترشان را هم به آنها ندادند😓 اگر دختر جوان دارید، این فیلم برای شماست! داستان جالب زباله گردی که عضو شهرداری شد/ رمز و راز مافیایی که با زباله های تهران میلیاردر شدند کشف عجیب بزرگترین مارِ تاریخ طبیعت /+عکس دورهمی خانوادگی گلوریا هاردی بازیگر سریال کیمیا با شوهر و برادر شوهرش سینا مهراد در یک رستوران خوشگل/چقدر صمیمی هستن باهم (ویدئو) خلاقیت دیدنی امیرعلی نبویان در شوخی با اشعار حافظ تعطیلات آخرهفته دلچسب شاهرخ استخری سعید سریال دلنوازان با دختر خوشگلش در پارک جنگلی+عکس خلاقیت خنده دار حامد آهنگی برای لباس پوشیدن با ترکیب مانتو مجلسی و زیرشلواری/ اون زیرشلواری کجا گیر کرده😂😂 خلاقیت خنده دار راننده کامیون شیرازی برای نشون دادن ادب و شخصیتش/ چه فکر بکری کرده😂👌 بایدن : آدمخوارها دایی ام را خوردند ! ناهار فصل خوشمزه و خوشرنگ مینا مختاری برای همسرش بهرام رادان/ با بچه کوچیک چجوری میرسه اینهمه کار خونه میکنه
تیتر امروز   
قدردانی علیرضا داوودنژاد پدر مرحوم رضا داوود نژاد از مردم واکنش تند ژیلا صادقی روی آنتن زنده به الهام حمیدی! (عکس) تصاویری دیده نشده از حضور محمدرضا گلزار در منزل نعیمه اشراقی نوه امام خمینی! (تصاویر) تیپ و چهره جدید «فریده» سریال بزنگاه بعد 15 سال در 48 سالگی تصاویر آخرالزمانی از بارش بی سابقه باران در دبی | دبی در آب غرق شد!!! (عکس) یک آگهی تبلیغاتی عجیب که 3 منطقه تهران را به هم ریخت! (عکس) ایده و خلاقیت جالب و جذاب یک کافه برای رعایت حجاب مشتریان! (تصاویر)تغییر قیافه باور نکردنی مرجانه گلچین/دیگه هیچ جوره نمیشه شناختش/کلاه حصیری و بارانی یه ترکیب تیپ خفن... (عکس) تصویری از حضور متفاوت چند زن و ژست خاص آنان در رژه امروز ارتش جمهوری اسلامی! (عکس) تصویری عجیب از غذای سلف یک دانشگاه/هرکی تونست بگه چه غذاییه واقعا نابغه س! الناز شاکردوست و سروش صحت؛ مادر و پدری که حتی جنازه‌ی دخترشان را هم به آنها ندادند😓 اگر دختر جوان دارید، این فیلم برای شماست! داستان جالب زباله گردی که عضو شهرداری شد/ رمز و راز مافیایی که با زباله های تهران میلیاردر شدند کشف عجیب بزرگترین مارِ تاریخ طبیعت /+عکس بایدن : آدمخوارها دایی ام را خوردند ! دختر 11 ساله فسیل بزرگترین هیولای دریاها را کشف کرد+عکس