معرفی مناطق دیدنی اطراف بندر‌لنگه در هرمزگان

  پنجشنبه، 30 شهریور 1402   زمان مطالعه 4 دقیقه
معرفی مناطق دیدنی اطراف بندر‌لنگه در هرمزگان
بندرلنگه در حاشیه خلیج فارس قرار گرفته و یکی از شهرهای زیبا در استان هرمزگان است. بندرلنگه جاذبه‌های شگفت‌انگیز تاریخی و طبیعی بسیاری برای بازدید گردشگران دارد. برای آشنایی بیشتر با جاذبه‌‌های دیدنی بندرلنگه با ما همراه شوید.

جزیره لاوان

لاوان سومین جزیره‌ بزرگ استان هرمزگان، پس از قشم و کیش محسوب می‌شود. لاوان بین بندر مقام، جزیره‌ شیدور و ساحل نخیلوه در آب‌های خلیج فارس قرار دارد. فاصله‌ لاوان از بندر عسلویه 117 کیلومتر و از بندر‌لنگه 147 کیلومتر است. از روستاهای مسکونی لاوان می‌توان لاز، لازه و کفیله را نام برد. در گذشته جزیره‌ لاوان با نام شیخ شعیب شناخته می‌شد؛ اما در سال 1337 و با پیشنهاد شرکت ملی نفت ایران و موافقت وزارت کشور به لاوان تغییر نام داد. لاوان به معنی مامور تقسیم آب قنات است؛ اما ریشه‌ کلمه عربی‌ است و از دو قسمت لاو (سفید) و وان (نگهبان و محافظ) تشکیل شده است.

جزیره لاوان

جزیره شیدور

استان هرمزگان از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری در جنوب کشور است که 15 جزیره دارد. جزیره مارو هرمزگان، منطقه‌ای بکر و دست‌نخورده در نزدیکی ابوموسی و در دل خلیج فیروزه‌ای همیشه فارس است؛ جزیره‌ای مرجانی و خالی از سکنه که به‌ دلیل وجود شن‌های سفید، به مالدیو ایران شهرت دارد. این جزیره که از جاهای دیدنی استان هرمزگان است، با نام جزیره شیدور نیز شناخته می‌شود. جزیره مارو در استان هرمزگان قرار دارد و از توابع بخش شیب‌کوه شهرستان بندر لنگه است. این جزیره در 1٫5 کیلومتری جزیره لاوان واقع شده و بهترین مسیر دسترسی به آن از طریق بندر مقام است. بندر مقام در 358 کیلومتری غرب بندر عباس قرار دارد و فاصله آن تا بندر لنگه نیز 173 کیلومتر است.

جزیره شیدور

بندر مقام

بندر‌مقام یکی از شهرهای بندری استان هرمزگان در فاصله تقریبی 170 کیلومتری غرب بندر لنگه است. این بندر از توابع شهرستان شیبکوه بندرلنگه به شمار می‌رود و به‌دلیل نزدیکی به بکرترین سواحل صخره‌ای خلیج فارس شهرت دارد. تا چند سال پیش پای کمتر گردشگری به این بندر و سواحل صخره‌ای اطراف آن باز شده بود. در طول سال‌های گذشته طبیعت‌گردی جای خود را میان علاقه‌مندان به سیر و سفر باز کرده است و توجه گردشگران به نقاط بکر و دست نخورده جلب شده است. بندر مقام از زیباترین شهرهای غربی هرمزگان است که اطراف آن را جاذبه‌های طبیعی زیبایی پوشانده‌اند. تلاقی کوهستان‌های بلند با خلیج فارس در نزدیکی این بندر زیباترین سواحل صخره‌ای جنوب ایران را به وجود آورده‌اند. سواحل بندر مقام از زیباترین جاهای دیدنی هرمزگان هستند.

بندر مقام

بیابان سایه‌خوش

منطقه بیابانی سایه‌خوش در غرب روستایی با همین نام واقع شده است. روستای سایه‌خوش از توابع بخش مرکزی شهرستان بندرلنگه محسوب می‌شود و در 40 کیلومتری جنوب خمیر و 55 کیلومتری بندرلنگه قرار دارد. دسترسی به این منطقه از طریق جاده ارتباطی بندر لنگه به بندر عباس میسر است. منطقه سایه خوش به دلیل مجاورت با خلیج فارس و وجود نخلستان‌های فراوان در منطقه، از جاذبه‌های گردشگری بندرلنگه به شمار می‌آید و از سواحل زیبای جنوب محسوب می‌شود.

بیابان سایه‌خوش

تنگه بنو

تنگه بنو از جاهای دیدنی بندرلنگه است که در پنج کیلومتری لمزان و در میان منطقه‌ای کوهستانی جای گرفته است. برای رسیدن به این تنگه باید مسیری پرهیجان و سخت را طی کنید و راه رسیدن به آن نیز پر و پیچ‌وخم است. تنگه بنو حدود 10 آبشار و 12 حوضچه برای شنا دارد که عمقی بین سه تا پنج متر دارند.

تنگه بنو

آبگرم خست

آبگرم خست در فاصله دو کیلومتری از روستای اسلام آباد، از توابع شهرستان بندرلنگه قرار گرفته است و از جمله جاذبه‌های گردشگری بندرلنگه به شمار می‌آید. آب این چشمه خاصیت درمانی برای بیماری‌های پوستی و روماتیسم دارد و به‌همین دلیل سالانه گردشگران زیادی به این مکان جذب می‌شوند. در نزدیکی چشمه تعدادی خانه خالی از سکنه، یک مسجد، چند کاروانسرا، یک آسیاب قدیمی و یک آب‌انبار جای گرفته‌اند.

آبگرم خست

قلعه لشتان

یکی از آثار تاریخی شهر بندرلنگه که نشان از تاریخچه آن دارد، قلعه لشتان است. این قلعه که در میان مردم محلی به «قَلعُو» شهرت دارد، در ارتفاعات کوهی صخره‌ای به نام «شاهین کوه» قرار دارد. قلعه لشتان در واقع شهری تاریخی به وسعت 15 هکتار است. وقتی به پشت دیوارهای بلند این قلعه تاریخی قدم بگذارید، خانه‌های مسکونی متعدد، برکه‌ها و چندین قبرستان خواهید دید. حدود 78 برکه کوچک و بزرگ و 85 بنای مسکونی در درون این قلعه کشف و به ثبت رسیده است. این بنا در سال 1385 به‌ عنوان میراث تاریخی شهر بندر لنگه به ثبت رسیده است. قلعه لشتان در فاصله 6 کیلومتری شمال شهر بندر لنگه و در ارتفاع 182 متری از سطح دریا قرار دارد. برای رسیدن به قلعه لشتان از شهر بندر لنگه حدود 18 دقیقه در سفر خواهید بود. با وجود صخره‌ای بودن کوهی که بر فراز آن قرار گرفته است، می‌توان از سه جهت شرقی، غربی و جنوبی به آن دسترسی پیدا کرد. قلعه لشتان در ارتفاع 100 متری از زمین‌های اطراف خود قرار دارد.

قلعه لشتان

قلعه مغویه

قله مغویه که با نام قلعه شیخ سلطان المرزوقی نیز شناخته می‌شود، بنایی تاریخی به‌ جای مانده از دوره قاجار است. ساخت این بنا به سال 1282 در دوره حکمرانی مزروقی‌ها از قبیله العجمان روی بندر مغویه در دوره قاجار برمی‌گردد. مزوقیان یکی از قبایل بزرگ بادیه‌نشین اعراب بودند. این بنای تاریخی در سال 1377 در فهرست آثار ملی ثبت و مرمت شد. ساخت این بنا در سال 1321 به پایان رسیده است.

قلعه مغویه

تنگه باغویه شبیکوه

روستای باغویه در بخش شبیکوه و در شهرستان بندرلنگه قرار دارد. شبیکوه نوار ساحلی زیبایی به طول 280 کیلومتر دارد که از یک سمت به کوه‌های زاگرس و از سمت دیگر به سواحل خلیج فارس محدود می‌شود. تنگه باغویه یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی شبیکوه محسوب می‌شود که صدها سال پیش با جوشیدن چشمه‌هایی از دل سنگ‌ها پدید آمده است. با فرسایش کوهستان صخره‌های عظیم با اشکال عجیب و غریب شکل گرفت. وجود همین چشمه‌های کوچک و بزرگ منجر به فرسایش سنگ‌ها و پدید آمدن مناظر شگفت‌انگیزی شده است.

تنگه باغویه


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (487 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (104 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (16 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان