ساعدنیوز
ساعدنیوز

معرفی مناطق دیدنی و زیبا در اطراف مهاباد

  پنجشنبه، 23 شهریور 1402   زمان مطالعه 6 دقیقه
معرفی مناطق دیدنی و زیبا در اطراف مهاباد
مهاباد یکی از شهرهای دیدنی گردشگری در استان آذربایجان غربی است. آب و هوای مناسب و دلپذیر این شهر سبب شده که طبیعتی زیبا در اطراف این شهر ایجاد شود. برای آشنایی بیشتر با مناطق دیدنی در اطراف این شهر زیبا با ما همراه شوید.

غار سهولان

غار سهولان در مجاورت روستای سهولان قرار دارد که شاید به همین دلیل به این نام خوانده می‌شود. در زبان کردی «سهول» به‌ معنای یخ است. نام‌های دیگر غار سهولان، کونه کوتر و کونه مالان می‌باشد. مردمان محلی منطقه به خاطر لانه‌سازی و زندگی کبوترها در این غار به آن «کونه کوتر» یعنی «لانه‌ کبوتر» می‌گویند. کونه کوتر را برای بخش آبی غار و «کونه مالان» را برای بخش قسمت خشکی به کار می‌برند. «مالان» نیز به‌ معنای پناهگاه است. قندیل‌های زیبا و تماشایی که سقف و دیوارهای سهولان را مزین کرده‌اند و اشکال مختلف آهکی نیز که در اثر ریزش آب و ایجاد سائیدگی صخره‌های آهکی به وجود آمده‌اند. سهولان دارای دو ورودی است که یکی 178 و دیگری 107 پله دارند و شما از یکی وارد و از دیگری خارج می‌شوید. با طی کردن این پله‌ها به عمق 30 متری زمین می‌روید که البته با نزدیک شدن به عمق زمین و کف غار فشار هوا افزایش و اکسیژن هم کم می‌شود و رطوبت هوا به 78 درصد می‌رسد. این غار از دو بخش آبی و خشکی تشکیل شده که هم مکانی برای غارپیمایی است و هم با داشتن سه حوضچه یا دریاچه امکان سوار شدن بر قایق و عبور از آن‌ها در محدوده‌های مشخص وجود دارد. عمق متوسط حوضچه‌ها 15 متر و عمیق‌ترین محل آن 31 متر عمق دارد. اختلاف دمای درون و بیرون غار 10 الی 15 درجه است که در فصل تابستان و زمستان بین 10 تا 13 درجه سانتی‌گراد تغییر می‌کند. رطوبت غار نیز بین 70 تا 80 درصد است که در اثر همین رطوبت زیاد خزه‌های سبز و قهوه‌ای رنگی روی سنگ‌ها و صخره‌های را پوشانده‌اند.

غار سهولان

تالاب کانی برازان

تالاب کانی برازان با 907 هکتار وسعت در فاصله‌ 30 کیلومتری شمال شرقی مهاباد قرار دارد. میانگین عمق تالاب 60 سانتی‌متر است. محققان بالغ بر 75 گونه از پرندگان آبزی و کنار‌آبزی را در این تالاب شناسایی کرده‌اند که با توجه به گونه‌های خشک‌زی، تعداد آن‌ها از 180 گونه نیز فراتر خواهد رفت. از این پرندگان می‌توان به فلامینگو، چنگر، اردک بلوطی، اردک سرسفید، خروس کولی دم سفید، اردک مرمری، پرستوی دریایی، باکلان کوچک، پلیکان سفید، کشم بزرگ و عروس غاز اشاره کرد. کانی برازان از مقاصد طبیعت‌گردی و جاذبه‌های گردشگری مهاباد است که برای دسترسی به آن، باید در مسیر کمربندی دارلک مهاباد، در نزدیکی روستای حاجی خوش، وارد جاده فرعی شوید. پس از عبور از روستاهای گابازله و قره داغ، به جاده‌ای خاکی می‌رسید که با گذر از میان زهکش‌ها و زمین‌های کشاورزی، نهایتا به تالاب ختم می‌شود.

تالاب کانی برازان

گوردخمه فقره قا

گوردخمه‌ یا دخمه سنگی فخریگاه یا به زبان کردی و بومی «فقره‌قا» با ارتفاع 1,331 متر از سطح دریا در دل صخره‌ کنده شده است. بسیاری از مورخان ساخت فقره‌قا (فخریگاه) را به فرآتیس پدر دیاکو اولین پادشاه ماد نسبت داده‌اند. همچنین از آنجا که این دخمه در نزدیکی روستای اگریقاش به‌معنای آتش همیشه فروزان قرار دارد، احتمال می‌رود که زمان ساخت یکی از آتشکده‌های بزرگ بوده است. گوردخمه فقره‌قا که شمالی‌ترین گور دخمه منتسب به دوران ماد است و یکی از جاهای دیدنی استان آذربایجان غربی محسوب می‌شود، در سال 1316 هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. این اثر تاریخی تحت‌تاثیر عوامل محیطی قرار دارد و ترک در جداره و دیواره‌ اتاقک گورها رو به گسترش است. ساییدگی و خوردگی در ستون‌ها به‌ ویژه یکی از سرستون‌های ورودی آن را در خطر ریزش قرار داده است.

گوردخمه فقره قا

دژ قلات شاه

دژ قلات شاه با قدمتی که دوره مادها بازمی‌گردد، در 120 کیلومتری جنوب غربی شهر مهاباد، در مسیر جاده مهاباد به سردشت و کنار روستای داغه قرار دارد و بخش‌های زیادی از سازه‌های درون آن از بین رفته‌اند. موقعیت قرارگیری قلعه و دژهای طبیعی پیرامون دسترسی به آن را سخت می‌کردند. فضاهای داخلی نیز علاوه بر واحدهای مسکونی، شامل تعداد زیادی آب‌انبار می‌شود. این اثر به‌ عنوان یکی از جاهای دیدنی استان آذربایجان غربی، در تاریخ 17 خرداد 1335 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

دژ قلات شاه

دریاچه سد مهاباد

دریاچه سد مهاباد از مقاصد تفریحی و جاهای دیدنی مهاباد است و در فاصله بسیار کمی از مرکز شهر قرار دارد. با 50 سال قدمت این سد را با ارتفاع 47.5 متر و طول 700 متر، مهندسان یوگسلاوی ساخته‌اند و تنها سدی در جهان به‌شمار می‌رود که داخل محدوده شهری واقع شده است. جاده‌‌های ارتباطی مهاباد به سردشت و پیرانشهر از کنار این سد عبور می‌کنند. از جمله تفریحات محبوب در این مکان می‌توان به شنا ماهیگیری و کمپینگ اشاره کرد.

سد مهاباد

روستای سهولان

سهولان از قدیمی‌ترین روستاهای مهاباد است که قدمت آن به 400 سال می‌رسد. بعد از چندین قرن هنوز زندگی در این روستا جریان دارد و بر اساس سرشماری سال 1385 هجری شمسی حدود 180 نفر در آن زندگی می‌کنند. فعالیت‌های زراعی شالوده‌ اصلی اقتصاد روستای سهولان را تشکیل می‌دهد. گندم، جو، عدس، نخود، انگور، بادام، سیب و گردو برخی از محصولات تولیدی روستا هستند. برای سفر به روستای سهولان ابتدا باید به آذربایجان غربی و مهاباد سفر کنید. روستای سهولان در فاصله 43 کیلومتری شرق مهاباد واقع شده است. وارد جاده مهاباد به بوکان شوید تا با عبور از تپه ماهورها به روستای عیسی کندی برسید. در این روستا جاده به دو مسیر متفاوت تقسیم می‌شود. مسیر مستقیم شما را به بوکان می‌رساند و مسیر سمت راست به روستای سهولان و غار مشهور آن منتهی می‌شود.

روستای سهولان

باغ میکائیل

باغ میکاییل که با نام پارک ملت نیز شناخته می‌شود، از جاذبه های گردشگری مهاباد در استان آذربایجان غربی است. این پارک در نزدیکی دریاچه سد مهاباد قرار دارد و رودخانه مهاباد از میان آن عبور می‌کند. در دوره زمانی خاصی پل تاریخی پردی سوور در دل این باغ قرار داشت که بعدها این پل تخریب شد و امروزه، پلی به‌ صورت نمادین جایگزین آن شده است.

باغ میکائیل

دریاچه قوپی باباعلی

تالاب و دریاچه قوپی باباعلی یکی از تالاب‌های استان آذربایجان غربی است که در 30 کیلومتری شهر مهاباد در نزدیکی روستای باباقوپی قرار دارد. این تالاب که یکی از دو تالاب ثبت شده مهاباد در فهرست آثار ملی است، 500 هکتار وسعت دارد و اطراف آن را نیزارهای بلندی احاطه کرده‌اند. تالاب قوپی باباعلی، زیستگاه ارزشمندی برای آبزیان و پرندگان آبزی مانند آنقوت، تنجه، اردک سرحنایی و اردک سرسبز، حواصیل، فلامینگو و غازهای وحشی به شمار می‌آید و به همین دلیل، سازمان محیط زیست استان آذربایجان غربی طرح‌هایی را برای احیای آن اجرایی کرد. تالاب و دریاچه قوپی باباعلی، مکانی فوق‌العاده برای پرنده نگری است و سالانه بیش از 30 هزار پرنده مهاجر به این تالاب سفر می‌کنند.

دریاچه قوپی باباعلی

حمام لج

حمام لج در روستای لج یکی از جاذبه‌های تاریخی مهاباد با قدمتی از سال‌های 1050 تا 1100 هجری قمری است. سنگ، آجر و گچ از جمله مصالح به کار رفته در ساخت این حمام هستند. فضای عمومی حمام لج دارای دو گنبد آجری است و پلان آن مستطیل شکل است؛ البته حمام لج، 6 گنبد کوچک‌تر آجری نیز با اندازه‌های متفاوت دارد. آب مورد استفاده در این حمام در گذشته با لوله‌های سفالی انتقال می‌یافت؛ آبی که به احتمال زیاد از کانالی از رودخانه مهاباد به داخل حمام منتقل می‌شد.

حمام لج

حوضخانه رستم بیگ

حوضخانه رستم بیگ در شهر مهاباد و بالاتر از حوضخانه شاه درویش در صحن مسجد رستم بیگ واقع شده است و قدمت آن به سال 1230 هجری قمری بازمی‌گردد. در گذشته از حوضخانه رستم بیک برای گرفتن وضو استفاده می‌شده است. بنای این حوضخانه از آجر و زیر بنای آن از سنگ‌های متراکم صاف و صیقلی ساخته شده است؛ مکانی که در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد. گنبد حوضخانه رستم بیگ، آجری و مدور است و از مصالح به کار رفته در آن می‌توان به گچ و خاک اشاره کرد. کف حوضخانه با موزائیک پوشانده شده است.

حوضخانه رستم بیگ

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (82 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (77 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (75 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (37 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (35 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (33 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (30 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (26 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (24 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (20 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (19 نظر) صدای بهشتی دو برادر با خوانندگی برای پدر و مادر ناشنوایشان+ویدئو/حنجرشونو فرشته ها بوسیدن+ویدئو (17 نظر) خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (16 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پلیس یه خانومی رو گرفته که چرا یکطرفه میری گفته به شما ربطی نداره من زن آقای قرائتی ام +ویدئو😂👌 (14 نظر)
دیگران می‌خوانند   
رونمایی از چهره جذاب و بدون ریش و سبیل عباس کاکاوندی، بازیگر داعشی سریال پایتخت/ تو خیابون اصلا قابل شناسایی نیست!+عکس 4 زنگ خطر که باید قبل از خشک شدن گیاهان به آن توجه کنید موثرترین روش های از بین بردن جوش سر سیاه بینی در خانه چرا ابروهام رنگ فیبروز و هاشور رو نمیگیره (ویدئو)سکانس خنده دار خواستگاری قل مراد از فروغ در سریال باغ مظفر/شفیعی جم باز هم ملت رو از خنده روده بر کرد خلاقیت هوشمندانه اُوستا نقّاش برای رنگ آمیزی3 بعدی اتاق کودک/ وقتی استعداد تو خون آدم باشه میشه همین+ عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 16 اریبهشت 1403 فال شمع یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 + فیلم فال قهوه با نشان روز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 نگاهی به کیک تولد 48 سالگی و 2طبقه کریم باقری/ شیک در عین سادگی+ عکس خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! شاهرخ‌خان در تهران دستگیر شد عکسی از خانه ابدی علی طباطبایی و پدربزرگش که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... لحظه هولناک سقوط دکل برق روی یک خودرو وسط جاده؛ انفجار مخزن! +ویدئو نگاهی به خونه زندگی لوکس و دلباز پاشا جمالی، مهیار سریال نون خ+عکس/ چه مبلمان خوش رنگ و باکلاسی😍 فریبا نادری: همسرم منو نمیگرفت تا اینکه گریه و زاری کردم گفتم من جوونیمو برات گذاشتم+ویدئو مادرانگی و بچه داری کیوت حدیث میرامینی، روشنکِ سریال دلنوازان/ ماشالا چه بچه بانمکی+عکس صحبت های خنده دار آقای قرائتی: به رهبر گفتم برای بچه های مدرسه پول بدیم طلبه بیاد نماز بخونه گفت نمیخواد نماز برای خداست گفتم پول تاکسیشو باید بده +ویدئو😂👌 خلاقیت خنده دار مهندس ایرانی در پیوند موفقیت آمیز پیکان به پرشیا حماسه آفرید+عکس/ شرکت بنز باید سازنده اینو استخدام کنه تغییر استایل سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس انتخاب بازیگران منوچهر هادی در فیلم جدیدش بدون حضور یکتا ناصر +عکس/از جواد خیابانی تا حمید گودرزی... نگاهی به سفر رهبر انقلاب به لرستان با ماشین معمولی و فقط با یک راننده/مردم لُر جواهرند +عکس این زن اولین واردکننده تاکسی به تهران بود/ یک تاکسی سهم پسرانی که متاهل می شدند+عکس (عکس) گریه های تلخ محمود احمدی نژاد در روز تشییع پیکر برادر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی عکسی از تیپ خاص اسحاق جهانگیری در طبیعت /هوا واقعا دلچسب است روزی روزگاری 21 مغازه پالان‌دوزی در بازار طهران قدیم+عکس/نعل و میخ؛ ابزار یک شغل پردرآمد محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند! بررسی‌ و مطالعه تقسیم استانهای غربی و شرقی تهران/ لزوم تطبیق طرح با شرایط امروز جمعیتی واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران ؛ مرعوب نمی شویم
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...