دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / مجله خودرو / معرفی و بررسی خودرو /

معرفی و بررسی خودروی فونیکس تیگو 8 پرو e پلاس 

دوشنبه، 22 آبان 1402
 فونیکس تیگو 8 پرو e پلاس یا همان فونیکس تیگو 8 پرو پلاگین هیبریدی PHEV، نخستین کراس اوور پلاگین هیبرید مونتاژی کشور محسوب می‌شود که در تاریخ 18 تیرماه رسما رونمایی شد. در ادامه این مطلب از ساعد نیوز با مشخصات این خودرو آشنا می شویم.

تیگو 8 محصول پرچمدار مدیران خودرو در بازار ایران است که نسل دوم آن با برند فونیکس به دست مصرف‌کنندگان ایرانی رسید. البته این خودرو به زودی جای خود را به کراس‌اوور بزرگتر تیگو 9 اعطا می‌کند اما این مساله باعث نشده است که تنوع تیپ‌های تیگو 8 افزایش پیدا نکند. پس از عرضه نسخه پرو و نسخه دو دیفرانسیل پرومکس، اکنون نوبت به نسخه هیبریدی و پاک فونیکس تیگو 8 پرو e+ رسیده است تا به این خانواده محلق شود. فونیکس تیگو 8 پرو e+ شهریورماه 1401 و در جریان نمایشگاه تحول صنعت خودرو رونمایی شد. این خودرو در سال 1402 وارد بازار می‌شود و به عنوان سومین عضو از خانواده محصولات تیگو 8 شناخته خواهد شد. آن‌چه مشتریان در این خودرو تحویل خواهند گرفت، ترکیبی از سواری راحت و مجلل همراه با مصرف کمتر انرژی است که آسیب کمتری به محیط زیست وارد می‌کند.

مشخصات فنی فونیکس تیگو 8 پرو e پلاس

فونیکس تیگو 8 پرو e پلاس در رده ابعادی C بزرگ و کلاس بدنه کراس‌اوور پلاگین هیبرید دسته‌بندی می‌شود. طول، عرض و ارتفاع فونیکس تیگو 8 پرو e پلاس به ترتیب 4722، 1860، 1745 میلی‌متر و فاصله محوری آن 2710 میلی‌متر است.

این کراس‌اوور بزرگ شهری به 1 موتور بنزینی و 2 موتور برقی مجهز است؛ پیشرانه بنزینی چهار سیلندر با حجم 1498 سی‌سی و فشار متغیر i-HEC توربوشارژر 155 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور را از دور موتور 1700 دور در دقیقه تولید کرده و به وسیله‌ی گیربکس DHT مدیریت می‌شود. یکی از موتورهای الکتریکی کنار پیشرانه بنزینی و روی محور جلو و دیگری نیز در داخل گیربکس DHT خودرو جانمایی شده است.

این مجموعه با هم توانایی تولید 326 اسب بخار و 545 نیوتن متر گشتاور را بر روی چرخ‌های جلو دارند و خودرو را در زمان 7.6 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسانند. این خودرو دارای 9 حالت رانندگی و 11 حالت تولید نیرو است. تنظیمات این حرکت بر عهده گیربکس هوشمند DHT خودرو است که هم به‌صورت خودکار و هم با فرمان راننده امکان تغییر وضعیت حرکتی آن مهیا می‌شود.

با استفاده از پورت شارژر خانگی و به‌مدت 3 تا 4 ساعت، می‌توان باتری لیتیوم یونی تیگو 8 پرو e پلاس را شارژ کرد. این باتری قادر است در حالت رانندگی کاملاً الکتریکی، مسافتی حدود 75 کیلومتر (بر اساس چرخه NEDC) را پوشش دهد. در حالت استفاده ترکیبی موتورها، مصرف سوخت این خودرو حدود 1.5 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر است. در صورت پر بودن باک بنزین و کامل بودن ظرفیت باتری‌ها می توان مسافتی نزدیک به 950 کیلومتر را طی کرد. باتری‌های این خودرو در کف خودرو جانمایی شده‌اند و به‌واسطه اضافه شدن تجهیزات فنی جدید وزن خودرو نسبت به نمونه پرو مکس 100 کیلوگرم سنگین‌تر است.

بنابر اعلام فونیکس، این خودرو با گارانتی عمومی 7 سال/200 هزار کیلومتر و ضمانت پک باتری 8 سال/150 هزار کیلومتر به مشتریان ارائه می‌شود.

مشخصات کلی فونیکس تیگو 8 پرو e پلاس

نوع موتور

خطی بنزینی + دو موتور برقی

حجم موتور بنزینی

1.5 لیتر

سیلندر / سوپاپ

4 / 16

تنفس موتور

توربوشارژ

ظرفیت باتری

19.27 کیلووات ساعت

حداکثر قدرت

326 اسب بخار

حداکثر گشتاور

510 نیوتن.متر

گیربکس

DHT

محور محرک

دیفرانسیل جلو

شتاب

7.6 ثانیه

سرعت

180 کیلومتر در ساعت

مصرف سوخت

1.55 لیتر در صد کیلومتر (هیبرید)

6.5 لیتر در صد کیلومتر (بنزین)

بُرد خودرو در حالت برقی

75 کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو 6

فرمان

برقی

بدنه

کراس اوور

نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌های فونیکس تیگو 8 پرو e پلاس

طول

4722 میلیمتر

عرض

1860 میلیمتر

ارتفاع

1745 میلیمتر

فاصله محورها

2710 میلیمتر

وزن خالص

1769 کیلوگرم

تعداد سرنشین

5 – 7 نفر

ظرفیت صندوق عقب

193 – 1179 لیتر

حجم مخزن سوخت

45 لیتر

قطر رینگ

18 اینچ

آپشن ها و امکانات فونیکس تیگو 8 پرو e پلاس

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

دارد

کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

دارد

کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد

اتو پارک

ندارد

سنسور جلو

دارد

سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

دارد

رادار تغییر لاین

دارد

رادار تصادف جلو

دارد

رادار تصادف عقب

ندارد

ترمز ضدقفل

دارد

تقسیم الکترونیکی نیروی ترمز

دارد

ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

دارد

ترمز پارک برقی

دارد

اتولایت

دارد

چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

دارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد

ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

ندارد

دوربین عقب

دارد

دوربین 360 درجه

دارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد

استارت از راه دور

دارد

تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

دارد

صندلی برقی سرنشین جلو

دارد

گرم‌کن صندلی جلو

دارد

سردکن صندلی جلو

دارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

دارد

سانروف

دارد

طراحی ظاهری فونیکس تیگو 8 پرو e پلاس

از نظر طراحی خارجی، فونیکس تیگو 8 پرو e+ هیچ تفاوت خاصی نسبت به دیگر اعضای خانواده تیگو 8 ندارد و به جز برچسب‌های بدنه و چند تغییر کوچک، مشخصه منحصر به فردی را در ظاهر آن نمی‌بینیم. همانند بسیاری دیگر از خودروهای هیبریدی، طرح رینگ‌های فونیکس تیگو 8 پرو e+ با دو عضو دیگر خانواده متفاوت است و همچنین لوگو e+ روی درب عقب این خودرو درج شده است تا تفاوت را به سایرین نشان دهد.

در نمای جلو فونیکس تیگو 8 پرو e+، همان جلوپنجره مرسوم تیگو 8 پرو به همراه کروم کاری‌های متعدد را می‌بینیم. این جلوپنجره به الگوی کهکشانی شهرت دارد و بدون تغییر در نسخه پلاگین هیبرید بازسازی شده است. با این حال در دو طرف سپر و محل قرارگیری چراغ‌های مه شکن، تغییراتی پدید آمده است. طراحان چری اندکی رنگ آبی نیز به این قسمت اضافه کرده‌اند تا هیبریدی بودن خودرو را به بیننده متذکر شوند. در نمای جانبی، تفاوت اصلی ظاهری میان فونیکس تیگو 8 پرو e+ و دو عضو دیگر خانواده‌اش قابل مشاهده است. این تفاوت رینگ‌های پنچ پر خودرو هستند که به صورت اختصاصی برای این تیپ مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخلاف انتظارات، حجم تفاوت‌ها در قسمت عقب فونیکس تیگو 8 پرو e+ نسبت به تیگو 8 پرو معمولی بیشتر است. چراغ‌های عقب در این بخش از گرافیک جدیدی بهره می‌برند و توسط یک نوار قرمز به یکدیگر متصل شده‌اند. نوشته e+ روی درب عقب خودرو نیز به شما هیبریدی بودن این خودرو را یادآوری می‌کند. خروجی‌های دوگانه اگزوز نیز در قسمت پایین سپر سرجای خودشان قرار دارند که وجود آن‌ها در یک خودرو پلاگین هیبریدی عجیب به نظر می‌رسد.

طراحی داخلی فونیکس تیگو 8 پرو e پلاس

در داخل کابین e پلاس نیز تفاوتی بین این نسخه با دیگر نسخه‌های تیگو 8 پرو وجود ندارد و استفاده از رنگ‌آمیزی دوگانه، صفحات نمایشگر بزرگ و فرمان طرح D، طرحی امروزی و مدرن به این فضا داده است. در این خودرو سه صفحه نمایشگر وجود دارد که یکی به ابعاد 12.3 اینچ برای پشت آمپر است و یک صفحه نمایش 12.3 اینچی نیز برای قسمت مالتی‌مدیا و ناوبری بوده و سیستم تهویه مطبوع نیز یک صفحه نمایش 8 اینچی دارد.

ابعاد و اندازه فونیکس تیگو 8 پرو e پلاس با نسخه‌های بنزینی متفاوت نیست و مثل همان خودروها گنجایش 5 تا 7 سرنشین را در سه ردیف صندلی دارد. ظرفیت صندوق عقب این خودرو در حالت 7 نفره 193 لیتر است و در صورتی که صندلی‌های ردیف سوم را بخوابانید، 1179 لیتر فضا در اختیارتان قرار می‌گیرد.

فونیکس تیگو 8 پرو e پلاس از امکانات ایمنی و رفاهی خوبی برخوردار است. خودرو همچنین با داشتن سیستم LKA که اجازه خروج از خطوط جاده را به خودرو نمی‌دهد و آن را در مسیر مستقیم بین خطوط نگاه می‌دارد، از سیستم خودران سطح 3 بهره‌مند است که می‌تواند یکی دیگر از نکات وسوسه‌کننده برای خریداران باشد. این خودرو دارای 16 برنامه حرکتی مختلف برای تردد در مسیرهای گوناگون و با حالت‌های متنوع است که تا به حال این تعداد برنامه در خودرویی دیده نشده و در حالت تمام برقی نیز، 3 برنامه معمولی، الکتریکی و الکتریکی با قدرت بالا دارد.

سخن نهایی

در حال حاضر هیچ رقیب صفر کیلومتری برای این خودرو در بازار وجود ندارد؛ اما به‌زودی شاهد ورود خودروهای برقی و هیبریدی متنوعی از جمله هایما 6P پلاگین هیبرید، هواوی آیتو M5، سوبا M4 هیبریدی، لاماری ایما هیبریدی، seres 5، فیدلیتی XB1 هیبریدی و اسکای ول مپنا به بازار خواهیم بود.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 27 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
ویدیو/ شعر حماسی استاد شهریار، در وصف اسطورهٔ دینی تاریخ اسلام، امام حسین (ع) و روز عاشورا از زبان رئیس جمهور ایران دکتر پزشکیان
(ویدئو) بازی صبحگاهی گربه زیبای محمدرضا گلزار / وقتی گلزار سر به سر گربه اش میذاره
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
ستاره معصومی همسر سابق مهدیی قائدی عاشورا وتاسوعای حسینی را اینگونه تسلیت گفت + عکس
اعتراف طناز طباطبایی/ عاشق فوتبالیست معروف بودم و به خاطرش فوتبال می دیدم
ویراستاری تخصصی مقاله
ناگفته‌هایی از زندگی شخصی داماد پزشکیان و اعضای خانواده رئیس جمهور منتخب + فیلم
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه