طرز تهیه مارمالاد و شربت زردالو و راه کارهای نگهداری از مربا

  یکشنبه، 26 مرداد 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
طرز تهیه مارمالاد و شربت زردالو و راه کارهای نگهداری از مربا
زردآلو یکی از مفیدترین و خوشمزه‌ترین وانرژی زاترین میوه‌های تابستانی است که با آن می‌توانید انواع تارت و شیرینی و چیزکیک، مربا و کمپوت و مارمالاد زردآلو، میوه خشک زردآلو یعنی قیسی و لواشک و … درست کنید.

طرز تهیه مارمالاد زردآلو و شربت زردآلو بدون شکرک و کپک

مارمالاد زردآلو یکی از انواع مارمالادهای خوشمزه بین المللی است که معمولا برای استفاده در انواع شیرینی و دسر تهیه می شود،

مواد لازم

  • زردآلو: ۱ کیلوگرم
  • شکر: ۹۰۰ گرم
  • آبلیمو: ۱ قاشق غذاخوری
  • وانیل: نوک قاشق چایخوری

طرز تهیه

مرحله اول

زردآلوها را بشورید و هسته آن ها را جدا کنید. بهتر است از زردآلوهای سفت و شیرین استفاده کنید. می توانید زردآلوها را به دو تکه یا چهار تکه یا بیشتر تقسیم کنید که در این صورت مربای زردآلوی میکس شده یا به اصطلاحپوره شده(مارمالاد) خواهید داشت. در یک قابلمه لایه لایه مثل سایر انواع مرباها زردآلو و شکر بریزید و به مدت ۲۴ ساعت در یخچال بگذارید تا خوب آب بیندازد.دو یا سه مرتبه مخلوط زردالو و شکر را هم بزنید تا زردالوها آب بیندازند.

مرحله دوم

موقع پخت مربا قابلمه را روی شعله متوسط گاز بگذارید و صبر کنید تا شکر حل شود و مربا شروع به جوشیدن کند. مراقب باشید مربا سر نرود. همچنین باید حواسمان باشد که مربا ته نگیرد و نسوزد پس از هر چند دقیقه یکبار آن را هم بزنید. در این حین مرتب کف روی مربا را جمع کنید و دور بریزید اگر می خواهید یک مربای براق و کریستالی داشته باشید باید کف روی مربا را حتما جمع کنید و دور بریزید.و صبر می کنیم مربا به قوام بیاید.

.برای اینکه متوجه شویم مارمالاد به قوام رسیده است به اندازه یک قاشق غذاخوری از شهد آن بر می داریم و کنار می گذاریم زمانی که شهد درون قاشق سرد شد، آنرا بین دو انگشت خود تست می کنیم، در صورتی که کشدار بود یعنی مارمالاد به قوام کافی رسیده است.

وقتی شیره مربا غلیظ شد و قوام پیدا کرد وانیل را اضافه کنید. ۱ دقیقه بعد آبلیمو را هم اضافه کنید و سپس شعله گاز را خاموش کنید

مرحله سوم

پس از اینکه مامالاد با دمای محیط هماهنگ شد، آنرا درون ظرف شیشه ای درب دار می ریزیم و در یخچال نگهداری می کنیم. در صورتی که بخواهیم مارمالاد را مدت طولانی تری نگهداری کنیم بهتر است آنرا بسته بندی و فریز کنیم.

فوت و فن طرز تهیه مربا زردآلو

*اگر مربای زردالو را به مارمالاد ترجیه می دهیدبهتر است هر بار فقط از یک کیلو زردآلو برای پخت مربا استفاده کنید چون مقدار بیشتر سبب له شدن و وا رفتن زردآلوها می شود. اگر قصد دارید مقدار بیشتری مربا درست کنید در دفعات مختلف این کار را انجام دهید.

*اگر بعد از ۲۴ ساعت هنوز زردآلوها آب ننداخته بودند ۱ استکان آبجوش به ترکیب زردآلو و شکر اضافه کنید.

*حین درست شدن انواع مربا به هیچ وجه درب قابلمه را نگذارید چون هم مربا بد رنگ و کدر می شود و هم روی گاز سر می رود.

*یکی از مشکلات انواع مربای خانگی شکرک زدن مربا است. اگر مربا را با شعله زیاد گاز پخته باشید حتما شکرک خواهد زد چون آب آن سریع تبخیر شده است. اگر مربای شما شکرک زد دوباره کمی آب جوش به آن اضافه کنید و دوباره مربا را روی شعله ملایم گاز بپزید شکرک های آن از بین خواهد رفت.

*برای این که مربا شکرک نزند باید اجازه دهید شهد شکر به غلظت مناسب برسد و به اصطلاح قوام پیدا کند تا آب موجود در شهد مربا باعث کپک زدن مربا نشود. اگر هم مربا کپک زد مقداری شکر روی مربا بریزید و دوباره آن را بجوشانید تا کپک مربا از بین برود. گاهی اوقات علت کپک زدن مربا کم بودن میزان شکر آن است.

*اگر به مربای در حال پخت آبلیمو اضافه کنید احتمال شکرک زدن آن کم می شود.

*در صورتی که مربا شکرک زد می توانید این شکرک را به راحتی برطرف کنید. کمی آب جوش و یک قاشق غذاخوری آبلیمو تازه به مربا اضافه کنید و اجازه دهید روی شعله ملایم گاز کمی بجوشد.

*قوام شهد و شربت مربا در شکرک و کپک نزدن آن موثر است. برای آزمایش میزان قوام شربت مربا کمی از شربت را با قاشق بر میداریم و اجازه می دهیم تا سرد شود، اگر شربت مثل عسل کشدار بود و به سختی از قاشق ریخته شد قوام مربا مناسب است. اگر شهد مربا رقیق و آبکی بود کمی دیگر زمان بدهید تا روی حرارت ملایم گاز غلیظ شود.

*مربای زردآلو را بیشتر از ۳۰ دقیقه نپزید چون کدر و تیره می شود و زردآلوها له می شوند.

*انواع مربا و مارمالاد را با قاشق چوبی هم بزنید

طرز تهیه شربت زردآلو

مواد لازم

  • زردآلو: ۱ کیلوگرم
  • شکر: ۱ یا یک و نیم کیلوگرم
  • هل: ۱ و نیم عدد

طرز تهیه

زردآلوها را بشورید و هسته آن ها را جدا کنید. به همان ترتیب مثل مربای زردآلو لایه لایه شکر و زردآلو در قابلمه بچینید و ۱۲ ساعت در یخچال بگذارید تا آب بیندازد. سپس قابلمه را روی شعله متوسط گاز بگذارید تا بجوشد و شهد مربا غلیظ شود. برای این کار ۴۰ الی ۵۰ دقیقه زمان کافی است. سپس هل پودر شده را به آن اضافه کنید، کمی هم بزنید و شعله گاز را خاموش کنید.

صبر کنید این ترکیب خنک شود و سپس با میکسر یا گوشتکوب برقی میکس کنید. شربت شما آماده است. صبر کنید خنک شود و آن را در شیشه تمیز و خشک درب دار و در یخجال نگهداری کنید. موقع درست کردن شربت مقداری از این شربت (۱/۳ حجم لیوان) و بقیه حجم لیوان را آب استفاده کنید. این شربت دیگر نیازی به شکر ندارد و اگر آب کمتری به آن اضافه کنید بافتی شبیه رانی دارد. طرز تهیه شربت هلو و شلیل هم به همین ترتیب است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (487 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (104 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (16 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان