دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

مسجد سبزه میدان اسکو کجاست؟ 

شنبه، 16 مهر 1401
مسجد سبزه میدان مربوط به دوره صفوی است و در اورمیه، میدان سبزه میدان واقع شده و این اثر در تاریخ ۱ آذر ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۵۱۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مسجد جامع سبزه میدان اسکو با قدمتی که به ۴۰۰ سال پیش بازمی گردد، در دوره صفوی ساخته شده است و یکی از قدیمی ترین مساجد در استان آذربایجان شرقی به شمار می رود. با شبستان های متعدد، ستون های سنگی و سرستون های گوناگون، در ساخت بنا از هیچ سازه بتنی استفاده نشده است و برای تعبیه اجزای مختلف، تنها ساروج به کار برده اند. همچنین با مساحتی معادل چهار هزار متر مربع، از این مسجد به عنوان یکی از بزرگ ترین مساجد استان یاد می کنند. با توجه به ارزش تاریخی و معماری، مسجد جامع سبزه میدان به عنوان یکی از جاهای دیدنی اسکو در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
از آن جایی که این مسجد در شیب طبیعی ساخته شده است، برای جلوگیری از حرکت آن یک مناره ی زیبا ساخته اند. این مسجد ده شبستان برای نشست های قرانی و ده شاه نشین برای برگزاری نشست های قرانی و تلاوت قران دارد. مسجد سبزه میدان چندین بار مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته و در سال 1378با شماره 2517 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

معماری مسجد سبزه میدان اسکو

معماری مسجد سبزه میدان به سبک اسلامی می باشد. این مسجد 15 گنبد و یک ایوان دارد و از جلوه و شکوه خاصی برخوردار است. تا کنون برای مرمت این مسجد بیش از دو میلیارد ریال هزینه شده و کارهایی مثل تعمیر ایوان، ایزوگام سقف، کاشی کاری کردن محراب، ترمیم رواق ها، تعویض در و پنجره ها و... برای بازسازی آن انجام شده است.

دسترسی ساده به مسجد سبزه میدان اسکو

برای بازدید از مسجد جامع سبزه میدان باید به اسکو رفته و سراغ سبزه میدان را از اهالی شهر بگیرید. جالب است بدانید علت نام گذاری این میدان به یمن وجود درخت چنار 1200 ساله ای است که در این میدان قرار دارد. در واقع نام سبزه میدان نمادی از سبزی، نشاط و طراوت این درخت کهنسال است. در هنگام بازدید از مسجد، این درخت را هم کنار مسجد خواهید دید. همچنین مراکز مهمی مثل بیمارستان امام خمینی، مرکز فوریت های پزشکی 115 اسکو، هتل قصر اسکو و... نیز در فاصله ی کمی از مسجد جامع قرار دارند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
طلاق بی سر و صدای آرام جوینده و سپهر حیدری در پی انتشار ویدئوهای مستهجن و غیراخلاقی
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
نگاهی به تغذیه مدرسه ساده و سالم پناه و نبات دخترای شاهرخ استخری در بلژیک+عکس/ مثل همیشه مقوی و مفید
عکس قدیمی دیده نشده از جواد نکونام و لیلا اوتادی با یک ژست عجیب و غریب! / واقعا مغز طراح این ژست رو باید تو موزه نگه داشت!
گردش لاکچری شبنم قلی خانی بازیگر نقش مریم مقدس در یک کافه سر سبز در دبی/ خوش بگذره +عکس
(فیلم) داماد کم شعور گریه عروس را درآورد! / وقتی مامان و بابات برات زن می‌گیرن و تو جنبه نداری!