مسجد جامع بردستان کجاست؟

  یکشنبه، 09 بهمن 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
مسجد جامع بردستان کجاست؟
استان بوشهر نقشی مهم و حیاتی در بسیاری از دوره‌های مختلف تاریخی کشور ایفا کرده است. این سرزمین توسط اردشیر ساسانی ایجاد شد و در ابتدا به نام «رام اردشیر»، شناخته می‌شد. حضور نخستین کشتی جنگی در زمان نادرشاه، گوردخمه‌هایی با قدمت بیش از چندین قرن و کاخ‌های زمستانی هخامنشیان، همگی نشانگر تاریخ غنی بوشهر هستند.

مسجد جامع بردستون، مربوط به سده اولیه اسلامی بر روی تپه ای در کنار شهر بردستان از توابع شهرستان دیر در استان بوشهر واقع شده است. این اثر در سال ۱۳۷۷ به شماره ۲۰۶۰ به ثبت ملی رسیده است.

این مسجد از یک عمارت مربع مستطیل با یک مدخل کوچک و شبستان وسیع تشکیل شده است. شبستان برای روشنایی و هواگیری، فضاهای درگاه مانندی دارد که از داخل و خارج با گچ بری های زیبایی تزیین شده اند. بر فراز شبستان، بادگیری به سبک معمول جنوب ایران ساخته شده است که خنکی و مطلوبیت هوای درون شبستان را تأمین می کند.

بنای اولیه مسجد را به عمر بن عبدالعزیز نسبت می دهند. این مسجد در سال ۱۲۷۳ ه‍.ق توسط حیدرخان دشتی تعمیر شده است. کتیبه ای در درون یکی از اتاق های مسجد وجود دارد که تاریخ تعمیر آن را در سال ۸۵۲ هجری نشان می دهد و گمان می رود از بناهای قرون اولیه اسلامی باشد.

در گورستون پیرامون مسجد بر روی قبور اسلامی سنگهای آهکی که با خط کوفی و عربی قدیم و جدید می باشد که دارای ارزش تاریخی است. با توجه به بقایای خورده شده و تکه سنگهای باقی مانده قدمت این قبرستان را می توان حدود سده چهارم و پنجم هجری، قمری دانست.

معرفی مسجد جامع بردستان

مسجد جامع بردستان از مشهورترین جاهای دیدنی بردستان محسوب می شود؛ مسجدی تاریخی که مورخان و کارشناسان آن را کهن ترین عمارت متعلق به دوره اسلامی معرفی کرده اند. هرچند مسجد فاقد تزیینات متعدد است؛ در عین سادگی، با شکوه تمام نظر گردشگران را به خود جلب می کند. این اثر تاریخی در ۲۹ تیرماه سال ۱۳۷۷ به شماره ۲۰۶۰ به عنوان یکی از آثار ارزشمند ملی کشور، به ثبت رسیده است.

تاریخچه مسجد جامع بردستان

به گفته باستان شناسان، بنای نخستین مسجد جامع بردستان به همت «عمر بن عبدالعزیز» ساخته شده است. البته کتیبه ای در داخل یکی از اتاق های مسجد قرار دارد که سال ۸۲۵ هجری را به عنوان زمان تعمیر و بازسازی آن عنوان می کند و احتمال ساخت آن را در قرون اولیه اسلامی قوت می بخشد.

پیرامون مسجد و در کنار قبرهای جدید، می توان نشانه هایی از قبور قدیمی اسلامی را مشاهده کرد که منقوش به خط کوفی و متعلق به دوره های مختلف تاریخی هستند. با توجه به تکه سنگ هایی بازمانده در قبرستان، باستان شناسان قدمت آن را به قرون چهارم و پنجم هجری قمری نسبت می دهند.

مسجد جامع بردستان

معماری مسجد جامع بردستان

طرح اولیه مسجد جامع بردستان به صورت مستطیل است و فضاهای آن شامل مدخلی کوچک، محراب، دو اتاق جانبی و شبستانی بزرگ (شبستان ورودی) می شود. بلندای مسجد از راس آن تا سطح زمین بالغ بر پنج متر است و آن را روی صخره ای طبیعی (تپه) احداث کرده اند. عمده مصالح استفاده شده در ساخت مسجد، شامل مصالح بومی نظیر لاشه سنگ و قلوه سنگ های طبیعی مرجانی می شود و از ملات گچ و نوعی ملات ساروج نیز استفاده شده است.

ورودی مسجد در ضلع شرقی قرار دارد و دارای سه قوس ناهمگون است؛ به بیانی ساده تر این بخش از مسجد از لحاظ طول، عرض و ارتفاع هیچ تناسبی ندارد. دو سکوی سنگی در دو طرف بخش ورودی مسجد قرار گرفته اند. در این بخش لوحی مرمری دیده می شود که زمان تعمیر مسجد توسط «حیدرخان دشتی» را به سال ۱۲۷۳ هجری قمری، بیان می کند. یک مقبره در فضای ورودی مسجد قرار دارد که روی بدنه آن کتیبه ای با دو سطر از آیت الکرسی نقش بسته است. داخل اتاق ورودی، ردیفی از پلکان مارپیچ مشاهده می شود که به پشت بام مسجد می رسد.

در قسمت بالای مسجد، بادگیری بزرگ با سبک معماری جنوبی قرار دارد که باعث می شود هوای داخل شبستان خنک و مطبوع باشد. سقف مسجد نیز به صورت گنبدهای خیز کم است و در قسمت داخلی آن می توان آثاری از تزیینات مقرنس کاری را مشاهده کرد.

شبستان در خلاف جهت قبله، با مساحت تقریبی ۷۵۰ مترمربع ساخته شده است. در شبستان، ۱۲ ستون به صورت دو ردیف شش تایی قرار دارد که با اجرای قوس هایی در بین آن ها، سقف را روی آن ها قرار داده اند؛ به صورتی که هفت دهلیز در سقف ایجاد شده است. در بخش هایی از مسجد همچون گرداگرد دیوارهای شبستان داخلی می توان نوار تزئینی گچبری را مشاهده کرد که در شروع قوس ها پوشیده شده است.

محراب نیز همانند بسیاری از بخش های مسجد به صورت ساده و درست در مرکز بدنه غربی مسجد ساخته و در بخش داخلی قوس آن مقرنس کاری شده است. در مدخل محراب طرح هایی به شکل ستون های قیطانی و پایه های گلدانی دیده می شود که روی نوارهای قیطانی، پوششی از ماده ای شفاف رنگ تعبیه شده است. کارشناسان احتمال می دهند این ماده کتیرا باشد. نورگیرهایی مشبک در قسمت پایینی محراب و همچنین گرداگرد بنا کار شد ه اند که تامین کننده نور و نیز تهویه کننده هوا هستند.

کتیبه ای چوبی در مسجد جامع بردستان وجود داشت که روی آن به صورت برجسته متنی به زبان عربی نوشته شده و طول آن برابر با ۱.۴ متر و عرض آن برابر با ۳۵ سانتی متر بود. طبق این کتیبه، «حاجی ابوبکر شاه»، در سال ۸۵۲ هجری قمری، بنای مسجد را بازسازی کرده است. این کتیبه چوبی در اختیار متولی مسجد قرار دارد و در مکانی بیرون از آن نگهداری می شود.

مسجد جامع بردستان

جاهای دیدنی اطراف مسجد جامع بردستان

اگر به بوشهر می روید و مسجد جامع بردستان را بازدید می کنید، امکان دیدن نقاط جذاب دیگری هم برایتان فراهم خواهد بود. مثلاً در بوشهر و نزدیکی بردستان می توانید مکان های زیر را ببینید:

  • نیایشگاه مند بوشهر: نیایشگاه مند بوشهر در دل کوه ها ساخته شده و در گذشته های خیلی دور برای عبادت کاهنان از آن استفاده می کرده اند. ساختار ویژه این نیایشگاه و قدمتی که دارد از آن مکانی جذاب برای بازدید می سازد. می توانید علاوه بر مسجد جامع بردستان، به این نیایشگاه زیبا هم سری بزنید.
  • تنگ مخدان بوشهر: تنگ مخدان بوشهر هم دیدنی است. در واقع، با تنگه ای با طول ۳ کیلومتر روبه رو هستید که در کف آن، رودی کوچک در جریان است. نخلستان های خرما در اطراف تنگه آن را دیدنی تر کرده است. آب جاری در این تنگه بسیار زلال است و می توانید سنگ های کف آب را به راحتی ببینید. جالب نیست؟
  • گوردختر بوشهر: گوردختر بوشهر واقعاً مکان جذابی است. چرا؟ چون به سبک مقبره کوروش ساخته شده و آرامگاه مادر کوروش یعنی ماندانا یا خواهر او آتوساست. سقف و شمائل این آرامگاه شبیه مقبره کوروش است. البته میان متخصصان درباره اینکه این مکان دقیقاً آرامگاه چه کسی است، اختلاف هایی وجود دارد.
  • مدرسه سعادت بوشهر: مدرسه سعادت بوشهر نخستین مدرسه نوین ایرانی در جنوب کشور است. قدمت مدرسه سعادت به دوران قاجار می رسد و بعد از تأسیس دارلفنون راه اندازی شده است. بازدید از این مدرسه نیز در کنار سرزدن به مسجد جامع بردستان فکر خوبی خواهد بود.

دیدنی های دیگر مسجد جامع بردستان

دیدنی های دیگری هم در استان بوشهر هست که می توانید در سفرتان به این استان زیبای جنوبی به آن ها نیز سر بزنید:

  • بازار بوشهر؛
  • قلعه خورموج دشتی؛
  • قبر ژنرال؛
  • کوه نمک دشتی؛
  • نخلستان ها؛
  • پارک ملی نایبند؛
  • عمارت گلشن؛
  • گورستان صخره ای سیراف؛
  • و… .

مسیر دسترسی مسجد جامع بردستان

در برنامه های ایران گردی تان، حتماً سری هم به جنوب ایران و بوشهر زیبا بزنید. بوشهر از قدیمی ترین استان های ایران است و در آن، علاوه بر زیبایی های طبیعی، می توانید دیدنی های باستانی و تاریخی متنوعی پیدا کنید. سرزدن به مسجد جامع بردستان نیز فکر بسیار خوبی خواهد بود.

اگر تاکنون به جنوب رفته اید و مسجد جامع بردستان را از نزدیک دیده اید، حتماً از تجربه ای که داشته اید برایمان بگویید. تجربه سفر به نقاطی مشابه را داشته اید؟ احساستان نسبت به مساجد قدیمی چیست؟ چه چیزی بیشتر از همه درباره آن ها برایتان جالب است؟ ما معتقدیم اگر قرار نیست تمام شهرهای زیبای ایران را بگردیم، دست کم دیدن شهرهایی شاخص از جنوب، شمال، غرب و شرق را نباید از دست بدهیم. نظر شما چیست؟ قبول دارید؟ سرزدن به نقاط مختلف ایرانی درک عمیق تری نسبت به جغرافیا، تاریخ، فرهنگ و به طور کلی زندگی به همه ما می دهد. رسیدن به چنین دستاوردی عالی خواهد بود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (665 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (195 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان