دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / دنیای مد و زیبایی / آرایش و زیبایی /

مواد سمی موجود در لوازم ارایشی  

یکشنبه، 11 خرداد 1399
لوازم آرایشی دارای ترکیبات شیمیایی متعددی است و انواع این اقلام آرایشی ساخته شده از رنگ ها، اسانس ها، فیلترهای رنگی و.... است که باعث می شود پوست صورت تغییر رنگ دهد، همچنین در خوشبو تر کردن، براق شدن و یا مات شدن پوست صورت تأثیرگذار است.

لوازم آرایشی قطعا در خود ماده های سمی دارند که باید به آن ها توجه داشت. برخی از خانم ها به طور بی رویه از لوازم آرایشی استفاده می کنند. اگر شما هم مثل من باشید معمولا سراغ محصولاتی می روید که ظاهر زیبا و فریبنده ای دارند یا بهترین بو را دارند یا حتی فقط به این خاطر که یکی از بازیگرهای معروف از آن استفاده می کند.

لوازم آرایشی به بخشی جدانشدنی از زندگی خانم ها تبدیل شده است که شاید جدایی از آن برای برخی از خانم ها بسیار دشوار باشد . اما باید بدانید که استفاده مدام از لوازم آرایشی باعث صدمات جبران ناپذیری میشود که ثمره آن تنها پشیمانی است . در لوازم آرایشی موادی به کار برده شده است که سلامت مغز و کلیه ها را به خطر می اندازد . علاوه بر این آسیب های جدی مواد شیمیایی لوازم آرایشی موجب ایجاد انواع سرطان ها در بدن میشود .لوازم آرایشی دارای ترکیبات شیمیایی متعددی است و انواع این اقلام آرایشی ساخته شده از رنگ ها، اسانس ها، فیلترهای رنگی و.... است که باعث می شود پوست صورت تغییر رنگ دهد، همچنین در خوشبو تر کردن، براق شدن و یا مات شدن پوست صورت تأثیرگذار است.برخی از ترکیبات لوازم آرایشی، طبیعی و یا به صورت مصنوعی است که هر کدام در جایگاه خود مشکلات خاصی را برای پوست صورت ایجاد می کنند.افلاتوکسین ها مواد تولید شده توسط قارچ ها به شمار می روند که سمی و خطرناک هستند.

مطالعات انجام شد نشان می دهد 44 درصد زنان احساس می کنند بدون استفاده از موادآرایشی جذاب نیستند. اما مشکل فقط نداشتن اعتماد به نفس بدون مصرف موادآرایشی نیست. هرروزتعداد بیشتری از پزشکان، دانشمندان و مصرف کنندگان بیش از پیش نسبت به تاثیرات نامطلوب این مواد بر سلامت جسمی افراد ابراز نگرانی می کنند. تقریبا همه مواد آرایشی حاوی موادشیمیایی هستند که بسیاری از آنها بی نهایت برای سلامت خطرناکند.

مواد سمی موجود در لوازم ارایشی

بوتيل هيدروكسي
ماده بوتيل هيدروكسي كه روي برچسب ماده آرايشي شما به صورت (Butylated Hydroxyanisole) نوشته مي شود به عنوان يك ماده نگهدارنده شناخته مي شود اما چندي پيش موسسه ملي سم شناسي آمريكا اعلام كرد، مي تواند در انسان ها منجر به سرطان شود اما متاسفانه در بسياري از مواد آرايشي و بهداشتي مثل رژ لب و خط چشم اين ماده وجود دارد.

از مواد رايجي كه در بعضي محصول ها يافت مي شود، مي توان به ماده اي اشاره كرد كه به ويژه در محصولات حاوي سورفاكتانت يافت مي شود و از طريق پوست و تنفس و گوارش قابل جذب بوده و گفته مي شود علاوه بر خشكي و التهاب پوست و مخاط ها، درصورت مصرف زياد آثار سرطان زايي نيز دارد. ايزوپروپيل الكل و الكل هاي مشابه كه به وفور در اين محصولات يافت مي شود، مي تواند باعث خشكي، التهاب و درماتيت آلرژيك و چروك خوردگي سريع تر پوست شود.

سديم لوريل سولفات و آمونيوم لوريل سولفات كه در بسياري از مواد آرايشي و بهداشتي يافت مي شود، در دسته سورفاكتانت هاي آنيوني قرار مي گيرند و در اكثر مواد شوينده و كف كننده استفاده مي شوند، سورفاكتانت هاي كاتيوني نيز كه بار الكتريكي مثبت دارند، در محصول هايي از قبيل نرم كننده ها و صاف كننده هاي مو و لباس به عنوان ضدالكتريسته ساكن وجود دارند. مصرف اين مواد علاوه بر آثار التهابي و آلرژيك بر پوست و چشم، درصورت جذب سيستميك يا خورده شدن به طور اشتباهي مي تواند آثار داخلي متعددي داشته باشد.

اكسي بنزون
اگر خواستيد رژلب يا هر نوع كرم مخصوص لب بخريد كه روي آن ادعا شده بود كه از لب هاي شما در مقابل اشعه هاي مضر آفتاب محافظت مي كند حتما روي برچسب آن را ببينيد تا در آن اكسي بنزون (Oxybenzone) نباشد اين ماده مي تواند باعث به وجودآمدن حساسيت يا اختلال هورموني شود حتي مي تواند به سلول ها نيز آسيب برساند.



فرمالدئيد
فرمالدئيد كه در خيلي از اين محصول ها مثل رژ لب، لاك ناخن و... يافت مي شود، مي تواند باعث التهاب و تحريك پوستي شده و درصورت تماس مزمن باعث ضعف عمومي شود. رنگ هاي شيميايي متعددي كه در محصول هاي مختلف، به ويژه در محصول هاي زيبايي و آرايشي مصرف مي شود، مي تواند درصورت رعايت نكردن استانداردهاي خاص، مشكل ساز باشد.

مواد خوشبو كننده
روي برچسب مواد آرايشي خود را نگاه كنيد تا در آن عبارت Fragrance وجود نداشته باشد به خصوص اگر پوستي حساس داريد چون اين افزودني هاي خوشبو مي توانند باعث تحريك پوست شما شوند و مشكلاتي را ايجاد كنند. حتي گاهي در توليد عطر و ادكلن، باز مقدار زيادي ماده معطركننده به محصول اضافه مي شود كه مي توانند باعث سردرد، سرگيجه، آلرژي پوستي و تغييرات رنگ پوست شوند. هرگاه قصد خريد يك محصول آرايشي و بهداشتي داشتيد دقت كنيد كه روي آن عبارت fragrance free نوشته شده باشد.

کروم در بسیاری از محصولات آرایشی بعنوان ماده رنگی مورد استفاده قرار می گیرد

بعنوان مثال کروم در بسیاری از محصولات آرایشی بعنوان ماده رنگی مورد استفاده قرار می گیرد یا اکسیدآهن متداول ترین ماده رنگی است که از آن در ساخت سایه های چشم، رژگونه ها و پوشاننده های سیاهی دور چشم استفاده می شود. برخی از ترکیبات آلومینیومی هم در رژلب های براق و براق کننده های ناخن کاربرد دارند. اصل مشکل اینجاست که بعضی از رنگ های افزودنی می توانند آلوده به فلزات و مواد سمی باشند که از آن جمله می توان به رنگ افزودنی موسوم به D&C Red ۶ اشاره کرد که تحقیقات نشان داده می تواند آلوده به آرسنیک، سرب و جیوه باشد.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 18 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تماشای بازی تیم استقلال در کنار مزار جوان تازه فوت شده توسط دوستان بامعرفتش+ویدیو/ بامرام شما هستن بقیه اداتون رو درمیارن👌
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
نگاهی به جشن تولد 93 سالگی پدر حمید معصومی نژاد گوینده خبر از رُم/مبارکا باشه +عکس
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
هزینه چاپ یک کتاب
گردش لاکچری شبنم قلی خانی بازیگر نقش مریم مقدس در یک کافه سر سبز در دبی/ خوش بگذره +عکس
نگاهی به تغذیه مدرسه ساده و سالم پناه و نبات دخترای شاهرخ استخری در بلژیک+عکس/ مثل همیشه مقوی و مفید
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه