مضرات استفاده از لنز طبی برای چشم

  سه شنبه، 13 آبان 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
مضرات استفاده از لنز طبی برای چشم
لنز تماسی مقدار اشک در قرنیه را کاهش می دهد و برای نرم نگه داشتن خود ،بیشتر اشک ما را جذب می کند. این کمبود اشک باعث ایجاد سندروم خشکی چشم می شود، که منجر به احساس سوزش، تحریک پذیری و قرمزی چشم ها می شود.

همانطور که میدانید اکثر ابزار و وسایل و داروها و حتی غذاهایی که ما مصرف میکنیم علاوه بر فواید بیشمارشان دارای معایبی هستند که باید آنها را بشناسیم تا ازاستفاده بیش از حد خود داری کنیم. یکی از این آنها لنز چشمی یا تماسی است که در عین فواید بسیار زیادی که دارند و در عین اینکه بسیاری از مشکلات چشمی را حل کرده اند دارای معایب و در واقع عوارضی هستند که باید آنها بدانید. زیرا در صورت استفاده بیش از حد از لنزهای چشمی قطعا با یک یا چند مورد از این عوارض بر میخورید. به زبان ساده، سعی کردیم در این مقاله شما را با عوارض لنز آشنا کنیم.همانطور که میدانید چشم ما از مهمترین اعضای بدنمان است که بدون آنها و یا با وجود ناراحتی شان زندگی و کارهای روزمره مان مختل میشود که میتواند تاثیر به سزا و مهمی بر روی زندگی اجتماعی مان بگذارد.

عوارض چشمی که در نتیجه استفاده از لنز بوجود می آیند میتواند مستقیم باشد مثلا اینکه کاملا واضح متوجه شویم که چشمانمان دچار تغییرات یا مشکلاتی شده، همچنین اینکه میتواند عوارضی غیر مستقیم داشته باشد مثلا دچار سردرد شویم که منشا آن استفاده طولانی مدت از لنز چشم باشد.

ریسک و مضرات استفاده از لنزهای تماسی طبی برای چشم

مسدود شدن تامین اکسیژن در چشم ها

از آنجا که لنزهای تماسی مستقیم روی چشم قرار می گیرند و کل قرنیه را پوشش می دهند، مقدار اکسیژنی که به چشم های شما می رسد، کاهش پیدا خواهد کرد. تامین اکسیژن خوب برای سالم نگه داشتن چشم ها حیاتی است.لنزهای نرم یا سیلیکونی را انتخاب کنید، چون اکسیژن بیشتری را ارسال می کنند.

خشکی چشم ها:

لنز تماسی مقدار اشک در قرنیه را کاهش می دهد و برای نرم نگه داشتن خود ،بیشتر اشک ما را جذب می کند. این کمبود اشک باعث ایجاد سندروم خشکی چشم می شود، که منجر به احساس سوزش، تحریک پذیری و قرمزی چشم ها می شود.اگر چشم ها بیش از حد خشک شوند، قرنیه زخم می شود که می تواند بسیار دردناک باشد.

استفاده همزمان از قرص پیش گیری از حاملگی و لنز تماسی با هم منجر به تحریک پذیری چشم ها و سوزش مزمن خواهد شد. همانطور که در بخش سلامت نمناک می گوییم شما تغییراتی را در اشکی که عمدتاً شامل سه لایه اصلی است که برای حفاظت، شستن و تغذیه سطح چشم تشکیل می شوند، تجربه خواهید کرد.از استفاده لنزها تا زمانی که قرص می خورید، خودداری کنید.

تغییر ماهیت در عکس العمل قرنیه :

یکی از سوالات شما کاربران ، عوارض استفاده از لنز برای قرنیه چشم بود که این چند مورد پاسخ به سوالات شماست ،پس با دقت مطالعه فرمایید.استفاده از لنزهای تماسی ممکن است باعث کاهش بازتاب در چشم شود.واکنش قرنیه یک مکانیزم محافظت از چشم است که در آن مغز برای حفاظت از چشمان ما در هر زمانی که کم ترین فشار وارد قرنیه می شود، با پلک زدن از چشم هایمان محافظت می کند.مثلا یک شی در حال پرواز به سوی چشم ها و یا آسیب رساندن توسط فرد دیگرزمانی که از لنزهای تماسی استفاده می کنید، به بدن خود یاد می دهید که واکنش قرنیه طبیعی را نادیده بگیرید. در این شرایط واکنش قرنیه به مرور ضعیف می شود ، در نتیجه شما نمی توانید چشم های خود را به اندازه کافی سریع ببندید و پلک بزنید که می تواند منجر به آسیب چشم شود. بنابراین استفاده از لنزها را به حداقل برسانید. وقتی در خانه هستید از عینک استفاده کنید.

ساییدگی قرنیه :

این امکان وجود دارد که لنزهای تماسی قرنیه شما را خراش دهند؛ در صورتی که لنزها به درستی روی چشم قرار نگیرند و یا زمانی که چشم های شما بیش از حد خشک است،خراش قرنیه ایجاد شود.هرگز با لنزهای تماسی نخوابید. این لنزها با جذب ذراتی مانند گرد و غبار و سپس مالیدن چشم ، موجب سائیدگی در قرنیه می شوند .این خراش ها با ایجاد حفره های کوچک باعث نفوذ باکتری و ویروس و در نتیجه عفونت چشم می شوند که ممکن است منجر به از دست رفتن بینایی شوند.

تحریک پاسخ های عفونی

عوامل عفونت زا میکروارگانیسم ها هستند. این میکروارگانیسم ها شامل باکتری، ویروس و قارچ میشوند. چشم ما یک محیط کاملا استریل است. این فضای استریل را اشک چشم و آنزیم هایی که در آن وجود دارد فراهم میکند. همانطور که میدانید محیط استریل با ورود ذره ای جسم خارجی و میکروب میتواند آلوده شود و دیگر محیط استریل تلقی نشود.

با اینکه برای نگهداری لنز طبی خیلی از جوانب رعایت میشود از جمله نگهداری در مایع لنز و استفاده از لنز با دستان کاملا تمیز اما بازهم در این پروسه درصد خطا وجود دارد و احتمال آن بسیار زیاد است که میکروارگانیسم ها وارد چشم ما شوند و آسیب های بعدی را به بار آورند. حضور باکتری یا قارچ در چشم و عدم رسیدگی و متوجه شدن حضورشان در چشم باعث پیشرفت در عرض چند ساعت تا چند روز شده و عفونت هایی را به دنبال دارد که هر کدام با علائم خاص خود بروز میکند.

بر هم زدن محیط استریل

همانطور که در موارد قبلی گفته شد استریل بودن چشم یک واکنش ایمونولوژیک را نشان می دهند و بزرگترین معضل تشخیصی برای ابتلا به کراتیت اولیه هستند. این عارضه ممکن است ناشی از استفاده از لنزهای چشمی باشد یا از اندوتوکسینهای ایجاد شده توسط باکتریها یا از ترکیبی از هر دو. درمان این عارضه معمولاً شامل استفاده از قطره های چشمی موضعی استروئیدی همراه با استفاده از آنتی بیوتیک به منظور پیشگیری است. برای جلوگیری از درمان نامناسب یک کراتیت میکروبی زودرس و نظارت بر بهبود آن، باید مراقبت های دقیقی از نظر پیگیری انجام شود..

زمانی كه آرایش می كنید

كیف آرایش شما و محتویات آن، پر از وسایلی است كه می توانند باعث حساسیت و تحریك چشم شوند. یادتان باشد كه هرگز وسایل آرایشی خودتان را به كسی امانت ندهید و از لوازم آرایشی فرد دیگری هم استفاده نكنید. درضمن هرگز به چشم متورم، حساس و دچار اشك ریزش یا دردناك، ریمل و سرمه نزنید و از مداد ابرو و خط چشم استفاده نكنید.درصورت استفاده از لنز از ریمل واترپروف استفاده كنید. اگر هم از محصولات دورچشم استفاده می كنید حتما از مرطوب كننده های با پایه آب كه از نوع «كم حساسیت» باشند استفاده كنید. یادتان باشد كهمرطوب كننده ها، كرم ها و فونداسیون ها با پایه روغنی و كرمی می تواند حسابی چشم دارای لنز را تحریك كند و موجب آزار شود.

یك نكته مهم در مورد لنزها و آرایش چشم: اگر از لنزهای نرم (soft) استفاده می كنید قبل از آرایش چشم ها لنز را در چشم تان بگذارید اما اگر از لنزهای منعطف با قابلیت عبور گازها استفاده می كنید، اول چشم هایتان را آرایش كنید و بعد لنز بگذارید. اما در مورد هر دو نوع لنز، اول آنها را خارج كرده و بعد اقدام به پاك كردن آرایش از چشم و دورچشم خود بكنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (224 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (133 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (55 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (52 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (49 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (32 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (30 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (18 نظر) نگاهی به ماشین بی ام و هوش پران کریم باقری که همه آرزوشو دارن/ زیدان فوتبال ایران سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (17 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (16 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت