مزایا و معایب انواع سوخت پاک

  پنجشنبه، 26 فروردین 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
مزایا و معایب انواع سوخت پاک
بیودیزل می تواند به عنوان یک سوخت برای وسایل نقلیه در فرم خالص آن استفاده شود (B100)، اما معمولا به عنوان یک افزودنی دیزل برای کاهش میزان ذرات، مونوکسید کربن و هیدروکربن ها از وسایل نقلیه دیزلی استفاده می شود.

بیشتر خودروها و کامیون ها با بنزین یا دیزل به حرک در می آیند. هر دو سوخت از نفت، یک سوخت فسیلی غنی از انرژی که به صورت زیرزمینی شکل می گیرد، بوجود می آیند. متأسفانه نفت به شدت بر سلامتی، امنیت و آب و هوا ما تاثیر می گذارد. استانداردهای بازده سوخت کمک می کند تا خودروها و کامیون ها از آن کمتر استفاده کنند، اما کاهش قابل توجه در استفاده از نفت در ایالات متحده و کاهش آن تا سال 2035 - نیاز به یک تغییر اساسی و حرکت جدی تر یه سمت سوخت پاک تر و ایمن تر است.

این سوخت ها امروزه در دسترس هستند. پیشرفت در تکنولوژی وسایل نقلیه الکتریکی، همراه با یک شبکه به طور فزاینده پاک، به این معنی است که الکتریسیته در حال حاضر یک منبع سوخت پاک برای میلیون ها نفر از رانندگان است. صدها هزار خودرو الکتریکی در حال حاضر در حال استفاده از الکتریسیته به عنوان جایگزین سوخت نفتی هستند، که انتظار می رود تعداد آن ها در سال های آینده به میلیون ها برسد.

سوخت های زیستی یکی دیگر از گزینه های سوخت پاک هستند، به ویژه هنگامی که از منابع غیر غذایی استفاده می شود. سوخت های زیستی از زیست توده کم کربن تولید می شوندکه شامل گیاهان چند ساله و زباله های مزرعه می شوند و می توانند تا 90 درصد انتشار گازهای گلخانه ای کمتری در مقایسه با بنزین داشته باشند.

در طول دهه گذشته، سوخت های زیستی معادل نیم میلیون بشکه نفت در روز رشد کرده اند؛ با تولیدات جدید سوخت های زیستی در مقیاس بزرگ که هر ساله به صورت آنلاین در دسترس می باشند، سوخت های زیستی که از منابع سوخت پایدار غیر غذایی ساخته شده اند می توانند تا سال 2035 یک میلیون بشکه در روز نفت اضافی ذخیره کنند.

تصویر
سوخت پاک

انواع سوخت پاک

انرژی سوخت پاک خورشیدی – استفاده از انرژی بی پایان خورشیدی خودروسازان را به این انرژی کاملاً طبیعی و در دسترس با مزایای ویژه ای که دارد، جلب کرده است.

  • نامحدود بودن
  • پاکیزگی مطلق
  • در دسترس بودن

و ویژگی هایی از این قبیل.

اما مانع اصلی که بر سر راه استفاده از انرژی خورشیدی (همانطور که خودتان هم حدس میزنید) قرار دارد، تغییرات جوی مانند ابری شدن هوا و یا مسائل دیگری از این دست است که قابل پیش بینی هم نیست.

در ثانی باتری های سنگینی که برای ذخیره سازی این انرژی لازم است، یا صفحات بزرگی که برای جذب انرژی خورشید باید به کار برده شود، عملا تحرک و سرعت اتومبیل و چابکی آن را تحت الشعاع قرار می دهد.

موارد فوق از مضرات استفاده از این نوع انرژی محسوب می شوند و اینها همه و همه موانعی هستند که بر سر راه استفاده از انرژی و سوخت پاک نور خورشید قرار دارند.

ولی پاکیزگی ۱۰۰ درصدی این سوخت باعث شده که کماکان مورد بررسی و مطالعه باشد.

تصویر
سوخت پاک

سوخت پاک هوای فشرده

شاید بتوان گفت جدیدترین شیوه و راه حلی که برای سوخت پاک ارائه شده است استفاده از هوای فشرده برای پیش راندن اتومبیل و حرکت آن است.

موتور خودروهایی که از هوای فشرده استفاده می کنند در واقع از خاصیت انبساط هوای فشرده شده در هنگام خروج از لوله های فشار قوی برای حرکت دادن پیستون های موتور استفاده میکنند.

هوای فشرده در درون کپسول ها به شکل خاصی به سوی موتور هدایت می شود و سپس میل لنگ را به حرکت در می آورد.

اما نیروی حاصل از هوای فشرده ای که درون کپسول از آن استفاده می شود در حدود ۲۵ اسب بخار است و فقط برای اتومبیل های درون شهری و کوچک مناسب است.

ویژگی ها و مزایای مثل ساده و در دسترس بودن و حتی عملی بودن این شیوه باعث شده که هنوز هم به صورت جدی مورد مطالعه و پژوهش باشد.

سوخت پاک انرژی نیروی الکتریکی

استفاده از نیروی الکتریکی به عنوان سوخت پاک در رانش اتومبیل ها به صورت ماشین های تمام برقی، موتورهای هیبریدی، پیلِ سوختی در سال های اخیر بسیار مطرح بوده و مورد بهره برداری نیز قرار گرفته است.

در حال حاضر هم بعضی از اتومبیل ها در جهان مجهز به باتری های قابل شارژ الکتریکی هستند.

اما مشکلاتی مانند وجود باتری های سنگین، سخت و دیر شارژ شدن باتری ها معضل بزرگ استفاده از این نوع سوخته پاک محسوب می شود.

در حال حاضر تنها ۳ درصد از ماشین های سراسر دنیا مجهز به این نوع سوخت هستند و با نیروی برق حرکت می کنند.

الکل

اتانول نوعی از الکل است که از انواع سوخت های پاک به شمار می رود و موقع سوختن نیروی بسیار زیادی نسبت به بنزین تولید می کند.

درصد آلایندگی آن هم پایین و در حد قابل قبولی نسبت به سوخت های دیگر است.

اما قیمت بالای آن یکی از موانع استفاده همگانی از آن است.

اتومبیل هایی که در مسابقات مشهور مانند ایندی ۵۰۰ شرکت می کنند همه از اتانول خالص به عنوان سوخت پاک استفاده می کنند.

حتی بعضی از اتومبیل های غیر مسابقه ای مثل فورد تا و یا رولی اف اف وی هم به نوعی طراحی و ساخته شدند که هم از سوخت اتانول و هم از بنزین می توانند استفاده کنند.

هیدروژن

بدون شک هیدروژن را می توان یکی از بهترین انواع سوخت های پاک معرفی کرد اما به دست آوردن هیدروژن خالص و هیدرولیز کردن آن هزینه های گزافی را به دنبال دارد.

شاید به همین دلیل است که استفاده از هیدروژن با تمام مزایایی که دارند هنوز در مرحله تحقیق و پژوهش باقی مانده است و تنها بعضی از کشورها و اندکی از آنها هیدروژن را به عنوان سوخت اتوبوس های درون شهری جهت کمک به محیط زیست و هوای پاک به کار گرفتند.

اما عیبی که می توان برای این نوع از سوخت های پاک منظور کرد خاصیت انفجاری بالای هیدروژن است که از محبوبیت آن به عنوان یک سوخت همگانی می کاهد.

هیدروژن پس از سوختن تنها بخار آب منتشر می کند و قدرت آن سه برابر نیروی موتور های بنزینی است.

سوخت پاک و گاز طبیعی فشرده

موتور بسیاری از اتومبیل ها در حال حاضر برای استفاده از گاز طبیعی فشرده ساخته شده است و با ایجاد تغییرات جزئی و کوچکی می توان بقیه اتومبیل ها را برای استفاده از این نوع سوخت آماده کرد.

تولید گاز مونوکسید کربن در گاز طبیعی فشرده نسبت به بنزین ۶۰ درصد کمتر است و تولید دی اکسید کربن هم نسبت به بنزین ده درصد پایین تر است.

باید گفت گاز طبیعی فشرده نسبت به بنزین یک سوخت پاک محسوب می شود.

البته راندمان گاز نسبت به بنزین پایین تر بوده اما مزایای دیگر آن استفاده از گاز را به ما توصیه می کند.

و باید این نکته را متذکر شویم که استفاده از گاز در ابتدا به سال ۱۹۳۰ برمی گردد.

اما کمبود جایگاه های تزریق و استفاده از گاز فشرده در اتومبیل ها از عوامل اصلی است که مانع استقبال از این نوع سوخت شده است.

سوخت پاک بیودیزل

موتورهای دیزلی با استفاده از مصرف گازوئیل حرکت می کنند اما مدتی است استفاده از بیودیزل به جای آن مطرح شده است.

در بیودیزل از روغن های گیاهی، چربی های حیوانی و روغن های سنگین دیگر به عنوان سوخت استفاده می شود.

دانشمندان با استفاده از روغن خوراکی و گیریس این سوخت را تهیه کردند.

تهیه این روغن ها از طریق کشت و تولید محصول و فرآوری آن و در نهایت تبدیل آن به سوخت به دست می آید.

ویژگیهای این مواد بازگشت آسان آنها به چرخه طبیعت و بازیافت ساده آن است و به عنوان یک سوخت پاک نیز مطرح است.

اما هنوز تولید این نوع سوخت به مرحله مصرف عمومی نرسیده است و در حد مطالعه و تحقیق است با اینکه تهیه آن مشکلات ایران نیز به همراه دارد.

یکی از جدیدترین روش های استفاده شده و انرژی جایگزین به عنوان سوخت پاک، تولید خودروهای هیبریدی بوده است، که هم از انرژی برق به هم از انرژی سوخت در آنها استفاده شده است.

برای شارژ باتری های کوچک خود از یک موتور درون سوز استفاده می کنند مزایای این خودروها کوچک بودن اندازه موتور کاهش مصرف سوخت و کاهش آلاینده های محیط زیست است.

شرکت خودروسازی تویوتا با ساخت و ارائه خودروی پریوس اولین خودروی هیبریدی این شرکت را معرفی کرد.

این خودروها در کنار مزایای زیادی که دارند دارای معایبی نیز هستند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (555 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (42 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (32 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان