مزایا و معایب ازدواج کردن در سنین کم

  شنبه، 02 اسفند 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
مزایا و معایب ازدواج کردن در سنین کم
درست است که برای داشتن زندگی خوب عشق و احساس قلبی شرط لازم است اما کافی نیست، برای انتخاب های مهم زندگی از جمله ازدواج که سرنوشت انسان را دچار تغییر و تحول می‌کند احساس را مقدم بر عقل دانست بلکه باید از روی عقل و منطق تصمیم گرفت و احساس را در کنار آن در نظر داشت.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز،ازدواج کردن با عشق یا ازدواج عاشقانه زندگی آرزوی هر شخصی است. اما باید ببینید شخصی که مد نظرتان هست آیا واقعا عشق زندگی شما و آدم مورد نظرتان هست و یا اینکه فقط یک احساس زودگذر و کاذب نسبت به شخصی است که وارد زندگی تان شده است. ازدواج در سن کم می تواند یکی از پیامدهای این موضوع باشد. بسیاری از افراد جوان فکر می کنند شخص رویاهایشان را پیدا کرده اند و بدون شناخت کافی سعی می کنند هرچه سریع تر آشنایی اشان را رسمی کنند اما پس از مدت کوتاهی می بینید که این زوج های جوان به مشکلات بسیاری زیادی بر می خوردند. اینجاست که به اشتباه خود که ازدواج در سن کم هست پی می برند.

من این را نمی گویم که هر ازدواجی در سن پایین ناموفق خواهد بود ولی بیایید یک لحظه روز عقدتان را تصور کنیم: شما با فردی که احساس می کنید عشق زندگی تان هست بر سر سفره عقد نشسته اید و تمام چیزی که در ذهنتان هست یک زندگی شاد و ازدواج موفق تا آخر عمر در کنار اوست. ولی بعد از مدتی که می گذرد متوجه می شوید که شما و یا همسرتان برای ازدواج در سن کم آماده نبوده اید و به کلی تصورتان از آینده بهم می ریزد.

مشکلاتی که برای دختران و پسران بعد از ازدواج در سن پایین به وجود می اید.

در برخی از خانواده ها از زمان های قدیم ازدواج در سن کم رواج داشته است در این ازدواج ها چون خانواده ها صرفاً به فرزندآوری و عروس و داماد دار شدن توجه دارند و غافل از این هستند که دختر و پسر به رشد فکری لازم برای زندگی مشترک نرسیده اند. و همین امر سبب بروز اختلاف در زندگی مشترک می شود که سوال ازدواج در سن کم خوب است یا خیر؟ را مطرح می کند.

از سوی دیگر خانواده ها اصرار به بارداری و فرزند دار شدن تازه عروس دارند که به دلیل کامل نشدن بلوغ جسمی و جنسی زوجین موجب مرده زایی و یا بارداری تحت مراقبت می شود که اغلب باعث عقب ماندگی فرزند میشود.

از دیگر مشکلات موجود برای زوجین کم سن وابستگی و دلبستگی آنها به والدین است که همین وابستگی باعث می شود تا والدین در امور زندگی آنها دخالت کنند و بعد با گذشت زمان اداره امور خانه و خانواده از کنترل آنها خارج شود. افرادی که در سن کم ازدواج می کنند بعدها در جمع همسالان خود احساس سر افکندگی می کنند چرا که تصور می کنند از دوران جوانی و مجردی خود بهره کافی نبردند.

همه این مشکلات سرانجام موجب نارضایتی آنها از زندگی و دلسردی از رابطه زناشویی می شود.حال تصور کنید تمامی این اختلاف ها و نارضایتی ها موجب میشود تا فرد احساس ضعف و شکست در زندگی و هدف خود یعنی ازدواج موفق داشته باشد که از او، شخصی کمال گرا می سازد و این صفت کمال گرایی باعث ناامیدی و افسردگی فرد میشود.

او را از تلاش برای ساختن زندگی بهتر بازمیدارد. در این زمان است که شروع به قیاس کردن زندگی خود میکند و شاکی است که چرا زندگی کامل و بی عیب و نقصی ندارد؟چرا همسر او بی نقص و بی عیب نیست؟ چه از نظر مالی و چه از نظر ظاهری و فرهنگی و … و اینجاست که از ازدواج خود پشیمان میشود و چه بسا موجب کمال گرایی فرزندان نیز هم بشود و ماحصل این ازدواج چیزی جز طلاق عاطفی نمیشود و همین جدایی احساسی و عاطفی زن و شوهر به تدریج به طلاق ان دو ختم می شود و یا حتی باعث خیانت یکی از طرفین شود، از این رو است که برخی به راحتی می توانند به سوال ازدواج در سن کم خوب است یا خیر؟ به راحتی پاسخ دهند.

درست است که برای داشتن زندگی خوب عشق و احساس قلبی شرط لازم است اما کافی نیست، برای انتخاب های مهم زندگی از جمله ازدواج که سرنوشت انسان را دچار تغییر و تحول می کند احساس را مقدم بر عقل دانست بلکه باید از روی عقل و منطق تصمیم گرفت و احساس را در کنار آن در نظر داشت.

مزیت ازدواج در سن کم

منظور از ازدواج در سن پایین حداقل ۱۸ سال است نه پایین تر. ازدواج در سن پایین مزیت های مخصوص به خودش را دارد. برای مثال می توان گفت : اختلاف سنی پدر و مادر با فرزندان کم می شود، زوجین با یکدیگر بزرگ می شوند و اهداف مشترک برای آینده خود را دارند. بیشتر وقت ها خوشحال هستید و علت آن این است که همسر کم سن شاداب تر و سرزنده تر است البته نمی خواهیم در این مطلب بگوییم که افراد با سنین بالا نشاط و شادابی ندارند اما قبول کنیم که جنب و جوش و سرزندگی در افراد جوان تر بیشتر از بقیه سنین است.

می توانید در بسیاری از مراحل زندگی مانند درس و دانشگاه و یا کار و … به یکدیگر کمک کنید و عامل دلگرمی و تکیه گاه هم باشید . هنگامی که شما در سنین پایین ازدواج می کنید موقعیت های بسیاری را برای جشن گرفتن و شادی پیدا می کنید و همین موقعیت ها سبب استحکام و پایداری رابطه شما می شود.

برای ازدواج موفق فرد باید آگاهی و آمادگی مادی و معنوی را دارا باشد ، شرایط لازم برای ازدواج موفق عبارتند از:

  • هم جواری
  • تناسب سنی
  • همسانی هوش
  • هم طبقه اجتماعی و اقتصادی
  • هماهنگی ظاهری
  • مذهب
  • عقاید مشترک
  • میزان تحصیلات نزدیک به هم
  • توافق و هم سطح بودن خانواده های دو طرف
  • عواطف و احساسات دو طرفه

سعی کنید قبل از داشتن هر گونه احساس عاطفی نسبت به فرد مقابل از علایق و خواسته های او و برنامه های او درباره آینده و زندگی شخصی خود مطلع شوید با این کار شما دیگر مجبور نیستید از علایق و خواسته های خود برای داشتن فرد به دلیل اینکه نسبت به او احساسی دارید چشم پوشی کنید بلکه می توانید برنامه ریزی درستی برای رسیدن به اهداف مشترک انجام دهید.

ازدواج در سن جوانی یعنی ما بین ۲۰ تا ۳۰ سال بسیار منطقی تر است و انسان در جوانی از زندگی متاهلی لذت می برد و در سنین مناسب صاحب فرزند میشود و حوصله بیشتری برای زندگی و بودن کنار خانواده دارد متاسفانه بعضی از اشخاص تصور می کنند ازدواج در سن بالا مناسب است اما این تصور هم معایبی دارد متاسفانه با بیشتر شدن سن افراد مشغله های کاری و فکری بیشتر می شود و حوصله و زمان کمتری برای بهره بردن از یک زندگی خوب را دارند و همین امر لذت زندگی مشترک را از طرفین سلب می کند. این اطلاعات می تواند پاسخ شما به ازدواج در سن کم خوب است یا خیر؟ را به راحتی بدهد.

البته در نظر داشته باشید که در موقعیت های زیر تصمیم به ازدواج نگیرید.

  • زمانی که احساس تنهایی می کنید
  • شما فرد جذاب و خوش قیافه ای هستید این را هم خود شما و هم اطرافیان تان می داند برای صرفا مورد تمجید قرار گرفتن ازدواج نکنید.
  • قبل از شناخت کامل فرد برای ازدواج عجله نکنید
  • برای فرار از بحران روحی روانی تصمیم به ازدواج نگیرید

نتیجه گیری ازدواج در سن کم خوب است یا خیر؟

می توان گفت ازدواج یکی از بهترین اتفاقات زندگی هر فردی میباشد و قطعا ازدواج در هر کشور و حتی شهری با شهر دیگر تفاوت زیادی دارد و وابستگی غیرقابل انکاری با شرایط اقتصادی موجود دارد. اگر بخواهیم واقع بینانه درباره این موضوع صحبت کنیم بهترین سن ازدواج زمانی است که فرد توانایی کسب درآمد را داشته و بتواند زندگی خود و همسرش را از بحران مالی نجات دهد و فرد دارای استقلال مالی باشد، که بیشتر برای آقایان صدق می کند و از همه مهمتر فرد از نظر ذهنی به بلوغ کامل فکری و عاطفی رسیده باشد حال اینکه این سن برای بعضی ها در ۲۰ سالگی است و برای برخی دیگر ۴۰سالگی. برای تصمیم گیری درباره زمان مناسب ازدواج با فرد مناسب می توانید از مشاوره ازدواج کلینیک روان آرام کمک بگیرید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (164 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (92 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (83 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (83 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (73 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (62 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (54 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (48 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (47 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (41 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (39 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (39 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (38 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (35 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
منتخب روز   
تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن (عکس) تصویری معنادار از تکیه رهبر انقلاب بر اسلحه هنگام سخنرانی / علی به وقت حماسه عصا به دست نمی‌گیرد ...