مزایا و معایب خودروی زانتیا

  شنبه، 21 تیر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
مزایا و معایب خودروی زانتیا
اگر پیشرانه زانتیا سالم و بدون عیب باشد و به اصطلاح خوب گاز بخورد، سواری آن بسیار لذت‌بخش است. هنوز هم در این محدوده قیمت، خودرویی پیدا نمی‌کنید که توان رقابت با شتاب و هندلینگ زانتیا را داشته باشد. این خودرو برای بار و سرنشینان عقب فضای کافی دارد. اما در عین حال مصرف سوخت آن بسیار زیاد است.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، زانتیا یک سدان خانوادگی است که نخستین بار در سال 1993 توسط کمپانی سیتروئن معرفی و عرضه شد. تولید این خودرو سیتروئن، تا سال 2002 ادامه پیدا کرد و پس از آن با سیتروئن C5 جایگزین شد. سیتروئن زانتیا به دلیل طراحی جذاب و توانایی های فنی بالایی که داشت توانست به سرعت به یکی از خودروهای محبوب بازار اروپا تبدیل شود به طوری که در طول سال های تولید، سیتروئن موفق به فروش 1.2 میلیون واحد از آن شد.

اما از آنجا که جای خالی چنین خودرویی در بازار ایران به شدت احساس می شد، سایپا تصمیم به تولید آن در کشور گرفت. تولید سیروئن زانتیا از سال 1380 آغاز شد و در سال 1389 خاتمه یافت. زانتیا توانست در بازار ایران، به یک خودرو محبوب تبدیل شود که یکی از مهم ترین دلایل آن، موتور قدرتمندی بود که در شتاب و سرعت، حرف های زیادی برای گفتن داشت. زانتیا چند ویژگی منحصربه فرد داشت که از جمله آنها می توانیم به توانایی حرکت بر روی سه چرخ و نیز قابلیت تنظیم ارتفاع اشاره کنیم که از این ویژگی ها به عنوان ابزار تبلیغاتی قدرتمندی استفاده می شد.

تصویر
طراحی ظاهری زانتیا

مشخصات فنی

حجم موتور 2000 سی سی 1800 سی سی
موتور 4 سیلندر 16 سوپاپه 4 سیلندر 16 سوپاپه
حداکثر قدرت 135 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه 112 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور 187 نیوتن متر در 4200 دور در دقیقه 161 نیوتن متر در 4250 دور در دقیقه
جعبه دنده 5 دنده دستی 5 دنده دستی
شتاب 0 تا 100 10/3 ثانیه 11/9 ثانیه
حداکثر سرعت 203 کیلومتر در ساعت 194 کیلومتر در ساعت
وزن 1264 کیلوگرم 1264 کیلوگرم
مصرف سوخت ترکیبی 9.1 لیتر در هر صد کیلومتر 9 لیتر در هر صد کیلومتر
حجم باک 65 لیتر 65 لیتر
استاندارد آلایندگی یورو 2 یورو 3

مزایا و معایب زانتیا

در ادامه این مقاله مزایا و معایب زانتیا را بررسی می کنیم.

پیشرانه و شتاب

پیشرانه و شتاب زانتیا از جمله نقاط قوت آن به شمار می رود. زانتیا در ایران با دو موتور 2000 سی سی و 1800 سی سی تولید شده است. موتور 2000 سی سی 138 اسب بخار قدرت تولید می کند. شتاب صفر تا صد این موتور 9/5 ثانیه و حداکثر سرعت آن 220 کیلومتر بر ساعت است. موتور 1800 سی سی با تولید 112 اسب بخار قدرت، سرعت را در 12 ثانبه از صفر به صد می رساند. مصرف سوخت آن هم در سیکل ترکیبی حدود 9 لیتر در هر صد کیلومتر است. در ایران مدل SX 2000 به دلیل موتور قوی تر و مصرف سوخت پایین تر محبوبیت بیشتری داشت. نسخه آخر یا زانتیا 2 عملاً به تولید انبوه نرسید و با یک شکست مفتضحانه مواجه شد.

طراحی ظاهری

طراحی ظاهری زانتیا توسط یک کمپانی ایتالیایی انجام شده است. در نظر داشته باشید که زانتیا 18 سال پیش طراحی شده و در زمان خود یکه تاز بوده است. این خودرو در عین سادگی، طراحی قابل قبولی دارد و اصول آیرودینامیک به خوبی در آن رعایت شده است. در واقع اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم، خودروهای هم قیمت زانتیا که در حال حاضر تولید می شوند، از نظر طراحی به گرد پای آن هم نمی رسند!

تصویر
طراحی ظاهری زانتیا

سیستم تعلیق

خودروهای زانتیای تولید ایران به یک سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک مجهز هستند که ارتفاع خودرو از زمین را به صورت خودکار تغییر می دهد و نیروی ترمز را بر اساس وزن خودرو تنظیم می کند. مثلا هنگام عبور از ناهمواری ها ارتفاع خودرو افزایش می یابد. همچنین اگر ظرفیت سرنشینان عقب خودرو تکمیل باشد، فشار هیدرولیکی تعلیق چرخ های عقب بالا می رود تا ارتقاع را تنظیم کند. در نتیجه ترمز چرخ های عقب هم قوی تر عمل می کند.

در ضمن زانتیا در برابر ناهمواری های جاده عکس العمل خوبی دارد و مانع ورود ضربات جاده به کابین می شود. تا جایی که می توانید زانتیا را تنها با سه چرخ هم برانید!

طراحی کابین

کیفیت مواد به کار رفته در ساخت کابین زانتیا قابل قبول است، با این حال طراحی کابین قدیمی است و جذابیتی ندارد. ادوات خودرو به سادگی طراحی شده اند و حتی اصول ارگونومی هم به خوبی در آن رعایت نشده است. با این حال از فرمان خوش دست آن نمی توان چشم پوشی کرد. دسته دنده هم طراحی زیبایی دارد. صندلی ها روکش مخملی دارند و نسبتاً راحت و جادار هستند. برای پا و سر سرنشینان عقب فضای کافی وجود دارد. فضای بار هم برای یک خانواده پرجمعیت کافی است.

امکانات رفاهی

در مقایسه با خودروهای روز، از امکانات رفاهی زانتیا نباید توقع زیادی داشته باشید. اما اگر این خودرو را با رقبای هم دوره خودش مقایسه کنید، وضع چندان هم بد نیست. شیشه های هر چهار در زانتیا به بالابر برقی مجهز هستند. فرمان این خودرو هیدرولیک است و قابلیت تنظیم ارتفاع هم دارد. برف پاک کن ها هم هوشمند هستند. صندلی راننده از لحاظ ارتفاع و گودی کمر قابل تنظیم است. سیستم قطع کننده سوخت در هنگام تصادف، چراغ های مه شکن جلو و قابلیت تنظیم ارتفاع از دیگر امکانات رفاهی زانتیا هستند.

تصویر
طراحی داخلی زانتیا

بررسی معایب زانتیا

ایمنی پایین

در زمینه ایمنی زانتیا حرف زیادی برای گفتن ندارد. در واقع مهم ترین دلیل توقف تولید آن ضعف شدید در زمینه ایمنی بود. زانتیا در سال 1997 تنها 1/5 ستاره از 5 ستاره ایمنی موسسه EURO NCAP برای سرنشینان را کسب کرد که از رقبای هم کلاس و هم رده خود 1/5 ستاره پایین تر بود. در زمینه ایمنی عابران پیاده هم تنها 1 ستاره از 4 ستاره را دریافت کرد.

سیستم تعلیق

سیستم تعلیق اختصاصی هیدروپنوماتیک زانتیا را در بخش مزایای این خودرو معرفی کردیم. اما همین سیستم تعلیق می تواند عیب بزرگی باشد. گوی های این سیستم بسیار حساس و شکننده هستند و در صورت خرابی، پیدا کردن آنها سخت و حتی غیرممکن است و هزینه زیادی در پی دارد. پس اگر قصد خرید زانتیای دست دوم دارید، برای اطمینان از سلامت گوی های سیستم تعلیق، حتماً از تخصص کارشناسان خودرو استفاده کنید.

بدنه ضعیف

یکی دیگر از موارد مهم در بررسی مزایا و معایب زانتیا این است که بدنه آن استحکام زیادی ندارد و در صورت بروز تصادف، احتمال صدمه دیدن سرنشینان بسیار زیاد است. این خودرو در تست های ایمنی انجام شده، تنها 1/5 امتیاز از 5 امتیاز کسب کرده است که ناامیدکننده است.

دید ضعیف عقب

طراحی ایرودینامیک زانتیا به خصوص در نمای عقب، باعث شده است که دید راننده به عقب تا حد زیادی کاهش یابد. این موضوع امتیاز این خودرو در زمینه ایمنی را باز هم کاهش می دهد.


1 دیدگاه
  دیدگاه ها
علی
9 ماه پیش

زانتیا حرف نداره تنها ماشینی هستش که تا آخر عمرت میتونی سوارش بشی و برات راه میره و چیزی برات کم نمیزاره
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (674 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (203 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (155 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (34 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان