مزایا و معایب سورن توربو گازسوز

  دوشنبه، 26 آبان 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
مزایا و معایب سورن توربو گازسوز
سمند سورن جدید توانست در تست امنیت نمره بالایی کسب کند. این ماشین در شبیه سازی تصادف، کمترین ضربه را به اتاق منتقل می کند. با این حال پس از ایجاد اولین تکانه های ماشین هنگام تصادف، کیسه های هوا باز شده و به عنوان یک ضربه گیر برای راننده و کمک راننده عمل می کنند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، ایران خودرو سورن توربو – IKCO Soren Turbo بر روی پلتفرم سمند ساخته شده است و در واقع می توان آن را فیس لیفتی از خودروی سمند دانست. تولید سورن از سال 1385 آغاز شد و این خودرو با پیشرانه ی XU7 عرضه شد. مدتی بعد سورن با موتور EF7 نیز عرضه شد و نام سورن ELX بر روی آن قرار گرفت. هم اکنون سورن توربو نیز توسط ایران خودرو عرضه می شود . در این تیپ موتور EF7 به سیستم پر خوران توربو مجهز شده است که 150 اسب بخار قدرت دارد و همچنین الایندگی و مصرف سوخت آن نیز کاهش یافته است. از برتری های سورن نسبت به سمند می توان به آینه های راهنما دار، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، فرمان تلسکوپی، امکان کنترل سیستم صوتی از روی فرمان و طرح جدید داشبرد اشاره کرد.

تصویر
طراحی ظاهری سورن توربو

آشنایی با مشخصات فنی سورن جدید دوگانه سوز

اولین تفاوت آشکاری که سورن توربو با سمندهای دیگر دارد، در نام آن نهفته است. سورن توربو یک خودرو با پایه گاز سوز است و به دلیل تغییراتی که در طراحی موتور آن ایجاد شده، می توان آن را یکی از نمونه های استاندار ایران خودرو نامید.

این خودرو با موتوری به قدرت 170 اسب بخار و با قرار گرفتن در حالت CNG، می تواند بیشتر از 400 کیلومتر را به سادگی و بدون نیاز به بنزین طی کند. این ویژگی باعث شده موتور سورن توربو، به عنوان یکی از قوی ترین موتورها در خودروهای ایرانی و اولین موتور توربوشارژ شناخته شود.

قدرتمند بودن موتور، مهم ترین عاملی است که فروش این محصول تازه ایرانی را ساده تر کرده است. به همین دلیل ایران خودرو نیز مانند فروش فوری سایپا، به سرعت شرایطی برای فروش ساده تر این خودرو طراحی کرد.

چرا سورن گازسوز آلایندگی کمتری دارد؟

اولین نکته ای که ما را مطمئن می کند که سورن توربو CNG آلودگی کمتری برای محیط دارد، گازسوز بودن آن است. با این حال با توجه به تغییراتی که نسبت به نمونه های قبلی در مخزن بنزین و فرایند سوخت رسانی آن ایجاد شده، در صورت استفاده از سوخت بنزین، حدود 1 لیتر کاهش مصرف بنزین خواهید داشت و این کاهش مصرف به معنی این است که آلاینده های کمتری از این خودرو به محیط وارد می شوند.

از طرفی سورن توربوشارژ از آزمایشات میزان آلایندگی خودرو نیز موفق بیرون امده و توانسته استاندارد آلایندگی یورو 6 را به دست آورد.

مشخصات ظاهری سورن توربو پلاس، یک سورن به روز شده

یکی از ویژگی های مشترک میان سمندها از ابتدا تا کنون، شکل ظاهری است. طراحان ایران خودرو از ابتدای ورود اولین سمند تا به بازار آمدن نسخه ها پیشرفته ای مانند سورن پلاس، کمترین تغییرات را در شکل ظاهری این خودرو ایجاد کرده اند. با این حال سورن توربوشارژ ایران خودرو، لاستیک های پهن تری از مدل های گذشته دارد.

اتاق خودرو همان کابین آشنا و جادار قدیمی است. تنها نکته مثبتی که می تواند سورن گازسوز را از دیگر خودروهای دوگانه سوز متمایز کند، این است که مخزن گاز، فضای صندوق عقب را اشغال نکرده و به راحتی می توانید از این فضا استفاده کنید.

ایمنی سورن جدید ایران خودرو، یکی از مقاوم ترین ها در ایران

سمند سورن جدید توانست در تست امنیت نمره بالایی کسب کند. این ماشین در شبیه سازی تصادف، کمترین ضربه را به اتاق منتقل می کند. با این حال پس از ایجاد اولین تکانه های ماشین هنگام تصادف، کیسه های هوا باز شده و به عنوان یک ضربه گیر برای راننده و کمک راننده عمل می کنند.

امکانات رفاهی سورن تولید 98، تکراری اما کارآمد

امکانات رفاهی یکی از عواملی است که حتی بیشتر از ویژگی های موتور، مشتریان را به خرید ترغیب می کند. برای مثال به دلیل همین امکانات است که شرایط فروش برلیانس h330 با دیگر مدل های برلیانس متفاوت است.

این موضوع در خرید خودروهای ایرانی نیز صادق است. اولین اطلاعاتی که از سمند سورن منتشر شد نشان داد که سورن گازسوز تازه متولد شده، از نظر امکانات تقریبا هیچ تفاوتی با نمونه های قبل از خود ندارد.

سیستم تهویه کابین، بالابر شیشه های عقب و جلو، آینه های برقی، مه شکن، سیستم سنور دنده عقب، سیستم هوا، سامانه ضدسرقت و سیستم صوتی جدید از کارآمدترین امکاناتی است که در این خودرو و البته سورن معمولی نیز خواهید دید.

تنها تفاوت سورن توربو وجود یک مانیتور تاشو در وسط داشبورد و بالای کانال کولر است. راننده از طریق این مانیتور، امکانات خودرو را کنترل می کند.

معایب سورن توربو، ایراداتی که نباید ندیده بگیرید!

با وجود آنکه ایمنی و توربوشارژ بودن این مدل سورن، توجه های زیادی را به خود جلب کرد، هنوز ایراداتی دارد که نمی توان به سادگی از آن ها گذشت.

این مدل سمند در اصل برای رفع مشکل شتاب مدل های پیشین سورن به بازار آمد. با این حال اثری از بهبود شتاب در سورن جدید دیده نمی شود. یکی از مهم ترین دلایل شتاب کم آن، وزن زیاد و تناسب نداشتن همین قدرت و وزن است.

از طرفی قطعات فنی که در موتور خودرو به کار برده شده، کیفیت مناسبی ندارند و بسیار کمیاب هستند. این موضوع باعث می شود که در صورت خرابی قطعات، هم زمان زیادی را صرف کنید و هم هزینه بیشتری بر دوشتان باشد.

سیستم ترمز ضعیف از دیگر معایب سورن جدید ایران خودرو است که باعث شده مشتریان خودرو برای خرید آن دچار تردید شوند..


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (665 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (195 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان