ساعدنیوز
ساعدنیوز

مزایای خرید سکه و طلا برای سرمایه گذاری

  جمعه، 30 خرداد 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
مزایای خرید سکه و طلا برای سرمایه گذاری
مهمترین عوامل در تحلیل بازار سکه، ریسک و بازده مورد انتظار است. طلا برخلاف بورس و بانک، در معرض دزدیده شدن قرار دارد. در مورد ریسک اقتصادی، آمار ها حاکی از آن است که بازار سکه و طلا در بلند مدت همواره سودآور بوده است.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز،

طلا: بدون شک یکی از بازار های جذاب سرمایه گذاری در جامعه ما طلاست. این کالا که جزء مهمترین انواع فلزات گرانبهاست، همواره مورد توجه مردم و دولت ها بوده است. سرمایه گذاری در حوزه طلا می تواند به دو صورت کلی انجام گیرد: سکه، طلای زینتی. هر کدام از این دو مورد به تفصیل مورد بررسی قرار می گیرد.

سکه طلا: یکی از مهمترین مزایای سرمایه گذاری در این بازار آن است که سکه قابلیت نقد شوندگی بسیار بالایی دارد. بدین معنا که در هر زمانی که نیاز به نقد کردن سرمایه خود دارید، کافی است که مغازه سکه فروشی پیدا کنید و سکه تان را به او بفروشید. تقریبا همیشه مغازه های سکه فروشی خریدار سکه هستند. مگر مواردی بسیار نادر. دلیل آن هم این است که این مغازه ها سکه را به هر قیمتی بخرند، با قیمتی بالاتر می فروشند و این یعنی در هر حالی خرید و فروش سکه به نفع آن هاست. قابلیت نقد شوندگی سکه تقریبا مانند بانک، و بهتر از بورس اوراق بهادار است.

نکته مثبت دیگر آن است که با هر مقدار سرمایه می توان در این حوزه سرمایه گذاری وارد شد. چه یک میلیون، چه ده میلیون، چه صد میلیون. این عامل خرید سکه مثل بورس اوراق بهادار و بانک است.

ویژگی دیگر این بازار آن است که عامل زمان برای شما محدودیت به حساب نمی آید. شما هر وقت که خواستید اقدام به خرید کرده و هر وقت که نیاز بود می توانید آن را بفروشید. بدیهی است که در نظر گرفتن عامل زمان در خرید یا فروش تاثیر بسزایی در میزان سود و یا ضرر دارد. اما منظور از عدم محدودیت زمان آن است که مانع زمانی برای نقد شدن سکه وجود ندارد. این امتیاز اصلی بازار سکه نسبت به بانک هاست. با این توضیح که بانک ها هم قبل از موعد توافقی سپرده شما را بر می گردانند، اما درصدی را به عنوان جریمه از اصل سود متعهد شده کسر می کنند.

مهمترین عوامل در تحلیل بازار سکه، ریسک و بازده مورد انتظار است. طلا برخلاف بورس و بانک، در معرض دزدیده شدن قرار دارد. در مورد ریسک اقتصادی، آمار ها حاکی از آن است که بازار سکه و طلا در بلند مدت همواره سودآور بوده است. اگرچه در مقاطع زمانی کوتاه تر، سکه همواره نوسان داشته است. به عنوان مثال سال گذشته قیمت سکه بهارحدود هشتصد و پنجاه هزار تومان بود . در صورتی که الآن یک میلیون و دویست هزار تومان است. که با در نظر گرفتن افق زمانی بلند مدت (حداقل ۳ الی ۴ سال) می توان سود خوب و کم ریسکی کسب کرد. البته به شرطی که هنگام خرید، در قله قیمتی خرید نکرده باشید!

قیمت طلا متاثر از عواملی از جمله: قیمت طلای جهانی، قیمت ارز و ریسک های مختلف اقتصادی و سیاسی است. نمودار تغییرات نرخ طلای جهانی در بازه های زمانی یک، پنج و ده ساله به شرح ذیل است.

با این توصیفات اگر قصد سرمایه گذاری در بازار سکه طلا را دارید، پیش از ورود به این بازار حتما به نکات ذیل توجه کنید:

الف) قیمت های اعلامی از سوی رسانه ها مربوط به سکه های ضرب سال ۱۳۸۶ است. سکه های قدیمی تر قیمت های کمتری دارند. لذا حتما هنگام خرید مراقب باشید که سکه های ضرب روز یا همان ضرب سال ۱۳۸۶ را خریداری کنید. ممکن است برخی افراد سود جو از غفلت شما استفاده کرده و سکه های قدیمی تر را با قیمت سکه ضرب روز به شما بفروشند. آن وقت هنگام فروش سکه شما متضرر خواهید شد.

ب) پیش از خرید و فروش سکه، حتما از چند مغازه قیمت نهایی بگیرید و از این مطلب خجالت نکشید. حتی اگر مغازه دار دقایقی را برای محاسبه قیمت سکه هایتان صرف کرده است، هیچ تعهدی برای معامله با او ایجاد نشده است. پس سعی کنید در عین رعایت ادب، خجالت را کنار بگذارید.

ج) اگر برخی از سکه های شما از نظر مغازه دار، کم ارزش تر هستند، پیشنهاد می شود که به مغازه دیگری بروید. برخی از مغازه داران از جهل فروشندگان سوء استفاده می کنند و به بهانه های مختلف تلاش می کنند سکه ها را با قیمت کمتری خریداری کنند. عبارت: «این سکه بانکی نیست!»(۱) یکی از مواردی است که باعث می شود سکه های شما چند ده هزار تومان از ارزششان کاسته شود.

تحقیقات ما حاکی از آن است که در میان سکه های تمام بهار آزادی، سکه غیر بانکی نیست. چه سکه های باز، چه سکه های داخل وکیوم. «سکه های غیربانکی» در سکه های ربع و نیم بهار وجود دارد. اگر اتفاقات مشابهی افتاد، حتما طرف معامله تان را عوض کنید. چرا که متاسفانه برخی افراد به درآمد حلالِ زیادِ خود هم قانع نیستند.

د) در صورت امکان در هنگام خرید از مغازه دار بخواهید تا سکه هایتان وکیوم خود آن مغازه باشد. بدین صورت هنگام فروش سکه ها مغازه دار نمی تواند برای خرید سکه به بهانه های مختلف از قیمت روز سکه کسر کند. البته یادتان باشد که تنها مغازه هایی امکان بسته بندی (وکیوم) سکه را دارند که فقط به مبادله سکه و ارز اشتغال دارند. مغازه های طلا فروشی یا زرگری، امکان قانونی وکیوم سکه را ندارد.
و همچنین از سال ۱۳۹۲ هولوگرام گرد طلایی رنگ توسط اتحادیه صنف طلا وسکه ، صراف فقط به سکه فروشی های مجاز و معتبر که شامل کد و نمایشگر قرمز رنگ که نام سکه فروشی و نام دارنده مجوز در آن قید شده است. و بهتر است که جهت ایمن بودن معامله خود از این سکه فروشی های مجاز که اسامی آن ها با یک جستجوی راحت در اینترنت پیدا میشود خرید کنید.

هـ) نکته آخر اینکه سعی کنید سرمایه های اندکتان را هم به سکه تبدیل کنید. اگر هر ماه با باقی مانده حقوقتان فقط یک ربع سکه خریداری کنید، در چند سال آینده سرمایه قابل توجهی را جمع کرده اید.

طلای زینتی: برخی بیشتر علاقمندند به جای سرمایه گذاری در سکه طلا، از طلاهای زینتی استفاده کنند. بدین ترتیب هم سرمایه گذاری کرده اند، هم از زیبایی آن استفاده کرده اند. طلای زینتی مانند سکه، دارای خاصیت نقد شوندگی بالایی است. همچنین برای ورود به این حوزه سرمایه گذاری، با هر مقدار سرمایه می توانید شروع کنید. برای خرید و فروش نیز محدودیت زمانی وجود ندارد.

ریسک آن نیز مانند سکه، در بلند مدت بسیار کم است. البته ریسک دزدیده شدن طلای زینتی بیشتر از سکه است. دلیل آن هم این است که معمولا سکه در گاوصندوق و یا مکان های مطمئن و دور از چشم دیگران نگهداری می شود. اما طلای زینتی همراه افراد و جلوی چشم است.

طبیعی است که در چنین شرایطی احتمال دزدیده شدن آن بیشتر است. به هر حال در خرید طلای زینتی پیشنهاد می شود به نکات ذیل توجه کنید:

الف) طلاهایی را انتخاب کنید که در آن ها هیچ نوع سنگی استفاده نشده باشد. طلاهایی که دارای جواهر و یا سنگ های اتمی هستند (چه اتمی درجه ۱، چه اتمی درجات پایین تر) هنگام خرید و فروش از سود شما کم می کنند. هنگام خرید آن ها، شما مقداری بابت آن ها پول می دهید، اما هنگام فروش هیچ هزینه ای بابت آن ها دریافت نمی کنید و اگر می توانید طلای بدون اجرت خریداری کنید.

ب) یکی از دلایل کاهش سود هنگام فروش طلا، مستعمل شدن آن است. معمولا قیمت طلای دست دوم نسبت به طلای نو ارزان تر است. چون نگاهتان به طلا سرمایه ایست، پیشنهاد می شود که از ابتدا طلای دست دوم بخرید. اینطور هم مقدار طلای بیشتری می خرید، هم هنگام فروش به خاطر افت قیمت ضرر نمی کنید. چرا که خودتان هم با قیمت کمتر آن را خریده اید.

ج) هنگام خرید طلای زینتی به اجرت ساخت آن نیز توجه کنید. هر چه اجرت ساخت در زمان خرید طلا بیشتر باشد، در هنگام فروش قیمت طلا کمتر محاسبه خواهد شد. پس طلا هایی را انتخاب کنید که اجرت ساخت کمتری داشته باشند.

د) به نظر می رسد سود سکه بیشتر از سود طلای زینتی است. اگرچه افزایش و کاهش قیمت طلا بر قیمت سکه اثر مستقیم دارد، اما تجربه نشان داده است که میزان افزایش آن ها برابر نیست. به عبارتی اگر در مدت زمان «الف» با خرید «ب» تومان طلا، «ج» تومان سود کرده اید، اگر همان «ب» تومان را صرف خرید سکه کرده بودید، اکنون بیش از «ج» تومان سود کرده بودید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (458 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (126 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (104 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (30 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (28 نظر) خواستگاری الناز شاکردوست از رضا گلزار در رستوران شیک/ چشم آیسان خانوم روشن + فیلم (21 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (20 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (19 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (17 نظر) (فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (17 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (17 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (17 نظر) کفش بندداری که هیچوقت نصیب رهبر معظم انقلاب نشد/ آرزو به دلمان ماند! چقدر غصه خوردیم (17 نظر) رونمایی از 8 مادرشوهر مهربون غزل بدیعی، همسر داغ دیده رضا داوودنژاد/ خدا حفظشون کنه (15 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (14 نظر)
دیگران می‌خوانند   
توضیحات جنجالی و عجیب محمود احمدی نژاد درباره ماجرای هاله نوری که او را احاطه کرده بود+ویدیو خلاقیت و هنرنمایی پسر بچه با دریل روی کابینت‌های آشپزخانه شان+ویدیو/ چهره مامانش بعد دیدن این حماسه دیدنیه غوغای آوازخوانی ترانه سلطان قلبم توسط پسر ایرانی در متروی چین/ یه دل میگه برم..برم یه دلم میگه نرم..نرم+ویدئو (ویدئو) عاشقانه ترین سکانس سریال شهرزاد/ بیا این لحظه رو وصل کنیم به همزادش تو گذشته دور (عکس) اوستون اورونوف، بازیکن محبوب پرسپولیسی ها در حال بچه داری / مهاجم گلزن پرسپولیس چه خونه ای برای خانومش درست کرده ... (عکس) میز شام عاشقانه اوستون اورونوف برای همسرش با گل های رز قرمز / چقدر عشقولانه نگاه خانومش می‌کنه 🥰 (عکس) تصویر دیده نشده از عروسی جلال الدین ماشاریپوف، ستاره استقلال در یک تالار شیک و جذاب / فقط کلی پول این گل آرایی ها شده ... (عکس) تبریک تولد اینستاگرامی گلزن امشب استقلال برای رونالدو / ماشاریپوف نشون داد واقعا هم بازی رونالدو بوده .... فال انبیاء روزانه سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 همایون شجریان و سحر دولتشاهی در انتظار نوزادشان هستند/ سحر دولتشاهی باردار شد! سفره غذای ساده آقای قرائتی با نان و پنیر و سبزی بالای منبر ماجرای خنده دار بچه دار شدن پدر حاج آقا قرائتی بعد از یک اتفاق عجیب/ بعد از 45 سال بلاخره...+فیلم مبلمان خاص و بوهم خونه عروس شیرازی محمود پاک نیت به سبک نچرالیسم/ ای جانم چه دختر خوشگلی 😍+عکس خاطره خنده دار حامد آهنگی از اولین تجربه جریمه شدنش در خیابان یک طرفه/ فقط مدل خندیدنش که خداست😂+ویدئو نگاه عاشقانه شهاب حسینی به هانده ارچل، بازیگر خوش چهره سریال مست عشق/ عاشقانه های هانده ارچل و شهاب حسینی ارزش صد بار دیدن رو داره شکایت آموزش و پرورش از سریال افعی تهران به‌خاطر سکانس جنجالی تحقیر ناظم! فال روزانه امروز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403 پدرانگی احساسی و عاشقانه رهبر معظم انقلاب در حق دخترشان با بافتن مویشان با یک دست و با زحمت+عکس مراسم تشییع محمدرضا شجریان، استاد آواز ایران با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ از مهدی پاکدل و رعنا آزادی ور تا سحر دولتشاهی و امیر آقایی... معرفی 6 قلعه‌ عظیم و شکوهمند تاریخی برای بازدید در تور هند پدر عادل فردوسی پور و آیت الله هاشمی رفسنجانی چه نسبتی باهم دارند؟ تعریف و تمجید و شوخی خنده دار رهبر معظم انقلاب با اشعار یک شاعر درباره عشق و عاشقی دو درخت کاج+ویدیو/ بچه دار هم شدن نگاهی به کارت دعوت به مراسم عقد در دوره قاجار +عکس/ با اینکه پولدار بوده ولی خبری از شام و ریخت و پاش نیست! خوانندگی خنده دار احمد مهرانفر، ارسطوی سریال پایتخت با صدای زنانه/ آخه بابا پیرت بسوزه عاشقی تو که منو رسوا کردی😂 خلاقیت خنده دار چوپان برای حفظ گوسفندش از سرما حماسه آفرید+ویدئو /مغز تو رو باید طلا گرفت😂 هدیه ارزشمند امام خمینی(ره) به مادر عادل فردوسی پور سر عقدشان+ویدئو بی ربط ترین و خصوصی ترین سوالی که یک دانشجو از آیت الله هاشمی رفسنجانی پرسید+ ویدیو/ این سوال باید توی گینس ثبت میشد بازگشت عادل فردوسی‌پور به صداوسیما پس از چند سال و حضور چند ساعتی در محل کار سابقش+ویدیو (عکس) نگاهی به امضای زیبا عادل فردوسی پور مجری پُرحاشیه/ چه هنرمندانه و زیبا، امضاش شبیه خودشه پاسخ مهران غفوریان به حواشی ایجاد شده درخصوص پدرش: پدر من ناخدا یکم کمیسر دریایی بود+ویدئو میرتل، زنی که با 4 پا به دنیا آمد و در نهایت مادر شد! +عکس کیک تولد و جشن لاکچری پوریا پورسرخ+عکس/این کیکه یا پادشاه کاخ سلطنتی... مراسم آشتی کنان بهاره رهنما و بهنوش بختیاری با حضور جمع زیادی از مردم+ویدیو/ دعوا بر سر چه بود؟ شیرین و سلمان نون خ بچه دار می شوند/ چه اسمی هم رو بچه شون گذاشتن!! سلیمان +فیلم تغییر چهره هوش پران فاطمه گودرزی با گریم مردانه و ریش+عکس خلاقیت خنده دار دانش آموز کم سن و سالِ علاقمند به ازدواج در پاسخ به سوال درسی حماسه آفرید+عکس/ فقط جواب معلمش منو کُشته😂 هنرنمایی خلاقانه دکتر دندانپزشک در طراحی دندان مشتری هایش به شکل نقوش چینی/ دکترای افتخاری هنر حق توئه +عکس نگاهی به خونه زندگی لاکچری و اعیانی سیدمهدی رحمتی، دروازه‌بان سابق استقلال و تیم ملی+ عکس/ خونه نه انگار کاخه اینجا😍
تیتر امروز   
همایون شجریان و سحر دولتشاهی در انتظار نوزادشان هستند/ سحر دولتشاهی باردار شد! سفره غذای ساده آقای قرائتی با نان و پنیر و سبزی بالای منبر شکایت آموزش و پرورش از سریال افعی تهران به‌خاطر سکانس جنجالی تحقیر ناظم! فال روزانه امروز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403 پدرانگی احساسی و عاشقانه رهبر معظم انقلاب در حق دخترشان با بافتن مویشان با یک دست و با زحمت+عکس فال انبیاء روزانه سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 پدر عادل فردوسی پور و آیت الله هاشمی رفسنجانی چه نسبتی باهم دارند؟ میرتل، زنی که با 4 پا به دنیا آمد و در نهایت مادر شد! +عکس شوهرم را کشتم که خودم را نجات دهم/ ضربه مرگبار کارد به قلب مرد جوان راز معمای جسد بی‌سر مرد افغانستانی در اتوبان همت تهران فاش شد اعتراف جالب طناز طباطبایی/ عاشق این فوتبالیست بودم! خودداری مقام معظم رهبری از خوردن غذای لاکچری در یک رستوران و سفارش غذای معمولی+ عکس/ ثبت این لحظه توسط صاحب رستوران و قاب کردن و نصب آن بر دیوار (تصاویر) ابتکار جالب هوش مصنوعی در ایجاد ضرب‌المثل‌های فارسی! (2)
منتخب روز   
عجیب و غریب ترین تولیدات ایران خودرو که از آن بی اطلاعید/ از سمند کوپه تا پیکان جدید با ظاهری عجیب +فیلم کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ...