دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

سیاست /

مدیترانه شرقی و قفقاز دو اولویت اصلی سیاست خارجی دولت جدید اردوغان است 

سه شنبه، 23 خرداد 1402
کد خبر: 343982
ساعدنیوز: علی حیدری کارشناس مسائل ترکیه در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به سفر آقای اردوغان به قبرس شمالی ترک نشین و آذربایجان، مدیترانه شرقی و قفقاز را دو اولویت اصلی دولت ترکیه در 5 سال آتی دانست.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعدنیوز، علی حیدری کارشناس مسائل ترکیه در گفتگو با خبرنگار ما و در واکنش به نخستین سفرهای خارجی رجب طیب اردوغان در دوره جدید ریاست جمهوری اش به مقصد قبرس شمالی ترک نشین و جمهوری آذربایجان گفت: با این دو سفر، اولویت های سیاست خارجی دولت آقای اردوغان در چند سال آینده مشخص شد. موضوع به رسمیت شناخته شدن قبرس شمالی ترک نشین اولویت اول آقای اردوغان است. وی در سفر به قبرس شمالی ترک نشین، شرط آغاز گفتگوهای صلح و میانجیگری برای پایان دادن به تنش های موجود در قبرس را به رسمیت شناخته شدن قبرس شمالی ترک نشین توسط جامعه بین المللی مطرح کرد. این نشان می دهد که آقای اردوغان به دنبال افزایش حضور و نفوذ در قبرس و همچنین در فضایی بزرگتر در مدیترانه شرقی است.

حیدری با اشاره به سفر مهم اردوغان به باکو و دیدار با الهام علی اف گفت: این نشان میدهد که موضوع قفقاز و آذربایجان در دوره جدید ریاست جمهوری برای آقای اردوغان بسیار مهم است و این موضوع را با جدیت دنبال می کند. آقای اردوغان در نشست خبری مشترکش با آقای علی اف اعلام کرد که مهمترین موضوع ما در این خصوص زنگزور است. البته وی به کوریدور اشاره نکرد و فقط گفت که ما موضوع زنگزور را به صورت جاده ای و ریلی تعقیب می کنیم و زیرساخت ها برای این کار در حال مهیا شدن است.

این کارشناس مسائل قفقاز افزود: این دو سفر نشان می دهد که اردوغان همه تمرکزش را بر این دو حوزه گذاشته است. برای عملی کردن اهدافش در این حوزه و نیز گرفتن حداکثر امتیاز در دو مدیترانه شرقی و قفقاز، آقای اردوغان در حوزه هایی مثل خاورمیانه و همسایگان تلاش خواهد کرد تا اختلافاتش را کم کند و وضعیت را بهبود ببخشد. در حوزه قفقاز، تداوم سیاست ماجراجویانه آقای اردوغان را شاهد خواهیم بود.

حیدری در پایان به تحرکات ترکیه در قبرس و مدیترانه اشاره کرد و گفت: اما در مدیترانه به نظرم اردوغان تلاش می کند تا با استفاده از اهرم قبرس شمالی و فشار آوردن به طرفین ماجرا در جهت امتیازگیری از جبهه مقابلی که طی چند سال گذشته در برابر ترکیه شکل گرفته نهایت بهره را ببرد. این جبهه مخالف اردوغان در مدیترانه شامل مصر، اسرائیل، فرانسه، لبنان، و یونان است. اردوغان در تلاش است تا در این چالش انرژی، خودش را از مقابل این جبهه مخالف به کنار آنها و پشت میز بکشاند. به همین دلیل فکر می کنم که این دو پرونده در 5 سال آینده، برای دولت آقای اردوغان که پوست اندازی کرده، از اولویت بالایی برخوردار باشد.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 10 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
اولین عکس از فیلم جدید رامبد جوان با گریم فوق‌العاده خنده دار محسن تنابنده و نوید محمدزاده / فقط فوکول و پشت موهاشون😁
(تصاویر) شگفت انگیزترین پرندگان نایاب جهان با خاصترین ظاهر و رنگ هایی که شبیهشان را نمیتوان یافت
پربازدید شدن بگو مگوی دو دختر وسط نماز جماعت به امامت رهبرمعظم انقلاب+ویدیو
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
گشت و گذار کوچه به کوچه پورتو با همسر علی علیپور / استایل مونوکروم زهرا بانو هوش از سر مردم پورتو برد 😍
هندی بازی‌های عموپورنگ تمومی نداره! / عکس دو نفره داریوش فرضیایی با لباس هندی و امیرمحمد متقیان با کت و شلوار شیک و لاکچری
عکس منتشر شده توسط میکاپ آرتیست اکرم بیرانوند/ تغییرات جادویی چهره همسر علیرضا بیرانوند را ببینید
آینه کنسول قهوه ای رنگ و شومینه اُریب، گوشه ای از سبک چیدمان و طراحی خانه لوکسِ سالار عقیلی+ عکس/ علاقه همسر آقای خواننده به حیوان خانگی مشهوده