حجاب یکی از عوامل مهم در انتخاب مجدد اردوغان بود/ ائتلاف ششگانه برنامه مدونی برای حل مشکلات ترکیه نداشت

  پنجشنبه، 11 خرداد 1402 ID  کد خبر 342561
حجاب یکی از عوامل مهم در  انتخاب مجدد اردوغان بود/ ائتلاف ششگانه برنامه مدونی برای حل مشکلات ترکیه نداشت
ساعدنیوز: علی حیدری کارشناس مسائل ترکیه در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به تشدید سیاست های اردوغان در قفقاز جنوبی بر حضور فعالانه تر ایران در معادلات این منطقه و ورود به گفتگوهای بازیگران فعال مانند روسیه، ترکیه و آذربایجان برای بهره مند شدن از امتیازات بیشتر تأکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعدنیوز، علی حیدری کارشناس مسائل ترکیه در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار ما و در تبیین علل پیروزی رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری 2023 علیرغم کمپین سنگین رقبا گفت: درباره پیروزی آقای اردوغان باید عرض کنیم که هم عوامل ایجابی از سوی آقای اردوغان و هم عوامل سلبی از طرف رقیب شان یعنی ائتلاف ششگانه باعث این پیروزی شد. عوامل سلبی از طرف رقیب، اولاً این که در ائتلاف ششگانه، برنامه مشخص و مدوّنی برای حل بحران های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ترکیه در شرایط فعلی وجود نداشت و تنها بر انتقاد از عملکرد آقای اردوغان تکیه و تأکید شده بود. برنامه اقناعی برای ملت وجود نداشت. دوم این که بخش زیادی از جامعه ترکیه، محافظه کار و سنتی است که این بخش از روی کار آمدن جریانی که با اسلام و حجاب چندان میانه ای نداشت، نگران بود. بنابراین، این طیف دغدغه تکرار شرایط سخت محجبه ها در دهه 90 در ترکیه را داشت. هرچند آقای کلیچداراوغلو تأکید داشت که در صورت به قدرت رسیدن، قانونی برای استفاده از حجاب ایجاد خواهد کرد و بحث علوی بودن خودش را مطرح می کرد و با استفاده از حزب سعادت در ائتلافش تلاش کرد تا جامعه اسلامگرای سنتی را قانع کند که هیچ جای نگرانی در این خصوص وجود ندارد ولی موفق به این کار نشد و این نگرانی همچنان وجود داشت. بنابراین، این بخش از جامعه ترکیه تصمیم گرفت که شرایط فعلی حفظ شود و کسی بر سر کار نیاید که ممکن است آرامش روانی آنها را به خطر بیندازد.

انتخابات ریاست جمهوری ترکیه

حیدری افزود: موضوع دیگر، این بود که این ائتلاف از اجزای ناهمگون و ترکیب متفاوتی تشکیل شده بود که هیچ همگونی خاصی با همدیگر نداشتند و تنها هدف مشترکشان کنار زدن اردوغان بود و مشخص نبود که آیا با کنار رفتن اردوغان و به قدرت رسیدن آنها، دعواهای داخلی این ائتلاف باعث سخت تر شدن وضعیت خواهد شد یا نه. در صورت روی کار آمدن این ائتلاف ششگانه ممکن بود که شاهد دولت های ائتلافی کوتاه مدت یکی دو ساله به مانند دهه 90 می بودیم.

این کارشناس مسائل ترکیه درباره عوامل ایجابی پیروزی اردوغان در برابر کلیچداراوغلو گفت: باید به تلاش آقای اردوغان بر برجسته کردن موضوع امنیت و ثبات اشاره کنیم. اردوغان سعی کرد تا به مردم ترکیه یادآور شود که پیش از روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه، این کشور از بی ثباتی در رنج بود و درگیر اختلافات و درگیری های سیاسی و اجتماعی و بحران های اقتصادی متعددی بود که باعث شده بود این کشور وضعیت نامطلوبی داشته باشد و با حضور آقای اردوغان، ترکیه به ثبات، امنیت و توسعه اقتصادی رسید. اردوغان تلاش کرد تا این موضوع را به مردم یادآوری کند و مردم هم متوجه شدند که اگرچه وضعیت اقتصادی فعلی مطلوب نیست، اما کسی که بتواند این وضعیت را تغییر دهد و بهبود ببخشد، خود اردوغان است، چرا که وی تجربه و توانایی ایجاد و حفظ ثبات و امنیت در ترکیه را دارد، و می تواند وضعیت اقتصادی را به مانند 20 سال گذشته بهبود ببخشد. این چیزی بود که در طیف مقابل در دسترس نبود. این ها از جمله عواملی بود که باعث شد آقای اردوغان به پیروزی برسد.

ترکیه

حیدری در پاسخ به سؤالی درباره رویکردهای دولت اردوغان در دوره جدید در عرصه داخلی و خارجی گفت: درباره سیاست داخلی تصورم این است که وضعیت اقتصادی تغییراتی خواهد کرد. تورم فعلی اگرچه در یک سال آتی ادامه خواهد داشت و وضعیت اقتصادی نامطلوب خواهد بود، اما تصورم این است که وضعیت در میان مدت از لحاظ اقتصادی بهبود خواهد یافت. به لحاظ سیاسی، به نظرم وضعیت یک کمی بسته تر خواهد شد، چرا که اردوغان تلاش می کند تا برای 5 سال آتی و جانشینانش فضا و شرایط را مهیا کند تا حزب عدالت و توسعه همچنان بر سر کار باشد. اما در سیاست خارجی، توازن بیشتری بین شرق و غرب شکل خواهد گرفت. روابط با غرب بهبود خواهد یافت، چرا که اگر آقای اردوغان بخواهد وضعیت اقتصادی ترکیه را بهبود ببخشد، لازم است که روابط را با کشورهای غربی خصوصاً آمریکا بهتر کند. از طرف دیگر، آمریکایی ها و غربی ها هرچند تمام تلاش شان را کردند تا به حضور اردوغان در قدرت پایان دهند، با شکست برنامه هاشان رویکرد نرمتری به دولت اردوغان خواهند داشت تا این 5 سال تمام شود.

برگه رأی در انتخابات ترکیه

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: احتمال می دهم در این دوره، فروش جنگنده های اف 16 و بهسازی جنگنده های ترکیه را داشته باشیم. روابط اقتصادی و سیاسی دو کشور بهبود خواهد یافت. توازن بین غرب و شرق شکل خواهد گرفت. دولت اردوغان کمی از روسیه فاصله خواهد گرفت. علیرغم همه کارهایی که پوتین برای اردوغان انجام داده و می دهد، به نظرم دولت ترکیه از روسیه کمی فاصله خواهد گرفت تا اروپا و آمریکا نزدیکتر شود. در حوزه سوریه، وضعیت فعلی تداوم خواهد داشت و تصورم این است که این وضعیت با شدت بیشتری تداوم پیدا کند. با توجه به پیروزی ای که اردوغان کسب کرده است، اردوغان دیگر نیاز چندانی به عکس یادگاری با بشار اسد ندارد و تلاش خواهد کرد تا سیاست خودش در شمال سوریه را پیش ببرد و با کمک قطر شاهد آن هستیم که دست به ساخت خانه هایی زده برای انتقال پناهجویان به شمال سوریه. این موضوع دو حُسن برای ترکیه و اردوغان در پی خواهد داشت. اولاً به نوعی از مصائب و مشکلات پناهجویان در دو سه سال آتی خلاص خواهد شد و با انتقال این پناهجویان به شمال سوریه در این منطقه حضور و نفوذ خودش را برای آینده سیاسی سوریه تثبیت خواهد کرد.

حیدری در پایان با اشاره به سیاست های اردوغان در قفقاز تأکید کرد: در حوزه قفقاز، سیاست فعلی را با قدرت ادامه خواهد داد. برنامه های خودش را پیش خواهد برد. از پیروزی که در میدان در 2020 کسب کرده، حداکثر بهره را در حوزه سیاسی و اقتصادی برخواهد داشت. در قفقاز تا جای ممکن، به الهام علیف کمک خواهد کرد، که برنامه های بلندپروازانه خودش را دنبال کند. در این خصوص، ما با مشکلات و چالش هایی مواجه خواهیم بود. ما باید تکلیف خودمان را با قفقاز جدید مشخص کنیم تا با توجه به وضعیت جدیدی که وجود دارد و در حال شکل گیری است، برنامه و سیاست جدیدی تدوین و اجرایی کنیم. با حضور روسیه و ترکیه و آذربایجان این کار میسر خواهد شد. باید با این کشورها وارد گفتگو شویم و خودمان را با این طرح جامعی که در قفقاز در حال شکل گیری هست، جا دهیم. خودمان را دخیل کنیم تا امتیازات لازم را از آن اتفاقات کسب کنیم.

** این مصاحبه توسط دکتر بیت الله ندرلو دبیر سرویس اندیشه ساعدنیوز تهیه شده است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (669 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان