معرفی برخی از فستیوال های ازبکستان

  سه شنبه، 20 دی 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
معرفی برخی از فستیوال های ازبکستان
می خواهیم فستیوال هایی که در ازبکستان برگزار می شود را، بررسی کنیم. همراه ساعد نیوز باشید.

ازبکستان با نام رسمی جمهوری ازبکستان کشوری محصور در خشکی واقع در آسیای میانه است. این کشور از شمال و باختر با قزاقستان، از خاور با تاجیکستان و قرقیزستان و از جنوب با افغانستان و ترکمنستان دارای مرز مشترک است. جمعیت امروزی ازبک ها نشان دهنده درجات مختلفی از تنوع ناشی از ترافیک بالای مسیرهای هجوم از طریق آسیای مرکزی می باشند. هنگامی که جمعیت موجود در آسیای مرکزی توسط قبایل ایرانی و سایر مردم هندواروپایی و همین طور چندین حمله شدید از ناحیه مغول ها تحت تأثیر قرار گرفت. بر اساس مطالعات اخیر ژن شناسی دانشگاه آکسفورد، ژن ازبک ها ترکیبی از مردمان ایرانی و مغول ها است.

فستیوال بین المللی فرهنگ ابریشم و ادویه جات

فستیوال بین المللی فرهنگ ابریشم و ادویه جات که در گذشته از طریق راه تاریخی ابریشم شرق و غرب را به یکدیگر مرتبط می ساخت، در شهر تاریخی بخارای ازبکستان ترتیب می یابد. در این فستیوال که در منطقه تاریخی بخارا ترتیب یافته است، ادویه جات مختلف و پارچه ابریشم تولید شده در این کشور بنمایش گذاشته شده است. در چهارچوب فستیوال مذکور که تا 28 ماه می ادامه خواهد یافت، مسابقه آشپزان پلوی ازبک، گالری لباس های سنتی ازبک، نمایشگاه نمونه های هنرهای دستی و نمایشات محلی مختلف ترتیب خواهد یافت. فستیوال با کنسرت هنرمندان معروف ازبکستان به پایان خواهد رسید.

فستیوال ترانه های شرقی ازبکستان

جشنواره دوسالانه شرق ترانه لَری (ترانه های شرقی) در سمرقند؛ رقابت نوای ملل از چهارگوشه جهان است. این جشنواره یک جایزه بزرگ، 3مقام اول تا سوم، و چند جایزه فرعی دارد. مقام های اول تا سوم هرکدام به 2گروه می رسند. به دنبال برگزاری فستیوال موسیقی ترانه های شرقی در شهر سمرقند ازبکستان، سفارت این کشور از هنرمندان موسیقی فولکلور ایران دعوت می کند. هدف این فستیوال نشان دادن جایگاه خاص ملودی های شرقی، توسعه و افزایش اهمیت هنر موسیقی در کشورهای شرقی، مطرح کردن موسیقی سنتی ازبکستان و دیگر کشورها، تبادل تجربیات موسیقایی برگزار شده است.

نوروز در ازبکستان

بعد از اینکه ازبکستان از زیر سلطه جماهیر شوروی در آمد و مستقل شد، مردم این کشور هم آیین قدیمی خود را از نو سر گرفتند و نوروز در این کشور تبدیل شد به بزرگترین جشن ازبک ها. مثل کشور ایران آداب نوروز در ازبکستان هم متنوع و زیاد هست. همیشه در قرون گذشته، تا به الان در شهرهایی مثل بخارا، سمرقند، خوارزم، خوقند جشن نوروز با شکوه و عزت خاصی برگزار می شده ولی طی 70 سال دوره کمونیستی این کشور، این جشن برگزار نمی شد و مردم آداب نوروز در ازبکستان را فراموش کرده بودند. از همین رو بعد از استقلال، در فوریه(اسفند) 1989 تدابیری اندیشیده شد تا مارس (فروردین) 1990 تعطیل عمومی اعلام شود و جشن نوروز در این کشور از نو بزرگ داشته شود که این تصمیم مورد استقبال مردم واقع شد. برای به جا آوردن آداب نوروزی در ازبکستان، از دو سه ماه از نوروز، ستادهای برگزاری جشن نوروز در کل این کشور شروع به فعالیت می کنند تا دست پر به استقبال نوروز بروند. ازبک ها در جشن نوروزی در خانه های خود پذیرای مهمان هستند. هم به مهمانی می روند و هم منتظر مهمان هستند. آن ها از مهمانان خود با تنقلات، شیرینی ها و غذاهایی مثل سمنک، حلیم، سنبوسه سبزیجات، آش پلو و غذاهای خوشمزه پذیرایی می کنند. لباس های محلی زیبا و رنگی می پوشند و همه جای کشور پر از طنین های نوروزی پر می شود. باغ ملی علی شیر نوایی تاشکند هم هر سال میزبان نمایش های زیبا و جالب نوروزی بوده که نماینده های سازمان های بین المللی و سفرای مختلف شرکت می کنند. هنرپیشه ها و خواننده ها هم در مراسم مختلف حضور دارند و نغمه های نوروزی همه جا به گوش می خورد. مردم این کشور بعد از عبور از دوره خفقان و تحقیر درباره جشن نوروز در دوره کمونیستی، با هیجان و لذت بیشتری نوروز را جشن می گیرند و این جشن برای آن ها پر معنی تر و خاص تر است.

نوروز در ازبکستان

سخن آخر

برخی از اقوامی که امروز ترک نامیده می شوند در اصل ترک نیستند بلکه ترک زبان شده اند برای نمونه می توان کشورهای عرب زبان مانند مصر و الجزایر را نام برد یعنی عربیزه شده اند نه این که از نظر تباری عرب باشند. اویغورها و ازبک ها از نظر نژادی، اقوامی به صورت کامل ترک نیستند و به نظر می رسد حدود ۷۰ درصد از ازبکها، تاجیک های ازبک شده ای هستند که در صد سال اخیر ترکیزه و ترک زبان شده اند. در این خصوص خیلی از بزرگان مانند هرمان وامبری نوشته اند. روند ترک سازی تاجیک ها از قرن ۱۶ میلادی شروع شد و همچنان ادامه دارد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (564 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (177 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (146 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (46 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (18 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (15 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان