معرفی فیلم انارهای نارس

  جمعه، 24 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
معرفی فیلم انارهای نارس
انارهای نارس عنوان فیلمی است اجتماعی، ساخت ایران به کارگردانی مجیدرضا مصطفوی. این فیلم در سی و دومین جشنواره فیلم فجر شرکت کرد. این اثر اولین فیلم بلند سینمایی مجیدرضا مصطفوی در مقام کارگردان است.

خلاصه داستان انارهای نارس

انسیه (آنا نعمتی) و ذبیح (پژمان بازغی) زن وشوهری فقیرند که خانه ای اجاره ای دور از شهر دارند و روزها هر کدام به کاری برای گذران زندگی مشغول اند. ذبیح در ارتفاع بلند ساختمان ها جوشکاری می کند و انسیه پرستار طوباسادات (رابعه مدنی) پیرزنی مبتلا به آلزایمر است که شوهرش به خاطر نازایی، ترکش کرده است. آن ها در شهر غیر از عموقادر (مهران رجبی) که زن و فرزندش را از دست داده و هوای آن ها را دارد، کسی را ندارند. ذبیح مدام در آرزوی فرزند است و انسیه همیشه در برابر این خواسته سکوت می کند. او در خطر از دست دادن شغلش است چون وکیل پسر ناتنی طوبا (قطب الدین صادقی) قصد دارد به نیابت او خانه را بفروشد و طوبا را راهی آسایشگاه سالمندان کند. طوبا راضی به این اتفاق نیست و انسیه سعی می کند مانع وکیل شود. ذبیح هنگام کار از بالابر سقوط می کند و به کما می رود و زنده ماندن یا نماندنش معلوم نیست. وکیل هم بالأخره خانه را می فروشد و طوبا را به آسایشگاه می فرستند. در همین زمان انسیه می فهمد باردار است و عذاب می کشد که در این شرایط باردار شده است. انسیه که سرنوشت شوهرش معلوم نیست، طوبا را از آسایشگاه سالمندان نزد خودش می برد.

نکاتی درباره فیلم انارهای نارس

"انارهای نارس" راوی یک قصه اجتماعی است و مشکلات و معضلاتی را که طبقه کارگر با آن دست و پنجه نرم می کنند را به تصویر می کشد. انسان هایی که از در جامعه ما کم نیستند ولی به آها پرداخته نمی شود.این فیلم که به این موضوع پرداخته است متاسفانه نتوانسته خیلی خوب به این معرفی بپردازد شاید یکی از مهمترین این دلایل را در انتخاب بازیگر اصلی دانست، جاییکه کارگردان با انتخاب این بازیگر(آنا نعمتی )بزرگترین لطمه را بر پیکره فیلم خویش وارد ساخته است.میمیک چهره خانم نعمتی بگونه ای است که اصلأ مناسب ایفای نقش یک فرد از این طبقه نمی باشد و در نماهای بسته بخوبی به چهره ای که هیچ گونه زجر و سختی و نشانه ای از تحمل فقر و سختی را در چهره ایشان نمی بینیم هرچند در گریم فقط کمی صورت ایشان را برنزه می بینیم تا یک چهره زجر کشیده و سختی دیده.فیلم مضمون خوب و مناسبی را برگزیده اما متاسفانه بدلیل روایت کشدار و خسته کننده اش نمیتواند بخوبی با مخاطب ارتباط برقرار نماید.نماهای طولانی که در کل کار مثل یک پتک بر سر تماشاگر فرود می آید و ریتمی که هیچ گاه ریتم مناسبی نیست و کند است.فیلم از لحاظ فنی در بخشهای صدا و تصویر خوب است ولی در تدوین و کارگردانی بدلیل همین ریتم کند حرف چندانی برای گفتن ندارد. در کشاکش صحنه های بیمارستان و خانه­ی پیرزن کارگردان پایان فیلم را برای تماشاگر لو میدهد.
هر چند فیلم انارهای نارس یک فیلم تلخ اجتماعی است ولی هرگز به سمت یک فیلم سیاه آنهم در دام برخی سیاه نمایی ها به جهت خود شیرینی در جشنواره های خارجی نیفتاده است.فیلمی است که اتفاقات آن بشدت در بطن جامعه است ولی با بیانی معمولی و فیلمنامه ای معمولی. این فیلم به عنوان یک کار مستقل فیلم خوبی است ولی به عنوان یک پدیده نمی توان به آن نگریست."انارهای نارس" راوی یک قصه اجتماعی است و مشکلات و معضلاتی را که طبقه کارگر با آن دست و پنجه نرم می کنند را به تصویر می کشد. انسان هایی که از در جامعه ما کم نیستند ولی به آها پرداخته نمی شود.این فیلم که به این موضوع پرداخته است متاسفانه نتوانسته خیلی خوب به این معرفی بپردازد شاید یکی از مهمترین این دلایل را در انتخاب بازیگر اصلی دانست، جاییکه کارگردان با انتخاب این بازیگر(آنا نعمتی )بزرگترین لطمه را بر پیکره فیلم خویش وارد ساخته است.میمیک چهره خانم نعمتی بگونه ای است که اصلأ مناسب ایفای نقش یک فرد از این طبقه نمی باشد و در نماهای بسته بخوبی به چهره ای که هیچ گونه زجر و سختی و نشانه ای از تحمل فقر و سختی را در چهره ایشان نمی بینیم هرچند در گریم فقط کمی صورت ایشان را برنزه می بینیم تا یک چهره زجر کشیده و سختی دیده.فیلم مضمون خوب و مناسبی را برگزیده اما متاسفانه بدلیل روایت کشدار و خسته کننده اش نمیتواند بخوبی با مخاطب ارتباط برقرار نماید.نماهای طولانی که در کل کار مثل یک پتک بر سر تماشاگر فرود می آید و ریتمی که هیچ گاه ریتم مناسبی نیست و کند است.فیلم از لحاظ فنی در بخشهای صدا و تصویر خوب است ولی در تدوین و کارگردانی بدلیل همین ریتم کند حرف چندانی برای گفتن ندارد. در کشاکش صحنه های بیمارستان و خانه­ی پیرزن کارگردان پایان فیلم را برای تماشاگر لو میدهد.
هر چند فیلم انارهای نارس یک فیلم تلخ اجتماعی است ولی هرگز به سمت یک فیلم سیاه آنهم در دام برخی سیاه نمایی ها به جهت خود شیرینی در جشنواره های خارجی نیفتاده است.فیلمی است که اتفاقات آن بشدت در بطن جامعه است ولی با بیانی معمولی و فیلمنامه ای معمولی. این فیلم به عنوان یک کار مستقل فیلم خوبی است ولی به عنوان یک پدیده نمی توان به آن نگریست.

بازیگران فیلم انارهای نارس

آنا نعمتی، پژمان بازغی، مهران رجبی، قطب الدین صادقی، رابعه مدنی، شبنم معززی، ساقی زینتی، مجید مشیری، شیوا خسرومهر، محمد عباسی نژاد، بهاره مشیری، حامد طلانی

دیگر عوامل انارهای نارس

کارگردان، تهیه کننده، تدوین: مجیدرضا مصطفوی/ نویسنده: مهدی تراب بیگی، مجید رضا مصطفوی/ مجری طرح و سرمایه گذار: آرش الیاسی/ مدیر فیلمبرداری: روزبه رایگا/ مدیر صدابرداری: بهروز معاونیان/ طراحی و ترکیب صدا: بهمن اردلان/ طراح چهره پردازی: رسول سید عربی/ طراحی صحنه و لباس: حسن روح پروری/ موسیقی: حامد ثابت/ مدیر جلوه های ویژه: آرش آقا بیک/ مشاور رسانه ای: سام بهشتی/ مدیر جلوه های بصری: فرید ناظر فصیحی/ عکاس: مژده لباسچی، اشکان مهران

مشخصات فیلم انارهای نارس

ژانر :اجتماعی

زبان : فارسی


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (210 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (107 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (44 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (41 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (39 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (29 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (26 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (25 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (18 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (17 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
خاطرات ناصرالدین‌شاه در فرنگ؛ «پادشاه آلمان جنّی است»!
ایده هایی برای استفاده از اکسنت وال در تغییر دکوراسیون خانه
فال ابجد روزانه دوشنبه 1 مرداد 1403
فال روزانه امروز دوشنبه 1 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 1 مرداد 1403
یک فوتبالیست کچل دوست داشتنی مشعل المپیک پاریس را حمل می کند!
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 1 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز دوشنبه 1 مرداد 1403 + فیلم
با این 8 تا روش خونه رو بدون نیاز به کولر خنک نگه دار
پانته‌آ بهرام، نقش اول سریال دلدادگان ممنوع الفعالیت شد+عکس
کوه زنوزی موش زائید/ قول مهدی ترابی به هواداران پرسپولیس: نگران نباشید برمی گردم!
نگاهی به موجودی حساب ثروتمندترین زن گدای مشهدی ! / هوش از سرتان می پراند !
شام امشب با من: سفره‌های رنگارنگ؛ 24 غذای ساده و ارزان برای شام
واگذاری سرپرستی فرزندان افغانی به ایرانیان واقعیت دارد؟
نقطه مشترک همسر دوم علی دایی با همسر حضرت علی(ع) در انتخاب مهریه/ مهریه ضامن خوشبختی نیست
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت