معرفی فیلم به رنگ ارغوان

  پنجشنبه، 20 خرداد 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
معرفی فیلم  به رنگ ارغوان
به رنگ ارغوان سیزدهمین فیلم ابراهیم حاتمی‌کیا محصول سال ۱۳۸۳ ایران است. این فیلم پس از پنج سال توقیف (در دولت احمدی‌نژاد)، در بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر حضور یافت و جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره را به‌دست‌آورد.

خلاصه داستان به رنگ ارغوان

«شفق» یکی از اعضای گروه سیاسی که اوائل انقلاب از ایران خارج شده، پس از سال ها تصمیم می گیرد برای دیدن دخترش «ارغوان» که دانشجوی دانشکده جنگل داری است مخفیانه به ایران بازگردد. یکی از مأمورین امنیتی به نام «هوشنگ» به عنوان دانشجو وارد دانشکده می شود و از امکانات مدرن امنیتی استفاده می کند تا با کنترل ارغوان، شفق را به دام اندازد. در این میان بین او و ارغوان رابطه ای عاطفی بوجود می آید...

نکاتی درباره فیلم رنگ ارغوان

جشنواره بیست و هشتم به پایان رسیده و یکی از پر سر و صداترین فیلم های این دوره "به رنگ ارغوان" برنده چهار جایزه بهترین فیلم، کارگردانی،فیلمبرداری و بهترین فیلم از نظر مخاطبان را به خود اختصاص داده است و جزو اولین فیلم های اکرانی بعد از جشنواره می باشد تا از سنگینی بار پنج ساله آن برای فیلمساز بکاهد. موفقیت "به رنگ ارغوان" را می توان از دو منظر منصوبین جشنواره و مخاطبان واکاوید. از این دو، نظر مخاطبان از اهمیت بیشتری برخوردار است چه آن که نظر و سلائق دست اند کاران جشنواره از توزیع جوایز روشن و واضح است.

هنرمند عضوی از جامعه ای است که در آن زندگی می کند و آفرینش یک اثر هنری را برای ابراز افکار، احساسات و یا عقاید خود در مورد مسائل پیرامونی همچون جنگ و صلح، پیروزی ها و شکست ها، شادی ها و غم ها، عدالت و ظلم و بسیاری دیگر از وقایع برمی گزیند. هر مخاطب می تواند تاویل و تفسیر ویژه ای از یک اثر در طول زمان داشته باشد اما هر چه به زمان آفرینش آن اثر نزدیک تر شویم دو عامل زمینه های پیدایش و پدید آورنده در تاویل و تفسیر پر رنگ تر می شود. برای مثال "رزمناو پوتمکین" ساخته آیزنشتاین 1925 در زمان خود علاوه بر نوع کارگردانی خلاق و برترین تکنیک های زمان خود، یک بار ارزشی در جهت تثبیت انقلاب مارکسیست لنینیستی روسیه داشت. اما با گذشت بیش از هشتاد سال احترام و ستایش جامعه هنر به آیزنشتاین و اثر هنریش به دلیل همان تکنیک های بدیع می باشد چه بسا اندیشه و اعتقادات او اکنون اگر به ضد ارزش تاویل نشود لااقل جایی در جامعه جهانی و حتی روسیه فعلی ندارد، که این به معنی تاویل دوگانه اثر در دو زمان با زمینه های کاملا متفاوت است که گاه می تواند این فاصله زمانی بسیار اندک باشد.

برای نقد دقیق تر "به رنگ ارغوان" ابتدا به شناخت سازنده فیلم و سبک او می پردازیم. فعالیت فیلمسازی ابراهیم حاتمی کیا را می توان به سه دوره تقسیم کرد که هماهنگی کاملی با تغییر و تحولات سیاسی ایران دارد.

دوره اول شامل آثاری مانند "هویت"، "دیده بان" و "مهاجر" است که در دوران جنگ ساخته شده و هدف فیلمساز به تصویر کشیدن شجاعت، ایثارگری و آرمان های رزمندگان حاضر در جبهه است. در این دوره او زمان و مکان را به جبهه اختصاص داده و همه حوادث و رویدادها در همین زمان و مکان اتفاق می افتد.

دوره دوم فیلمسازی او به حوادث و عوارض ناشی از جنگ می پردازد. این دوره با یازده فیلم از "وصل نیکان" شروع می شود و با فیلم "به نام پدر" پایان می پذیرد. این دوره را می توان دوران اعتراض وی نامید زیرا بدون استثنا تمامی فیلم های اوحامل پیام اعتراضی وی نسبت به مسئولین اجرایی وقت است. او بر این اعتقاد است که حامیان اصلی انقلاب تمام وقت، انرژی و حتی جان خود را برای حفظ انقلاب نثار جنگ نمودند اما پس از بازگشت از نبرد، عقبه جبهه ها یعنی شهرها را از دست رفته یافتند که دیگر جایی در آن ندارند، پست ها و مسئولیت ها را عده ای فرصت طلب، متصرف شده اند که آن ها را درک نمی کنند و حتی مورد بی مهری و اجحاف قرارشان می دهند. اوج این بینش را در "آژانس شیشه ای"می بینیم که حاج کاظم برای احقاق حق عباس دست به اسلحه می برد و شلیک می کند و مردم عادی را گروگان می گیرد و زمانی که کار بالا می گیرد، دستی از بالای دست او را تائید می کند، برایش یک بالگرد می فرستند تا او و عباس به اولین هواپیما برای اعزام به خارج از کشور برسند. "آژانس شیشه ای" فیلمی است که رسما کاربرد خشونت را برای احقاق حقوق عده ای خاص تجویز و موجه می کند. این روحیه جانبداری از نظامی گری نهادینه شده در فیلم های این دوره از فیلمسازی حاتمی کیا است.

دوره سوم فعالیت سینمایی حاتمی کیا تقریبا از سال .1384 به بعد است که تنها فیلم او یعنی "دعوت" را شامل می شود. می توان این دوره را دوره سکوت و خالی از اعتراض از نوع دوره دوم دانست و می توان انتظار داشت تا خودی ها بر مصدر امور باشند این سکوت ادامه خواهد یافت.

"به رنگ ارغوان" فیلمی متعلق به دوره دوم فیلمساز است که بعد از پنج سال از تاریخ تولید در دوره سوم فیلمسازی وی به نمایش درآمده است و همین امر باعث نتیجه گیری و قضاوت های متفاوت در مورد فیلم شده است. برای اثبات ادعای خود به سبک فیلمسازی آقای حاتمی کیا می پردازم حاتمی کیا در قالب یک داستان روایی دو عنصر کلیدی نمادسازی و شخصیت پردازی (بیشتر به صورت تیپ) را به کار می گیرد و زمینه را برای نطق ها و خطابه هایی به صورت دیالوگ یا مونولوگ آماده می سازد و بدین ترتیب عقاید و افکار خود را به مخاطب عرضه می نماید. "به رنگ ارغوان" نیز از این قاعده به دور نیست. اما از طرفی استفاده فراوان از استعاره ها و رمزگان ها درک لایه های زیرین را پیچیده تر می نماید. او جنگل و درخت را نمادی از جامعه ایرانی و شهروندان آن قرار داده است و بدین ترتیب مکان رویدادها و حوادث را نیز به صورتی نمادین در آورده است. دو شخصیت اصلی، ارغوان کامرانی (خزر معصومی) و هوشنگ ستاری (حمید فرخ نژاد) روایت فیلم را به پیش می برند ارغوان دختر دانشجویی است که پدرش با نام مستعار شفق (فرهاد قائمیان) به همراه مادرش راه مبارزه مسلحانه و زندگی زیر زمینی و مخفیانه را پیش گرفته اند و به همین دلیل سال هاست ارغوان را ندیده اند و او در دامان مادر بزرگی معتقد، مذهبی و مخالف رفتار و اعمال پسرش بزرگ شده است. شفق بعد از سالیان دراز قصد دیدن دخترش را دارد و همین باعث شده تا ارغوان سوژه شود و هوشنگ ستاری مامور اطلاعات، وی را زیر نظر داشته باشد. ستاری درمی یابد که ارغوان دختر خوبی است و پدرش را دوست دارد اما از لحاظ اعتقادی با وی بیگانه است. ستاری بتدریج به او دل می بازد و این ماجرا کشش دراماتیک فیلم را تامین می نماید.

به نظر می رسد همین روایت سطحی برای پوشش لایه های زیرین، مدت ها برای فیلم دردسرساز بوده است و حاتمی کیا با تبیین نیات اصلی خود برای مسئولین فعلی توانسته مجوز اکران فیلم را بگیرد. اما این لایه های زیرین چیست؟

اکنون به سبک فیلمساز یعنی نماد سازی و شخصیت پردازی باز می گردیم و آن را در یک پروسه، مورد توجه قرار می دهیم. بر خلاف تفسیر فیلم، روایت داستان تنها بر اساس تمرد یک مامور اطلاعاتی که عاشق سوژه اش شده و به رنگ او درآمده است شکل نگرفته بلکه داستان اصلی اعتراض دانشجویانی است که مخالف احداث جاده ای هستند که به بهای قطع درختان جنگل تمام می شود. به ظاهر این اعتراض از جنس جنبش های سبز می باشد. توجه نمایید که از نظر فیلمساز جنگل نماد جامعه.و درخت نماد انسان می باشد و از همه مهمتر محور اصلی فیلم درخت تنومند و مقدسی است که نماد ایمان و اعتقادات این جنگل است. ذکر گویان به دورش طواف کرده و بر پایش شمع روشن و نذر و نیاز می کنند. این درخت مکانی امن برای درماندگان است. این جا حوزه ارغوان است، بر شاخسار آن می نشیند و در این جا آرامش می گیرد، اغیار به آن راه ندارند اما هوشنگ ستاری نیز در این حوزه وارد شده در کنار ارغوان قرار می گیرد. قرار است جاده ای این درخت و درختان دیگررا نیز ریشه کن نماید. در اینجا سوالی مطرح می شود که مخاطبان باید برای آن جوابی پیدا کنند. اگر از طرح اولیه فیلم در سال های قبل از تولید بگذریم، این فیلم در سال 82-83 تولید شده است بنابر این در این سال ها چه کسانی قصد دارند درختان را به هر بهایی قطع نمایند و ریشه مذهب و درخت مقدس را از جا بکنند؟ و جاده ی منافع خود را از میان آن جنگل عبور دهند؟ با این همه ارغوان از درون فیلم و حاتمی کیا از بیرون اصرار دارند که این فیلم سیاسی نیست. بحث از مخالفانی که نبرد مسلحانه در پیش گرفته اند و نهاد امنیتی که در تلاش دستگیری آنهاست اگر سیاسی نباشد چیست؟ به فرض درست بودن این ادعای فیلمساز، سرپا ایستادن تماشاگران و سوت و کف زدن جانانه مخاطبان در پایان فیلم را چگونه توجیه می کنید؟ آیا دیدن یک فیلم رمانتیک یا اکشن آنها را چنین به وجد آورده است؟ خیر، مخاطبِ سال 88 این زمانی می اندیشد و فیلم را تفسیر می کند آن را متعلق به امروز می داند و سازنده اش را قهرمانی می پندارد که شجاعت اعتراض در این شرایط را داشته است. اگرچه فیلم را به رنگ ارغوان به او نشان داده اند اما مخاطب آن را به رنگ سبز جنگل می بیند. اکنون حاتمی کیا با این مخاطبان و فیلمساز قهرمانشان چه باید بکند؟

بازیگران فیلم رنگ ارغوان

حمید فرخ نژاد خزر معصومی کوروش تهامی بهناز توکلی رضا بابک فرهاد قائمیان نوال شریفی مزدک رستمی امیرحسین کهرم محمدعلی اینانلو اسماعیل کهرام سید مهرداد ضیایی

دیگر عوامل رنگ ارغوان

سیدجمال ساداتیان فردین خلعتبری حسن کریمی سهراب خسروی، ابراهیم حاتمی کیا

مشخصات فیلم رنگ ارغوان

ژانر :سیاسی

زبان : فارسی


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
(عکس) واکنش هوتن شکیبا به بیلبورد تبریک ماه ربیع شهرداری تهران / خودمون اسم داریم واسه ماه‌هامون (952 نظر) مهرانه مهین ترابی: دلم می خواست همسرم بهترین باشد ریسک مادر نشدن را پذیرفتم و سرنوشت تنها بودن را برای خودم انتخاب کردم (326 نظر) همسر رضا رویگری: هیچ کس حاضر نبود یک روز کنار او باشد و من 8 سال کنارش بودم (319 نظر) رهبر معظم انقلاب: درسته که نمی‌گذارند من چای بریزم؛ اما اگر بگویند درست کردن چای به عهده‌ی شماست، می‌رفتم عبایم را کنار می‌گذاشتم و آستینهایم را بالا می‌زدم و چای درست می‌کردم (299 نظر) رهبر معظم انقلاب: وقتی هر 6 محافظم رو مرخص کردم که بروند طفلک‎‌ها شروع به گریه کردند+ویدیو (275 نظر) شهربانو منصوریان: تو کیش خونه دارم اما اومدم هتل؛ چون آدم یه روزم شده باید مثل شاه زندگی کنه/ توصیه‌های طلایی شیرزن ایران +ویدیو (248 نظر) عکس ولخرجی‌های فرح پهلوی در یک جشن خاص، بریز و بپاش از جیب مردم ایران/ فرح: اینقدر درگیر جشنیم به چیز دیگری فکر نمی کنیم! (244 نظر) داریوش ارجمند: هیچ کس منو بعد از بازی در نقش مالک اشتر با زن و بچه‌م توی کافه ندید؛ من عاشق بیلیارد بودم اما بعد از بازی در سریال امام علی پامو توی باشگاه بیلیارد نذاشتم+ویدیو (235 نظر) منزل 70 متری پسرِ رهبر معظم انقلاب از زبانِ پدر خانمشان: داماد بنده وقتی که می‌خواهد ما را دعوت کند، باید حواسمان باشد که بیشتر از ده دوازده‌ نفر نشویم، چون برای پذیرایی مشکل جا پیدا می‌کنند (180 نظر) الهام حمیدی: من به‌ شخصه هیچ پشتوانه مالی ندارم و اگر خدایی ناکرده پایم بشکند و دو ماه در خانه باشم، هیچ‌کس در خانه مرا نمی‌زند که آیا پول اجاره خانه‌ات را داری؟ (183 نظر) خاطره خنده دار اکبر عبدی: رفته بودیم مکه یکی از طلا فروشای عرب بعد از اینکه فهمید من کمدین معروفیم از دخترم خواستگاری کرد گفت دخترتو اینجا بذاری وزن دخترت طلا میدم منم گفتم ... +ویدئو (123 نظر) همزاد هادی چوپان، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/ یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (116 نظر) خلاقیت خنده دار دستفروش آبادانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید +عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس😂 (111 نظر) حامد بهداد: زن ایرانی نمیگیرم چون وقتی کتکشان میزنی به جای اینکه مثل زنان مالزی تعظیم کنند و بگویند ارباب عفو بفرمایید، تهدید می‌کنند که مهریه‌ام را به اجرا می‌گذارم! (78 نظر) آیتک سلامت قهرمان چشم آبی والیبال زنان با انتشار تصویری کنار پدر مادرش نوشت: بنظرتون شبیه کدومشونم؟ چه خانواده شاد خوش خنده ایی +عکس (78 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قتل مادرزن با چاقو به خاطر خیانت دخترش
طراحی منحصربفرد کارت عروسی سپند امیر سلیمانی در ازدواج اولش که شاخ در می آورید/کارت متفاوت برای هر مهمان
تیم‌ملی، بعد از کلمبیا و بالاتر از اسپانیا و آرژانتین / رکورد جدید امیر خان در فوتبال ایران
رسول نجفیان: هنر معاصر باید ریشه در گذشته داشته باشد
چالش روزانه‌ی باهوش شو!/ می دانید فقط 4 درصد مردم عادی میتوانند این چالش بازی فکری را حل کنند/ نمای برج از بالا کدام است؟
سفر تاریخ‌ساز به عراق / پزشکیان اولین رئیس‌جمهوری که به اقلیم کردستان می‌رود
(ویدئو) تیکه سنگین مصطفی زمانی به موزه دورهمی مهران مدیری
برگزاری مراسم تودیع و معارفه قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با حضور رئیس بنیاد ملی نخبگان
رئیس‌جمهور وام‌دار جریان اصلاح‌طلب نبود
(تصاویر)‌ تغییر چهره‌ی فاحش 10 بازیگر کودک دهه 60 و 70 سینمای ایران در آستانه 40 سالگی
پذیرش دانشجو در شعبۀ بین‌المللی دانشگاه تهران در تفلیس
خطر انفجار از خنده/ باکلاس‌ترین ژستهای عکاسی دهه 60 که اینروزها خنده‌دار به نظر میرسه😂
(ویدئو) افشاگری های جنجالی مجری شبکه3 در برنامه زنده برای عذر بدتر از گناه ایرانخودرو!/ این دنای نصف شده اولیش نیست!
ویدیو/ نوآوری تولید سیمان خزه‌ای برای زیباسازی فضای شهری/ اسفنج سبزی که جاذب رطوبت و کربن‌ دی‌اکسید است
تصاویر دیده نشده از حضور هدیه تهرانی با مانتوی مجلسی زیبا بر سر سفره‌ی عقد الیکا عبدالرزاقی و امین زندگانی/ چه سفره عقد طلایی و پر از نوری👌
منتخب روز   
جمله امروز پزشکیان که گفت «خیلی خراب نکردم که؟» در فرهنگ آذری زبان ها یعنی چه؟ +عکس کیک تولد خاص و شکلاتی شهاب حسینی برای تولد 13 سالگی پسرش با طرح مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : یه آقایی با کیف سامسونِت و کت و شلوار آبی استخری اومد صداشو کلفت کرد مغرورانه گفت آقای مدیری من برای اینکه وارد سینما شم باید چیکار کنم گفتم باید بلیط بخری+ویدئو کیک تولد خاص و شکلاتی همسر هاشمی رفسنجانی برای تولد 82 سالگی یارش با طرح مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس تصویر رهبر معظم انقلاب در دستان وزیر کودک‌کش+عکس انتشار غزل جدیدی از رهبر معظم انقلاب + فیلم/ دیدن این ویدیو با صدای دلنشین رهبری رو از دست ندید نگاهی به کیک تولد 44سالگی شهاب حسینی با دیزاین خاص در خانه اش/مبارکا باشه +عکس پخش کردن ساندویچ نذری بین مردم با لباس خادمی؛ اقدام پسندیده سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه در روز شهادت امام رضا(ع)+ویدیو سعادت بر تن کردن لباس خادمی امام رضا(ع) نصیب این چهره‌های مشهور شد؛ از ظریف و عراقچی تا فرهاد قائمیان و علیرضا دبیر+عکس سفر به ایران قدیم؛ ژست متفاوت و خلاقانه 5 زن و یک کودک قاجاری مقابل دوربین+عکس خدمت با دل و جان و چای دادن دست مردم توسط فرزند ارشد رهبر معظم انقلاب در حرم امام رضا(ع)+ویدیو در آستانه سالروز شهادت امام رضا(ع)؛ مروری بر حال خوش رهبر معظم انقلاب با لباس یکدست سفید در غبارروبی ضریح امام هشتم+عکس