معرفی فیلم بیدار شو آرزو

  دوشنبه، 08 شهریور 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
معرفی فیلم بیدار شو آرزو
بیدار شو آرزو فیلمی به کارگردانی و نویسندگی کیانوش عیاری محصول سال ۱۳۸۳ است.این فیلم که با موضوع زلزلهٔ بم مقابل دوربین رفت، با وجود گذشت ۱۳ سال از تولید آن فرصت اکران عمومی پیدا نکرده بود. تا اینکه در آذر ماه ۱۳۹۶ با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی در گروه «هنر و تجربه» اکران خود را روی پرده سینما آغاز کرد.

خلاصه داستان فیلم بیدار شو آرزو

فیلم «بیدارشو آرزو» داستان آموزگار جوان روستایی در حاشیه شهر بم را روایت می کند که پس از بیرون آمدن از زیر آوار پی می برد همکارش جان سپرده است، او به سوی شهر راه می افتد تا برای اهالی کمک بیاورد، اما با رسیدن به شهر ناباورانه درمی یابد که فاجعه اصلی در آنجا روی داده و از هر گوشه و کناری فریاد شیون و زاری و درخواست کمک بلند است؛ وی در بیمارستان ویران و پر از مجروح و کشته به روحانی برمی خورد و به توصیه و راهنمایی او به گورستان شهر رفته و به کار غسل دادن زن ها و دفن آن ها می پردازد. مردی زندانی که در اثر ویرانی زندان خود را به شهر رسانده، برای غسل دادن زن، مادر و فرزندش «آرزو» از او کمک می خواهد.

نکاتی درباره فیلم بیدار شو آرزو

تنها داخل یک چادر دراز کشیده و نظاره گر سایه هایی ست که با هراس و اضطراب به این سو و آن سو می روند. این سرنوشت مردی ست که فریاد می زد «بیدار شو آرزو!» همین یک نما کافی ست تا بفهمیم زلزله هرچه مردنش ساده و سریع است، زنده ماندنش به یک عذاب می ماند که در هر لحظه تا بی نهایت منبسط می شود. «بیدار شو آرزو» تلخ ترین شاهکار سینمای ایران است که هنوز هم چیزی از گزندگی اش کم نشده، هنوز هم ردپای خود را بر گوشت و پوست مخاطب می گذارد و هنوز هم نمی گذارد «آب خوش از گلوی مسئولان پایین برود».

زندگی بد، خوب زیسته نخواهد شد

کیانوش عیاری مشمول یک اصل بسیار خطرناک تاریخی شده است. روان شناسان و مشاوران به ما می گویند ذهنت را درگیر مسائل تلخ نکن که این کار باعث توقف زندگی ات می شود. سویه دیگر این تجویز «زندگی کردن به هر قیمت و کیفیتی «ست. در این بازار آشفته فروش و تجویز «زندگی به هر قیمت» هستند کسانی که گام بعدی زندگی را مشروط به ثبت و ضبط این لحظات تلخ و تبدیل آن ها به زخم هایی می دانند که فانوس راه خواهند شد و چیزی را برای ما رقم می زنند که به آن «آینده» می گوییم. ما بسیار خوشبختیم که تبار این دسته افراد نه با کیانوش عیاری آغاز شده و نه به کیانوش عیاری ختم می شود. گرچه این انسان ها در روزگار «شادابی» و «بهروزی» و «موفقیت» و «فال» و «طالع بینی» و دیگر صور «متوسط الحالی» تنها در شب ها و در سکوت به چشم می آیند، اما دودمانشان با سقراط آغاز می شود که می گفت «زندگی اگر در ترازوی خرد سنجیده نشود، ارزش زیستن ندارد» و به کیانوش عیاری می رسد که گفت «نساختم که اکران شود، ساختم که آب خوش از گلویتان پایین نرود».می دانیم که بهرحال «آب خوش» از گلوی همه شان پایین رفت و از رودبار و بم تا ورزقان و کرمانشاه، نه تنها آب که «چلو ماهیچه» هم به سفره هایشان اضافه و داستان نخ نمای «کی بود؟ کی بود؟ من نبودم!» تبدیل شد به شاه روایت تاریخ معاصر ایران. اما آیا این ها یعنی کیانوش عیاری شکست خورده است؟ ابدا به این معنا نیست. کیانوش عیاری شکست نخورده بلکه مشمول یک اصل خطرناک تاریخی شده است. اصلی که می گوید «خواهی نشوی رسوا، هم رنگ جماعت شو!» و کیانوش عیاری را تبدیل می کند به یک «خاطره تلخ» که باید حذفش کنیم که خدای نکرده «زندگیمان» دچار نقصان نشود. چنین هم کردند و کیانوش عیاری را کم کم به کناری گذاشتند. اما او هنوز هم فریاد می زند که «زندگی بد را نمی توان خوب زیست» و دقیقا از خلال جای خالی اش در سینمای ایران بدل به معیاری می شود برای تمییز و تشخیص «زندگی به هر قیمت» و «آزاده زیستن».عیاری واقع گراست در همان چارچوب معروف که می گفت «واقع گرا باشید! امر محال را طلب کنید!» امر محالی که عیاری طلب می کند همان پایین نرفتن آب خوش از گلوی «بیخیالان» این دنیاست و دقیقا از همین رهگذر است که درک کردنِ خود عیاری تبدیل به امری محال برای واقعیت جاری می شود. سینمای عیاری –که البته او در این راه تنها نیست- لحظه ای نادر است که در آن واقعیت به دو نیم می شود که نیمی رو به جلو است و می خواهد حرکت کند و نیمی دیگر نگاهش به عقب است و در همان نقطه جا خوش کرده.

بم عشق من

طبق معمول با داستان پیچیده ای روبرو نیستیم. زلزله ای آمده و مرحله به مرحله گره های کوچکی طراحی می شوند و همگی به نتیجه هایی نسبتا ساده می رسند. باز هم با سینمایی روبروییم که در آن تکنیک به حداقل رخ نمایی و جلوه گری می رسد ولی دقت به جزئیات تا حدی ست که گویی اتفاقات در برابر چشم های ما به وقوع می پیوندند. تنها به صدا و لهجه بهناز جعفری وقتی که فریاد می زد «رعنا جان! مینا جان!» دقت کنید، یا زمانی که مهران رجبی به جنازه دخترش خیره مانده بود و می گفت «آرزو! بیدار شو دختر!»هنر عیاری در این جا نهفته است که علیرغم توجه مبسوط به جزئیات، فیلمش اسیر جزئیات نشده و توانایی ساختن کلیتی منسجم را دارد. این کلیت چیست؟ تکمیل رسالت شریف یک معلم و رستگاری یک زندانی. این رستگاری اما چیزی نیست که در انتهای یک غار یا در کنج خلوت یک کلبه چوبی در میان کتاب ها و طبیعت برآورده شود، بلکه فرایندی مرارت بار است که دقیقا در همین جهان و همین شهرها و انسان ها رخ می دهد. این طور نیست که اگر از یک خانه مخروبه بیرون آمدیم و جنازه هایی دیدیم که بر زمین ریخته اند برویم و در گوشه ای در باب «مرگ و زندگی» تعمق کنیم تا شاید به جایی برسیم. عیاری به ما می گوید که راه رستگاری یعنی بیرون کشیدن جنازه از زیر آوار، یعنی دفن کردن مردگان، یعنی کمک به بدحالان؛ عیاری به ما می گوید رستگاری چیزی نیست که در پس ذهن ما اتفاق بیافتد بلکه باید با دست بر روی خاک مسیرش را هموار کنیم. رستگاری این نیست که غم و تلخی از دست دادن همسر و فرزند و مادر را فراموش کنیم و پس از گذشت سال ها باز هم به زندگی «عادت کنیم» بلکه دیدنِ «همسر و فرزند و مادر» درگذشته در بدن های انسان هایی زنده است که هم اکنون نیازمند داشتن انسانی در کنار خود هستند.ژیل دلوز، فیلسوف شهیر فرانسوی، ادعا می کرد که هر فیلم ساز با ساختن یک فیلم نه به جهان درون دوربین، بلکه به جهان خارج از کادر نظم بخشیده و آن را بازآفرینی می کند و من فکر می کنم که عیاری در این کار بسیار موفق بوده است، چون «بیدار شو آرزو» شاید خانه و کاشانه ای ایمن برای مردم بم و کرمانشاه و رودبار و طبس و ورزقان نشد، اما به خوبی به تک تک ما فهماند که در این جهان کجا ایستاده ایم.

کارگردان فیلم بیدار شو آرزو

کیانوش عیاری متولد 23 اردیبهشت 1330 در اهواز، کارگردان، تهیه کننده و فیلمنامه نویس ایرانی است.او مدرک دیپلم دارد. وی فعالیت سینمایی را با ساخت فیلم های کوتاه در سینمای آزاد اهواز آغاز کرد. عیاری سینمای حرفه ای را با نگارش فیلمنامه و کارگردانی فیلم «تنوره دیو» تجربه کرد. او برادر داریوش عیاری (فیلمبردار) است.

کیانوش عیاری

بازیگران فیلم بیدار شو آرزو

بهناز جعفری، مهران رجبی، مهدی جعفری، محمدحسین اکبری، احسان رضوانی، سحر سالاری، زینب زمانی

ساير عوامل فیلم بیدار شو آرزو

کیانوش عیاری، امید رییس دانا، منصور آذرگل، کیانوش عیاری

مشخصات فیلم بیدار شو آرزو


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به حال و هوای اتاق محل بستری رهبر معظم انقلاب هنگام عیادت چهره های سیاسی از ایشان؛ از عرض ارادت دختر و نوه‌های امام خمینی تا بوسیدن پیشانی رهبری توسط روحانی+عکس (714 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (313 نظر) نگاهی به جشن تولد نوه پسری مسعود پزشکیان با کیک خانگی/ چیدمان زیبا و ساده خانه با قندان گل سرخی، ترمه روی میز و روکش پارچه‌ای مبل+عکس (277 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (205 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (199 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (124 نظر) نگاهی به خانه خواهر شاه پهلوی در کرج/ زلم زیمبو خاندان نحس پهلوی از سهم ایتام+عکس (116 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: هنوز با اعلیحضرت عقد زناشویی نبسته بودم اما صبح که از خواب بیدار شدم دوران کودکی و دوشیزه‌گی را از دست دادم! (115 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (100 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا قناد برای تزیین کیک سه بعدی سوسن پرور با تم پسرونه+عکس (85 نظر) مستندی از خانه و محله‌ی مادری دکتر مسعود پزشکیان در محله دوقوز پله ارومیه/حیاطی با صفا و پر از درخت انگور و ماشین معمولی در حیاط (73 نظر) داریوش ارجمند: به خاطر آبروی امام علی پامو تو باشگاه بیلیارد نذاشتم/ خیلیا نقش مذهبی بازی کردند اما هیچکدام به قوزک مالک اشتر من نمیرسند+فیلم (70 نظر) دختر مرحوم هاشمی‌رفسنجانی: صبحانه بابا پنیر و عسل با نان سنگک و گاهی مغز گردو و مغز پسته و شیر بود؛ کاهوی تازه با رب انار رو هم میان وعده می خوردند (59 نظر) حضور بازیگران و هنرمندان ایرانی در کنسرت پسر مهران مدیری/ الیکا عبدالرزاقی و همسرش، گوهر خیراندیش، محمد بحرانی و... +فیلم (57 نظر) مینا مختاری: عشق سالم به آدم قدرت میده/ من قدرت نه گفتن رو دارم!+فیلم (55 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فوری: اسرائیل را بمباران کردیم + فیلم
فال روزانه امروز چهارشنبه 11 مهر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 11 مهر 1403
فال انبیاء روزانه چهارشنبه 11 مهر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 11 مهر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز چهارشنبه 11 مهر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه چهارشنبه 11 مهر 1403
پشت پرده تحقیر بازیکن جوان استقلال توسط اکرم عفیف بازیکن موفرفری قطری فاش شد
دختر مرحوم هاشمی‌رفسنجانی: صبحانه بابا پنیر و عسل با نان سنگک و گاهی مغز گردو و مغز پسته و شیر بود؛ کاهوی تازه با رب انار رو هم میان وعده می خوردند
مراسم اهدای حکم عضو هیئت‌ رئیسه انجمن کمیته تک رزم به جناب سرهنگ علی روهنده
اجرای طرح عملیاتی استفاده از پابند الکترونیک برای کنترل سارقان در شهرستان میانه
جوشکاری در کارخانه گریس سازی بستان آباد حادثه ساز شد/یک نفر جان باخت و سه تن روانه بیمارستان شد
ناصر سرگزی دبیر کل جبهه فرهنگیان و فرهیختگان ایران اسلامی: معرفی و حمایت از نیروهای شایسته اولویت اول جبهه
انتصاب مسئول روابط عمومی گروه مبارزان آذربایجان شرقی
مسعود پزشکیان امروز: به عنوان رئیس‌جمهور زندگی راحتی ندارم؛ اصلا فکرش را نمی‌کردم که رئیس‌جمهور شوم؛ هنر نیست که مملکت را رها کنیم،باید بمانیم و بجنگیم
منتخب روز   
به مناسبت تولد 52 سالگی لیلا حاتمی یادی کنیم از اولین روز به دنیا آمدن خانم بازیگر در بیمارستان +عکس /خوشحالی زری خوشکام و علی حاتمی در آن روزها 9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور