ساعدنیوز
ساعدنیوز

معرفی فیلم بوسیدن روی ماه

  دوشنبه، 10 خرداد 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
معرفی فیلم بوسیدن روی ماه
بوسیدن روی ماه فیلمی به کارگردانی و نویسندگی همایون اسعدیان و تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی محصول سال ۱۳۹۰ است.این فیلم داستان احترام‌السادات و فروغ خانم که در همسایگی هم زندگی می‌کنند بیش از بیست سال است که در انتظار فرزندانشان هستند.

خلاصه داستان بوسیدن روی ماه

احترام السادات ( شیرین یزدان بخش ) و فروغ ( رابعه مدنی ) دو مادر سالخورده ای هستند که سالها چشم به راه بازگشت فرزندانشان از جبهه جنگ هستند و حالا در غم دوری فرزندشان، دوستی بسیار نزدیکی به یکدیگر پیدا کرده اند. آنها هر هفته به ستاد شهدا می روند تا خبری از فرزندانشان بگیرند اما همیشه به آنها گفته می شود که خبری از فرزندانشان نیست تا اینکه در یک روز که احترام السادات به تنهایی به ستاد شهدا مراجعه می کند، به او گفته می شود که جسد فرزندش پیدا شده و بزودی آن را تشییع خواهند کرد. اما احترام السادات به علت رعایت حال فروغ که به سرطان مبتلا شده و پزشکان هم گفته اند مدت زمان زیادی در قید حیات نخواهد بود، از مسئول ستاد ( صابر اَبَر ) خواهش می کند تا به فروغ بگوید جسد پیدا شده متعلق به پسر اوست، اما مسئول ستاد به شدت با این تصمیم مخالفت می کند و...

نکاتی درباره فیلم بوسیدن روی ماه

روی ماه ثابت کرد در این مسیر استوار تر شده و قصد دارد فرسنگ ها با اسعدیانی که فیلمی هم چون ده رقمی را در کارنامه دارد، فاصله بگیرد.

بنابر اظهارات خود کارگردان، این اثر بیش از هرچیز مبتنی بر درون مایه ایثار است، اما بی شک تبلور فداکاری در وجود نقشی اجتماعی که تار و پودش را با گذشت و فداکاری سرشته اند – یعنی مقام مادر – جلوه ای اصیل تر به فیلم بخشیده است. فیلم ریتمی نسبتاً روان دارد. آغاز آن جمعی خانوادگی است که در عین صمیمیت، تضادهای بین نسلی و حتی فرهنگی دارند و از این منظر خانواده ای باورپذیر ارائه می شود. نشانه ها بیننده را به سمت دریافت یک تصویر سنتی از این خانواده می رساند که رگه های مذهبی در آن نسبتاً پررنگ است.

این آغاز، بسیار به نماهای نخستین فیلمی هم چون یه حبه قند شباهت می یابد و همان قدر پویا و شلوغ است و حتی ورود سعید پورصمیمی به فیلم با همان گریم مشابه اش در فیلم به حبه قند، ناخودآگاه فضای آن فیلم را برای لحظاتی در ذهن متبادر می کند. هرچند این حس کاملاً گذراست. زیرا به رغم شروعی پر هیاهو، خیلی زود با شخصیت اصلی (احترام السادات) همراه قصه می شویم.

هرچند آغاز فیلم برای شناسایی شخصیت ها فرصت مناسبی را ایجاد می کند و خیلی زود می فهمیم با چه کسانی و در کدام نهله های فکری طرف هستیم، اما بسیاری از آن ها تا فرازهای پایانی فیلم گم اند و تمام بار فیلم روی دوش همان شخصیت اصلی و دوست و همسایه چهل ساله اش که او را مامان فروغ صدا می کنند، افتاده است. البته در بخش هایی نوه احترام السادات هم نقش کلیدی ایفا می کند.

یکی از نکات برجسته فیلم، تقابل های بین نسلی است که به خوبی نشان داده می شود. از شوخی ها و سبک سری های نوه 24 ساله در مقابل مادر و مادربزرگ، تا حتی نماهایی که پیرزن دوست داشتنی فیلم با وجود ضعف مفرط بدنی، در مینی بوس ایستاده و پشت سرش سه دختر جوان نشسته اند و درحال شوخی و خنده هستند. هرچند در جای جای فیلم گویی بدون ارزش گذاری تلاش بر آن بوده تا این تقابل ها صرفاً سطحی نشان داده شوند. زیرا در یکی از سکانس ها وقتی نوارهای کاست دایی حسین پسر احترام السادات که مفقودالاثر شده، توسط خواهر زاده 24 ساله که در فیلم نماد جوانی امروزی، سطحی، در پیوند با تکنولوژی های ارتباطی و البته حاضر جواب است، پیدا می شود، نام هایی بین نوارها به چشم می آید که تعجب آور است و بلافاصله در پاسخ به ابراز تعجب خواهر زاده، دیالوگ مامان احترام را می شنویم که می گوید هرچیزی دوره ای دارد.

در بخش هایی دیگر از فیلم وقتی راجع به عشق و جوانی دایی حسین و دوست و هم رزمش احمد سوال می پرسد، با پاسخ هایی روبه رو می شود که مشخصاً از تلاش فیلم ساز برای ارائه تصویری متفاوت از جنگ، رزمنده ها و شهدا حکایت دارد.

توجه به زمینه سازی در فیلم از نقاط مثبت آن است. بسیاری از حوادث زودگذر که ظاهراً ربطی به ماجرای فیلم ندارند، در واقع بسترسازی برای پیشبرد قصه اصلی به شمار می آیند. بارزترین آن زمانی است که احترام السادات برای گرفتن خبر از فرزند مفقودالاثر راهی ستاد شهداست و در راه موتورسوار جوانی را می بیند که تصادف کرده، روی زمین در خون غلتیده و فوت کرده است و دیالوگی که می شنویم: بیچاره مادرش!

از دیگر نکات مثبت فیلم، طنز پنهانی است که لایه هایی از فیلم و به صورت زیرپوستی عرضه می شود. رفتارهای مامان فروغ، پرخوری اش و بگومگوهای دوستانه دو زن کهن سال، فضاهای بعضاً جالبی را در فیلم فراهم آورده است. از دیگر نکات بارز استفاده از دغدغه های جامعه امروز شهری در ایران است که اشاره به آلایندگی بنزین ها و آلوده بودن برنج های وارداتی از آن جمله اند.

علاوه بر سرراست بودن فیلم نامه و ریزه کاری های چشم نواز آن، بازی ها خوب، متین، قابل قبول و باور پذیر از آب درآمده اند. هرچند در جاهایی مثلاً آقای مصطفوی مسئول سابق ستاد شهدا (با بازی مسعود رایگان) اندکی شعاری می شود یا نماهایی مثل عبور از کنار دریاچه پارک ملت و اشاره به این که چند سال پیش دختران نوجوانی در آن غرق شده اند و حالا کسی به خاطر ندارد و تاکید بر فراموش کاری انسان ها، حالتی مانیفست گونه پیدا می کند، اما در مجموع از این اشکالات خیلی در فیلم به چشم نمی خورد. چهره پردازی بسیار خوب بوده و طراحی لباس نشان از دیدی دقیق و منطقی موشکافانه دارد. زوایای دوربین، نماها و کات ها بدون اغراق و اضافه کاری در خدمت روند فیلم هستند. خود اسعدیان هم در گفت و گویی اظهار داشت که می خواسته حرکات دوربین هرچه کم تر به چشم مخاطب بیاید و بیننده از نظر حسی با بازیگران درگیر شود.

درنهایت و با یک پایان بندی خوب، فیلمی که سراسر ایثار و احساسی مادرانه را به تصویر کشیده بود، بیننده را در حالتی منقلب به حال خودش رها می کند و به نوعی با پایانی نیمه باز، بدون آن که بخواهد قضاوتی خاص یا نتیجه گیری روشنی را عرضه کند، تلاش می کند تا در مقام نتیجه گیری عینی و روشن ننشیند.

بوسیدن روی ماه تلاشی است برای بوسیدن روی ماه آن هایی که اسطوره وار در میان ما غیبت دارند. فیلم تلاش قابل تحسینی به شمار می آید برای ارائه تصویری متفاوت از دنیای پس از جنگ برای آن هایی که هنوز با حال و هوای آن روزها زندگی می کنند. تقابل انسان های مدرن امروزی که بی پروا در آرامش زندگی می کنند و گاهی گام های استوارشان را بر جنازه های ناپیدایی می گذراند که جز تصویری اساطیری، چیز زیادی از آن ها در ذهن ندارند.

بازیگران فیلم بوسیدن روی ماه

شیرین یزدان بخش رابعه مدنی مسعود رایگان صابر ابر سعید پورصمیمی شیدا خلیق شاهرخ فروتنیان شبنم مقدمی امیرحسین رستمی نازنین خزاعی لیلی فرهادپور

دیگر عوامل بوسیدن روی ماه

منوچهر محمدی حسین جعفریان هایده صفی یاری مهرداد میرکیانی مرجان گلزار ساسان نخعی مریم هژیروند مجید کریمی سجاد رحیمی امیر شاهوردی

مشخصات فیلم بوسیدن روی ماه

ژانر : اجتماعی

زبان : فارسی

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (456 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (121 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (56 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (55 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (39 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (27 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (16 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (15 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (15 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (14 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پلیس یه خانومی رو گرفته که چرا یکطرفه میری گفته به شما ربطی نداره من زن آقای قرائتی ام +ویدئو😂👌 (14 نظر) رونمایی از 8 مادرشوهر مهربون غزل بدیعی، همسر داغ دیده رضا داوودنژاد/ خدا حفظشون کنه (14 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (13 نظر) تذکر جدی رهبر معظم انقلاب به یک مادر تُرک زبان+ویدیو/ توی خونه با بچه هاتون ترکی صحبت کنین فارسی رو در مدرسه یاد میگیرن (13 نظر) نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس (12 نظر)
دیگران می‌خوانند   
نگاهی به کیک تولد مریم مومن بازیگر سریال بانوی عمارت با تصویری 3 بعدی از خودش با پوشش جنوبی/ مبارکاباشه +عکس تغییرات چهره یانگ می‌گیونگ بازیگر 62 ساله نقش بانو هن استاد یانگوم در سریال جواهری در قصر+ عکس رونمایی از کیک خاص و بی نظیر مرتضی پورعلی گنجی برای تولدش در رستوران شیک و باکلاس+ عکس فال انبیاء روزانه دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 تغییر چهره بازیگر سریال خانه به دوش بعد از سالها / عکس غلامحسین لطفی باجناق آقا ماشالله همه را شوکه کرد رونمایی از چهره نچرال زهره سریال فاصله ها در دنیای واقعی+ عکس کشف صدها مومیایی و تابوت باستانی در گورستان وسیع مصر+ فیلم شعرخوانی در حضور آیت الله خامنه ای و واکنش ایشان به نوای زیبا+فیلم ویدئویی به خاطره انگیز از جلسه انتخاب آیت الله خامنه ای به رهبری/ تواضع مثال زدنی رهبر انقلاب + فیلم (فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (فیلم) اجاری آهنگ بهار دلکش استاد شجریان توسط حاج آقا قاسمیان، داور برنامه محفل روی آنتن زنده / انصافا ببین چه صدایی داره ... (عکس) رونمایی از پسر خوش تیپ و خوش خنده مجری برنامه محفل، رسالت بوذری / چه کلاه خاصی هم داره آقای مجری! خلاقیت منحصربفرد اداره ای دولتی در اهواز با قرار دادن تخته ای چوبی دم در ورودی برای چسباندن آدامس ارباب رجوع!+عکس/ استفاده 100 درصدی از مغز یعنی این👌 فال شمع دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 تغییر چهره باورنکردنی آقا اصلان سریال خانه به دوش بعد از 20 سال/ گرد پیری بر صورت بازیگر خوشتیپ تلویزیون+عکس مسیر بی‌بازگشت به ریگ جن ملقب به مثلث برمودای ایران صرافی بایننس به روسیه بازگشته است، اما در قالبی جدید! 6 علت مهم کم شدن فشار آب در شیر اهرمی + روش تعمیر فال روزانه امروز دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روزدوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 خلاقیت منحصربفرد یک خیاط با تبدیل پیراهن پاره همسرش به روبالشتی حماسه آفرید+عکس/به این میگن زن زندگی... سناریوی خودکشی قتل از آب درآمد/ همدستی خیانت‌آمیز زن جوان با مرد همکار خونه زندگی شاهانه و دوبلکس پوریا پورسرخ، بازیگر سریال کیمیا/ ماشالا اینجا کاخه یا خونه؟😳😍+ویدئو فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 17 اردیبهشت 1403+فیلم قتل هولناک زن جوان به دست پسرش/ حمله قاتل با اسید به پلیس ابتکار جالب خنده دار شهرداری تهران در نصب بنر با نوشته ای دو پهلو برای جهان پهلوان تختی حماسه آفرید+عکس/ماشاءالله خلاقیت! فال ابجد روزانه دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 استوری خوشگل همسر پیمان قاسم خانی برای الناز حبیبی+عکس تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه خودکشی دانشجوی اردبیلی کارشناسی ارشد در کوی دانشگاه تهران+عکس وقتی که همایون شجریان با یک آهنگ بی‌نظیر ایرانی آبروی شهاب حسینی را خرید+ویدیو حیرت داوران صداتو از اجرای بی نظیر قاری قرآن در برنامه/ اشک تو چشمان داوران جمع شد!+ویدئو ماجرای سیلی خوردن بازیگر زن از سام درخشانی+ عکس (ویدئو)سکانسی جالب از پشت صحنه سریال در حاشیه/رضویان میگه زخم رو عین جوراب کوک بزن😂 ماشین شاسی بلند و گرانقیمت حامد سلطانی که جان همسر جوان و پسر نازش رو گرفت +عکس/ لعنت به تصادف رونمایی جواد عزتی از عکس کودکی لیلا حاتمی با چهره دلنشین و چادر گلدار/ زیرخاکی واقعی از سوپراستار سینمای ایران! بازیگر زن مشهور و نماز اول وقت + عکس گریه های بی امان ستاره سادات قطبی بعد از شنیدن یک خبر یهویی در ایوان باصفای خانه‌اش/ مُشتلق بده...+ویدیو ترفند های جادویی برای دور کردن پشه‌ از خانه پذیرایی مفصل و تمام و کمال از بازیگران با میوه های تابستانی و انواع شیرینی در منزل داود رشیدی در مراسم یادبود این هنرمند محبوب +عکس/ چه خونه زندگی دلبازی، چه گلهای زیبایی
تیتر امروز   
فال شمع دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 مسیر بی‌بازگشت به ریگ جن ملقب به مثلث برمودای ایران فال روزانه امروز دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روزدوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 سناریوی خودکشی قتل از آب درآمد/ همدستی خیانت‌آمیز زن جوان با مرد همکار فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 17 اردیبهشت 1403+فیلم قتل هولناک زن جوان به دست پسرش/ حمله قاتل با اسید به پلیس فال انبیاء روزانه دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 خودکشی دانشجوی اردبیلی کارشناسی ارشد در کوی دانشگاه تهران+عکس کشف شگفت انگیز ساعت طلای ثروتمندترین مسافر تایتانیک/ فروش یادگاری تاجر جوان با قیمت رکوردشکن و هوش پران+عکس پایان تلخ جستجو برای یافتن نوجوان 16 ساله در ارتفاعات قمصر پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! غذاهای ابتکاری و بامزه حاج قاسم سلیمانی به روایت دخترش/ اضافه کردن کاکائو و شکر به تخم مرغ تا علاقه زیاد به زیره به دلیل اهل کرمان بودن سردار نحوه محاسبه حقوق و دستمزد کارگران تامین اجتماعی در سال 1403
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...