دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / فرهنگ و هنر / معرفی فیلم وسریال /

معرفی فیلم چهارشنبه سوری 

شنبه، 23 مرداد 1400
چهارشنبه‌سوری سومین فیلم سینمایی اصغر فرهادی است. این فیلم در بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر ۱۳۸۴ نامزد دریافت ۹ جایزه بود، که در نهایت موفق به کسب سیمرغ‌های بلورین بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین تدوین و همچنین سیمرغ بلورین فیلم محبوب تماشاگران شد.

خلاصه داستان فیلم چهارشنبه سوری

نزدیک عید است و همه مردم مشغول خانه تکانی و استقبال از سال نو هستند. دختر جوانی به نام روح انگیز (ترانه علیدوستی) که خود را آماده ازدواج می کند، در یک شرکت خدمات نظافتی کار میکند ، روز چهارشنبه سوری از شرکت نظافت با او تماس میگیرند و او برای نظافت به خانه خانواده ای متوسط وارد می شود. فضای پرتنش و غم انگیز خانه، به همراه غوغای انفجار ترقه های چهارشنبه سوری فضایی بی ثبات و ناآرام به وجود آورده است.

مژده (هدیه تهرانی)، خانم خانه، در هیئتی سراپا سیاه و با حرکاتی عصبی، حالتی غریب دارد. مژده به رابطه همسر خود (حمید فرخ نژاد) و زن همسایه (پانته آ بهرام) مشکوک شده و زندگی خانواده در آستانه نابودی است. دست آخر مرد، به ظاهر در نظر همسرش تبرئه می شود و پیش از عید آشتی می کنند؛ هرچند تنهایی و دوری آدم های قصه ادامه خواهد داشت. (لو رفتن داستان) اما در پایان فیلم مشخص میشود که سوظن مژده به همسرش کاملاً درست بوده.

نکاتی درباره فیلم چهارشنبه سوری

چهارشنبه سوري درباره شلوغي و تير و ترقه ها و حوادث خيابانها نيست بلكه دربارة افرادي است كه در خانه و زندگي آنها چهارشنبه سوريست شلوغ و بهم ريخته، به آتش كشيده حرفهايي كه مثل ترقه صدا مي كند و بغضهايي كه منفجر مي شود. چهارشنبه سوري درباره انسانها و تنها ماندن آنهاست و دربارة دروغ كه به آساني سراسر زندگي انسانهاي امروز را پر كرده است. در اين فيلم همه به هم دروغ مي گويند، مرتضي به مژده، مژده به دختر كارگر، دختر كارگر به سيمين، سيمين به صاحب خانه، و البته دختر كارگر به همه اما محور اصلي پنهان كردن خيانت مرتضي به مژده است و سؤظن ديوانه كننده مژده.گرچه هميشه فضاي چهارشنبه سوري و آتش بازي درگيرانه ديده مي شود ولي حس بهم ريختگي و تنش و التهاب در تمام فيلم جاريست و اين از همان فصل آغازين يعني زمين خوردن روح انگيز و ريختن عكسها شروع مي شود و در جاهاي ديگر مثل شلوغي شركت خدماتي، خانه بهم ريخته مژده و فضاهاي شلوغ خيابان اين فضاسازي وجود دارد و شايد تنها مكان آرام و ساكت منزل سيمين باشد كه البته آنهم با آمدن صاحبخانه آشفته مي شود.فيلم هيچ چيز كم ندارد فيلمنامه دقيق با ساختاري مستحكم كه هيچ نكته زايدي در آن نيست. بازي هاي روان و زيباي هديه تهراني، ترانه عليدوستي و حميد فرخ نژاد (كه هر كدام سبكي متفاوت دارند و پرداختن به آن جاي بحث فراوان دارد). و فضاسازي و فيلمبرداري حرفه اي.فرهادي شخصيتها را بسيار زيبا ساخته و پرداخته و خود نيز هيچ قضاوتي درباره آنها نكرده هر چند هميشه شخصيتهاي فيلمهاي فرهادي خاكستريند و سفيد و سياه ندارد اما در اين فيلم به شكل واقعي هيچ كدام بد مطلق يا خوب مطلق نيستند حتي مرتضي كه تا اواسط فيلم شك خيلي كمي به او داريم و هيچ بدي از او نمي بينيم اما بعد از فهميدن رابطه او با سيمين نيز ما او را بد ارزيابي نمي كنيم چون او را درك كرده ايم و نيازهاي او را شناخته ايم و بعد از آن نيز رفتارهاي نيك او در مقابل دختر كارگر و نامزدش و يا شوهر سابق سيمين اين ديد مثبت ما را قوت مي بخشد. همچنين مژده كه رفتار او با روح انگيز و پا پس كشيدن از رابطه اش با مرتضي بعد از فهميدن جريان اختلاف و حس بي پناهي شديد او بعد از تركيدن ترقه در كنارش ما را از بد دانستن او بر حذر مي كند.هر چند اينبار فيلم اجتماعي فرهادي درباره طبقه متوسط جامعه است ولي باز هم تلخي در سراسر فيلم موج مي زند و بر عكس هميشه تنها فرد شاد و سرزنده فيلم اينبار از طبقه حاشيه نشين است.

کارگردان فیلم چهارشنبه سوری

اصغر فرهادی نویسنده و کارگردان مطرح سینمای ایران، متولد اصفهان است. او فعالیتش را با ساخت فیلم های کوتاه در انجمن سینمای جوانان اصفهان آغاز می کند. او دارای تحصیلات آکادمیک در زمینه تئاتر است و مدرک کارشناسی ادبیات نمایشی خود را از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد کارگردانی خود را از دانشگاه تربیت مدرس دریافت کرده است. فرهادی در دوران دانشجویی اش مدتی در عرصه تئاتر فعالیت می کند و پس از آن وارد حوزه ی فیلمنامه نویسی و کارگردانی برای تلویزیون می شود که از میان این آثار روزگار جوانی و سریال در شهر شناخته شده ترین آثار اوست. او همچنین در مقام فیلمنامه نویس در سینما، فیلمنامه های ارتفاع پست( به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا) و کنعان( به کارگردانی مانی حقیقی) را نوشته است. او با فیلم جدایی نادر از سیمین جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی آکادمی اسکار را از آن خود کرده است و همچین فیلم فروشنده مفتخر به دریافت بهترین فیلمنامه در جشنواره کن بوده است. او فیلم های : رقص در غبار، شهر زیبا، چهارشنبه سوری، درباره الی، جدایی نادر از سیمین، گذشته و فروشنده را نوشته و کارگردانی کرده است.

بازیگران فیلم چهارشنبه سوری

هدیه تهرانی، ترانه علیدوستی، حمید فرخ نژاد، پانته آ بهرام، هومن سیدی، سحر دولتشاهی، مهران مهرام، بهشاد شریفیان، متین حیدری نیا، سارینا فرهادی،

ساير عوامل فیلم چهارشنبه سوری

سید جمال ساداتیان، حسین جعفریان، هایده صفی یاری، منوچهر هادی، حسین مجد، مهرداد میرکیانی، حسن زاهدی، پیمان یزدانیان، امیر عابدی

مشخصات فیلم چهارشنبه سوری


1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 16 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
مراحل اکسپت مقاله
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب