معرفی فیلم در سکوت

  دوشنبه، 31 خرداد 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
معرفی فیلم در سکوت
در سکوت اولین تجربه کارگردانی ژرژ هاشم‌زاده، سینماگر ایرانی ارمنی تبار است که در سال ۱۳۹۴ اکران شده است.

خلاصه داستان در سکوت

سودابه (فاطمه معتمدآریا) بعد از بیست وسه سال به ایران بازگشته است. دخترش ستاره (سوگل خلیق) که هیچ گاه او را ندیده است در آستانه ازدواج است. سودابه به واسطه موفقیت در رشته تحصیلی اش به ایران آمده اما هدف اصلی او نزدیک شدن به دخترش است. در این میان خسرو (سعید پور صمیمی) و پری (احترام برومند) پدربزرگ و مادربزرگ پدری ستاره که او ر بزرگ کرده اند از بازگشت سودابه و هدف او نگران اند.

نکاتی درباره فیلم در سکوت

در سکوت اولین ساخته ژرژ هاشم زاده، یکی از فیلم های به نمایش درآمده در جریان هنر و تجربه است. پطرسی در اولین تجربه فیلم سازی اش، با جمعی از ستارگان مطرح سینمای ایران، به سراغ موضوعی نخ نما و پوسیده رفته است. او بدون هیچ خلاقیتی در پرداخت موضوع و فرم، در سکوت را عرضه کرده است.
حقیقت این است که در سکوت هیچ شباهتی به فیلم های جریان هنر و تجربه ندارد و با ستاره های بی شمارش، فقط سعی در پنهان کردن نواقص کارش دارد. در سکوت ازجمله فیلم هایی است که به نظر می رسد به دلیل عبور از خط قرمزها یا آنچه شاید بتوان با اغماض پرده دری نامید به جریان هنر و تجربه تبعیدشده است. بااین حال حضور فاطمه معتمدآریا در نقش اصلی در کنار بازیگرانی چون سعید پور صمیمی، ویشکا آسایش و پانته آ پناهی، می تواند در جذب مخاطب موفق باشد. اما حیف که در سکوت فیلمی پر ادا است که قطعاً بیننده را ناامید خواهد کرد.

از همین خلاصه داستان می توان فهمید که با چه قصه تکراری طرف هستیم. مادری که بعد از بیست سال، تازه حس مادری اش گل کرده بازگشته است. خانواده ای که از دختربچه ده روزه او تا الآن مراقبت کرده اند، باخبر بازگشت مادر آشفته می شوند. مراسم ازدواج ستاره در هاله ای از ابهام قرار دارد. مادر، تنها و بی کس، بعد از سال ها درد غربت و رازی که با خود داشته، فقط می خواهد دخترش را بشناسد و برخلاف توصیه همه، به دخترش نزدیک می شود.
در چند فیلم سینمایی و تلویزیونی، همین ماجرا را دیده ایم و در سکوت هیچ چیز جدیدی برای ما ندارد. بااین حال، پطرسی سعی می کند روایتش را بپیچاند و مثلاً مخاطب را با یک قصه معمایی روبرو کند. اما از همان ابتدای کار، دست خودش را رو می کند و هیچ ترفندی هم برای همراه کردن مخاطب ند سکانس ابتدایی فیلم، سکانس جذابی است. سودابه از راه رسیده است و در هتل مشغول مرتب کردن وسایلش است. در همین حال صدای او به عنوان راوی، شروع به صحبت می کند. سودابه اما مخاطب را هدف قرار نمی دهد. انگار شخصیت اول، در حال نوشتن دفترچه خاطرات یا نامه ای عاشقانه است و بیننده می تواند ذهن او را بخواند. سودابه با همسرش، بهرام (محمدرضا غفاری) صحبت می کند و از ترسش از بازگشت می گوید. در همین حال، با وسواسی بیمارگونه وسایلش را در اتاق می چیند و همه چیز را صاف و مرتب می کند.
در همین سکانس اول، بیننده متوجه می شود که قصه چیست. شخصیت سودابه به عنوان زنی که مشکلات روحی عمیقی دارد به او معرفی می شود و معمای زندگی این زن پیش چشم مخاطب گسترده می شود. زنی که به نظر می رسد عاشقانه همسرش را دوست داشته است و بعد از سال ها، برای پیدا کردن گمشده ای که فرزندش است به ایران بازگشته است.
شاید سکانس ابتدایی در سکوت بهترین و دراماتیک ترین سکانسی باشد که در فیلم می بینیم. اما عدم هماهنگی این سکانس با باقی روایت، در سکوت را به قصه ای چندپاره و نامنسجم تبدیل می کند.

در ادامه روایت، درد و دل عاشقانه سودابه با بهرام ادامه پیدا می کند. بیننده متوجه مرگ نابهنگام بهرام می شود و با این پرسش مواجه می شود که چرا سودابه باوجود زندگی عاشقانه ای که داشته، دخترش را بعد از مرگ همسرش رها کرده است.
هاشم زاده با نشانه گذاری های گل درشت، درهمان ابتدای روایت، سرنخ ماجرا را به بیننده می دهد. بیننده ای که بارها این قصه را دیده است، زمان زیادی نیاز ندارد تا تمام رازها را کشف کند. اما در سکوت گره دراماتیکی در چنته ندارد و آشکارا فاقد نقطه اوج است. پس زودتر از زمانی که مقتضیات قصه می طلبد، دستش را رو می کند و بیننده را یکسره با حقیقت زندگی سودابه رودررو می کند. درنتیجه بیننده، از مسیر قصه پیشی می گیرد و تمام کنش ها و برخوردها برایش بی اهمیت می شود. چراکه در اینجا و با آشکار شدن حقیقت، تازه بی منطقی دراماتیک در سکوت خودش را نشان می دهد.

علاوه بر این ها، راوی که در ابتدا نقش مهمی در روایت داشت و بار تعلیق و معمایی اثر را به دوش می کشید، با پیشروی روایت به پس زمینه رانده می شود. دیگر بیننده احساس نمی کند که مهمان ذهن آشفته سودابه است. زندگی آشفته سودابه با همه رازهای مگویش، جلوی چشم بیننده است و دیگر شخصیت اصلی چیزی برای عرضه به بیننده ندارد. بی ریتمی و یکنواختی کل فیلم هم مزید بر علت می شود تا مخاطب کاملاً از دنبال کردن در سکوت قطع امید کند.
در ادامه ریتم کند و روایت بی افت وخیز، در سکوت به دام زیاده گویی هم می افتد. کاراکترهای زیادی وارد قصه اش می کند که هیچ نقشی در روایت ندارند. به طور مثال بیننده تا پایان فیلم هم نمی فهمد که نقش پانته آ پناهی و کاراکتر او در فیلم چیست. همان طور که بازگشت سودابه به خانه قدیمی اش و تماشای فیلم های همسرش هم به نظر می رسد که فقط قرار است زمان فیلم را طولانی تر کند.
بازی خشک و جبری فاطمه معتمدآریا در کنار شخصیت پردازی که بهتر است بگوییم اصلاً وجود ندارد هم به این موارد اضافه کنید تا متوجه شوید چرا در سکوت تا این حد خسته کننده و طولانی به نظر می رسد. درواقع آنچه از متن فیلم نامه به قلم خود هاشم زاده به فیلم رسیده است، همان چیزی است که موجب شکست در سکوت می شود.

شخصیت های در سکوت تک بعدی و باسمه ای هستند. هیچ انگیزه منطقی ندارند و هیچ پیش زمینه ای از خودشان به بیننده ارائه نمی کنند. خط زمانی اتفاقاتی که سودابه از زمان باردارشدن تا ترک فرزندش تعریف می کند، گنگ و مبهم است و سکانس پایانی، بیهودگی همه رنج های او را بیشتر از پیش به بیننده یادآوری می کند و او را با بیهودگی بزرگ تری تنها می گذارد.
در سکوت فرم قابل قبولی دارد. تدوین، بی ریتمی اصلی روایت را جبران می کند و دوربین می تواند بیننده را با خود همراه کند. اما هیچ کدام از این ها نمی تواند عدم جذابیت قصه اصلی و بازی بد بازیگران را جبران کند. البته در میان بازیگران فیلم، سعید پور صمیمی، مثل همیشه درخشان است، اما حتی او هم میان این همه آشفتگی نمی تواند فیلم را نجات دهد.
درنهایت، باید گفت که ژرژ هاشم زاده، که بیشتر دستیار کارگردان و برنامه ریز بوده است و عمده فعالیت کارگردانی اش به تلویزیون برمی گردد، نتوانسته از سایه تلویزیون و قصه های کش دارش رهایی یابد. هاشم زاده با اولین فیلمش و همه ستاره ها و عوامل حرفه ای که دور خودش جمع کرده است هم به جایی نمی رسد.

بازیگران فیلم در سکوت

فاطمه معتمدآریا, سعید پورصمیمی, ویشکا آسایش, سوگل خلیق, احترام برومند, پانته آ پناهی ها, علیرضا کمالی نژاد, محمدرضا غفاری

دیگر عوامل در سکوت

: ژرژ هاشم زاده سعید ملکان موسیقی علیرضا کهن دیری فیلم بردار همایون پایور تدوین گر سیاوش کردجان

مشخصات در سکوت

ژانر :اجتماعی

زبان : فارسی


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (6 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) اولین تصویر دردناک از پیکر آیت الله آل هاشم در تابوت+عکس (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر) فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (1 نظر) (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... (1 نظر) شهید آیت الله آل هاشم: تنها شهری که دو امام جمعه سید شهید داره تبریزه، ان شاءالله سومی هم به اونها ملحق بشه +ویدئو (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
پدری که دخترش را ندید و شهید شد منزل خواهر شهید سید ابراهیم رئیسی و گریه های تلخ خواهر در سوگ برادر+عکس واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس شب یلدای متفاوت آیت الله آل هاشم سومین امام جمعه شهید تبریز در بین مردم+عکس بهشت کوچکی که بهنوش طباطبایی برای خود ساخته است/ چه زیبا و دنجه اینجا +عکس عرض ارادت خاص دانشجوی عراقی به آیت الله رئیسی در حاشیه مراسم تشییع شهیدان خدمت +فیلم چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد... نماهنگ «شهید جمهور» برای شهادت آیت‌الله رئیسی منتشر شد+ویدیو/ بَه به عروجی اینچنین واکنش سیدجواد هاشمی به شهادت رئیس جمهور: ای کاش این فاجعه رخ نمی‌داد کادر پروازی شهادت را بیشتر بشناسید+ سوابق خدمتی خاطره اینستاگرامیِ جالب شهید آیت‌الله آل‌هاشم‌ از فردی که با رفتار ایشان متحول شد+ویدیو/ از امروز خودم و خانواده ام سرباز رهبری هستیم واکنش جوادنکونام سرمربی استقلال به سانحه سقوط بالگرد رئیس جمهور و هیئت همراه تغییر نام بزرگراه شهید سلیمانی به شهید رئیسی به پیشنهاد دختر شهید سلیمانی صحبت های علی جعفری آذر نماینده منتخب مردم در حاشیه مراسم تشییع آیت الله رئیسی و همراهانشان در تبریز+ ویدئو محبت پدرانه آیت الله رئیسی به فرزند شهید سرهنگ دوم «محمدرضا اسداللهی» +ویدئو صحبتهای قابل تامل سیدابراهیم رئیسی درباره دلایل حضورش در انتخابات+ویدیو/ به آقا گفتم منو از بهشت به جهنم آوردین موحدی کرمانی رئیس مجلس خبرگان شد روایت سیدابراهیم رئیسی از نوع مدرسه 2 نوه‌ی دختری‌ِشان میز عزای الهام علی اف آخرین فردی که با آیت الله رئیسی و همراهانشان دیدار کردند/ سوگواری سفارت ایران در باکو+عکس پیام تسلیت «محمدرضا زنوزی» در پی شهادت جمعی از خدمت‌‌گزاران ملّت در سانحه سقوط بالگرد/ایران و جامعه جهانی اسلام سرمایه‌های ارزشمندی را از دست داد واکنش جگرسوز عروس سید حسین خمینی به شهادت رئیس جمهور/ نفسش سخت گرفته‌ست به آغوش بکش...+عکس صحبتهای قابل تامل برادر سید ابراهیم رئیسی و زینب سلیمانی درباره رئیس جمهور شهید کشور+ ویدیو اختصاصی ساعدنیوز: بیعت با رهبر انقلاب در وداع با شکوه مردم تبریز با پیکر شهیدان راه خدمت +ویدیو آخرین گفتگوی کمتر دیده شده شهیدان سلیمانی و رئیسی در مضجع شریف امام رضا (ع) +ویدئو/فقط اونجایی که سردار دلها اجازه خوندن دو رکعت نماز میگیره... واکنش خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی به شهادت سید ابراهیم رئیسی و همراهانش آخرین زیارت آیت الله رئیسی در حرم امام رضا(ع) 5 روز پیش از شهادت/ دیدم مشهد چرا هی بی قراری میکند...+ویدیو آخرین نماز شهدای راه خدمت به امامت شهید آل هاشم+عکس واکنش شجاع خلیل زاده به شهادت شهدای خدمت/ ای داغ بر دل نشسته +عکس تصویری از حضور علی پروین در حضور سید ابراهیم رئیسی/ پیراهن تیم ملی فوتبال در دستان شهید خادم +عکس جزئیات تماس تلفنی آیت الله آل هاشم با رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور بعد از سقوط بالگرد+فیلم سفر بخیر شهیدی که شدی عاقبت بخیر+ویدئو ابلاغ سلام رهبری به مردم تبریز توسط رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در مراسم تشییع شهدای خدمت+ویدیو گریه های از ته دل و برای ملتِ سیدابراهیم رئیسی در هواپیما که هیچوقت پخش نشد+ ویدیو واکنش غم انگیز بازیگر یوسف پیامبر به شهادت رئیس جمهور و همراهانش در سانحه هوایی+عکس بی‌تابی و گریه های مادربزرگ اردبیلی برای ابراهیم رئیسی+ویدیو اولین فیلم بی پرده از لحظه رسیدن تیم‌های امدادی به بقایای بالگرد رئیس جمهور و همراهان/ حاوی صحنه های دلخراش!🚨 آمریکا شهادت رئیس‌جمهور را تسلیت گفت شهید آل هاشم: دعا کنید مرگم، شهادت در راه خدای متعال باشد /سید آذربایجان هم به آرزویش رسید... عکس کمتر دیده شده از امام جمعه محبوب تبریز در خانه استاد شهریار در سال 1363 صحبت های همراه با گریه دانشجوی حسین امیرعبداللهیان درباره هدیه دادن های استاد شهیدش +ویدیو
تیتر امروز   
واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس
چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد...
واکنش سیدجواد هاشمی به شهادت رئیس جمهور: ای کاش این فاجعه رخ نمی‌داد
کادر پروازی شهادت را بیشتر بشناسید+ سوابق خدمتی
واکنش جوادنکونام سرمربی استقلال به سانحه سقوط بالگرد رئیس جمهور و هیئت همراه
تغییر نام بزرگراه شهید سلیمانی به شهید رئیسی به پیشنهاد دختر شهید سلیمانی
موحدی کرمانی رئیس مجلس خبرگان شد
پیام تسلیت «محمدرضا زنوزی» در پی شهادت جمعی از خدمت‌‌گزاران ملّت در سانحه سقوط بالگرد/ایران و جامعه جهانی اسلام سرمایه‌های ارزشمندی را از دست داد
روایت سیدابراهیم رئیسی از نوع مدرسه 2 نوه‌ی دختری‌ِشان
واکنش خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی به شهادت سید ابراهیم رئیسی و همراهانش
آمریکا شهادت رئیس‌جمهور را تسلیت گفت
واکنش قلعه‌نویی به خبر شهادت سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشور
بیوگرافی خلبانان بالگرد حامل رئیس جمهور
اطلاعیه شماره یک ستاد برگزاری مراسم «شهدای خدمت»
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟