معرفی فیلم جان دار

  شنبه، 26 تیر 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
معرفی فیلم جان دار
جان دار جزو اولین فیلم حسین امیری دوماری و پدرام پور امیری است که قبل از این فیلم مشغول ساختن فیلم کوتاه بوده اند. جان دار ژانری اجتماعی دارد و قتل و دعوای ناموسی یکی از پرتکرارترین واژه‌های سینمای ایران موضوع اصلی فیلم است

خلاصه داستان جان دار

«جاندار»، قصه یک خانواده خوشبخت و پرجمعیت است که شب مراسم عقدکنان دخترشان اسرا (باران کوثری)، خوش و خرم شادی می کنند و می زنند و می رقصند. نرسیدن غذای مجلس، آغاز رخنه نگرانی در جمع خانواده است و مخاطب هم که به اندازه کافی با چنین فضایی درگیر بوده است خوب می داند که این خوشی ها فقط مقدمه ای بر یک داستان غم انگیز با مصیبت های تمام نشدنی است و دلداری دادن کاراکترها به هم که غذا به زودی می رسد، فقط حکم آرامش قبل از طوفان را دارد.«بخدا اگه یه بار دیگه بگین شام چی شد، غذا چیه، همین وسط خودم رو دار میزنم که غذاخوردن یادتون بره. بابا از گشنگی نمردین که؟؟»

نکاتی درباره فیلم جان دار

«جان دار» اولین فیلم پدرام امیری و حسین امیری دوماری اثری پر سر و صدا است که داعیه سینمای اجتماعی دارد.از مهم ترین فاکتورهای ساخت فیلم در ژانر اجتماعی ارائه شخصیت هایی پرداخت شده است که بتوانند سوژه مورد نظر را به خوبی به نمایش گذاشته و داستان را به هدف نهایی خود که همانا واکاوی و پرداخت همه جانبه سوژه است برسانند.«جان دار» اما علیرغم حواشی بسیار حرف زیادی برای گفتن ندارد و بر همان پاشنه سینمای اجتماعی پر فلاکت این سال ها می چرخد. فیلم با شادی و پایکوبی در مجلس عروسی آغاز می شود اما عشق قدیمی و خواستگار سابق عروس مجلس را به عزا می نشاند. موضوعی که با وجود تکراری بودن می توانست با پرداختی مناسب زمینه ساز شکل دهی درامی تاثیرگذار گردد که از دل آن مفهومی موثر و گیرا به تماشاگر منتقل شود. اما داستان سر راست «جان دار» چنان با خرده روایت های بیهوده و موضوعات جانبی منحرف می گردد که حتی خود سازندگانش هم از کنترل آن عاجز می شوند.با اینکه سوژه اصلی فیلمنامه حول محور قتل و قصاص است اما موضوعات دیگری وارد فیلم می شوند که نه تنها مانع گسترش داستان هستند، بلکه خود روایت هایی جدیدند که قصه قبلی را به حال خود گذاشته و خود نیز به پرداخت درست و پختگی لازم نمی رسند و تماشاگر را در وضعیتی پیچیده قرار می دهند.سردرگمی فیلمنامه «جان دار » سبب شده که داستان خسته کننده و کِشدار به نظر برسد. وقوع برخی اتفاقات و تحول ناگهان شخصیت ها فیلم را فاقد منطق روایی نشان می دهد. اما اصلی ترین مشکل «جان دار»، همان گونه که اشاره شد، فیلمنامه اثر است چنان که نتوانسته یک قصه واحد را از ابتدا شروع و آن را بسط دهد. این ایراد را در بسیاری از آثار سینمای ایران می توان یافت: داستان های فرعی که صرفاً با شلوغ کردن هرچه بیشتر داستان سعی در ایجاد تنش دارند، تنشی که منطقی برای آن خلق نمی شود و به همین دلیل فاقد ارزش محسوب می شوند. در «جان دار» نیز تنش ها بسیار و منطق و تاثیرگذاری آنها حداقلی است. خرده روایت ها نقشی در پیشبرد داستان ندارند یا آن جا که می بایست تاثیرگذار باشند با پرداخت ضعیف و شخصیت پردازی ناقص بی اثر و ابتر می شوند. مانند کاراکتر مادر و تصمیم گیری مهم او که می بایست نقطه اوج داستان باشد با پرداختی ضعیف به شخصیتی منفعل و قابل ترحم تبدیل شده که حتی مخاطب هم اهمیتی به او نمی دهد.از هم گسیختگی در فیلمنامه به بازی های فیلم نیز آسیب رسانده است. فاطمه معتمد آریا که از بازیگران خوب سینمای ایران محسوب می شود، در « جان دار» بازی قابل قبولی از خود ارائه نداده است. حامد بهداد و باران کوثری هم نتوانستند درخششی در فیلم داشته باشند. تنها جواد عزتی است که تا حدودی توانسته در این فیلم گلیم خودش را از آب بیرون بکشد.«جان دار» وضعیتی مشابه فیلم های اجتماعی چند سال اخیر سینمای ایران دارد: همگی آن ها به فراموشی سپرده شده اند! پس از «جدایی نادر از سیمین» سینمای ایران نتوانسته درام تاثیرگذاری خلق کند و تقریبا همگی آنها به دلیل شباهت به یکدیگر، پس از مدتی از یادها رفته اند. «جان دار» هم با تنش های بی پایان و منطق های حداقلی اش در کنار همان فیلم ها قرار خواهد گرفت و خیلی زود از خاطرها خواهد رفت.

کارگردان فیلم جان دار

حسین امیری دوماری و پدرام پورامیری دو کارگردان بسیار جوان ایرانی که فعالیت شان را با ساخت فیلم کوتاه آغاز و با « جان دار » نخستین ساخته سینمایی شان را تجربه کرده اند.

بازیگران فیلم جان دار

فاطمه معتمدآریا، حامد بهداد، باران کوثرى، جواد عزتى، مسعود کرامتى، على شادمان، گیتى قاسمى، محمدعلى محمدى، امیراحمد قزوینى و…

ساير عوامل فیلم جان دار

  • مدیر تولید: احسان وحید
  • مشاور کارگردان: محسن قرایى
  • طراح صحنه و لباس: بابک کریمى طارى
  • طراح گریم: عباس عباسى
  • مدیر صدابردارى: طاهر پیشوایى
  • مدیر برنامه ریزى و دستیار اول کارگردان: هانیه بساتینى
  • مدیر تدارکات: نادر اژدرى

مشخصات فیلم جان دار


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (660 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (95 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (62 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (43 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (11 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد
توقف پذیرش دانشجو در دورۀ شبانۀ دانشگاه شهید باهنر کرمان
ویدیو/ شبیه‌سازی عواقب وحشتناک بمباران هسته‌ای/ قیامت مصنوعی یا پایان جهان در آمریکا
بایدن: نه تنها در مبارزات انتخاباتی هستم بلکه جهان را اداره می‌کنم
(ویدئو) وقتی سلبریتی‌های مرده دوباره زنده می‌شوند/ هوش مصنوعی کتاب‌ها را با صدای بازیگران فقید روایت می‌کند!
(ویدئو) جوانمردی بی‌نظیر شهریار ایران‌زمین کوروش کبیر در برابر زیباترین اسیر خود، پانته‌آ / داستانی که قرن‌هاست ستایش می‌شود!
زیبایی دختر ورزشکار برای تیمش دردسر آفرین شد
(ویدئو) الماس سیاه؛ راز سلامتی و زیبایی با نادرترین سیب جهان که همه را شگفت‌زده کرده است!
مسعود پزشکیان: کسانی که با ما نیستند هم مردم هستند/ پست و مقام برای قیافه گرفتن نیست، برای خدمتگزاری است
ویدیو/ تلفیق علم و فناوری در تولید هنر به وسیلۀ ربات‌های مجسمه‌ساز
ویدیو/ خلاقیت محشر یک هنرمند در ساخت خانۀ ویلایی لوکس با چوب بستنی و صمغ درخت برای سنجاب درختی
تغییر نادرست و اشتباه فامیلیِ رئیس جمهور منتخب!
(عکس) تعجب نکنید اینجا مانور زلزله نیست؛ والدین هندی در حال تقلب رساندن هستند!
ویدئو/ کشف بزرگترین گنجینۀ ظروف عتیقه از "تخت‌جمشید" هنگام حفاری چاه خاکستری
ویدیو/ شهرت غیرقابل وصف "خیام" یا ابن سینای ثانی در نجوم و ریاضیات/ مخترع تقویم جلالی، دقیق‌ترین تقویم جهان
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان