معرفی فیلم جزیره رنگین

  دوشنبه، 01 شهریور 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
معرفی فیلم جزیره رنگین
جزیرهٔ رنگین فیلمی به کارگردانی و تهیه‌کنندگی خسرو سینایی در سال ۱۳۹۳ می‌باشد. فیلمنامه با اقتباس آزاد از زندگی احمد نادعلیان نوشته شده و بهانه‌ای ست برای آنکه بتوان گوشه‌ای از جذابیت‌های جزیرهٔ هرمز را در سینمای ایران ثبت کند. در این فیلم به جز مهدی احمدی تعدادی از بازیگران بومی جزیرهٔ هرمز به ایفای نقش پرداختند.

خلاصه داستان فیلم جزیره رنگین

فیلم جزیره رنگین ، داستان فیلم اقتباسی آزاد است از فعالیت دکتر احمد نادعلیان در جزیره هرمز. او یک هنرمند محیطی است چند سال پیش به آن جزیره رفت، بیغوله ای ویران را خرید و آن را به موزه ای برای نمایش آثار هنری بومی مردم جزیره تبدیل کرد.

نکاتی درباره فیلم جزیره رنگین

تیتراژ فیلم اتفاقی نداشت. فقط در برهوت اسامی ناشناخته، نام «مهدی احمدی» امیدوار کننده به نظر می رسید. شروع فیلم هم به شکلی کلاسیک تنها شخصیت داستان را معرفی می کند؛ استاد دانشگاهی که به جزیره زیبای هرمز رفته تا هنر را در این جزیره احیا کند! اما مشکل از جایی شروع می شود که جمله یک خطی دکتر نادعلیان (که فیلم بر اساس طرحی از ایشان و با توجه به تجربه حضور وی در این جزیره ساخته شده) به شکل دم دستی به تصویر کشیده می شود. گویا آقای کارگردان بیشتر از نیم ساعت با طراح فیلمنامه صحبت نکرده و مجبور بوده ایده یک خطی نادعلیان را حدود دو ساعت کش بدهد.بازی بازیگران بومی به شکل فاجعه باری، ضعیف است و جز بازی مهدی احمدی که البته او هم نشانی از فروغش در شب های روشن ندارد، بازی سایر بازیگران بسیار اذیت کننده است. نحوه ادای دیالوگ ها و بازی های اغراق شده را اصلا نمی توان از کارگردانی که از حمید فرخ نژادِ تازه کار در عروس آتش آن قدر خوب بازی می گیرد، پذیرفت. گویا هر پلان، در همان برداشت اول تایید شده و فیلمنامه سادهِ فیلم، عیناً مثل یک تئاتر دانش آموزی مو به مو اجرا شده و هیچ انعطاف و تغییر مثبتی از سوی عوامل نسبت به نسخه اصلی فیلمنامه وجود ندارد.تاکید کارگردان بر روی «این نیز بگذرد» که روی دیوار خانه دکتر در جزیره نوشته شده هم کمی عجیب به نظر می رسد. جمله ای که با هر بار دیدنش با خودتان تکرارش می کنید اما… فیلم نمی گذرد! روایت کُند و بی حاشیه ی فیلم، در کنار عشق نه چندان جدی دختر و پسر نوجوان محلی که فیلم با ازدواج شان پایان پیدا می کند، کنار چند جمله شعاری و کلیشه ای با مضامینی حول محورهای محیط زیست و گردشگری، ملغمه ای نه چندان دلچسب ایجاد کرده است که رضایت هیچ کس را جلب نمی کند. سینایی حتی نخواسته با قاب بندی های جذاب از جزیره زیبای هرمز، هضم فیلمش را برای مخاطب آسان کند و همین آسان گیری ها در کنار انتخاب های دم دستی از آهنگ های لوریس چکناوریان و چند ساز محلی، باعث ناراحتی می شود.استفاده کودکانه از کلمه «اینترنت» و تاکید همه شخصیت های داستان بر اینکه از طریق اینترنت جاذبه های گردشگری جزیره به دنیا معرفی شده و گردشگران رنگارنگی از استرالیا و هلند و مالزی و… جذب هرمز شده اند هم کمی عجیب است. گویی فیلم در اوایل دهه ۸۰ و اولین روزهای ورود اینترنت به ایران ساخته شده است و شخصیت دکتر طوری از تاثیر فیلم هایی که بر روی اینترنت می گذارد صحبت می کند که انگار ما نمی دانیم شبکه اجتماعیِ مذکور در ایران مسدود است و مشخص نیست این گردشگران رنگارنگ از طریق کدام شبکه اجتماعی با زیبایی های هرمز آشنا شده اند!

کارگردان فیلم جزیره رنگین

خسرو سینایی متولد 29 دی 1319 در ساری، کارگردان و فیلمنامه نویس بود. او که بر اثر ابتلا به کرونا و به علت عفونت ریه در بیمارستان امیر علم بستری بود، در تاریخ 11 مرداد ماده 1399 درگذشت. خسرو سینایی بعد از مهاجرتش از ساری به تهران، در سال 1337 از دبیرستان البرز فارغ التحصیل شد، پس از آن به اتریش رفت و در بین سال های 1959 تا 1963 به تحصیل در دانشکده فنی وین مشغول بود و هم زمان در رشته آهنگسازی در دانشگاه کنسرواتوار وین نیز تحصیل کرد. وی توانست با تحصیل در رشته های کارگردانی و فیلمنامه نویسی از دانشگاه وین با دو درجه ممتاز فارغ التحصیل شود. او پس از بازگشتش به ایران به مدت 5 سال در وزارت فرهنگ و هنر مشغول به کار شد و در بین سال های 1351 تا 1354 در رادیو فعالیت می کرد. او رشته های کارگردانی، فیلمنامه نویسی، موسیقی و مستندسازی را تدریس می کرد. فیلم سینمایی «زنده باد...» اولین تجربه ساخت فیلم سینمایی خسرو سینایی در سال 1358 بود. خسرو سینایی فعالیت هنری را با کارگردانی فیلم های مستند آغاز کرد. او از جشنواره فیلم فجر دو جایزه برای فیلم های «عروس آتش» و «هیولای درون» دریافت کرده بود: 1- سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه در هجدهمین دوره جشنواره فیلم فجر، برای فیلم «عروس آتش»(1378) 2- لوح زرین بهترین کارگردانی در دومین دوره جشنواره فیلم فجر، برای فیلم «هیولای درون»(1362) خسرو سینایی فیلمی مستند با عنوان «مرثیه گمشده» در سال 1387 ساخت و در این فیلم مهاجرت هزاران لهستانی به ایران را در سال های 1941 و 1942 میلادی به تصویر کشید، او به خاطر این فیلم موفق به دریافت نشان ویژه کشور لهستان شد. او در طول سال های فعالیتش در زمینه هنر افتخارات زیادی را کسب کرد: -کسب جایزه فارغ التحصیلی آکادمی موسیقی و هنرهای نمایشی (وین - اتریش) برای فیلم «ماهیگیری» (1346) -دریافت دیپلم افتخار هیئت داوران بین المللی در دومین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان، برای فیلم «آن سوی هیاهو» (1347) -برنده جایزه گلدان بلورین انجمن مبارزان ضد فاشیسم در جشنواره کارلوی جمهوری چک برای فیلم «زنده باد...» (1980) -کسب جایزه انجمن بین المللی منتقدان فیلم (فیبرشی) برای فیلم «عروس آتش» در جشنواره بین المللی فیلم کارلوی واری جمهوری چک -برنده جایزه «بهترین فیلم صنعتی» از جشنواره فیلم های صنعتی برای فیلم «آخرین حلقه زنجیر» (1384) خسرو سینایی در حوزه سینما چند کتاب، ترجمه و به چاپ رسانید، از جمله این آثار -جلوه های ویژه تصویری در سینما و تلویزیون. ترجمه از انگلیسی، 1367 -سینمای بعد از کمونیسم (ترجمه مقالات انگلیسی. 1377) -فیلمسازان بزرگ جهان (انتخاب و ترجمه از متن انگلیسی 1388) -سیاحت و ماجراهای من در ایران. نوشته آرمین و مبری. ترجمه از متن آلمانی (آماده چاپ) می باشند. خسرو سینایی در طول سال ها فعالیتش موسیقی آثار زیادی را کار کرد و از میان آن ها می توان «من ایران را دوست دارم» ، «هیولای درون» ، «یار در خانه» ، «در کوچه های عشق» ، «سفر به تاریخ» ، «ابر شهر پیر» ، «آخرین حلقه زنجیره» ، «قصه کوتاهی چند هزار ساله» ، «تهران امروز، تصاویر یک شهر» ، «مرثیه گمشده» ، «گیزلا» ، «میان سایه و نور» ، «آوازهای سکوت» ، «عروس آتش» و «مثل یک قصه» را نام برد.

خسرو سینایی

بازیگران فیلم جزیره رنگین

مهدی احمدی، طیبه دهقان منشادی، نرگس هرمزی، مصطفی شب تاری، عبدالرسول دریا پیما، محمد سلامتی

ساير عوامل فیلم جزیره رنگین

  • نویسنده و تهیه کننده: خسرو سینایی
  • مدیر فیلمبرداری: علی لقمانی
  • تدوین: عایرضا کریمی
  • مدیر تولید: مجید کریمی
  • موسیقی: لوريس چكناوريان
  • صدابردار و صداگذار: علیرضا کریمی
  • دستیار تهیه: الهام کریمی
  • دستیار کارگردان و برنامه ریز: سيد منصور بني هاشمی

مشخصات فیلم جزیره رنگین


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (279 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (245 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (121 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (98 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (70 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (50 نظر) خلاقیت غَش آور راننده گرگانی برای حفظ امنیت صندوق عقب ماشینش+عکس/ سلطان امنیت منطقه تویی!🤣 (43 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (39 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (31 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (31 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (29 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (26 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (25 نظر) جواب مثبت سیدمحمد خاتمی به دعوت هانیه توسلی، نوید محمدزاده و هومن سیدی برای حضور در نمایش تئاتر آنها/ چه مهمان نوازی گرمی+عکس (18 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز سه شنبه 2 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 2 مرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 2 مرداد 1403
اپل واچ سری 10؛ صفحه‌نمایش بزرگ‌تر و بدنه نازک‌تر!
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 2 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 2 مرداد 1403+فیلم
خبر خوش فوتبالی برای بانوان: مشکل زنان در اصفهان، اهواز و تبریز حل شد
واکنش احساسی برانکو ایوانکوویچ سرمربی اسبق تیم پرسپولیس تهران به درگذشت سعید راد پدر بزرگ آدام همتی +تصویر
رونمایی از نوه قدبلند و فوتبالیست سعید راد در کانادا/ به نظرتون چقدر شبیه بابابزرگشه؟
گریم متفاوت و طاغوتی سعید راد در نقش رضاشاه+عکس
بیوگرافی و زندگی خصوصی سعید راد، بازیگر پیشکسوت تازه درگذشته ایرانی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
سعید راد: نام "خلیج‌فارس" تعصب ملی‌ام را تقویت می‌کند/از مَنِ 20 سال خارج از کشور زندگی‌کرده بپرسید هیچ خبری نیست
اشعاری که ناصرالدین شاه در وصف امام حسین نوشت / حال ناصرالدین شاه در کربلا وقتی جمله «هل من ناصر» را شنید
کیفرخواست رائفی‌پور صادر شد؛ تحقیقات ادامه دارد
اقدام عجیب و خبرساز پدر حسن یزدانی در آستانه المپیک پاریس همه را حیرت زده کرد
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت