دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / فرهنگ و هنر / معرفی فیلم وسریال /

معرفی فیلم مامان 

یکشنبه، 26 تیر 1401
در این مطلب به بررسی ومعرفی فیلم مامان می پردازیم.با ما همراه باشید.

خلاصه فیلم مامان

«مامان» که با وجود جدایی از شوهرش برای خواهر و برادرهای او هنوز همان «نانسی» دختر آبادانیِ با کلاس و دوست داشتنی است، برای پسرهایش یک پیرزن بداخلاق و غرغرو است که با تاکسی خود مسافر جابه جا می کند و در ظاهر بزرگ ترین مانع خوشبختی آن ها در زندگی است.

نقد فیلم مامان

فیلم مامان هم یکی دیگر از فیلم های ضعیف امسال جشنواره فیلم فجر برای من بود که یکبار دیگر به من ثابت کرد که سی و نهمین دوره این جشنواره، حداقل در دهه اخیر ضعیف ترین دوره این فستیوال فیلم بوده و ای کاش که آینده سینمای ایران به سمت فیلم هایی مانند مامان کشیده نشود.داستان فیلم مامان در مورد خانواده ای بهم ریخته و جنگ زده است که به خاطر مشکلاتی که بابت جنگ به آن ها تحمیل شده، تصمیم می گیرند تا از محل زندگی خود به شهر تهران بروند. همین مقدمه کلیشه ای بیشتر داستانی است که از مامان نصیب مان می شود.در واقع این فیلم بیشتر از هر چیزی در مورد کاراکتر اصلی مادر با بازی رویا افشار است که سعی می کند تا بنیان خانواده را در چنین شرایط سختی همچنان حفظ کرده و از کسانی که دوستشان دارد مراقبت کند. فیلم مامان در واقع تعریفی از دنیایی است که کاراکتر مادر به عنوان شخصیت اصلی آن را مشاهده می کند. در واقع ممکن است در بسیاری از موارد کاراکتر اصلی ما دید و برداشتی از موضوع داشته باشد که با آن چیزی که در واقعیت در حال رخ دادن است تفاوت هایی دارد.نویسنده داستان با این کار می خواهد نشان دهد که شخصیت مادر در این فیلم مقدس نیست. در واقع در فیلم مامان سعی شده تا از مقام اسطوره ای مادر فاصله گرفته و به یک چهره واقعی و پر اشتباه تری تبدیل شود. اما مشکل اینجاست که این کار به شکلی انجام شده که باعث می شود ما از کاراکتر مادر فاصله بگیریم.

در بسیاری از موارد رفتارهای اشتباه او به شکلی هستند که نه به انسانی تر شدن کاراکترش بلکه به نفرت بیشتر بیننده از بی منطق بودن کاراکتر او خواهد انجامید. تازه فیلم سعی می کند که حرف های بزرگ تری را هم مطرح کند و به نوعی شخصیت مادر را به عنوان یک استعاره از مادر میهن و کشور ما مطرح می کند اما این پس زمینه آن قدر در هنرهای نمایشی و سینمای ایران مورد استفاده قرار گرفته که تکرار ضعیف تر آن در فیلم مامان یک موضوع کاملا ناامید کننده است.کارگردان فیلم آن قدر روی کاراکتر مامان و چالش هایی که شخصیت او با آن ها روبرو می شود را به تصویر کشیده که در بسیاری از لحظات اثر حس می کنیم که به این عنوان آسیب رسیده است. بسیاری از اتفاقاتی که در جریان فیلم رخ می دهند، ربطی به داستانی که در حال جلو رفتن است ندارند و بیشتر مربوط به پرداخت شخصیت مامان می شوند. مشکل اینجاست که این پرداخت ها هم باکیفیت نیستند و مثلا کمک نمی کنند که بتوانیم با این کاراکتر بیشتر ارتباط برقرار کنیم.اشتباه کارگردان در این قضیه هم باعث می شود که هم خود فیلمنامه از ریتم خارج شده و جذابیت خودش را از دست بدهد و هم نتوانیم با مهم ترین کاراکتر فیلم که مامان باشد ارتباط برقرار کنیم.به جز این قضیه، مامان در بسیاری از بخش های خود نشان می دهد که یک فیلم سینمایی استاندارد نیست و شاهد پلان ها و نوع فیلم برداری و برداشت صدایی هستیم که آن را معمولا در فیلم های هنر و تجربه و حتی مستقل می بینیم.

فضای ساده فیلم برداری این اثر در کنار ریتم کندی که داستان دارد باعث می شود تا قطعا گروه بزرگی از مخاطبان عام سینما نتوانند این فیلم را تا انتها تحمل کنند و از سمت دیگر مامان فاقد نکته ای است که خود را به عنوان یک اثر جذاب برای طرفداران دو آتشه هنر هفتم معرفی کند.مهم ترین نکته مثبت در رابطه با این فیلم، بازی های با کیفیت کاراکترهای اصلی آن است. رویا افشار هر کاری که از دستش برآمده انجام داده تا شخصیت مادر آن حسی که باید را به بیننده منتقل کند و او در بعضی از لحظات فیلم هم موفق به رسیدن به این مهم می شود اما به طور کلی تر، ایرادهایی که در نگارش این کاراکتر وجود دارند باعث این خواهند شد تا با شخصیت ماندگاری طرف نباشیم. این موضوع در مورد امیر نوروزی و بازی خوبی که در فیلم مامان دارد هم صدق می کند.راستش را بخواهید مامان از آن دست فیلم هایی است که شاید اگر در یک سال عادی جشنواره فیلم فجر بودیم، اجازه حضور در بخش اصلی جشنواره را پیدا نمی کردند. فیلم احتمالا شانسی در گیشه هم نخواهد داشت و تنها امیدوارم سکو پرتابی برای کارگردان تازه کاری که دارد باشد تا بتواند از اشتباهات این فیلم خود درس گرفته و اثر بعدی را با استحکام و وقت بیشتری بسازد.

کارگردان فیلم مامان

  • آرش انیسی : آرش انیسی، تدوینگر، کارگردان و تهیه کننده سینما و تلویزیون، در آثاری همچون فیلم سینمایی «مامان» فعالیت داشته است.

بازیگران فیلم مامان

  • رویا افشاری نسب
  • امیر نوروزی
  • عرفان ابراهیمی
  • امیر شمس
  • شقایق شوریان
  • اسماعیل شفیعی
  • ندا اسدی
  • پونه پارسایی

مرتضی علی عباس میرزایی

سایر عوامل فیلم مامان

  • نویسنده ، کارگردان و تدوینگر : آرش انیسی ، مشاور کارگردان : خسرو معصومی ، مدیر فیلمبرداری : فرید طهماسبی ، آهنگساز : میلاد موحدی ، طراح صحنه : پوریا اخوان ، طراح لباس : صدف صالح ایزدخواست ، طراح گریم : محسن دارسنج ، طراحی و ترکیب صدا : زهره علی اکبری ، صدابردار : سید وحید رضویان ، منشی صحنه : الناز میرزا ، جلوه های ویژه رایانه ای : امین پهلوان زاده ، دستیار اول کارگردان : محمد داوودی کیا ، برنامه ریز : امید طاهری ، دستیار کارگردان : فرهاد رنجبر مقدم ، عکاس : بهنوش منصوری ، دستیار یک فیلمبردار : بهنام قاسمی ، مهدی احمدی ، گروه فیلمبرداری : امیرحسین ایمان دوست ، حمید حسنی ، سعید حاتمی ، بهنام مردای ، محمد خیرآبادی

تیزر فیلم مامان

مشخصات فیلم مامان


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 09 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
دارالترجمه رسمی فوری ترکی استانبولی
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
سابمیت مقاله چیست؟
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی