دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / فرهنگ و هنر / معرفی فیلم وسریال /

معرفی فیلم مسخره باز 

جمعه، 24 اردیبهشت 1400
مسخره‌باز فیلمی به کارگردانی و نویسندگی همایون غنی‌زاده و تهیه‌کنندگی علی مصفا محصول سال ۱۳۹۷ است. این فیلم نخستین اثر سینمایی همایون غنی‌زاده‌است که در بخش سودای سیمرغ سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر (۱۳۹۷) حضور داشت و توانست چهار جایزه از جمله سیمرغ بلورین بهترین فیلم سینمایی بخش نگاه نو و سیمرغ بلورین فیلم‌های هنر و تجربه را کسب کند.

خلاصه داستان مسخره باز

تو پرورشگاه صدام می کردند مسخره باز! اما من مشت محکمی حواله صورت یکیشون کردم تا داستان رو شروع کنم./ مسخره باز داستان جوانی(صابر ابر) شیفته ی بازیگری است که در یک سلمانی کار می کند و شب ها بعد از اتمام کار به تمرین بازیگری می پردازد. صاحب کار او کاظم آقا(علی نصیریان) که فردی معتقد به اصول اخلاقی است سر ماجرایی با سرهنگ کیانی از قدیم الایام مشکل دارد. مانفرد(داریوش موفق) که دوست و کارچاق کن این سلمانی است شبی وارد سلمانی شده و بیان می کند که موهای بلند زنانه را به قیمت خوب می خرد …

نکاتی درباره فیلم مسخره باز

تمام ماجرا، بر سر «مو» است؛ یک تار مو، سیبیل، موی بلند، موی خوش رنگ، موی مقاوم، کله، شستن کله و یک سلمانی کوچک با سه صندلی. «مسخره باز» داستانی پر از مو است که تنها در یک لوکیشن تک اتاقه اتفاق می افتد. لوکیشنی که کارگران از آن هوشمندانه استفاده کرده است و با وجود اینکه مخاطب خیابان، آدم ها، روز، شب، دریا، ساحل و … را نمی بیند اما نشانه هایشان به موقع وارد فیلم می شود تا هم بعد مکانی پیدا کند و هم بعد زمان. فیلم مسخره باز ، اولین تجربه کارگردانی سینما برای همایون غنی زاده است که تا پیش ازاین تئاترهای پرمخاطب و بزرگی از جمله «می سی سی پی نشسته می میرد» و «کالیگولا» را در تالار وحدت به روی صحنه برده است. فیلم او هم بسیار شبیه به تئاتر و بسیار نزدیک به جهان ذهنی تئاتری کارگردان است، اما ابزارش تفاوت پیداکرده و البته که از این تفاوت به خوبی بهره برده است.

دانش (با بازی صابر ابر) که شیدایی هنرپیشه شدن را در سر دارد، به همراه شاپور (با بازی بابک حمیدیان) در سلمانیِ کاظم خان (با بازی علی نصیریان) کار می کند. تمام ماجراهای فیلم در محیط بسته سلمانی اتفاق می اُفتد اما برخلاف فیلم هایی که به فیلم های تئاتری معروف هستند، سخت ترین کار غنی زاده این بوده که ماجراهای عجیب وغریب فیلم را در چارچوب سلمانی حفظ کند. چراکه داستان فیلم تماماً در ذهن شخصیت دانش شکل گرفته و روایت می شود. ازاین رو، این امکان وجود داشته که مکان وقوع داستان به هر جای دیگری منتقل شود اما حفظ کردن تمامی خطوط داستانی در یک مکان خاص به بیننده کمک می کند تمرکز کافی برای پیگیری ماجراهایی که ذهن آشفته ی دانش سر هم می کند را داشته باشد.

در ابتدای فیلم، دانش به توصیف یک سلمانی بی زمان و مکان می پردازد که هم در آن کار می کند و هم زندگی. اما رفته رفته فیلم از روایت اتفاقات عینی فاصله گرفته و شکلی سورئال به خود می گیرد. نمونه بارز این موضوع زمانی است که دانش با وجود سواد اندک سینمایی اش خودش را به جای شخصیت های فیلم های معروف می گذارد تا با سوپراستار خیالی اش، هما (با بازی هدیه تهرانی) همبازی شود. درنتیجه، پس از گذشت نیمی از زمان فیلم، دیگر به طور مشخص نمی توان تشخیص داد آنچه می بینیم زندگی روزمره دانش است یا هذیان های ذهن بیمارش. غنی زاده برای به نمایش گذاشتنِ ذهنیاتِ دانش از شیوه های مختلف روایی (پس وپیش کردنِ خط داستانی) و تدوینی (تند یا کُند کردنِ ریتم تصاویر) استفاده کرده که باعث شده «مسخره باز» به شکلی آگاهانه، ساختاری کولاژگونه پیدا کند. گویی همان طور که ذهنِ دانش زمان و مکان را از دست داده، فیلم نیز به پیروی از ذهن شخصیت اصلی، خودش را مقید به تبعیت از ویژگی های یک فیلم کلاسیک نمی کند.

غنی زاده در این تجربه موفق، داستانی «یک خطی» و «بدون گره و تعلیق» و «چند محوری» را که پیرامون «مو» شکل گرفته است، دقیق و حساب شده پیش می برد؛ این حساب شدگی تا اندازه ای ادامه می یابد که حتی دیالوگ های تکراری (که بارها در طول فیلم از سوی بازیگران تکرار می شود) حوصله بیننده را سر نمی برد. «مسخره باز» یک سینمای سرگرمی مطلق است که به مذاق همه آن هایی که داعیه دار پرچم «وظیفه سینما ایجاد سرگرمی است» خوش می آید. فیلم شلوغ است و بااینکه سه شخصیت اصلی بیشتر ندارد، پر از ارجاع به فیلم های سینمایی ایرانی و خارجی است: ادای احترامی به «هزاردستان» و «کازابلانکا» و «پاپیون» و … حتی سکانس آخر (ازدواج در زیرآب) به فیلم شکل آب بی شباهت نیست.

مهم ترین ویژگی فیلم مسخره باز ، استفاده از جلوه های ویژه بصری، فیلم برداری و طراحی صحنه بی نظیر است. ویژگی ای که این فیلم را به «نقطه عطفی در صنعت سینمای ایران» تبدیل می کند. کافی است فیلم برداری در یک اتاق دربسته آرایشگاه را تصور کنید که تمام داستان در آن اتفاق می افتد و بعد به صحنه های وارد شدن ماشین به این اتاق یا تیراندازی های ممتد گروهی پیوند بزنید.

درعین حال، فارغ از کارگردانی بی نقص «مسخره باز»، نقطه عطف آن ایفای نقش قدرتمند علی نصیریان در مقام صاحب آرایشگاه است. او در فیلم «مسخره باز» درخشیده است و شایستگی اش برای دریافت سیمرغ بلورین جای شک و شبهه ندارد. نصیریان، در این نقش همان کسی است که تماشاگر نمی تواند هیچ بازیگر دیگری را به جایش تصور کند.

بازیگران فیلم مسخره باز

علی نصیریان هدیه تهرانی صابر ابر محسن حسینی رضا کیانیان بابک حمیدیان

دیگر عوامل مسخره باز

علی مصفا ماهان حیدری مهدی کرمی مانفرد اسماعیلی علی قاضی محمود کاشانی ایمان امیدواری سهیل دانش الهام معین جواد راهزانی نفیسه ذاکری مسعود اشتری

مشخصات فیلم مسخره باز

ژانر : جنایی

زبان : فارسی


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 16 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
سابمیت مقاله چیست؟
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
مراحل سابمیت مقاله
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه