دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / فرهنگ و هنر / معرفی فیلم وسریال /

معرفی فیلم ناهید 

شنبه، 29 خرداد 1400
ناهید فیلمی به کارگردانی آیدا پناهنده و نویسندگی مشترک با ارسلان امیری به تهیه‌کنندگی بیژن امکانیان ساخته سال ۱۳۹۳ است. این فیلم که منتخب بیش از سی فستیوال فیلم جهانی است در ۲۷ آبان ۱۳۹۴ در سینماهای ایران و از ماه فوریه ۲۰۱۶ در بیش از پنجاه سینمای کشور فرانسه توسط کمپانی ممنتو فیلمز و در اسپانیا (کارامل فیلمز) و یونان (استرادافیلمز) اکران شده‌است.

خلاصه داستان ناهید

ناهید، زن جوانی است که از شوهرش احمد به خاطر اعتیادش جدا شده و خرج زندگی خود و پسر خردسالش را از طریق تایپ پایان نامه های دانشجویی درمی آورد. طبق توافق با همسر سابقش، او تنها در صورتی می تواند بچه را نزد خودش نگه دارد که ازدواج نکند. او دلباخته مرد ثروتمندی به نام مسعود است که به او پیشنهاد ازدواج هم داده، اما ناهید به خاطر ترس از دست دادن فرزند، علی رغم میل درونی اش به پیشنهاد مسعود جواب رد داده است

نکاتی درباره فیلم ناهید

فیلم «ناهید» به عنوان اولین ساخته ی بلند سینمایی ِ آیدا پناهنده یک رئالیست اجتماعی است که مشکلات طلاق و ازدواج مجدد در ایران را به نمایش می گذارد، این فیلم توانست برنده ی جایزه ی آینده نوید بخش در بخش نوعی نگاه جشنواره فیلم کن بشود و پناهنده با کسب این جایزه نام خود را به عنوان یک کارگردان خوش قریحه و آینده دار ثبت کرد.

شخصیت اصلی داستان یعنی ناهید؛ درطول داستان قرار است روایتگر زنی باشد که با تقدم و سنتی بودن جامعه اش دست و پنجه نرم می کند و باید بین انتخاب پسرو همسر جدیدش(پژمان بازغی)، یکی را برگزیند. عشقی پنهان نسبت به همسر جدیدش دارد که در مقابل با بودن فرزند نوجوانش قرار گرفته ، این دوگانگی باعث می شود تا ناهید (ساره بیات) مدام در جنب و جوش باشد و در فیلم از او بیشتر چهره ای می بینیم که در عین تندخو بودن می خواهد وفاداری و عشقش را در هرشرایطی به فرزندش نشان بدهد.

در نگاه اول شاید این فیلم را به عنوان یک فیلم فمینیستی بدانیم و برداشت مان این باشد که پناهنده به دنبال آن است که زنان را در اجتماع مظلوم و مردان را آدم هایی تندخو و ظالم نمایش دهد اما گذشته از این نگاه سطحی، داستان فیلم ریشه در بدگمانی و بدفهمی گروهی از مردان و زنان دارد، رفتارهای بد پیرمرد صاحبخانه و رفتار های احمد (همسرسابق ناهید) هیچ فرقی با رفتار های مادر احمد ندارد در زاویه ای دیگر نیز رفتارهای مهربانانه ی دوست ناهید با مسعود هیچ تفاوتی ندارد پس ما صورت های گوناگونی از شخصیت ها ، افراد و جنست ها را می بینیم . نکته ی گفتی آن است که فیلم می خواهد قوانین عرفی و حکمی ،عادت های رفتاری، بدگمانی های عوامانه ، ارزش های نامناسب و باید و نباید های بی اساس را مسبب خراب شدن زندگی زنی مطلقه بداند که نگرش و رفتار اطرافیان ترس او را نسبت به آینده اش بیشتر می کند.

در رفتار و کنش های بسیاری از بازیگران این فیلم از جمله خود ناهید شاهد تغییر رویه ی ناگهانی و بی منطق هستیم، بطور مثال پناهنده تا اواسط داستان از ناهید شخصیتی مستحکم و مادری دلسوز یاد می کند که نگران وضعیت فرزندش است. پسرِ ناهید که تحت تاثیر پدرش رویه سرکشی را پیش گرفته، تا اواسط داستان توسط فیلمساز پرداخته می شود اما از میانه به بعد، تمرکز از او برداشته می شود و این شخصیت و روحیه نه چندان ملایمش به حاشیه رفته و رابطه ناهید و مسعود جایگزین آن می شود. فیلمبرداری در شمال ایران بازیگران را مجاب کرده تا با لهجه ی شمالی صحبت کنند اما متاسفانه گاهی بازیگران غفلت می کنند و لهجه تغییر می یابد و باعث خارج شدن از حالت معمول فیلم می شود.

فیلم ناهید اگر چه موقعیت های زیادی برای برانگیختن احساسات مخاطب دارد اما سعی خود را بیشتر برآن گذاشته که دغدغه و سخن نهایی اش را به بیننده فهمانده و ازسانتیمانتالیسم یا احساسات گرایی پرهیز کند.

بازیگران فیلم ناهید

ساره بیات, پژمان بازغی, نوید محمدزاده, پوریا رحیمی, سام نسرین بابایی, میلاد حسین‏ پور, فریبرز زیده سرایی, محمدرضا راد, مهرداد بخشی, فریده دریامج, عباس آستانه, ابوذر جلالی کهن قنبریان, سیامک مظفری, سینا ناظمی, امیر مهدی صفت, مریم شعبانی, مسعود بدرطالعی, فاطمه مظلوم, حدیث نیکرو, عسل قرایی.

دیگر عوامل ناهید

بیژن امکانیان مرتضی قیدی ارسلان امیری جهانگیر میرشکاری مهدی موسوی سودابه خسروی وحید مرادی مجید پوستی مهرشاد ملکوتی یوسف آقایی شهاب فقیه محسن حسن پور شیما باقری حبیب مجیدی علیرضا جعفری

مشخصات ناهید

ژانر :اجتماعی

زبان : فارسی


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
علی دایی در کنار همسر دوم و دختر کوچک و نازنینش +عکس
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
نگاهی به تغذیه مدرسه ساده و سالم پناه و نبات دخترای شاهرخ استخری در بلژیک+عکس/ مثل همیشه مقوی و مفید
رپر سرشناس در تهران بستری شد + جزئیات
تماشای بازی تیم استقلال در کنار مزار جوان تازه فوت شده توسط دوستان بامعرفتش+ویدیو/ بامرام شما هستن بقیه اداتون رو درمیارن👌
رونمایی از جیمی جامپ پرورترین ورزشگاه لیگ برتری ایران/ یک بادیگارد در حد یاسین چوکو محافظ لیونل مسی برای اینجا لازمه +فیلم
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
زیبایی خاص و چشم نواز پریناز ایزدیار با مدل موی مجعد/ چشارو نگاا😍+عکس
ترجمه تخصصی متن
ویراستاری تخصصی مقاله