دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / فرهنگ و هنر / معرفی فیلم وسریال /

معرفی فیلم ساحره 

دوشنبه، 08 شهریور 1400
ساحره فیلمی محصول ایران است که به کارگردانی داوود میرباقری و نویسندگی فریدون فرهودی ساخته شد. مدت زمان این فیلم ۱۰۰ دقیقه و زمان انتشار آن سال ۱۳۷۶ بوده است.میرباقری فیلم ساحره را با اقتباس از داستان کوتاه «عروسک پشت پرده»، نوشتهٔ صادق هدایت با کمی تغییر ساخته است.

خلاصه داستان فیلم ساحره

مردی که در خانه ای بزرگ و قدیمی همراه مادر ناتوان خود زندگی می کند، به بازیگر جوان یک گروه تئاتر علاقه مند شده و از او تقاضای ازدواج می کند. دختر موافقت خود را اعلام کرده و ازدواج سر می گیرد. مرد از همان ابتدا به طور غیرمستقیم ارتباط دختر با دوستان و کار سابقش را قطع می کند، اما از آن جا که سخت به او علاقه نشان می دهد دختر به این امر اهمیت زیادی نمی دهد. رفته رفته زن متوجه اوضاعی غیرعادی در خانه می شود و طی حوادث بعدی زن درمی یابد که مرد شخصیتی دوگانه دارد. او هنگامی که در خارج تحصیل می کرده مانکنی کنترل شونده که شباهت زیادی به یک زن داشت را خریده و به ایران می آورد و کسی که هر شب با او به صحبت می نشیند همان مانکن است. یک روز زن خود را به شکل مانکن درمی آورد و مرد در انباری، دو موجود با حرکاتی شبیه به هم می بیند. در شرایطی بحرانی مرد بر سر مانکن می کوبد و آن را نابود می کند. در انتها مرد و همسرش به محل تازه ای نقل مکان می کنند.

نکاتی درباره فیلم ساحره

داوود میرباقری فیلمسازی توانا بود و در دوره ­ای از فیلمسازیاش نیز فیلم های خوبی ساخت. فیلمسازی که اخیرا مانند بسیاری دیگر از فیلمسازان، و به ورطهی ساخت سریال های سفارشی و تلویزیونی افتاده است. فیلم سینمایی ساحره فیلمی پر حس و اتمسفردار است. فیلمی که حس و فضا را به خوبی می ­پرورانَد، در تماشاگر رسوخ میکند، و درون او ماندگار میشود. داستان فیلم در مورد یک دختر دانشجوی شهرستانی است که بازیگر تئاتر است. و آرمان و آرزویش موفقیت در رشته ­اش است. شبی یکی از دوستانِ کارگردان تئاتری که رعنا در آن ایفای نقش می ­کند، به تماشای اجرا می آید و در همان دیدار، دلباخته ­ی رعنا می شود. بهرام که از خانواده ای اصیل و اشرافی است، بالاخره با رعنا ازدواج می کند. اما اصیل بودن، مقررات و سنت های این گونه خانواده ­ها رفته ­رفته دست و پای رعنا را می ­بندد. اما رعنا همچنان می کوشد با تمام این مشکلات کنار بیاید و خانواده ی تازه ­اش را در اولویت قرار دهد. اما ماجرایی پیش می ­آید که دیگر از توان رعنا خارج است. و او نمی ­تواند با آن کنار بیاید. رعنا از رفتارهای مشکوک بهرام، حس میکند که کسی در آن خانهی بزرگ و اشرافی زندگی میکند، که از چشم او پنهان مانده است. و بهرام حضور او را مخفی میکند.موزیک فیلم عالی است. و تمام دقایق فیلم را تبدیل به لحظاتی حسی نموده است. البته فیلمبرداریِ خلاقانه نیز در به وجود آمدن این فضای پر حس و این اتمسفرِ گیرا، نقش زیادی بازی میکند. تصاویر خاصی که کیفیتی رویاگون به فیلم سینمایی ساحره دادهاند و کیفیتی دستنیافتنی به فضای دیداری فیلم سینمایی ساحره بخشیده اند. استفاده از رنگ در این فیلم نیز عامل مهم دیگری است که نقش زیادی در به وجود آمدن این اتمسف داشته است. اما مسئلهی مهمی که نقشش در ایجاد این اتمسفر، بیش از آنچه که به نظر می رسد قابل بررسی است، تمهید دوبله است. دوبلهی بی­نظیرِ این فیلم، گویی کیفیت دیگری به بازیگر بخشیده است، و روح دیگری از او به نمایش میگذارد.اما مشکلات فیلم بیش از هر چیز به فیلمنامه بازمی گردد. و بسیاری از کنشها، گرچه در کارگردانی به خوبی جمع و جور شدهاند، اما چندان مستحکم نیستند. برای نمونه جایی که بهرام تبر برمی دارد و به طبقه بالا می رود، به نظر می رسد که هنوز به کلایمکس یا اوج دراماتیکِ بازیگری ­اش نرسیده است. همچنین ازدواج بهرام و رعنا نیز کمی سردستی و زودگذر برگزار می ­شود. مشکل دیگر باورناپذیریِ روسری یا همان پارچه تحمیلی ای است که رعنا دائما در خانه بر سر دارد. البته این مشکل، مختص این فیلم نیست و سالهاست که فیلمهای ایرانی را تا سطح زیادی باورناپذیر نموده است. اما در فیلم سینمایی ساحره به دلیل تاکید بیش از حد بر کنشها و زندگی زنانه، این مشکل بیشتر آزاردهنده است. البته این مشکلی است که توسط فیلمسازان باید حل شود و نیازمند مقدار متوسطی از هویت و اتحاد است؛ مفاهیمی که گویی در سینمای امروز ایران نایاب شده ­اند.

کارگردان فیلم ساحره

سید داوود میرباقری (زاده ۸ خرداد ۱۳۳۷) فیلمساز اهل ایران است.وی فارغ التحصیل مهندسی معدن از دانشگاه امیرکبیر تهران است. میرباقری پس از گذراندن یک دوره سه ساله هنرآموزی تئاتر در «تئاتر شهر» در سال ۱۳۵۹ فعالیتش در تئاتر و همزمان در تلویزیون را آغاز کرد. او اولین بار سینما را با نویسندگی و کارگردانی فیلم «آدم برفی» تجربه کرد. فیلمی که تا مدت ها توقیف بود و پس از رفع توقیف اکران شد. از مهمترین سریال های تلویزیونی وی سریال امام علی است که مربوط به دوران حکومت علی بن ابی طالب است، این سریال محصول سال ۱۳۷۵–۱۳۷۰ است.حدود ۶ سال از زندگی میرباقری صرف ساخت سریال مختارنامه شده است.در مرداد ۱۳۹۰ از در اندیشه داشتن ساخت فیلمی با محوریت زندگی سلمان فارسی خبر داد. میرباقری در سال ۱۳۹۳ نشان افتخار جهادگر عرصه فرهنگ و هنر را دریافت کرد و در سال ۱۳۹۶ استادی افتخاری دانشگاه صدا و سیما به وی اعطا شد. در مراسمی که با تلاش انجمن تجلیل از چهره های هنری و فرهنگی شاهرود با همکاری سیما فیلم در تالار شقایق های دانشگاه صنعتی شاهرود با حضور جمعی از هنرمندان و کارگردانان سینما و تلویزیون و فرماندار- شهردار- اعضای شورای شهر و نماینده مردم شاهرود جمله برگزار شد از خدمات میرباقری در زمینه فرهنگ و هنر تجلیل بعمل آمد. به پاس خدماتش بلواری در شهر بسطام به نام بلوار داوود میرباقری نامگذاری گردید.

بازیگران فیلم ساحره

ویشکا آسایش، محسن شاه ابراهیمی، عنایت بخشی، علی محمد جعفری، اکرم محمدی، فریده سپاه منصور، سیروس گرجستانی، سحر مصیبی، نیره فراهانی، کوروش تهامی منفرد، شهرام فرضی پور، سعید اکبری مقدم، نوید هدایت پور، آذر محمدی، ثمینه لسانی، بهناز بستان دوست، حسن دولت آبادی، مینا معصومی، پروانه احمدی، علی رزاق پوراسکوئی، فرهاد رحمانی، پیام شمس، سپیده سلیمان زاده، آروین شیخ الاسلامی، شایان حبیبی، پیام اسکندری

ساير عوامل فیلم ساحره

علیرضا زرین دست بابک بیات محمدرضا موئینی، مهرزاد مینویی.

مشخصات فیلم ساحره


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 11 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
تبدیل پایان نامه به مقاله !
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه