دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / فرهنگ و هنر / معرفی فیلم وسریال /

معرفی فیلم سوت پایان 

سه شنبه، 16 آذر 1400
فیلم به کارگردانی نیکی کریمی در سال 1389 ساخته شده است. این فیلم محصول کشور ایران و در ژانر خانوادگی و اجتماعی می‌باشد. در این فیلم شهاب حسینی، نیکی کریمی، مصطفی زمانی، اشکان خطیبی، هستی مهدوی فر، نادر فلاح و آتیلا پسیانی به هنرمندی پرداخته‌اند.

خلاصه داستان فیلم سوت پایان

سوت پایان فیلمی به کارگردانی و نویسندگی نیکی کریمی و تهیه کنندگی جهانگیر کوثری ساخته سال ۱۳۸۹ است. این فیلم در بیست و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت و در جشنواره سینمائی «وزول» فرانسه، هیئت داوران جوان فرانسه، جایزه اصلی خود را به این فیلم اهدا کرد. همچنین هیئت داوران آسیایی این جشنواره نیز جایزه خود را به فیلم «سوت پایان» داد. سومین جایزه را هم انستیتو زبان های شرقی پاریس به همراه جایزه نقدی به این فیلم داد. داستان درباره سامان و سحر است که زوج مستندسازی هستند و زندگی آرامی را در شهر تهران می گذرانند. اما در فیلمی که سامان برای تلویزیون ساخته صحنه ای خراب می شود و سامان به علت گرفتاری، تکرار صحنه فیلمبرداری را به همسرش سحر می سپارد و...

نکاتی درباره فیلم سوت پایان

فیلمساز در کارگردانی هم خود نمایی می کند و با فرم کلوزآپ به ابتدایی ترین شکل میخواهد ساختار فیلمهای کیارستمی را زنده کند اما دریغ از اینکه یک نمای بسته زیبا و بی نقص تحویل ما دهد. اول اینکه جنس سینمای کیارستمی با فیلم «سوت پایان» به کلی تفاوت دارند. سینمای کیارستمی فرم باز است ولی «سوت پایان» باید قصه بگوید با فرمی که در راستای قصه باشد.دوربین روی دست در کوچه و بازار با فیلمبرداری بسیار بد تورج منصوری که انگار دوربین روی گهواره سواز است و این سکانسهای به شدت چشم را آزار میدهند. دوربین روی دست همراه هد شات پشت سر خانوم کریمی در کوچه و بازار مشخصا ما را یاد فیلم «قوی سیاه black swan» می اندازد. در آنجا هم آرنوفسکی سعی می کرد که میزانسن را از این زاویه پشت سر ناتالی پورتمن به نمایش بگذارد که بسیار موفق بود اما در «سوت پایان» دوربین آنچنان لرزش دارد که ما قادر نیستیم حتی جغرافیا محل را تشخیص دهیم. انگار خیابان های تهران با آن چاله ها هم در این فیلم به چالش کشیده شده است !.اصرار فیلمساز به ساختار مستند گونه فقط یک کیارستمی بازی مجض است. چه نیازی به این فرم برای این قصه داریم. «سوت پایان» در دو شیوه روایت معلق مانده : 1- سینمای قصه گو 2- مستند (در هر دو هم بچه گانه و ناموفق)موضوع داستان قصاص است و بخشیدن آن، ولی فیلم نه داستان قصاص را به خوبی مطرح می کند نه بخشیدن را، نه حس یک مادر زجر کشیده که نمی خواهد ببخشد، نه حس جوانی که قرار است قصاص شود و نه در مورد مسائل حقوقی قصاص صحبتی به عمل می آید. هیچ کدام از اینها دراماتیزه نشده اند و تکلیف ما را مشخص نمی کنند که آیا ما با مقوله قصاص طرفیم ؟ پس چرا با یک روشنفکربازی ابلهانه طرف می شویم و به سراغ اصل داستان و سوژه ها نمی رویم. این همه فیلمساز جلوی ما رژه رفت و پز و ادعای انسان مداری و کیارستمی بازی برای ما بس نیست؟«سوت پایان» سرشار است از سکانس های خیابانی که هیچ دلیلی نمی توان برای آن تصور شد. سحر(نیکی کریمی) و مزذک(اشکان خطیبی) در شهر، خیابان و کوچه راه میروند و پرس و جو میکنند و آنقدر این پلانها کشدار و طولانیست که حوصله را از مخاطب میگیرد. یا داستان آن عروس که در فیلم دست به خود کشی می زند واقعا پرت و پلای محض است و هیج ارتباطی به موضوغ ندارد. ازتباط فامیلی را عرض نمیکنم.«سوت پایان» انباشته شده است از نماهای پیاده روی بازیگران و کشدار بودنشان همراه با فیلمبرداری بد و لرزش زیاد که کل فیلم را به نابودی کشیده --- این نماهای زائد همگی بیهوده اند و این سکانسها هیچ کمکی به شناخت بهتر مقوله ای مانند قصاص و بخشش نمی کند.

کارگردان فیلم سوت پایان

نیکی کریمی بازیگر و کارگردان ایرانی است. کریمی با کسب جوایز متعدد از جشنواره های گوناگون بین المللی یکی از موفق ترین هنرمندان سینمای ایران از لحاظ تعداد جوایز جهانی بوده است. در سال ۱۳۷۲ نیکی کریمی موفق به دریافت جایزه صدف نقره ای بهترین بازیگر زن از جشنواره بین المللی فیلم سن سباستین برای فیلم سارا شد. او در بیست و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر (سال ۱۳۸۱) برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن برای فیلم دیوانه ای از قفس پرید و واکنش پنجم شد. نیکی کریمی تاکنون در جشنواره های متعدد داخلی و بین المللی فیلم به عنوان داور حضور داشته است. او در سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) از داوران بخش فیلم کوتاه شصتمین جشنواره فیلم کن فرانسه بود.

بازیگران فیلم سوت پایان

شهاب حسینی، نیکی کریمی، مصطفی زمانی، اشکان خطیبی، هستی مهدوی فر، نادر فلاح، آتیلا پسیانی

سایر عوامل فیلم سوت پایان

  • کارگردان:نیکی مریمی
  • تهیه کننده: جهانگیر کوثری
  • نویسنده: نیکی کریمی
  • آهنگساز: کارن همایونفر
  • مدیر فیلمبرداری: تورج اصلانی

مشخصات فیلم سوت پایان


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 18 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
مراحل اکسپت مقاله
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
سابمیت مقاله چیست؟
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟