معرفی فیلم سقف مات

  یکشنبه، 28 آذر 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
معرفی فیلم سقف مات
فیلم به کارگردانی کاوه دهقانپور در سال 1396 ساخته شده است. این فیلم محصول کشور ایران و در ژانر خانوادگی و اجتماعی می‌باشد. در این فیلم شاهد احمدلو، سحر نظام دوست، نسیم ادبی، علیرضا استادی، نیما شاهرخ شاهی، اشکان اشتیاق، فاطمه شکری، کاوه دهقانپور و مجید مشیری به هنرمندی پرداخته‌اند.

خلاصه داستان فیلم سقف مات

فیلم سقف مات نخستین ساخته کاوه دهقانپور در مقام کارگردان است که در سال ۹۶ در یکی از لوکیشن های اطراف تهران ساخته شده است. در این فیلم که مضمونی اجتماعی دارد و درباره مشکلات زنی ۳۰ ساله است شاهد احمد لو، نسیم ادبی، نیما شاهرخ شاهی بازی کرده اند. داستان فیلم سقف مات درباره زنی ۳۰ ساله به نام پونه است. پونه در کارگاه تفکیک زباله کار می کند و به دنبال ساخت زندگی اش است اما قضاوت ها و ناکامی ها شرایط را برای او سخت تر می کند. او میخواهد با مردی ازدواج کند اما ...

نکاتی درباره فیلم سقف مات

فیلم «سقف مات» در پرداخت ضعیف است و داستان فیلم نیز همانند قاب دوربینش، در هوا معلق است و فیلم با آنکه از حضور بازیگران چهره زیادی بهره می برد و عمار باستانی فرد، تصویربردار با سابقه تلویزیون را نیز به عنوان فیلمبردار در اختیار دارد، اما نمیتواند امتیاز قبولی را بگیرد.

فیلمبرداری به صورت دوربین روی دست قواعد و استراتژی خاص خود را دارد و فیلم و ژانر خود را می طلبد و استفاد از تمهید دوربین روی دست در فیلم «سقف مات» اولین اشتباه کارگردان و فیلمبردار این پروژه است که شاید به خاطر تنها سرعت بخشیدن به زمان فیلمبرداری این اثر این تصمیم اتخاذ شده است، در کنار فیلمبرداری به صورت دوربین روی دست، اکثر نماهای این فیلم کج و ملال آور است که این موضوع نیز موجب رنجش خاطر تماشاگر فیلم خواهد شد.

به جز فیلمنامه و بازی بازیگران، معمولاً کارگردانی و فیلمبرداری یک پروژه از امتیازات یک فیلم محسوب می شود، اما فیلم «سقف مات» به شدت از لحاظ تصویری مبتدی و غیر حرفه ای است، نورهای بد که انگار به ساده ترین حالت ممکن نورپردازی و تصویربرداری شده و گویا فقط قرار به پایان رسیدن فیلم داشتند، اما کیفیت اصلاً برایشان اهمیتی نداشته است.

سوالی که پس از تماشای فیلم «سقف مات» مطرح می شود، این است که آیا ساخت فیلم دلیلی به غیر از دیده شدن و سرگرم کردن تماشاگر و یا طرح مسئله و ایجاد سوال در ذهن مخاطب و بیان یک درد اجتماعی دارد؟ طبیعتاً ایرادات اصلی فیلم «سقف مات» موجب می شود تا بیینده رقبتی برای دریافت محتوای اصلی فیلم که یک مسئله اجتماعی است، نداشته باشد.

فیلمنامه «سقف مات» بر اساس طرحی از کاوه دهقان پور نوشته شده است و نگارش آن بر عهده شهناز فراست بوده است که یحتمل این فیلم، اولین تجربه بلند این نویسنده محسوب می شود و یکی از معایب فیلم نیز همین فیلمنامه ضعیف آن است که با استفاده از یک قصه یک خطی که سالهاست در سینما کلیشه شده، در کنار دیالوگ های سطحی و خرده روایت هایی که همه از اساس دچار مشکل هستند، فیلم «سقف مات» را به یک اثر به ضعیف بدل کرده است.

فیلم «سقف مات» موضوعی اجتماعی دارد و داستان فیلم سقف مات درباره زنی 30 ساله به نام پونه است که در کارگاه تفکیک زباله کار می کند و به دنبال ساخت زندگی اش است اما قضاوت ها و ناکامی ها شرایط را برای او سخت تر می کند، او میخواهد با مردی ازدواج کند اما به دلیل حرف و حدیث هایی که برای او در می آورند نمی تواند تن به ازدواج دهد و …

بازی بازیگران فیلم نیز همانند فیلمبرداری، فیلمنامه، کارگردانی فیلم بیش از حد ضعیف است و طبیعتاً دلیلی جز بحث مالی برای حضور این بازیگران با این سابقه در این فیلم مطرح نخواهد بود و فیلم آنقدر ضعیف است که قاعدتاً نقطه سیاه کارنامه کاری تمامی بازیگران فیلم محسوب خواهد شد و تمامی آنها نیز بسیار کمتر از حد انتظار ظاهر شده اند، البته لازم به ذکر است که در این فیلم علیرضا استادی و نسیم ادبی با اینکه نقشه کوتاهی را ایفا کرده اند، اما به خوبی از پس نقش خود بر آمده اند و همچنین سحر نظام دوست بازیگر نقش اول زن این فیلم نیز بازی متفاوتی را از خود در این فیلم به نمایش گذاشته است.

فیلم «سقف مات» علیرغم خبرهایی که در رسانه منتشر شده بود، فیلم سینمایی نیست، بلکه یک فیلم ویدئویی محسوب می شود و فیلم را باید در مدیوم فیلم هایی ویدئویی بسیار ضعیفی که تولید می شوند، نقد کرد و باید به این نکته اشاره کرد که فیلم «سقف مات» علیرغم ایرادات فنی که دارد، در بین آثار ویدئویی که در حال حاضر در رسانه ها پخش می شود، اثر قابل قبولی است و لازم به ذکر است که کاوه دهقانپور کاگردان جوان این فیلم را با بودجه بسیار کم و در زمان کمی جلوی دوربین برده است

به طور کلی بعضی از قسمت های فیلم نیز نشان از سانسور سکانس هایی از این فیلم دارد، که طبیعتاً در خروجی اثر تاثیر خود را گذاشته است، و به طور حتم اگر بودجه و زمان کافی در اختیار این کارگردان قرار داشت و یا اینکه این فیلم با بی مهری سانسور مواجه نمی شد، شاید می توانست فیلم «سقف مات» به یک اثر خوبی بدل شود.

کارگردان فیلم سقف مات

کاوه دهقانپور بازیگر و کارگردان اهل ایران است. او کارگردانی فیلم سینمایی سقف مات و سریال پازل را برعهده داشته است.

کاوه دهقانپور

بازیگران فیلم سقف مات

شاهد احمدلو، سحر نظام دوست، نسیم ادبی، علیرضا استادی، نیما شاهرخ شاهی، اشکان اشتیاق، فاطمه شکری، کاوه دهقانپور، مجید مشیری

سایر عوامل فیلم سقف مات

نویسنده، کاوه دهقان پور: کارگردان، ابوالفضل شیرازی پور و امین امانی: تهیه کنندگان، عمار باستان فرد:مدیر فیلمبرداری، مسعود شاهوردی:مدیر صدابرداری، آبتین برقی: طراح صحنه و لباس، مهسا خوش سلوک: طراح چهره پردازی،علی آشتیانی: دستیار برنامه ریز، پریوش کامیار: منشی صحنه، امیر عباس علیزاده:طراح و ترکیب صدا، سیامک شکوری و بهنام ناصری: موسیقی، بابک کاظم زاده: تدوین گر، رضا نوروزی:مدیر تولید، محمد نوروزیان: مدیر تدارکات، سعید عزتی: طراح پوستر و کاوه دهقانپور: مجری طرح.

مشخصات فیلم سقف مات


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (210 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (95 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (44 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (35 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (34 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (29 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (25 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (20 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (18 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (16 نظر)
تیتر امروز   
با این 8 تا روش خونه رو بدون نیاز به کولر خنک نگه دار
پانته‌آ بهرام، نقش اول سریال دلدادگان ممنوع الفعالیت شد+عکس
کوه زنوزی موش زائید/ قول مهدی ترابی به هواداران پرسپولیس: نگران نباشید برمی گردم!
نگاهی به موجودی حساب ثروتمندترین زن گدای مشهدی ! / هوش از سرتان می پراند !
شام امشب با من: سفره‌های رنگارنگ؛ 24 غذای ساده و ارزان برای شام
واگذاری سرپرستی فرزندان افغانی به ایرانیان واقعیت دارد؟
نگاهی به مهریه هوش پران همسر دوم علی دایی که آنچنانی هم نبود!
روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید
طلایی های کشتی در المپیک پاریس پول یک لندکروز صفر کیلومتر را جایزه خواهند گرفت +سند
کرایه اولین خانه اجاره‌ای رهبر انقلاب بعد از ازدواج در 25 سالگی/ 2 اتاقی که متعلق به یکی از فامیل های نزدیک ایشان بود
چگونه در شب‌های گرم تابستان راحت‌تر بخوابیم؟/ 10 ترفند طلایی و کاربردی برای خواب آرام
تابستان کجایِ شمال بریم؟ / معرفی 12 نقطه که فقط شمال بازها می‌شناسند!
رونمایی سامسونگ از اولین حلقه هوشمند خود؛ «گلکسی رینگ» چیست؟
ناسا یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک را در فضا کشف کرد
چگونه یک عینک آفتابی خوب انتخاب کنیم؟
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت