ساعدنیوز
ساعدنیوز

معرفی فیلم سرکوب

  پنجشنبه، 30 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
معرفی فیلم سرکوب
سرکوب فیلمی به کارگردانی و نویسندگی رضا گوران و تهیه‌کنندگی حبیب اسماعیلی محصول سال ۱۳۹۷ است.

خلاصه داستان سرکوب

سعید مرد چهل و چهار ساله ای که همسرش را سال ها پیش در یک سانحه از دست داده با دختر دوازده ساله اش نبات زندگی آرام و شیرینی را در تهران سپری می کند. با ورود ناگهانی زنی به زندگی نبات، سرنوشت همه آن ها دستخوش تغییراتی می شود...

نکاتی درباره فیلم سرکوب

فیلم سینمایی «سرکوب» اولین فیلم بلند رضا گوران است که کارگردانی چندین نمایش و ساخت یک فیلم کوتاه را در کارنامه دارد. در واقع گوران هم به مجموعه کارگردان هایی پیوسته که در سال های اخیر از فضای تئاتر وارد فضای سینما شده اند.

گرچه فیلم نام کارگردانی را بر پیشانی دارد که در حوزه سینما بی تجربه است اما یک مجموعه از بازیگران نام آشنا دارد. باران کوثری، الهام کردا، سارا بهرامی، پردیس احمدیه و رویا افشار بازیگران اصلی سرکوب اند و جمشید هاشم پور هم در فیلم حضوری کوتاه دارد.

سرکوب درباره خانواده ای است که گذشته ای تلخ را تحت فشار پدر تجربه کرده اند. فیلم ظاهرا قصد دارد در غیاب پدر تاریخچه این سرکوب و تاثیر آن بر زندگی اعضای خانواده را نمایش دهد. خانواده فیلم از یک مادر گرفتار بیماری آلزایمر و سه دختر تشکیل شده. پدر و تنها پسر خانواده غایب اند و پرستار مادر (با بازی باران کوثری) نیز در کنار مادر و ۳ دختر، حلقه اصلی شخصیت ها را تشکیل می دهند.

دست کم تا جایی که به روایت فیلم مربوط می شود انتظار داریم پدر در غیابش شخصیت پردازی شود. فیلم ساز در روایت از بازگشت به عقب استفاده نمی کند پس مجبور است که این وظیفه را روی دوش دیالوگ ها و چند نمای محدود از اتاق پدر بار کند. این تلاش در مجموع ناکام است. آنچه درباره پدر می دانیم به این محدود می ماند: نامش پرویز بوده. دخترها از او متنفرند. ارتباط بدی با دخترهایش داشته.

احتمالا بپرسید که این داده های خام چه کمکی به درکی ملموس و عینی از شخصیت یک پدر سرکوبگر می کنند و اساسا فیلم جز همین عبارت ها که در سطح دیالوگ ساخته می شوند چه تمهیدی برای ساختن شخصیت پدر داشته. جوابش این است که هیچ تمهیدی.

در حالی که پدر به عنوان کلید بحران ها صرفا یک شبح بی شخصیت است، باقی اعضا هم وضع بهتری ندارند. در واقع همه آن ها حتی نه در حد تیپ های سینمایی بلکه چیزی از این هم سطحی ترند. آدم هایی که هر کدام با یک خط توضیح، عمده زمان فیلم را به سبک فیلم های آپارتمانی ایرانی صرف دعوا و تنش های تقلبی می کنند.

پس تا اینجا با فیلمی طرفیم که نتوانسته عوامل درگیر در بحرانش را شخصیت پردازی کند. اما سوای شخصیت ها، آیا قصه ای در کار است؟ سرکوب فیلمی قصه گو هم نیست (گرچه لزوما داستان گویی فضیلت یک فیلم نیست). پس یک داستان یک خطی داریم که در کل طول فیلم کش آمده و به شکلی خام دستانه چند تکه از آن پنهان مانده است و ۵ کاراکتر با توضیحات نیم خطی بدون هیچ نوع برهم کنش سازنده در یک آپارتمان.

در کل طول فیلم به هیچ یک از شخصیت ها نزدیک نمی شویم و طبیعتا نمی دانیم چه زخم های عینی و مشخصی کار را به اینجا کشانده. نه می دانیم این پدر سرکوبگر دقیقا چه کیفیاتی داشته و نه می دانیم این کیفیات چطور کار خانواده را به اینجا کشانده. مهم تر از این ها، در سینما قرار است این ها را ببینیم و در تجربه حسی خفقان آورشان سهیم شویم.

در هیچ کجای فیلم خبری از این تجربه نیست. تنها تعدادی جمله داریم از اینکه پدر یک بار تلفن را به سوی یکی از دخترها پرت کرده، سر یکی دیگر داد زده و با شمال رفتن آن دیگری مشکل داشته. در واقع برای سهیم شدن در داستان، برای ارتباط گرفتن با شخصیت ها، برای هم ذات پنداری کردن، ما نیاز داریم فرایندها، برهم کنش ها و چگونگی ها را ببینیم؛ اما آنچه می بینیم تعدادی آدم آسیب دیده اند که مشتی حرف های کلی و بی خاصیت از حال بدشان تحویل می دهند.

در این میان مادر مبتلا به آلزایمر به ترتیبی بی نهایت مصنوعی و تحمیلی تک تک با دخترها دیدار می کند و فیلم ساز تلاش می کند از تقابل دخترها و جملات ِ مادر بیمار، اشک و آهی از بیننده بگیرد. در اینجا فیلم که قادر به حرکت در مسیری سازنده نیست به سطح یک اثر زرد و کم مایه سقوط می کند.

در بسیاری از صحنه ها تلاش شده با استفاده از موسیقی حجیم، صحنه ای که سر سوزنی احساسات برانگیز نیست موثر جلوه کند. این استفاده بیش از حد نه تنها باعث ایجاد احساس نمی شود بلکه به سرعت موسیقی را هم از کار می اندازد.

دوربین فیلم از همان آغاز خودش را به رخ می کشد. حرکات خاص دوربین در ابتدا مخاطب را به سوی برخی گمانه ها هدایت می کند. اینکه دوربین دقیقا نظرگاه چه کس/کسانی است و قرار است چه کارکردی داشته باشد. اما صرفا گذر چند دقیقه کافی است تا متوجه شوید دوربین برنامه خاصی ندارد یا دست کم طرح فیلم ساز هر چه که بوده از طریق این دوربین قابل انتقال نیست.

صحنه های بسیاری را می شود مثال زد که دورشدن، نزدیک شدن، چرخش و حرکت روی دست دوربین در آن ها به کل بی معنا است. احتمالا اینجا هم با همان بیماری آشنای سینمای ایران طرفیم: این خیال خام که دوربین لرزان و الکی به هر سو چرخان می تواند فضاسازی کند و تنش درونی بازیگرانِ شخصیت پردازی نشده را به مخاطب انتقال دهد که صد البته نمی دهد و نمی تواند. عجیب است که در تمام طول تاریخ سینما بزرگ ترین فیلم سازان با دوربین ساکن توانسته اند درونی ترین التهاب ها را عینیت بخشند اما فیلم ساز فیلم اولی ایرانی کشف کرده باید دوربین در محیط کوچک آشپزخانه بی دلیل دور خودش بچرخد تا فیلم تاثیرگذار از کار در بیاید.

نهایتا سرکوب در کنار همه این مشکلات یک گرفتاری بزرگ دیگر هم دارد. قرار است فیلمی اجتماعی باشد و حرف های بزرگ و مهم سیاسی-اجتماعی هم بزند. رضا گوران در مصاحبه ای درباره فیلم می گوید: «این فیلم برای جامعه ایران، جامعه زنان و بعد برای جامعه مردان ایران ساخته شده است… آیا حواس مان هست که خانواده ها ممکن است چه آسیب هایی از جریان ها و نزاع های سیاسی بخورند؟»

گوران برای این کار – برای ساختن فیلمی با مضامین اجتماعی و سیاسی – مثل عموم این جنس فیلم ها به دیالوگ پناه می برد. در اینجا و آنجا از زبان دخترها چند نیش و کنایه سیاسی مطرح می شود و گاهی شاهد حرف های کلی زدن از زبان شخصیت ها هستیم؛ ظاهرا قرار است این جمله ها فیلم را سیاسی کنند. هم زمان گاهی چند میزانسن کلیشه ای هم به کار نمادپردازی می آیند؛ همان قصه ی نخ نمای ِ فلان چیز نماد زندان است و بهمان چیز نماد امید. نمادهای بی خاصیت برای فرار از بار سنگینِ فیلمِ خوب ساختن.

فیلم ساز نمی داند یا از یاد برده است که شخصیت در ابتدا باید بتواند به اندازه یک “من”ِ کاملا ملموس و اثرگذار نقش ایفا کند تا بعد و در لایه های زیرین تفسیر بتواند ذره ای نماینده یک “ما” باشد. فیلم گوران فرسنگ ها عقب تر از ساخت همان “من” است، پس حرف های مثلا سیاسی-اجتماعی فیلم هم بیشتر به شوخی شبیه است.

بازیگران و عوامل فیلم سرکوب

باران کوثری سارا بهرامی الهام کردا پردیس احمدیه رویا افشارجمشید هاشم پور

: رضا گوران حبیب اسماعیلی علی تبریزی سید مهدی موسوی ملودی اسماعیلی عباس عباسی امین میرشکاری رضا نوروزی محمدصادق رنجکشان

مشخصات فیلم سرکوب

ژانر : اجتماعی

زبان : فارسی

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (450 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (251 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (196 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (190 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (171 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (73 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (50 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (47 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (44 نظر) شعرخوانی زیبا و دلنشین رهبر معظم انقلاب/ سرشارم از جوانی، هرچند پیر دهرم...+ویدیو (40 نظر) میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس (34 نظر) خونه زندگی رحمان رحیم سریال پایتخت (مصطفی و مجتبی بلال حبشی) در واقعیت به سبک سلیقه 90 درصد ایرانی ها/ خونه نگو سمساری بگو😅 (34 نظر) رونمایی از خواهر زیبا و واقعی رحمان و رحیم پایتخت / فقط شباهت بی حد و اندازه به برادراش+عکس (33 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (32 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (32 نظر)
دیگران می‌خوانند   
استعداد جالب علیرضا بیرانوند در یاد دادن زبان لری به خارجی ها/ صدبارم ببینی بازم کمه😂+ویدیو سقوط مرگبار شهردار سابق دیواندره از پل + عکس و جزئیات اقدام تحسین برانگیز پاکبان زنجانی در برگرداندن کیف پر از طلا و دلار به صاحبش/ درود به شرفت خاطره فریدون زندی از اتفاق عجیب و منشوری یک بازیکن در رختکن تیم ملی! سکانس خنده دار حامد آهنگی: وقتی برنده مسابقه میشه و نمیتونه خوشحالیشو کنترل کنه/این بشر عالیه... یک توله خوک ناقص‌الخلقه قربانی تشعشع رادیواکتیو، فاجعۀ «چرنوبیل» +عکس نگاهی به میز عزای لوکس و پر زرق و برق مادر پانته‌آ بهرام با چیدمانی از گلهای طبیعی و شمع +عکس/ روحشون شاد عزت‌الله ضرغامی دست به اسلحه شد + فیلم ابتکار جالب داوطلب کنکور انسانی برای مدیریت زمانش سر جلسه امتحان+عکس/ از الان مشخصه رگه هایی از مدیریت توی وجودش هست👌 تیپ متفاوت پاشا جمالی، مهیار «نون خ» در کافه +عکس رونمایی آریا عظیمی نژاد، داور عصر جدید از همسر جوان و کم سن و سالش+عکس/ چه ژست عاشقانه‌ای هم گرفتن رامین رضاییان ستاره تیم ملی و رونمایی از بدن ورزشکاری اش/ ماشالله به این آمادگی +عکس 50 اُمین سالروز تولد ساناز سماواتی، تانیا خانم نون خ در کنار همسرش+ویدئو / چه عاشقانه متفاوتی... ضیافت ناهار خوشمزه مرتضی پورعلی گنجی در یک رستوران ایرانی به صرف کباب و جیگر /چه جای دنجی😍👌+ویدئو تصویری بسیار قدیمی از 16 سالگی آیت الله هاشمی رفسنجانی یار دیرین رهبر/ روحشان شاد آشپزی ماهرانه و میز رنگارنگ نسرین مقانلو برای بازیگران و رونمایی از خونه زندگی شیک و لوکسش/ چقدر کدبانو+عکس عرض ارادت و ابراز علاقه به رهبر معظم انقلاب به سبک پسر یک کارگر+عکس جنگ زودهنگام بر سر صندلی «شماره یک» مجلس دوازدهم؛ همه در مقابل یک نفر؛ قالیباف! رازهای پنهان زندگی شخصی علی دایی که از آن بی خبرید/ از گیتار نوازی اسطوره تا مستاجری و تسلطش به 5 زبان و.... پاسخ معاون رئیسی به انتقادات ارزی قالیباف سفر فصل بهاری حسن روحانی به زادگاهش، سرخه و حضور در خانه ابدی پدر و مادر و خواهرش+عکس قهر پسران دهه هشتادی با دانشگاه/ ثروت فاتحه علم را خواند؟ ماجرای خنده دار خواستگار سرزده نعیمه نظام دوست که مادرش روی آنتن زنده تلویزیون لو داد/ از همون اول بلبل زبون بودم...+ویدیو گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه پرتغال با امیرعبداللهیان درباره کشتی اسرائیلی توقیف شده (فیلم) تسلط جالب صهبا شرافتی، روناک سریال نون خ به زبان کره ای/ از خود جومونگ بهتر حرف زد😂 نگاهی به جشن تولد ساده و خودمونی مادر نعیمه نظام دوست شرکت کننده خوش خنده برنامه اُسکار+عکس/ چقد چهره مامانش دلنشینه رئیس بانکی که فقط به معتاد‌ها وام می‌داد، بازداشت شد+ عکس‌ نگاهی به میز و صندلی کار چوبی و نسرین نصرتی فهیمه سریال پایتخت/ شبیه عتیقه و وسایل با ارزشه +عکس همسر بیرانوند قبل و بعد معروف شدن شوهرش +عکس تلاوت دلنشین قرآن توسط دختر و پسر با استعداد سید بشیر حسینی در خانه بدون تجمل و ساده شان+ویدئو/ماشالا چه بچه هایی تربیت کرده... تغییر استایل رامبد جوان در برنامه اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس عکس زیبایی که ندا قاسمی، شیرین سریال نون خ از پشت صحنه منتشر کرد تصویری از خانه ابدی همسر جوان زیبا بروفه/ روحش شاد و یادش گرامی خوانندگی باورنکردنی علی دایی و مهدی مهدوی کیا برای تیم پرسپولیس!+ عکس حرکات جالب و سوباسایی حامد آهنگی و پسرش وسط جشن تولد/ خونه تبدیل به استادیوم فوتبال شد!+ویدیو اولین همایش ملی ایده‌ها و راهکارهای نوین در توسعه پایدار حوضه آبریز دریاچه ارومیه دردسر برای سحر دولتشاهی بخاطر آرایش غلیظ!حواشی داغ امروز شنبه 8 اردیبهشت 1403 دانلود رایگان دفترچه سوالات نوبت اول کنکور سراسری گروه زبان‌های خارجی+ دفترچه اختصاصی فرهنگیان/ سال 1403 خلاقیت خنده دار راننده مشهدی، با نوشته جالب پشت مینی بوس حماسه ساز شد/ آخه جای این چیزا پشت ماشینه؟!🤣 (ویدئو) اجرای بی‌نظیر سمفونی موتزارت با هماهنگی شگفت‌انگیز و ریتمیک دست‌های دانشجویان هنر
تیتر امروز   
سقوط مرگبار شهردار سابق دیواندره از پل + عکس و جزئیات اقدام تحسین برانگیز پاکبان زنجانی در برگرداندن کیف پر از طلا و دلار به صاحبش/ درود به شرفت خاطره فریدون زندی از اتفاق عجیب و منشوری یک بازیکن در رختکن تیم ملی! جنگ زودهنگام بر سر صندلی «شماره یک» مجلس دوازدهم؛ همه در مقابل یک نفر؛ قالیباف! پاسخ معاون رئیسی به انتقادات ارزی قالیباف رازهای پنهان زندگی شخصی علی دایی که از آن بی خبرید/ از گیتار نوازی اسطوره تا مستاجری و تسلطش به 5 زبان و.... قهر پسران دهه هشتادی با دانشگاه/ ثروت فاتحه علم را خواند؟ گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه پرتغال با امیرعبداللهیان درباره کشتی اسرائیلی توقیف شده خوانندگی باورنکردنی علی دایی و مهدی مهدوی کیا برای تیم پرسپولیس!+ عکس دردسر برای سحر دولتشاهی بخاطر آرایش غلیظ!حواشی داغ امروز شنبه 8 اردیبهشت 1403 فال شمع روزانه امروز شنبه 8 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز شنبه 8 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه شنبه 8 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز شنبه 8 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه شنبه 8 اردیبهشت ماه 1403
منتخب روز   
عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده رودررویی با یک تمساح آن‌ هم فقط با یک ماهیتابه +فیلم