معرفی گربه نژاد راشن بلو و نحوه مراقبت از آن

  سه شنبه، 17 خرداد 1401   زمان مطالعه 12 دقیقه
معرفی گربه نژاد راشن بلو و نحوه مراقبت از آن
راشن بلو نژادی تنومند با عضلات قوی می‌باشد و در کل ظاهر خوبی دارد و از لحاظ فیزیکی در دسته گربه‌هایم و کوتاه شرقی قرار می‌گیرد و مانند آنها بلند و باریک و زیباست . ما در این مطلب این نژاد از گربه را معرفی می کنیم.

یکی از بهترین نژاد گربه ها، امروز سوژه مقاله امروز ماست. گربه ای که زیبایی اش نگاه و توجه هر کسی را می تواند جلب خود کند. این موجود پشمالوی زیبا که خواستگاه روس دارد به گربه آبی رنگ یا گربه راشن بلو (Russian Blue) معروف است و این روزها یکی از محبوب ترین نژادها برای نگهداری می باشد. گربه ای که مورد علاقه سزارهای روسی و ملکه ویکتوریا بوده و به خاطر داشتن چشمان سبز رنگ و بدن آبی- خاکستری توجه همه را به خود جلب می کند و البته در کنار زیبایی فوق العادش به شخصیت با وفا، مهربون، دوست داشتنی، باهوش خود شهرت و پیشینه خوبی دارد. این گربه نجیب زاده، گران قیمت، آرام و خجالتی که شخصیت و کارکتر خاص خود را دارد، دانستنی های جالبی دارد که در طی این مقاله به آن ها خواهیم پرداخت؛ با ما همراه باشید.

معرفی گربه نژاد راشن بلو

همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره شد این گربه به دلیل ظاهر خاص خود یکی از شناخته شده ترین و البته گران قیمت ترین گربه های حال حاضر می باشد و به گربه ای سطلنتی معروف بوده است. از این گربه در اروپا به عنوان یک نژاد با اصل و نصب و نجیب یاد می شود و ظاهری خاص و لاکچری دارد. رنگ خزه ها، چشمان این گربه به او ظاهری با ابهت و با اعتماد بنفس می دهد. این موجود خاص و زیبا از قدیمی ترین نژادهای گربه ست و همان طور که از اسمش مشخص است، اصالتش به روسیه برمی گردد.

این موجود زیبا برای اولین بار در سال ۱۸۷۱ در لندن و به اسم گربه آرخانگل معرفی شد. در رابطه با پیدایش این گربه در اروپا داستان هایی وجود دارد که از علاقمند شدن ملوانان بریتانیایی به این گربه ها و اولین مهاجرت این نژاد به لندن و اروپا روایت هایی ساخته شده است. پوشش گرم و ضخیم این نژاد، نشان می دهد که این گربه ها به آب و هوای سرد عادت داشته و حتی گفته می شود که گربه روسی راشن در حیات وحش زندگی می کرده و به خاطر پوست و موی ارزشمندش قربانی شکار قرار می گرفته است.

ویژگی های ظاهری گربه نژاد راشن بلو

گربه های راشن بلو بدنی عضلانی، بلند، زیبا و باریک دارند، به همین دلیل هم نام دیگر آن ها دوبرمن پینچر است. این گربه ها سری ظریف و مثلثی شکل با اندازه متوسط دارند و داشتن پوزه ای گرد با گوش هایی پهن که داخلشان مو های کوتاه و ظریفی وجود دارد، از ویژگی ها ظاهری بارز این گربه ها است. گربه راشن بلو چشمان زیبا، درشت و سبز رنگی دارد که در فاصله مناسبی از هم قرار گرفته اند.در هنگام تولد، چشمان این گربه به رنگ زرد است ولی هر چه بزرگتر می شود چشم هایش سبز تر و روشن تر می شوند. لبخند این گربه بسیار زیبا است و برخی آن را با لبخند مونالیزا مقایسه می کنند. بدن گربه راشن بلو دو لایه دارد که لایه اول آن به رنگ آبی روشن و لایه دوم به رنگ نقره ای است و این پوشش دو لایه، باعث درخشان دیده شدن او می شود. این گربه پاهایی کشیده و استخوانی، پنجه گرد و کوچک و تنه زیبایی دارد. راشن بلو به دلیل داشتن خز متراکم و حجیم، درشت تر از چیزی که هست دیده می شود. جنس ماده این گربه معمولا بین ۴.۵ ۵.۵ تا کیلو و جنس نر آن بین ۳ تا ۴.۵ کیلو وزن دارد.

گربه نژاد راشن بلو

تربیت و آموزش پذیری

راشن بلو گربه ای بسیار باهوش است. این گربه تقریبا همه آموزش ها و دستورها را به سرعت یاد می گیرد. بهترین حالت برای شروع آموزش راشن بلو ها زمانی است که این گربه ها هنوز توله هستند. آموزش این گربه بسیار ساده است و از فرمول مجازات یا پاداش تبعیت می کند. البته تاثیر پاداش بسیار بیشتر است. در این روش اگر گربه کار درستی انجام داد باید همان لحظه پاداش را دریافت کند در غیر اینصورت آموزش موثر نخواهد بود.

شخصیت گربه نژاد راشن بلو

راشن بلو به عنوان گربه ای آرام و ساکت و تا حدودی خجالتی، شهرت دارد، اما تصور اشتباهی نداشته باشید. این گربه ممکن است ذاتی خاصی داشته باشد، اما او عاشق بازی است (به خصوص علاقه مند به آوردن اشیاء پرتاب شده است) و از پریدن یا صعود به مکان های بلند که می تواند در اوقات فراغت خود افراد و موقعیت ها را تحت نظر داشته باشد، لذت می برد. میهمانان مورد توجه فوری او قرار نخواهند گرفت و ممکن است هرگز او را نبینند، مگر اینکه او تصمیم بگیرد که شایسته توجه او هستند. اما نسبت به اعضای خانواده، به ویژه شخص مورد علاقۀ خود، همیشه وفادار است و آنها را از طول خانه دنبال می کند و حتی روی شانۀ آنها سوار می شود. راشن بلو گربه ای حساس است که دوست ندارد او را نادیده بگیرند و اگر به همان اندازه محبت بدست نیاورد، صدمه خواهد دید. کم توجهی می تواند باعث اضطراب یا ترس او شود.

در حالی که راشن بلو همراهی با شما را دوست دارد، اما قادر است در طول روز در حالی که شما در محل کار خود هستید خود را سرگرم کند. برخلاف برخی از نژادهای فعال و باهوش، او مخرب نیست اما با تبختر یک بالرین روسی پرطرفدار در خانه حرکت می کند. وقتی در خانه هستید، حس لطیف شوخ طبعی و مهارت او در سرگرمی هرگز از بین نخواهد رفت. فقط مطمئن شوید که با او می خندید، نه به او. او احساس ارزش بالایی در خود دارد و دوست ندارد او را مسخره کنند.

راشن بلو گربه ای است که در یک محیط ساکت و آرام بهترین عملکرد را دارد. او تغییر را دوست ندارد و به خصوص برای او مهم است که وعده های غذایی او به موقع برسند. روی او حساب کنید که صبح، مانند یک ساعت زنگدار وفادار است، نه تنها شما وقت کار را از دست نمی دهید بلکه او نیز یک وعده غذایی را هم از دست نمی دهد.اگر برای ایجاد رابطه با یک راشن بلو وقت بگذارید، پاداش شما پیوندی عمیق با این گربۀ دوست داشتنی خواهد بود.

غذای گربه نژاد راشن بلو

این گربه نیز همانند سایر نژادهای اصیل و خانگی شیفته رژیم های غذایی غنی می باشد و بهتر است غذاهای اورگانیک در رژیم وی قرار بگیرد و در خصوص تهیه غذاها و مکمل های این نژاد می بایست با تحقیق قبلی وارد عمل شد. این نژاد نیز عاشق و شیفته طعم زیتون، کلم بروکلی و عصاره مالت بوده و باید اطمینان حاصل کرد که در تشویق وی با این خوراکی ها افراط نشود. به همین جهت نیاز است در خصوص وعده های غذایی و مکمل های این نژاد نیز اطلاعات لازمه را کسب کنید.در این مورد استفاده از غذای خانگی برای گربه هم پیشنهاد می شود. البته قبل از خوراندن عذا های خانگی به گربیه خود به همه نکات غذایی باید توجه داشته باشید.

سلامتی و عمر گربه نژاد راشن بلو

گربه های این نژاد و نژادهای مختلط حاصل از آنها، هر دو دارای موارد مختلف سلامتی هستند که ممکن است ماهیت ژنتیکی داشته باشند. راشن بلو به طور کلی سالم است. نگرانی اصلی یک مالک احتمالاً اشتهای بالای این گربه خواهد بود که می تواند در کمترین زمان او را یک گربۀ لاغر به یک گربۀ تنومند تبدیل کند.طول عمر این نژاد اصیل، با توجه به شرایط و محیطی که در ان زندگی می کند می تواند بین 15 تا 20 سال متغیر باشد و اگر به این نژاد توجه کافی داشته باشید سال ها یک دوست خیلی خوب برای خانواده شما خواهد بود.

مراقبت از گربه نژاد راشن بلو

پوشش متراکم راشن بلو باید دو بار در هفته شانه زده شود تا موهای مرده تمیز شوند و چربی ها، در سطح پوست پخش شوند. با مسواک زدن مرتب می توانید از بروز بیماری پریودنتال پیشگیری کنید. بهداشت روزانۀ دندان ها بهترین گزینه است، اما مسواک زدن هفتگی نیز از هیچ چیز بهتر است. هر دو هفته ناخن ها را کوتاه کنید. حمام، در زمان ریزش موی گربه به از بین بردن سریع موهای زائد کمک می کند.جعبه بستر راشن بلو را کاملا تمیز نگه دارید، او در مورد بهداشت خود بسیار حساس است.

راشن بلو را بهتر است به عنوان یک گربۀ داخل خانه نگهداری کنید تا از او در مقابل گربه های دیگر، حملۀ سگها یا کایوت ها و سایر خطرات دیگری که گربه های بیرون از منزل را تهدید می کند، مانند تصادف با اتومبیل، محافظت کنید. همچنین، راشن بلوهایی که به بیرون از منزل می روند ممکن است با خطر دزدیده شدن توسط شخصی که مایل به داشتن این گربه زیبا، بدون پرداخت هزینۀ آن است، روبرو شوند.

رنگ و آراستن پوشش گربه نژاد راشن بلو

اندام ظریف و در عین حال عضلانی راشن بلو باعث گردید که یکی از داوران گربه ها، او را "دوبرمن پینچر گربه ها" بنامد. وی دارای بدنی است که آن را نوع "نیمه خارجی" می نامند، به این معنی که دارای شکل متوسطی است، جایی بین بدن کوتاه و جمع و جور نژادهایی مانند پرشین و زاویه های تند نژادهای شرقی مانند سیامی قرار می گیرد. استاندارد نژاد "انجمن علاقمندان گربه" برای راشن بلو، شامل داشتن سر صاف، گوه ای با اندازه متوسط ​​و یک پوزه صاف، می شود. سر گوه ای پهن و جمجمه صاف آن اغلب به شکل کبرا-مانند توصیف می شود، هر چند این توصیف برای گربه ای با طبع شیرین، بیش از حد خطرناک است. "رگال" شاید اصطلاح بهتری باشد. گوش ها، در قسمت پایه، بزرگ و در بالا نوک تیز هستند و قسمت داخلی آن با پوستی نازک و شفاف پوشیده شده است. چشمان گرد راشن بلو، سبز و روشن است و کاملاً از هم فاصله دارد. گردنی بلند و باریک که روی تیغه های شانه بلند قرار دارد و بدنی با استخوانهای باریک اما محکم و عضلانی که با پوشش دو لایۀ ضخیم کوتاه با بافتی مخمل خواب دار پوشیده شده و اغلب شبیه به سیل یا سگ آبی توصیف می شود. اگر انگشتان خود را از میان پوشش راشن بلو عبور دهید، الگوهایی که آنها ساخته اند تا زمانی که موها را صاف نکنید، باقی می مانند. بدن راشن بلو روی پاهایی بلند و استخوانی که دارای پنجه های کوچک و کمی گرد و پدهای اسطوخودوسی یا صورتی است، قرار گرفته است. دم این نژاد بلند است اما متناسب با بدن گربه است.

راشن بلو از نظر رنگ پوشش خود متمایز است. از نظر افراد ناآگاه، ممکن است خاکستری به نظر برسند، اما از نظر نمایش دهنده های گربه ها او آبی کاملاً روشن با موهایی با نوک نقره ای است که براق به نظر می رسند. برخی از بچه گربه های راشن بلو با "الگوهای راه راه" متولد می شوند که یادآوری ژنی است که همه گربه ها، حتی اگر در پوشش آنها دیده نشود، با خود حمل می کنند، اما این الگوها به طور کلی محو می شوند و گربه با رسیدن به بلوغ، به رنگ آبی یکدست باقی می ماند.

ممکن است فکر کنید که یک راشن بلو فقط به رنگ آبی وجود دارد که در CFA این درست است، اما سایر انجمن های گربه دارای استاندارد نژادی آزادتری هستند. در استرالیا و نیوزیلند، گربه هایی که "روسی" نامیده می شوند، به رنگ سفید و سیاه و همچنین آبی سنتی هستند. انجمن گربه سانان آمریکایی، "راشن بلک" ها (روسی های سیاه) را مجاز می داند.

بیماری های گربه نژاد راشن بلو

اطلاع از اصول نگهداری گربه ها فرایندی است که باید پیش از خرید ان ها اقدام نمود و پیش از ان که مسئولیت یکی از این موجودات زیبا را قبول کنید می بایست حتما از داشتن زمان ازاد کافی و شرایط مسئولیت پذیری لازم اطمینان حاصل کنید. این موجودات هنگام ابتلا به بیماری ها زبان ندارند که درد خود را بیان کنند و شما تنها با چهره ناراحت و دپرس ان ها مواجه می شوید؛ لذا رعایت مواردی که باعث پیشگیری بیماری های عمومی این گربه ها می تواند باشد، مانند اصول تغذیه، اصول نگهداری و استحمام، داروها، امپول ها و مکمل ها، جفت گیری صحیح، عدم ورود به خاک باغچه ها، نظافت گوش و چشم، شانه کشیدن و بازی کردن با آن ها مواردی است که رعایت ان ها می تواند به شما داشتن یک دوست همیشه سرحال را تضمین کند. شایان ذکر است که این نژاد مستعد سنگ مثانه و سنگ کلیه بوده و بایستی در رابطه با اب اشامیدنی و میزان غذای وی دقت کافی داشته باشید و ظروف ان ها را تمیز نگه دارید و هر از گاهی خاک و مدفوع آن ها را نیز کنترل کنید و فراموش نکنید که هرچندماه یکبار دوست خود را برای ویزیت دکتر ببرید.

رابطه گربه نژاد راشن بلو با کودکان و سایر حیوانات خانگی

راشن بلوها نسبت به کودکانی که با آنها با مهربانی و احترام رفتار می کنند، طبیعت بردباری دارند. آنها حتی حرکات ناشیانۀ کودکان نوپا را تحمل خواهند کرد، گویی که تشخیص می دهند هیچ آسیبی به آنها وارد نمی کند و در صورت لزوم دور می شوند و یا از دسترس خارج می شوند. با این اوصاف، راشن بلوهای ملایم و خوش رفتار باید همیشه در برابر رفتارهای خشن محافظت شوند، بنابراین همیشه وقتی کودکان می خواهند گربه را نوازش کنند، بر آنها نظارت داشته باشید.راشن بلو، حیوانات دیگر از جمله سگ ها را نیز می پذیرد، به شرطی که آنها را تحت تعقیب یا تهدید قرار ندهند. حیوانات اهلی را به آهستگی و در شرایط کنترل شده به یکدیگر معرفی کنید تا اطمینان حاصل کنید که با یکدیگر کنار می آیند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (436 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (232 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (175 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (158 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (154 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (103 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (92 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (80 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (79 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
از تولد 1 سالگی دختر سردار آزمون تا شوخی حسن ریوندی با قطعی برق حواشی داغ امروز جمعه 6 مهر 1403
کتاب خوب بخوانیم ؛ معرفی کتاب صد سال تنهایی گابریل گارسیا مارکز
خرید قاتل خونسرد کرمانشاهی با کارت‌های بانکی مقتولانش !
فال قهوه با نشان روز جمعه 6 مهر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 6 مهر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه جمعه 6 مهر 1403
فال روزانه امروز جمعه 6 مهر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 6 مهر 1403
فال روزانه امروز پنجشنبه 5 مهر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 5مهر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 6 مهر 1403
دانلود آهنگ جدید «اگه دوسم داشتی» علی یاسینی+فیلم/ تو درو دیوار هرچیو پرت نمیکردم تو اگه دوسم داشتی
پزشکیان: دیگر با چه زبانی بگوییم با کسی سر جنگ نداریم؟
(ویدیو) شیردوشیدن تاریخی حامد آهنگی/ فقط اونجا که میگه شیر تازه گاو را از ما بخواهید
نامه امام جمعه اردبیل به سید حسن نصرالله: جوانان اردبیل، تبریز، ارومیه و زنجان آماده اعزام به لبنان هستند
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW