معرفی هنر رودوزی و انواع رودوزی در ایران

  پنجشنبه، 19 فروردین 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
معرفی هنر رودوزی و انواع رودوزی در ایران
دوخت نخ‌ها و آرایه‌های رنگی بر روی انواع پارچه (ساده یا طرح‌دار) یا چرم بر اساس طرح‌ها و نقش‌های سنتی به روش‌های گوناگون با ابزار مختلف مانند سوزن و قلاب، برای تزئین پارچه‌ها را رودوزی سنتی می‌گویند. رودوزی جز یکی از هنرهای اصیل و قدیمی ایرانی است که انواع گوناگونی دارد.

هنر رودوزی چیست؟

رودوزی سنتی زیباترین هنری است که به واسطه دست بر روی سطح پارچه های ساده نقوش مختلف با نخ های پشمی و ابریشمی رنگی ایجاد می شود که در سطح جهان این هنر شناخته شده است که البته برجسته ترین انواع رودوزی در ایران رویت شده است. دختران و زنان ایرانی به خوبی این هنر را دارند تا تنها با مقدار کمی نخ های رنگی روح زندگی را در بر سطح پارچه های ساده بدمند. قدمت هنر رودوزی سنتی در ایران مربوط به چند هزار سال پیش می باشد. برای انجام هر چه بهتر هنر رودوزی سنتی بهتر است از پارچه های ساده که در جنس پشم و پنبه هستند استفاده شود. نخ به کار رفته در انواع رودوزی در رنگ های متنوعی از جنس ابریشم، پنبه و پشم است. از دیگر نخ های مناسب رودوزی نخ دمسه می باشد که در رنگ های مختلفی در بازار وجود دارد. ملیله نخ فلزی است که در رنگ های نقره ای و طلایی زیبا و منحصر به فردی را به رودوزی ها می بخشد.

اولین رودوزی ها در ایران

در ایران اولین سال ها که رودوزی رواج پیدا نمود افراد سعی می کردند رودوزی را پرکار کنند و تمامی سطح پارچه را پوشش دهند و هیچ سطحی از زمینه رودوزی پیدا نباشد. در این نمونه رودوزی ها سطح تنوع رنگ بالایی داشته و از نخ های ظریفی استفاده می شد. از نمونه های مشهور این نوع رودوزی ها عبارتند از: ممقان دوزی، بلوچ دوزی، قلاب دوزی، بخارا دوزی و نمونه ای از پته دوزی ها و نمونه دیگر رودوزی باب شده در ایران رودوزی سبک و کم کار می باشد که سطحی از زمینه پیدا است و قسمت هایی از پارچه رودوزی می شود، مانند مضاعف دوزی، قیطان دوزی، خامه دوزی و ابریشم دوزی که نمونه برجسته ای از انواع رودوزی هستند. نمونه دیگری از رودوزی وجود دارد که متفاوت از هر نوع رودوزی می باشد در این مدل تار و پود پارچه از زمینه پارچه به بیرون کشیده شده و رودوزی می شود که شکلی جدای از نمونه های شناخته شده رودوزی را پدید می آورد. نمونه های آن شبکه دوزی و سکمه دوزی در اصفهان می باشد.

انواع رودوزی های سنتی ایران

دوخت روی پارچه

این شاخه از رودوزی های سنتی ایران شامل سوزن دوزی (سوزن دوزی بلوچ، سوزن دوزی ممقان و سوزن دوزی درویشی تفرشی)، پته دوزی، بخارادوزی، نقش دوزی، نواردوزی، ملیله دوزی، گلابتون دوزی، خوس دوزی، زرتشتی دوزی و قلاب دوزی (قلاب دوزی اصفهان و قلاب دوزی رشت) است.

دوخت داخل پارچه

این شاخه از رودوزی های سنتی شامل چشمه دوزی و سکمه دوزی است.

دوخت داخل پارچه

این شاخه از رودوزی های سنتی شامل چشمه دوزی و سکمه دوزی است.

برخی از محصولات هنر رودوزی

با بهره گیری از هنر رودوزی و با مدد گرفتن از نخ های رنگی، پولک، منجوق و … می توان محصولاتی نظیر جلیقه، کمربند، کلاه و... تهیه کرد.

ابزار و وسایل هنر رودوزی سنتی

مواد اولیه مورد مصرف به چهار رشته تقسیم می شود که عبارتند از پارچه ، نخ ، سوزن و سایر مواد کمکی هر یک از رودوزیها بر روی پارچه خاصی انجام می شد . این پارچه ها که دوزندگان بر اثر تکرار و تجربه نوع آن را برای انواع مختلف رودوزی مناسب تشخیص می دادند .

نخ
نخ های مصرفی سوزندوزان ایرانی شامل انواع زیر بوده است :
نخ های دمسه (DMC) که به صورت کلاف های کوچک در بازار در دسترس سوزندوزان قرار می گیرد . از یک رشته نخ شش لا تشکیل شده اند و این نخ ها از لحاظ رنگ بسیار متنوع بوده و کار کردن با آنها بسیار ساده است .

نخ ملیله یکی از انواع نخ های فلزی نخ ( ملیله ) می باشد که نخی است طلائی و نقره ای و بدون مغزی که نحوه تابیدن آن به صورت فنری بوده و کاملاً حالت ارتجاعی دارد از این نخ علاوه بر ملیله دوزی در زغره دوزی نیز استفاده می نمایند

نحوه تولید این نخ ها مثل نخ نقده بود و فقط تابیدن فنری آن است که این نخ را از نقده متمایز می سازد .

الان نمونه هائی از شیشه الوان بصورت لوله ای صاف و کوچک تولید و بنام نخ ملیله در بازار عرضه می شود که این نوع جنس کلاً با نوع ملیله اصلی و قدیمی تفاوت دارد .
نخ سرمه نمونه دیگری از نخ های فلزی ، سرمه است .

سرمه نخ طلائی یا نقره ای بی مغزی است که بدین صورت تابیده می شود :

  • سرمه لوله ای ساده که به صورت لوله و خیلی فشرده بهم تابیده می شود .
  • سرمه الماسی که تابیدن آن به شکل مربعی و مکعبی انجام می گیرد و تنها فرق آن با سرمه نوع تابیدن آن می باشد .
  • سرمه بلورسنت که بصورت لوله ای بسیار ظریف تابیده می شود که جنس فلزی این نوع سرمه نسبت به دو نوع بالا کلفت تر و در نتیجه حالت ارتجاعی آن کمتر می باشد .

انواع سوزن ها

  • سوزن بیتوین (Between) این سوزن دارای طول متوسط است و برای دوخت پارچه هایی با ضخامت زیاد و همچنین ضخامت متوسط بکار می رود ، برای پارچه های نسبتاً ضخیم سوزن بیتوین شماره 8 و برای پارچه های کلفت تر سوزن های شماره 6-4-1) )مناسب می باشد .
  • سوزن منجوق دوزی ( Deading ) این سوزن بسیار نازک و ظریف است ، بطوریکه عبور آن از داخل دانه های منجوق بسیار راحت انجام می گردد شماره ) 10تا 13 ) با نخ قرقره و نمره (60 ) برای منجوق و ملیله دوزی مورد استفاده می باشد.

    تصویر

    روش تولید آثار هنری رودوزی سنتی

در این هنر پیش از این طرح ها و نقش ها بیشتر به صورت ذهنی و توسط هنرمند یکباره بر روی سطح پارچه انجام می شده است. امروزه برای برخی از این رودوزی ها نقشه ی اولیه تهیه می شود و برای برخی دیگر همچنان به خلاقیت هنرمند وابسته بوده و به صورت مستقیم با سوزن و نخ های رنگی بر روی پارچه دوخته می شود. این روش بیشتر در دوخت های محلی رایج است که هنرمند با تکیه بر تجربه و اندوخته های ذهنی خود نقش ها را انتخاب و به تناسب همزمان با دوخت آن ها را پیاده می کند. مراحل تولید انواع رودوزی ها به طور کلی عبارت است از:

  • زمینه ی کار را از جنس پارچه یا چرم در اندازه ی مناسب تهیه می کنند.
  • متناسب با جنس، بافت و اندازه ی زمینه کار، طرح و نقش در نظر می گیرند.
  • طرح انتخابی یا ساختار کلی را بر روی زمینه ی کار پیاده می کنند.
  • با توجه به نوع رودوزی انتخابی (پته دوزی، چشمه دوزی، سکه دوزی و...) ابزار و مواد و مصالح مناسب را آماده می کنند.
  • متناسب با رودوزی انتخاب شده، با بخیه های گوناگون و فراوان زمینه کار تزئین می شود.

لازم است بدانید برخی از رودوزی های سنتی پس از انتخاب طرح و پیاده کردن آن لازم است پارچه را در کارگاه مخصوص به صورت صاف و یکدست قرار داده و از هر طرف بکشند تا محکم شود؛ در این صورت پارچه پس از دوخت صاف و یکدست باقی می ماند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (655 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (74 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (59 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (28 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (14 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان