دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

معرفی جاذبه های گردشگری و جاهای دیدنی دنا 

سه شنبه، 01 مرداد 1398
رشته‌کوه دنا، بلندترین و بزرگ‌ترین چین‌خوردگی رشته‌کوه بزرگ زاگرس محسوب می‌شود که در شهرستان دنا هست و دارای جاذبه های گردشگری هم می باشد که سالانه مسافران زیادی به این شهر ترددد می کنند.

پیست اسکی دنا

این پیست در یکی از مناطق بکر کوهستانی یاسوج جنب منطقه آب نهر کاکان به فاصله 18 کیلومتری شهر یاسوج واقع شده است که طول این پیست 600 متر و عرض آن 1500 و همچنین دارای خوابگاه و رستوران است.

دشتک سی سخت

دامنه کوه دنا دشتی سرسبز است و نمایی از قلعه های اصلی دنا به نام های قزل قلعه، برج آسمانی، موره کل و قاش مستان بر فراز خود دارد؛ همچنین جاذبه ای زیبا و مکانی بسیار مناسب جهت تفریح گردشگران عزیز می باشد. بهترین فصل بازدید از این مکان، فصول بهار و تابستان است.

دریاچه کوه گل سی سخت

این دریاچه در شمال شرقی شهر سی سخت واقع شده است. دریاچه کوه گل سی سخت در ارتفاعات دامنه نزدیک به قله کوه گل دنا واقع شده است. در ضمن بهترین فصل بازدید گردشگران عزیز فصول بهار و تابستان بوده است و زیباترین زمان آن در اردیبهشت است.

آبشار کوه گل

آبشار کوه گل دنا سی سخت در استان کهگیلویه و بویر احمد واقع است. کوه گل نام قسمتی از طبیعت دنا واقع در نزدیکی شهر سی سخت در استان کهگیلویه و بویر احمد است که دارای چشمه های آب معدنی، دریاچه های فصلی و دامنه های پوشیده از گُل است؛ همچنین نام رودخانه ای که ازچشمه های فوق سرچشمه می گیرد نیز به همین نام می باشد. این منطقه زیبا در فاصله 8 کیلومتری شرق سی سخت و 44 کیلومتری مرکز استان قرار دارد. دهانه گاز انبری کوه گل در ارتفاع 3500 متری از سطح دریا، نمایی بسیار زیبا دارد.

آبشار بهرام بیگی

آبشار بهرام بیگی در روستای دلی بهرام بیگی از توابع بخش مرکزی شهرستان دنا در ۵۰ کیلومتری شمال غرب سی سخت و ۷۰ کیلومتری یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد. این آبشار از ارتفاعی حدود 35 متر با آب بسیار خنک و گوارا به سمت دره های پر پیچ و خم که پوشیده از درختان چنار و گردو با قدمت چند صد ساله است به سمت دشت های پایین دست سرازیر می شود. پوشش گیاهی متنوع در دامنه این آبشار زیبا زیبایی آن را دو چندان می کند.

آبشار توف شاه

آبشار توف شاه در فاصله 10 کیلومتری ارتفاعات جنوبی منطقه امن حفاظت شده دنا با فاصله 5 کیلومتری از آبشار دره ناری با موقعیت بارز و منحصر به فرد در ارتفاعات صعب العبور و با ارتفاعی حدود 100 متر در موقعیت جنوب غربی قله مورد کل دنا واقع گردیده است. قله ای که از شهر سی سخت قابل مشاهده نیست، در این محل به راحتی قابل دیدن است. برای رسیدن به آبشار دره ناری منطقه ای زیبا به نام بن رود وجود دارد که دو آبشار دره ناری و توف شاه در آن قرار دارند. این آبشار در ۶ کیلومتری جنوب منطقه امن حفاظت شده دنا با موقعیت طبیعی ویژه و ارتفاع تقریبی ۴۰ الی ۷۰ متر و آب نسبتاً فراوان است که خصوصاً در فصل بهار منظره بسیار جالبی را پدید می آورد.

چمنزار مور سلطونی

کمی آن سوی دریاچه های فصلی کوه گل چمنزاری سرسبز قرار دارد که در اواسط ماه فروردین و ماه های اردیبهشت و خرداد زیبایی شگفت انگیزی دارد. مور به معنای بیشه زاری در کنار آب است و دلیل نام گذاری این مکان زیبا به این نام وجود چمنزارهایی است که در میان آب های جاری رخ نمایی می کنند.

گردنه بیژن

گردنه بیژن بزرگ با ۳۲۰۰ متر ارتفاع در ۶ کیلومتری شمال شرقی سی سخت، مرتفع ترین گردنه ماشین رو در کشور است. این گردنه به یاد پهلوان نامیِ لشکر کی خسرو بیژن نامیده شد. در فصل زمستان به خاطر وجود برف در جاده، نمی توان راهی آن جا شد. اما در اردیبهشت ماه می توان از میان دیواره های برفی عبور کرد و شاهد زیبایی شگفت انگیز این گردنه بود. همه ساله گردشگران زیادی راهی سی سخت می شوند تا از گردنه بیژن که در گرمای تابستان خنکای نسیمش روح نواز است دیدن کنند.

غار ده شیخ

غار ده شیخ یکی از شگفت انگیزترین غارهای شناخته شده در کشور است، به طوری که به آن لقب «علی صدر 2 » داده اند. طی بررسی های باستان شناسی، بقایای انسانی، حیوانی و سفال از این غار بدست آمده است. بر اساس بررسی های زمین شناسی، شگل گیری این غار مربوط به دوره دوم زمین شناسی بوده و یک غار آهکی طبیعی است. این غار 135 سال قدمت دارد. وجود چهار دهنه ورودی که از داخل بسته شده اند دالان های مسکونی و آبراهه های زیبا و سه دالان به زیبایی های این غار افزوده است.

غار نِوِل

این غار در کوه گل در 20 کیلومتری منطقه سی سخت شهرستان دنا واقع شده است. غار نول با طول 80 متر دارای چند تالار پلکانی و انشعاب های مختلف بوده و از نظر زمین شناسی حائز اهمیت می باشد. ارتفاع دهانه غار از 3 تا 20 متر متغیر است. سقف و بدنه غار از سنگ های آهکی و قندیل های زیبایی پوشیده شده است. در عمق غار چند چشمه وجود دارد که از آن ها آب زلال و خنکی جاری می شود. دخالت های انسان پیرامون چشمه ها و قنات های اطراف این غار بیانگر استفاده از این مکان در دوره های گذشته بوده است. به نظر می رسد این غار در گذشته به عنوان پناهگاه موقتی مورد استفاده قرار می گرفته است.

منطقه زنگوئی

زنگویی یکی از مناطق زیبای گردشگری در فاصله ۲ کیلومتری غرب سی سخت واقع شده است. بهترین ماه ها برای گردش در این منطقه فروردین تا اواخر اردیبهشت می باشد. بوته های خوشبوی جاشیر، قارچ های کوهی، بوته های گینه، گل های شقایق و سنبل و آلاله و لاله های واژگون و همچنین درختان بلوط از جمله جاذبه های دیدنی این منطقه است.

آبشار تنگه نمک

این آبشار زیبا در شرق سی سخت و در انتهای کوه گل قرار دارد. آبشار از تنگه ای به همین نام به پایین سرازیر می شود. برای دسترسی به آن باید از جاده خاکی گذر کرد. آبی که از آن جاری می شود به رودخانه کوه گل می پیوندد و خروشش موسیقی دل انگیز طبیعت را به خاطر می آورد.

چشمه میشی

چشمه میشی از جاذبه های طبیعی شهر یاسوج است که در چهار کیلومتری شمال شرقی شهر سی سخت قرار دارد و یکی از پرآب ترین و خنک ترین چشمه های زاگرس بوده که آن را چشمه «بشو» نیز می نامند. سردی آب این چشمه به حدی است که تا فاصله 800 متری از محل جوشش نمی توان دست را در آن نگه داشت.

پل پاتاوه

این پل در 15 کیلومتری کوه دنا در بویر احمد سفلی که دیواره های بلند و غیرقابل عبوری دارد قرار گرفته است. این ناحیه به دلیل ویژگی های اقلیمی و جغرافیایی، یکی از راه های اصلی تیسفون، استخر، شوش، بهبهان و اصفهان بوده که کاروانیان از آن عبور می کرده اند؛ بر همین اساس پل های بسیاری در این منطقه بنا شده است. جاده ها و پل ها که احتمالاً به دوره پیش از اسلام تعلق دارند، در دوره های بعدی به تدریج مورد بازسازی قرار گرفته اند. یکی از بزرگ ترین این پل ها که آثار آن بهتر باقی مانده در میان سه پل جنوبی گردنه خرسان قرار دارد. اتاق ها، پایه ها و ملزومات دیگر آن همانند آثار دهدشت است و به دوران صفویه مربوط می باشد.

کوه دنا

دنا بلندترین قله رشته کوه های زاگرس در باختر ایران و در باختر مرکز فلات ایران است. ارتفاع این قله ۴۴۴۸ متر است و در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهر یاسوج در شهر سی سخت جای گرفته است. بارش سالانه در این قله از ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی متر است و رودهای چندی نیز از آن سرچشمه می گیرند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 18 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
(فیلم) بالکن زیبا و پر از گل سوگل طهماسبی با ویویی ابدی رو به کوه / چقدر خوش سلیقه‌اس ...
طلاق بی سر و صدای آرام جوینده و سپهر حیدری در پی انتشار ویدئوهای مستهجن و غیراخلاقی
گردش لاکچری شبنم قلی خانی بازیگر نقش مریم مقدس در یک کافه سر سبز در دبی/ خوش بگذره +عکس
رونمایی از فرزند پسر دیده نشده و بزرگ مرحوم مهرداد میناوند/ چقد شبیه پدرشه +عکس
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
نگاهی به تغذیه مدرسه ساده و سالم پناه و نبات دخترای شاهرخ استخری در بلژیک+عکس/ مثل همیشه مقوی و مفید
هزینه چاپ یک کتاب
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب