معرفی کامل تاریخچه و معماری حمام وکیل شیراز

  یکشنبه، 24 اسفند 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
معرفی کامل تاریخچه و معماری حمام وکیل شیراز
حمام وکیل شیراز، نمونه‌‌ی کاملی از پیشرفت معماری در دوران زندیه است و به دستور کریم خان زند، در مرکز شهر شیراز و به‌عنوان حمامی عمومی ساخته شد، با ما همراه باشید تا با این بنای کهن، بیشتر آشنا شوید.

آشنایی با حمام وکیل

کریم خان زند از سال 1172 تا 1193 هجری قمری بر تخت پادشاهی ایران تکیه زد و پایتختش شهر شیراز بود. او بناهای زیادی را در این شهر ساخت که به بناهای وکیل شهرت یافتند. بناهایی مانند مسجد، بازار، حمام، آب انبار، ارگ، دیوانخانه، کوشک، سربازخانه، کاروانسرا، ضرابخانه، گمرک ،شترخان و ... که همگی در محله درب شاهزاده شیراز قرار دارند. حمام وکیل یکی از همین بناهاست که به دلیل نقش و نگارهای کم نظیرش شهرت خاصی دارد و به یکی از دیدنی های مهم شهر بدل شده است. امروزه 30 مجسمه مومی نیز در این حمام وجود دارد تا سبک زندگی قدیم را به بازدیدکنندگان نشان دهند.

این بنا در غرب مسجد وکیل قرار دارد و از نظر سبک معماری و آرایه ها و نقوش تزیینی از حیرت انگیزترین سازه های حکومت زندیه به شمار می رود. حمام وکیل با ۱۱ هزار مترمربع مساحت، ۸ هزار و ۶۶۰ متر زیربنا، ۱۲۰ متر طول و ۸۰ متر عرض از حمام های وسیع ایران است که نامش با شماره ۹۱۷ در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد. در این حمام می توانید مجسمه هایی از مردم قدیم را ببینید و کمی بیشتر با حال و هوای آن روزها آشنا شوید.

تصویر

پیشینه حمام وکیل شیراز

این حمام در دوران زندیه با وسعتی بیش از 1400 مترمربع به دستور کریم خان زند ساخته شده است. نگاره های بی نظیری در این دوران بر سنگ ها نقش زده شده است. در این حمام فضاها به گونه ای طراحی شده است که گرما از آن خارج نشود و هوای سرد به آن داخل نشود. این حمام مدتی به زورخانه و مدتی نیز به رستوران سنتی تبدیل گشته بود، اما دوباره توسط سازمان میراث فرهنگی مرمت و بازسازی شده است و به شکل اصلی خود در دوران قدیم بازگشته است.

تصویر

معماری حمام وکیل

حمام به شکل یک هشت ضلعی، دارای هشت ستون یک دست از جنس سنگ در میان سقف گنبد مانندش ساخته شده است. گرم خانه حمام به وسیله سنگ پوشیده شده و در قسمت جنوب گرم خانه خزینه ای برای آب گرم تعبیه شده است. در دو سوی گرم خانه، دو شاه نشین ساخته اند و در دو سمت خزینه نیز دو حاکم نشین قرار داده اند. در وسط هر کدام از حاکم نشین ها یک حوض قرار گرفته که پوشیده از سنگ مرمر است. هشت ستون حمام از جنس سنگ گندمک گوگرددارهستند. روی ستون ها پوشیده از مقرنس گچی است که عمق کمی دارند.

سقف ورودی حمام دارای گچ بری های برجسته است. البته محققان می گویند این گچ بری ها مربوط به دوران پهلوی می باشد. آب حمام از چاهی در قسمت غربی تأمین می شده است. کف حمام دارای گربه روهایی است که به دودکش وصل می شوند. این گربه روها به منظور انتقال گرمای بیشتر به کف و انتقال دوده های حاصل از سوخت گرم کننده آب به بیرون ساخته شده اند.

حمام وکیل شیراز در طی دوران مختلف توسط حکام گوناگون دچار تغییر و تحولاتی شده که حال این بنای تاریخی را بد کرده است. در دوران پهلوی بخشی از این حمام به حمام نمره تبدیل شد و بخشی دیگر کاربری زورخانه پیدا کرد. همین تحولات موجب از بین رفتن بخش هایی از حمام شده و بعضی قسمت های حمام شکل ظاهری خود را از دست دادند. در سال ۱۳۱۱ هجری شمسی اداره باستان شناسی، این حمام تاریخی را مرمت کرده است. قسمتی از بنا که به دلیل تغییر و تحولات رو به تخریب بود تبدیل به موزه شد تا از تخریب بیش از پیش آن جلوگیری شود.

تصویر

بررسی ابعاد مختلف حمام وکیل

یکی از نکات قابل توجه در بناهای به جا مانده از کریم خان زند وجود تصاویر اساطیری و مذهبی در کنار نقوش حماسی است. این گونه مضامین در آن زمان بخش مهمی از فرهنگ و اعتقادات مردم ایران بوده و تزئینات بناهای به جا مانده از این شاه نیز حول محور فرهنگ و تمدن مردم ایران از باستان تا صفویه چرخیده است. این موضوع بیان گر علاقه شدید کریم خان زند به زنده نگه داشتن تاریخ ایران باستان است.

موضوع مورد توجه دیگر کاربری حمام در گذشته است. حمام ها در زمان های گذشته که بیشتر به صورت عمومی بوده اند، فقط به جهت شست وشو مورد استفاده نبودند! تعداد قابل توجهی از آیین و مراسم سنتی در حمام ها برگزار می شده است. در واقع حمام ها علاوه بر مکانی جهت پاکیزگی، محلی برای اجرای مراسم آشنایی با دختران دم بخت، مراسم حمام زایمان، حنابندان و خواستگاری از دختران بوده است. با تغییر معماری ها حمام های نمره و سپس حمام های داخل خانه شکل گرفتند و به مرور این آداب و رسوم از بین مردم برچیده شد. این سنن در حمام های ساخته شده توسط کریم خان نیز اجرا می شدند. حمام وکیل نیز محل برگزاری چنین رسومی بوده است.

در حمام وکیل شیراز می توانید آثاری از معماری بنیادی و اصولی را به تماشا بنشینید. سازوکاری جهت جلوگیری از خروج گرما و منع ورود سرما به حمام، حفظ هر چه بیشتر گرما و بخار در حمام و وجود خزینه ای برای گرم کردن آب تنها بخشی از تدابیر اصولی ساخت یک حمام منحصربه فرد است. همچنین تأمین نور حمام توسط جام خانه های روی سقف یکی از هنرمندانه ترین قسمت های حمام وکیل می باشد.

تصویر

آشنای با آداب و رسوم مردمان گذشته در حمام وکیل شیراز

در این حمام مجسمه های مومیایی متعددی وجود دارد که هر کدام نشان دهنده گوشه ای از آداب و رسوم گذشتگان است. مجسمه افرادی چون داروغه، گزمه، درویش و… . در حقیقت در قدیم حمام بیشتر از آن که کارکرد استحمام داشته باشد، محلی مهم برای گردهمایی مردم ، انواع مراسم و رتق و فتق امور اجتماعی بوده است.

آدرس حمام وکیل شیراز

حمام وکیل در کنار بازار و مسجد وکیل در کنار میدان شهدا قرار گرفته است. اگر می خواهید سیری در آداب و سنت گذشتگان داشته باشید، دیدن این حمام بی نظیر با نگاره های زیبا را از دست ندهید.

فصل مناسب برای بازدید از حمام وکیل چه زمانی است؟

از آنجایی که اکثر افراد در تعطیلات نوروز به شیراز سفر می کنند از این رو جاذبه های تاریخی و طبیعی با ازدحام مردم مواجه هستند بنابراین پیشنهاد می کنیم برای سفر به شیراز اواسط اردیبهشت ماه و یا ماه های اولیه پاییز را انتخاب کنید که هم از بوی بهار نارنج در شهر لذت ببرید، هم با فراغ بال بیشتری از آثار تاریخی دیدن کنید. به یاد داشته باشید حمام وکیل در مناسبت های مذهبی مانند شهادت امام علی، تاسوعا و عاشورای حسینی و.. تعطیل است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (528 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (106 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (31 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (10 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان