معرفی کتاب آن سوی افق اثر یوجین اونیل

  دوشنبه، 17 بهمن 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
معرفی کتاب آن سوی افق اثر یوجین اونیل
کتاب آن سوی افق نمایشنامه‌ای‌ست از یوجین اونیل در ژانر تراژدی، که داستان زندگی دو برادر را روایت می‌کند که از سر سوءِتفاهم و تصمیمات غلط، آرزوهایشان را فراموش می‌کنند و راهی کاملاً خلاف شخصیتشان در پیش می‌گیرند. این نمایشنامه برنده‌ی جایزه‌ی پولیتزر در سال 1920 شده است. در ادامه ساعدنیوز به معری کتاب فوق پرداخته است. همراه ما باشید.

درباره یوجین اونیل

یوجین گِلَدِستون اونیل (به انگلیسی: Eugene Gladstone O'Neill) (زاده ۱۶ اکتبر ۱۸۸۸ – درگذشته ۲۷ نوامبر ۱۹۵۳) نمایشنامه نویس برجستهٔ آمریکایی بود که برندهٔ جایزهٔ ادبی نوبل در سال ۱۹۳۶ میلادی شد. خانواده اونیل ایرلندی بودند که به آمریکا مهاجرت کرده بودند؛ یوجین یکی از فرزندان این خانواده در سال ۱۸۸۸ در هتلی در برادوی، که منطقه ای از شهر نیویورک و مرکز فعالیت های هنری و تماشاخانه مهم آمریکاست، متولد شد. پدرش هنرپیشه نمایشنامه های ساده و مردم پسند و در حد خود بازیگری سرشناس بود. وی در تروپ گروه نمایشی و سیار خود، اجرایی نمایشی از داستان کنت مونت کریستو به صحنه آورد که خود در آن نقش اصلی را بازی می کرد. این نمایش با استقبال فراوانی روبه رو شد و در بیشتر شهرهای آمریکا بر روی صحنه رفت و بدین ترتیب سال های اولیه یوجین در سفر و خانه به دوشی گذشت. موقعیت ناپایدار خانواده سبب گردید که او را از هفت تا سیزده سالگی به مدارس شبانه روزی بسپارند و به طوری که درباره اش نوشته اند، او و برادرش ادموند از آغاز زندگی خود تا جوانی با تئاتر، انزوا، سفر، خیال پردازی دمساز و عجین شده بودند. یوجین که به قول خودش پیوسته در جستجوی (شناخت شخصیت انسان) و معنای زندگی بوده، از سال های ۱۹۰۹ تا ۱۹۱۲ در نقاط دوردست و خطرناک به سیر و سفر پرداخته، به مشاغل عجیبی چون جاشویی کشتی های قاره پیما، استخراج طلا از معادن هندوراس در آمریکای لاتین و … خبرنگاری روزنامه ها دست یازیده است.

پوستر یوجین اونیل

درباره کتاب آن سوی افق

یوجین اونیل، نمایش نامه نویسِ شهیر آمریکایی، پدر معنوی ادبیات نمایشیِ شاخصِ آمریکا و همچنان از برجسته ترین نمایش نامه نویسان جهان به شمار می رود. او در اکتبر سال ۱۸۸۸ در نیویورک پای به عرصه ی حیات نهاد و زندگی پرفراز و نشیب و پرماجرایی را پشت سر گذاشت. نخستین نمایش نامه وی آن سوی افق بود که در سال ۱۹۲۰ جایزه پولیتزر را نصیبش کرد. اونیل در سال ۱۹۳۶ موفق به دریافت جایزه ی نوبل ادبی شد و در سال ۱۹۵۳ در هتل شرایتون بوستون درگذشت. اونیل پیش از هر نمایش نامه نویس دیگر آمریکایی، واقع گرایی نمایشی را که آنتوان چخوف، هنریک ایبسن و آگوست استریندبرگ پیشگامانش بودند، به حوزه ی ادبیاتِ نمایشیِ آمریکا وارد کرد. نمایش نامه آن سوی افق نمایانگر تأثیر رؤیا در زندگی انسان هاست. آدم ها رؤیاهای فراوانی در سر دارند که اگر در پی شکوفایی آنها باشند، به سرنوشتی دل انگیز و دلخواه می رسند. اما آنها، گاه، در طوفان های زندگی، رؤیاهایشان را به فراموشی می سپارند و در پی شکست ها و زمین خوردن ها، آرزوهای خود را انکار می کنند، و به دنبال تغییر رؤیا، و از پیِ آن تغییر سرنوشت و زندگی شان، برمی آیند و از این رهگذر، آنچه قسمتشان می شود تنها نشاطی گذرا و ظاهری است. در آن سوی افق، اونیل با بهره گیری از داستان زندگی یک خانواده و با تمرکز بر دو برادر و آمال و آرزوهایشان، و تصمیماتشان در لحظات حساس زندگی، نشان می دهد که چگونه افراد، با فقدان شناخت و آگاهی از خود و خانواده شان، و عدم تعامل مناسب با یکدیگر و داشتن انتظارات نابجا از دیگر اعضاء، به دردسر می افتند و نصیبی جز حزن و حسرت ندارند.

کتاب آن سوی افق (Beyond the Horizon) نمایشنامه ای در ژانر تراژدی از یوجین اونیل (Eugene O'Neill) است. این نمایشنامه نخستین اثر نویسنده بود و از زمان انتشار در سال 1918 تحسین منتقدان را با خودش همراه کرد. هرچند که تا سال 1920 که روی صحنه رفت، بارها توسط اونیل اصلاح شد. آن سوی افق در سال 1397 توسط امیر رحمانی کیا ترجمه شد و توسط انتشارات سبزان به چاپ نخست رسید. یوجین اونیل در نمایش نامه ی نامبرده داستان دو برادر، با دو رویای تماماً متفاوت را مطرح می کند. رابرت می خواهد با عمویشان دیک دریانوردی کند و اندرو، در اشتیاق ازدواج با دختری به نام روث و ادامه ی کار پدر بر مزرعه ی خانوادگی شان است. داستان، هشت سال از زندگی این خانواده را بازگویی می کند. هرچند که مدت زیادی از انتشار اثر اصلی می گذرد، اما ترجمه ی این کتاب در زمان کنونی، شاید سودمندتر از هر زمان دیگری باشد ؛چرا که داستان این دو برادر نسخه ای ساده و مختصر از زندگی و رویاها و حسرت فراموش کردن آرزوهایی است که به اشتباه و تحت تأثیر دیگران فراموش می کنیم و در پی رنجش های زندگی، دائم از خودمان می پرسیم: «اگر راه دیگری رفته بودم چه؟». پاسخ اونیل این است که احتمالات دیگر را نمی دانیم اما می توانیم در انتخاب مسیرمان با خودمان روراست باشیم تا خلاف طبیعتمان دست به انتخاب نزنیم.

اقتباس های فرهنگی از کتاب آن سوی افق

این نمایش نامه دستمایه ی ساخت سریالی تلویزیونی قرار گرفت؛ این اثر به کارگردانی ریک هاوزر (Rick Hauser) ساخته شد و در جولای سال 1975 در شبکه ی PBS به نمایش درآمد.

جوایز و افتخارات کتاب آن سوی افق

  • برنده ی جایزه ی پولیتزر در بخش دراما، سال 1920
  • یوجین اونیل، برنده ی جایزه ی نوبل ادبیات، سال 1936

در بخشی از کتاب آن سوی افق می خوانیم

  • همان روز، ساعت نُهِ شب. خانه مزرعه ای جیمز مایو.
  • سمت چپ اتاق نشیمن، دو پنجره رو به مزرعه قرار دارد. جلوی دیوار، مابین پنجره ها، یک میز مندرس از جنس درخت گردو وجود دارد. عقب اتاق، در گوشه سمت چپ، یک آینه کمد قدی قرار گرفته است. سمت راست کمد، یک پنجره رو به جاده قرار دارد و در کنار پنجره، دری وجود دارد که به سمت حیاط منتهی می شود. قسمت انتهای سمتِ راست اتاق، مبلی مشکی رنگ از جنس موهای اسب قرار دارد و در کنار آن، دری وجود دارد که به اتاق خواب راه دارد. قسمت وسط دیوار سمت راستِ اتاق، درِ آشپزخانه است و نزدیک آن شومینه و یک ظرف زغال قرار دارد.
  • قسمت مرکز اتاق، که به تازگی کف پوش آن عوض شده است، یک میز غذاخوری از جنس درخت صنوبر قرار گرفته و یک رومیزی قرمزرنگ بر روی آن کشیده شده است.
  • دیوارهای خانه به تازگی با کاغذدیواری تزئین شده است. تمام وسایل خانه سرجای خود قرار گرفته است. در کل، خانه تمیز و مرتب است، اما جلب توجه خاصی ندارد.
  • جیمز مایو، خانم مایو، کاپیتان دیک اسکات، و اَندرو در اتاق حضور دارند.
  • خانم مایو پنجاه وپنج ساله است و صورتی بیضی شکل و ظریف دارد. او نسبتاً خشک و مقرراتی به نظر می رسد که شاید به دلیل سال ها تدریس در مقام معلم دبیرستان باشد. سال ها کار سنگین در خانه و مزرعه، او را خمیده و شکسته کرده، اما هرگز از پای نیفتاده است. برخلاف جیمز مایو و اَندرو، همانند رابرت معصومیت خاصی در چهره خانم اَتکینز وجود دارد. برادرخانم مایو، کاپیتان دیک اسکات، مردی پنجاه وهشت ساله، کوتاه قد و چهارشانه است. او صورتی آفتاب سوخته و محاسنی سفیدرنگ دارد، و به رغم صدای کلفت و بلندش، چهره اش معصومانه است.

شناسنامه کتاب آن سوی افق

  • نویسنده: یوجین اونیل
  • مترجم: امیر رحمانی کیا
  • زبان: فارسی
  • ناشر چاپی: نشر سبزان
  • تعداد صفحات: 184
  • موضوع کتاب: نمایشنامه
  • نسخه الکترونیکی: دارد
  • نسخه صوتی ندارد

بنابراین کتاب آن سوی افق انتخابی مناسب برای خوانندگان نمایش نامه و طرفداران یا بازیگران تئاتر است. به دوستداران ژانر تراژدی توصیه می شود این اثر را از دست ندهند. امیدوارم از محتوای معرفی کتاب نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که کتاب دوست هستند، میتوانید ارسال نمایید و برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش فرهنگ و هنر ساعدنیوز مراجعه نمایید. همچنین شما نیز بهترین کتابی که تا حال مطالعه کرده اید، برای ما معرفی نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
رونمایی از علی تبریزی رقیب مشهدی هادی چوپان با عضله های فولادی/ لقب اسطوره بدنسازی ایران برازندشه (196 نظر) وقتی شهربانو منصوریان در جواب هادی ساعی مدرک قبولی برادرش در آزمون دکتری را رو میکند/ تو دیگه کوتاه بیا دختر +عکس (195 نظر) رونمایی از چهره همسر محجبه حسن یزدانی در حرم ثامن الحجج +عکس/ جهان پهلوان جایزه مدال المپیک پاریس را از سلطان خراسان گرفت (189 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: من چون برای خانه‌ام فرش خریده بودم تا مدت‌ها خجالت می‌کشیدم آقا و برادرزاده‌هایم را دعوت کنم چون خانه رهبری گلیم و موکت است (169 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی زهره حمیدی، بازیگر پیشکسوت تازه درگذشته ایرانی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی (103 نظر) شهربانو منصوریان به سجاد غریبی: آقا پاشو بیا باشگاه یه هفته باهات کار کنم اگه نزدی همه رو نترکوندی هر چی خواستی بهم بگو+ویدئو (99 نظر) خلاقیت متفاوت بانوی هنرمند یزدی در طراحی زیبای چهره نورانی رهبر معظم انقلاب و شهید سلیمانی به سبک سیاه قلم+عکس (95 نظر) تذکر جدی علی دایی به آقای کمدین: دفعه آخرت باشد که ادای من را درآوردی! (78 نظر) شهربانو منصوریان: بحثمون بشه به همسرم حمله ای می کنم که حواسش باشه، پا میزنم و فرار میکنم چون اگه از نزدیک بزنم میزنه زمین منو کشتی گیره+ویدئو (77 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا گچ کار برای رسیدن دستش به سقف +عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس 😂 (75 نظر) نگاهی به مدل مانتو کژوال ناهید کیانی و مبینا نعمت زاده در مراسم تجلیل از بانوان قهرمان المپیک/ هم اسپرت و هم شیک+عکس (68 نظر) ویدا جوان: من از همسرم خواستگاری کردم و مراسممون توی باغچه کوچیک عمه همسرم بود و ما با آژانس اومدیم به مراسم عقدمون+ویدیو (67 نظر) حضور بازیگران و فوتبالیست های معروف در مراسم عروسی شیدا خلیق و همسرش+عکس/ از علی بیرانوند و سعید مهری تا نوید محمدزاده و سروش رفیعی (61 نظر) نگاهی به میز عزای شیک و بدون تجملات زهره حمیدی، بازیگر پیشکسوت سینمای ایران/ دیزاین زیبا با گَل، شمع، قرآن و حلوا+عکس (60 نظر) حیات وحش ؛ مستند حیات وحش حیوانات / نبرد موش ، هزارپا و خرچنگ با عقرب سیاه (56 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
خدمت سربازی باید برای زنان اجباری شود
خبر بد برای عاشقان کوکاکولا؛ بطری‌های پلاستیکی نوشابه را تا باز کردید سر بکشید
مرگ دردناک بازیگر محبوب 41 ساله بر اثر غرق‌شدگی+ عکس
فال روزانه امروز پنجشنبه 8 شهریور ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 8 شهریور 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 8 شهریور 1403
همکاری مشترک رهبر معظم انقلاب و داریوش ارجمند، بازیگر سریال ستایش برای سرپا نگه داشتن خانه ابدی فردوسی
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 8 شهریور ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 8 شهریور 1403+فیلم
بیوگرافی و زندگی خصوصی جعفر غفارنژاد رقیب بابلسری هادی چوپان و همسر و فرزندش + عکس ها و فیلم جذاب و دیدنی
فال انبیاء روزانه پنجشنبه 8 شهریور 1403
رهبر معظم انقلاب: من و آقای رفسنجانی وضع مالی خوبی نداشتیم آنقدر به بقال سر کوچه بدهکار شدیم خجالت می کشیدیم برویم و تقاضای نسیه کنیم
کیک دو تخم مرغی بدون فر و همزن؛ ساده، سریع، پف دار
بُز منحصر به فرد پاکستانی که به خاطر رقصیدنش پرورش داده می‌شود
فرماندار شهرستان شوشتر، برنامه‌های هفته دولت را اعلام کرد
منتخب روز   
قرائت فاتحه رهبر انقلاب و مسئولان کشور بر مزار پدرانشان؛ از مرحوم هاشمی رفسنجانی و شهید رئیسی تا حسن روحانی و خاتمی+عکس رو شدن مشکل الیکا عبدالرزاقی با وسایل همسرش امین زندگانی در برنامه دورهمی / مدیری میگه امین رو با همین میخ کج بپذیر😂 تصویری از غیرت مثال‌زدنی رهبر معظم انقلاب نسبت به زن ایرانی در میان جمعیت+ویدیو/ حایل کردن دستشان برای برخورد نکردن محافظشان با بانوی کرمانشاهی چقدر رهبر معظم انقلاب را می‌شناسیم؟+ویدیو/ دیدن و شنیدن این صحبت‌ها را از دست ندهید مزاح و شوخی رهبر معظم انقلاب با اعضای دولت مسعود پزشکیان حین سخنرانی+ویدیو پذیرایی ساده رهبر معظم انقلاب از مسعود پزشکیان و اعضای دولتش در بیت رهبری؛ شیرینی خشک با آب معدنی و لیوان یکبار مصرف+عکس/ اقدام هوشمندانه رهبری برای جلوگیری از اسراف غوغای حرکت پای پسر خردسال ووشوکار بر روی استیج یک آمفی تئاتر +فیلم/ اولش خجالت میکشید ولی ببین چه آتیش پاره ای زندگی کردن عجیب یک زن با اسکلت شوهرش / ماجرای عجیب زوجی که 5 فرزندشان را به پرورشگاه سپردند کبوتر تاج‌دار غربی؛ زیباترین کبوتر جهان که 900 میلیون قیمت دارد! +عکس ویدیویی شوکه‌کننده از پرواز زنبور با وجود قطع شدن سر! +ویدئو عنکبوتی که از «چراغ‌قوۀ طبیعی» برای شکار استفاده می‌کند قاب دو نفره دختر حسن روحانی در کنار کیمیا علیزاده؛ یکی ایستاده و یکی نشسته+عکس