معرفی کتاب اضطراب موقعیت اثر آلن دوباتن

  سه شنبه، 04 مرداد 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
معرفی کتاب اضطراب موقعیت اثر آلن دوباتن
کتاب اضطراب موقعیت نوشته‌ی آلن دوباتن، اکتشافی خواندنی و باارزش در مورد ترس‌های شما از جایگاه‌تان در جامعه است و به شما یاد می‌دهد تا به شکلی درست، نگرانی‌ها و اضطراب‌های خود را در موقعیت‌های مختلف مدیریت کنید. همراه ساعد نیوز باشید.

درباره آلن دوباتن

اَلَن دو باتن (به فرانسوی: Alain de Botton) (زادهٔ ۲۰ دسامبر ۱۹۶۹) یک نویسنده، فیلسوف و مجری تلویزیون ساکن بریتانیا است. کتاب های او موضوعات مختلفی را به شیوه ای فلسفی با تأکید بر ارتباط آن با زندگی روزمره بررسی می کند. دوباتن جستارهایی در باب عشق را سال ۱۹۹۳ منتشر کرد که بیش از دو میلیون نسخه از آن به فروش رفت. از دیگر کتاب های پرفروش او می توان به چگونه پروست می تواند زندگی شما را تغییر دهد، اضطراب منزلت و معماری شادمانی اشاره کرد. در سال ۲۰۰۸ او یکی از اعضای هیئت مؤسس یک سازمان جدید آموزشی با نام مدرسه زندگی بود. در سال ۲۰۱۵ توانست جایزه "یاران شوپنهاور" را از جشنواره نویسندگان ملبورن دریافت نماید.

پوستر آلن دوباتن

درباره کتاب اضطراب موقعیت

کتاب اضطراب موقعیت (Status anxiety) اثری پربار است و راه حل هایی ارائه می دهد که انسان را به فکر فرو می برد. آلن دوباتن (Alain de Botton) در این کتاب نبود عشق، توقعات شما از زندگی، وابستگی ها و موارد دیگری را مورد بررسی قرار می دهد که دلایل اصلی به وجود آمدن اضطراب موقعیت هستند. او در این کتاب به سراغ موضوعی رفته که هر انسانی در دوره ای از زندگی اش آن را تجربه کرده است. دوباتن اعتقاد دارد عطش رسیدن به موقعیت اجتماعی خوب، مانند دیگر تمایلات دارای فوایدی هم می باشد، برای مثال به شما تلنگر می زند تا استعدادهایتان را کشف کنید و به دنبال مسیرهای بی قاعده و زیان آور نروید. اما مانند دیگر تمایلات حجم زیادی از آن می تواند کشنده باشد. بنابراین مهم ترین راه حل برای حل این مسئله صحبت کردن و به دست آوردن اطلاعات در مورد آن است. برای همه انسان ها اهمیت دارد که بدانند جامعه چطور به آن ها می نگرد. اگر در مورد این موضوع آگاهی و شناخت کافی نداشته باشید قطعاً دچار اضطرابی خواهید شد که به دلیل موقعیت شما از نگاه جامعه است؛ این موضوع بسیار خطرناک و مخرب می باشد. این کتاب به شما کمک می کند تا به شناخت یکی از رایج ترین انواع اضطراب دست یابید که انسان با آن دست و پنجه نرم می کند. آلن دوباتن برای روشن سازی موضوع اضطراب ناشی از موقعیت و جایگاه انسان، ابتدا به بررسی تاریخچه ی آن می پردازد. بررسی قدمت اضطراب موقعیت هم نشان دهنده ی ریشه دار بودن این مسئله می باشد و اینکه این موضوع زندگی انسان ها را تا چه اندازه در طول تاریخ تحت تأثیر قرار داده است.

جملات برگزیده ی کتاب اضطراب موقعیت:

  • هوشمندانه و منطقی. استعداد ذاتی دوباتن این است که وادارمان کند بیندیشیم چگونه زندگی می کنیم و چگونه می توانیم چیزها را تغییر دهیم. (تایمز)
  • ترغیب کننده به تفکر... دوباتن مردی با سلیقه ای عالی است... مطالبی عالی از آدام اسمیت، ویلیام جیمز، فردریش انگلس و دیگران [انتخاب کرده است.] (لس آنجلس تایمز)
  • روشنگر... مانند دیگر کتاب های هوشمندانه و روشنگرش، دوباتن موضوعی واحد را برگزیده است و احتمال آن را به روشنی و با دقت فراوان کشف می کند... با نثری روان و گاه طنز، ما را به سوی اندیشه های خود درباره ی شرایط انسان ها راهنمایی می کند. (تایمزپیکایونه)
  • دوباتن برای جمع آوری نمونه و به تصویرکشیدن منظورش، از پیچ و خم های تاریخ می گذرد و به استدلالی ساده و زیبا می رسد... کتابی کوچک، سرزنده و خردمندانه. (آتلانتا ژورنال کانستیتوشن)

در بخشی از کتاب اضطراب موقعیت می خوانیم:

داستان سومی هم برای راحت ترکردن سختی های فقر و جایگاه اجتماعی سطح پایین وجود داشت. بر طبق این روایت، که بیش ترین تأثیرش را تقریباً بین سال های 1754 تا 1989 گذاشت، به فقرا یادآوری می شد ثروتمندان دزد و فاسدند و با چپاول و نیرنگ به امتیاز رسیده اند، نه با فضیلت و استعداد. به علاوه آن ها طوری جامعه را مجهز کرده اند که فقرا هیچ گاه نتوانند شخصاً دارایی شان را افزایش دهند. هرقدر هم که توانا و با اراده باشند، تنها امیدِ آن ها اعتراضاتِ اجتماعی و انقلاب هاست. ژان ژاک روسو در کتاب بحثی درباب ریشه ی نابرابری (1754) یکی از اولین یادداشت های این داستان را ارائه داد: «اولین کسی که قسمتی از زمین را حصار کشید، در ذهن به خودش گفت این مال من است و افرادی را پیدا کرد که آن قدر ساده باشند که حرفش را باور کنند، بنیان گذارِ حقیقیِ جامعه ی مدنی است. چه جنایت ها، جنگ ها، قتل ها، چه بدبختی ها و وحشت ها از سر نسل بشر برداشته می شد، اگر کسی نرده ها را بیرون می کشید و خندق ها را پر می کرد و خطاب به رفقایش فریاد می زد: به این فریب کار گوش ندهید. اگر فراموش کنید میوه های زمین متعلق به همه است و زمین مال هیچ کس نیست، واقعاً شکست می خورید!» صد سال بعد، کارل مارکس همین را فریاد زد. آن را در اصطلاحاتی ظاهراً علمی جا داد و گفت چیزی که در دست روسو بود، فریادی برای اعتراض اجتماعی بوده است. از نظر مارکس در نظام سرمایه داری حرکتی ذاتاً استثمارگر وجود دارد، چرا که کارفرمایان همیشه سعی می کنند کارگران را با حقوقی کم تر از درآمدی که خودشان از فروش محصولات به دست می آوردند، استخدام کنند و بعد هم این اختلافِ هزینه را به صورت «سود» به جیب بزنند. چنین سودی همیشه در روزنامه های سرمایه داری به منزله ی پاداش کارفرما به خاطر «خطرپذیری» و «سرمایه گذاری»اش تحسین می شد؛ اما مارکس اصرار داشت که این کلمات تنها عباراتی زیبا برای دزدی اند.

خلاصه کتاب اضطراب موقعیت

از آلن دو باتن که با اسم اضطراب منزلت هم شناخته میشود، درباره ی مشکل رایجی صحبت می کند که جامعه ی مدرن برای افراد به وجود آورده است؛ مشکلی به اسم ترس از عدم کامیابی. آلن دو باتن توی خلاصه کتاب اضطراب موقعیت میگوید که هرچه قدر میل و تمایل بیشتری به پیشرفت و رسیدن به جایگاه ها بالاتر داشته باشیم، اضطراب و ترس هامون هم بیشتر میشود. زندگی آدما بعد از انقلاب صنعتی تغییرات زیادی کرده. نقش های آدما توی جامعه بازتعریف شده است و مرز بزرگی بین زندگی مدرن و زندگی سنتی شکل گرفته است. طی سال های گذشته، اندیشمندهای زیادی سعی کردن تا نقطه ی تعادلی بین سنت و مدرنیته برای انسان پیدا کنند؛ اما هیچ کدوم به معنای کامل توی این امر موفق نبودند. امروز انسان مدرن فشار روانی بیشتری رو نسبت به گذشتگانش تحمل می کند. دلیل این اتفاق رو باید در پدیده های قرن بیست و یکمی، مثل سرمایه داری، دموکراسی و فناوری های جدید جست و جو کرد. نویسنده ی خلاصه کتاب اضطراب موقعیت در مقدمه ی کتاب میگوید : «عطش رسیدن به موقعیت، مانند دیگر تمایلات فوایدی هم دارد: به ما مهمیز می زند که حق استعدادهای مان را ادا کنیم، برتری را تشویق می کند، راه ما را در انجام کارهای بی قاعده و زیان آور می بندد و اعضای یک جامعه را حول نظام ارزشی واحدی نگه می دارد؛ اما مانند دیگر تمایلات، حجم زیاد آن می تواند کشنده باشد. مفیدترین راه حل این مسئله تلاش برای درک آن و صحبت درمورد آن است.»

نقد و بررسی کتاب اضطراب وضعیت

تا به حال شده است احساس کنید در حال از دست دادن جایگاهتان هستید؟ شده است فکر کنید نباید عکس العمل خاصی را در جایی نشان دهید چون منزلت اجتماعی شما اجازه نمی دهد؟ شده است احساس کنید دائماً باید همه چیز را در کنترل خودتان در بیاورید تا موقعیتتان به خطر نیفتد؟ این همان چیزی است که آلن دوباتن از آن به عنوان اضطراب وضعیت یا اضطراب موقعیت یاد می کند و معتقد است یکی از مخرب ترین چیزهایی است که انسان امروز در معرض آن قرار دارد.

فهرست مطالب کتاب

  • تعاریف
  • بخش اول: علل
  • فقدان عشق
  • انتظارات
  • شایسته سالاری
  • اشرافیگری
  • وابستگی
  • بخش دوم: راه حل ها
  • فلسفه
  • هنر
  • سیاست
  • دین
  • بوهم (رهایی از قید و شرط)

شناسنامه کتاب اضطراب موقعیت

  • نویسنده: آلن دوباتن
  • مترجم: سید حسن رضوی
  • زبان: فارسی
  • ناشر چاپی: نشر وزرا
  • تعداد صفحات: 229
  • موضوع کتاب:کتاب ارتباطات عمومی، کتاب فلسفی و منطقی
  • نسخه الکتریکی:دارد
  • نسخه صوتی : دارد

امیدوارم از محتوای معرفی کتاب نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که کتاب دوست هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش فرهنگ و هنر ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
برادر رهبر معظم انقلاب: من چون برای خانه‌ام فرش خریده بودم تا مدت‌ها خجالت می‌کشیدم آقا و برادرزاده‌هایم را دعوت کنم چون خانه رهبری گلیم و موکت است (270 نظر) وقتی شهربانو منصوریان در جواب هادی ساعی مدرک قبولی برادرش در آزمون دکتری را رو میکند/ تو دیگه کوتاه بیا دختر +عکس (216 نظر) رونمایی از علی تبریزی رقیب مشهدی هادی چوپان با عضله های فولادی/ لقب اسطوره بدنسازی ایران برازندشه (196 نظر) رونمایی از چهره همسر محجبه حسن یزدانی در حرم ثامن الحجج +عکس/ جهان پهلوان جایزه مدال المپیک پاریس را از سلطان خراسان گرفت (189 نظر) تذکر جدی علی دایی به آقای کمدین: دفعه آخرت باشد که ادای من را درآوردی! (132 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی زهره حمیدی، بازیگر پیشکسوت تازه درگذشته ایرانی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی (103 نظر) شهربانو منصوریان به سجاد غریبی: آقا پاشو بیا باشگاه یه هفته باهات کار کنم اگه نزدی همه رو نترکوندی هر چی خواستی بهم بگو+ویدئو (99 نظر) خلاقیت متفاوت بانوی هنرمند یزدی در طراحی زیبای چهره نورانی رهبر معظم انقلاب و شهید سلیمانی به سبک سیاه قلم+عکس (96 نظر) شهربانو منصوریان: بحثمون بشه به همسرم حمله ای می کنم که حواسش باشه، پا میزنم و فرار میکنم چون اگه از نزدیک بزنم میزنه زمین منو کشتی گیره+ویدئو (84 نظر) نگاهی به میز عزای شیک و بدون تجملات زهره حمیدی، بازیگر پیشکسوت سینمای ایران/ دیزاین زیبا با گَل، شمع، قرآن و حلوا+عکس (76 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا گچ کار برای رسیدن دستش به سقف +عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس 😂 (75 نظر) نگاهی به مدل مانتو کژوال ناهید کیانی و مبینا نعمت زاده در مراسم تجلیل از بانوان قهرمان المپیک/ هم اسپرت و هم شیک+عکس (68 نظر) ویدا جوان: من از همسرم خواستگاری کردم و مراسممون توی باغچه کوچیک عمه همسرم بود و ما با آژانس اومدیم به مراسم عقدمون+ویدیو (67 نظر) حضور بازیگران و فوتبالیست های معروف در مراسم عروسی شیدا خلیق و همسرش+عکس/ از علی بیرانوند و سعید مهری تا نوید محمدزاده و سروش رفیعی (64 نظر) حیات وحش ؛ مستند حیات وحش حیوانات / نبرد موش ، هزارپا و خرچنگ با عقرب سیاه (59 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
بیوگرافی، زندگی خصوصی ژوزه مورایس و همسرش شیدا مقصودلو+ عکس ها و فیلم جذاب و دیدنی/ از تغییر دین تا جنجال سانسور در برنامه عادل فردوسی پور
فال روزانه امروز جمعه 9 شهریور ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 9 شهریور 1403
چشم گشودن نوزاد عجول مرندی به روی دنیا در کابین آمبولانس
اگر پنیر زیاد می‌خورید، منتظر این 4 عارضه باشید
چشم انداز زیبای طبیعت شهر توریستی زنوز آذربایجان شرقی
نجات شهروند مرندی محبوس در آسانسور به خاطر قطعی برق
دستور فوری مسعود پزشکیان به وزیر علوم: اساتید و دانشجویانی که به هر طریقی لغو قرارداد یا اخراج شدند را بازگردانید، دانشجو نمی‌تواند آدم بدی باشد او فردا و آینده کشور است
ریما رامین فر، همای سریال پایتخت: من هنوز دارم تاوان طلاقی را که 40 سال قبل رخ داده پس می دهم
سپاه: بر اثر نشت گاز در یک کارگاه از مراکز سپاه در استان اصفهان، یک نفر شهید و 10 نفر مصدوم شدند
بیوگرافی و زندگی شخصی فرزانه صادق مالواجرد، اولین وزیر زن راه و شهرسازی+ تصاویر و ویدیو از اولین سفر استانی
فرود اضطراری در قزوین؛ از کار افتادن موتور هلی کوپتر هاشمی رفسنجانی که پسرش محسن هم همراه او بود
کتاب خوب بخوانیم ؛ معرفی کتاب دارک سمفونی مردگان از عباس معروفی
رضا عطاران: بچه خیلی دوست دارم اما قبل از ازدواج با همسرم توافق کردیم بچه دار نشویم!
هوش ادبی رهبر انقلاب گم شده سایه را به او بازگرداند / پیام ابتهاج به آیت الله خامنه‌ای: حیف است وقت ایشان که صرف این امور جزیی شود
منتخب روز   
فرود اضطراری در قزوین؛ از کار افتادن موتور هلی کوپتر هاشمی رفسنجانی که پسرش محسن هم همراه او بود هوش ادبی رهبر انقلاب گم شده سایه را به او بازگرداند / پیام ابتهاج به آیت الله خامنه‌ای: حیف است وقت ایشان که صرف این امور جزیی شود مهران رجبی، کمدین معروف: حضورم در بیمارستان موجب خنده رهبر معظم انقلاب شد قرائت فاتحه رهبر انقلاب و مسئولان کشور بر مزار پدرانشان؛ از مرحوم هاشمی رفسنجانی و شهید رئیسی تا حسن روحانی و خاتمی+عکس رو شدن مشکل الیکا عبدالرزاقی با وسایل همسرش امین زندگانی در برنامه دورهمی / مدیری میگه امین رو با همین میخ کج بپذیر😂 تصویری از غیرت مثال‌زدنی رهبر معظم انقلاب نسبت به زن ایرانی در میان جمعیت+ویدیو/ حایل کردن دستشان برای برخورد نکردن محافظشان با بانوی کرمانشاهی چقدر رهبر معظم انقلاب را می‌شناسیم؟+ویدیو/ دیدن و شنیدن این صحبت‌ها را از دست ندهید مزاح و شوخی رهبر معظم انقلاب با اعضای دولت مسعود پزشکیان حین سخنرانی+ویدیو پذیرایی ساده رهبر معظم انقلاب از مسعود پزشکیان و اعضای دولتش در بیت رهبری؛ شیرینی خشک با آب معدنی و لیوان یکبار مصرف+عکس/ اقدام هوشمندانه رهبری برای جلوگیری از اسراف غوغای حرکت پای پسر خردسال ووشوکار بر روی استیج یک آمفی تئاتر +فیلم/ اولش خجالت میکشید ولی ببین چه آتیش پاره ای زندگی کردن عجیب یک زن با اسکلت شوهرش / ماجرای عجیب زوجی که 5 فرزندشان را به پرورشگاه سپردند کبوتر تاج‌دار غربی؛ زیباترین کبوتر جهان که 900 میلیون قیمت دارد! +عکس