معرفی کتاب بیگانه ای در دهکده اثر مارک تواین

  دوشنبه، 26 اردیبهشت 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
معرفی کتاب بیگانه ای در دهکده اثر مارک تواین
بیگانه‌ای در دهکده نوشتهٔ مارک تواین، داستان ورود شیطان به یک دهکده دورافتاده در اتریش را روایت می‌کند که ساکنین خشک مذهب و متعصبی دارد. این اثر به‌عنوان یکی از شاهکارهای این نویسنده برجسته به شمار می‌آید و جزو بهترین آثار ادبی دنیا است. همراه ساعد نیوز باشید.

مارک تواین

مارک تواین در ۳۰ نوامبر ۱۸۳۵ در مرز ایالت میزوری آمریکا در روستای فلوریدا با کلبه های چوبی پراکنده به دنیا آمد. پدرش قاضی بخش و تاجری کوچک و اصالتاً اهل ویرجینیا بود که در کنتاکی درس حقوق خوانده و در همان جا به جین همپتون موخرمایی برخورده و با او ازدواج کرده بود. در ۱۲سالگی پدرش فوت کرد و سمیوئل مجبور شد در چاپخانه های محلی پادویی کند و بعد در روزنامه ای که برادرش اوریون کلمنز دایر کرده بود، ابتدا حروفچین و سپس چاپچی شد. سپس به نیویورک رفت و مدت کوتاهی در چاپخانه های کوچک کار کرد. در طی ۲–۳ سال به شهرهای مختلف می رفت و در آنجا حروفچینی می کرد. وی سفر نافرجامی به آمریکای جنوبی داشت. از ۱۸۵۷ – ۱۸۶۴ سوار بر کشتی بخار به می سی سی پی سفر می کرد. در ۱۸۵۹ مجوز ناخدایی کشتی گرفت و در این حین با امضاهای مختلف برای مجلات مقاله های طنز می نوشت. در جنگ داخلی آمریکا نقش کوچکی را برعهده گرفت. در سال ۱۸۶۶ با آلتا کالیفرنیا برجسته ترین روزنامه غرب قراردادی به این مضمون امضا کرد: خبرنگار سیار بدون محدودیت مکان و زمان و سمت که دور کره زمین می گردد و ضمن سفر گزارش می نویسد.

پوستر مارک تواین

معرفی کتاب بیگانه ای در دهکده

مارک تواین در این داستان خیالی دهکده ای را توصیف می کند که مردم آن اعتقادات تعصبی و سخت گیرانه ای دارند. اما پس از ورود شیطان به آن جا به راحتی فریب او را می خورند و نفوذ او را به درون خود می پذیرند. شیطان در این داستان سعی می کند تا جای ممکن با استفاده از هر نیرنگی، انسان ها را از راه به در کند و در نهایت موفق می شود... کتاب بیگانه ای در دهکده (The Mysterious Stranger) با بررسی ماهیت اخلاق به کسانی که تعصبات شدید مذهبی دارند حمله می کند؛ افرادی که از دین دروغین و ساختگی خود به عنوان ابزاری برای ستم به دیگران استفاده می کنند. شیطان در این اثر با اهالی این دهکده بسیار سیاستمدارانه برخورد می کند، طوری که آن ها اصلاً متوجه فریب او نمی شوند. او با سه پسربچه در آن دهکده طرح دوستی می ریزد و آن ها را وسیله ای برای نزدیکی به مردم شهر قرار می دهد. حتی شیطان پسربچه ها را با بعدهای دیگر زمان و مکان آشنا می کند و گذشته و آینده را بهشان نشان می دهد. مارک تواین جنایات شیطان را در این داستان به شکلی بی محابا به تصویر می کشد. به نحوی که او از یک طرف به ساکنان دهکده کمک هایی می کند و از طرفی دیگر رفتارهای متناقضی از خود نشان می دهد و از این طریق راه را برای واکنش نشان دادن بر آن ها می بندند. اگر به ادبیات داستانی آمریکا و داستان های کلاسیک علاقه دارید، از شنیدن این داستان لذت خواهید برد.

در بخشی از کتاب بیگانه ای در دهکده می خوانیم:

تسلط شیطان بر زمان و مکان اعجاب انگیز بود. زمان و مکان برای او وجود نداشت. آن ها را از مخترعات بشر می نامید و می گفت که اینها چیزهای مصنوعی است. ما بارها با او به دورترین نقطهٔ کرهٔ زمین می رفتیم و هفته ها و ماه ها می ماندیم. مع هذا هرگز غیبتمان بیش از جزئی از ثانیه به طول نمی انجامید. این موضوع از روی ساعت معلوم می شد. یک روز مردم دهکدهٔ ما خیلی ناراحت بودند. چون که هیئت ضد جادوگری جرئت نمی کرد بر ضد ستاره شناس یا کشیش آدولف اقدام کند. این هیئت درواقع فقط زورش به فقرا و مردم بی کس وکار می رسید. این بود که کاسهٔ صبر مردم لبریز شد و خودشان به گرفتن جادوگران پرداختند و به تعقیب زن نجیب زاده ای پرداختند که معروف بود با فنون شیطانی بیماران را معالجه می کند. یعنی به جای آنکه طبق رسم و قاعده با خون گرفتن و عملیات دلاکی بیماران را علاج کند، آن ها را شستشو می داد و به آن ها غذا می خوراند. این زن درحالی که انبوه مردم ناسزاگویان و عربده کشان سر به دنبالش گذاشته بودند، می دوید و به خانه ها پناه می برد. اما درها به روی او بسته می شد...

فراز هایی از کتاب بیگانه ای در دهکده

روی کوهی نشستیم که بر منظره وسیعی از سلسله جبال و دره و تنگه و دشت و رودخانه مشرف بود و شهرها و دهکده ها در گوشه و کنار آن زیر آفتاب به خواب رفته بودند و در حاشیه دوردست این منظره، خطی از دریا به چشم می خورد. تصویر آرام و رویا مانندی بود که به چشم، لذت و به روح، آرامش می بخشید. اگر بنا به میل خود می توانستیم در جهان چنین تغییراتی پدید آوریم، آن وقت جهان برای زیستن جای بسیار مناسب تری می شد، زیرا تنوع صحنه و منظره، باری را که بر دوش اندیشه سنگینی می کند از یک شانه به شانه دیگر انتقال می دهد و خستگی و ملال کهنه و دیرینه را از جسم و جان انسان می زداید. (ص 106)

شیطان گفت: «هر یک از افراد بشر از یک ماشین رنج و یک ماشین خوشی توام با یکدیگر ساخته شده است. این دو ماشین هماهنگ با یکدیگر کار می کنند و به طرز دقیق و ظریفی بر اساس اصل داد و ستد میزان شده اند. در برابر هر خوشی که از یک شعبه این ماشین خارج شود، شعبه دیگر حاضر و آماده است که آن را به وسیله یک رنج یا اندوه جبران کند و تعادل را برقرار سازد؛ چه بسا که گاه این خوشی را به وسیله ده رنج و اندوه جبران می کند. در غالب موارد، زندگی بشر به طور تقریبا مساوی بین خوشی و ناخوشی تقسیم شده است. وقتی که تعادل به هم بخورد، همیشه ناخوشی غلبه می یابد. اما عکس قضیه هرگز صادق نیست. گاهی طبیعت و ساختمان فرد طوری است که ماشین بدبختی اش قادر است تقریبا تمام کار را به تنهایی انجام دهد. چنین شخصی زندگی را تقریبا بی خبر از مفهوم خوشبختی می گذراند. دست به هر کاری بزند بدبختی روی بدبختی برایش می آورد. تو این قبیل آدم ها را هیچ دیده ای؟ برای این قبیل آدمها زندگی نه تنها آش دهن سوزی نیست، بلکه در حکم مصیبتی است. گاهی برای یک ساعت خوشی ماشین یک فرد او را وادار می کند که سال ها بدبختی به دنبال آن تحمل کند. قبول نداری؟» (ص 107 و 108)

شناسنامه کتاب بیگانه ای در دهکده

  • نویسنده: مارک تواین
  • مترجم:نجف دریا بندری
  • زبان: فارسی
  • ناشر چاپی: انتشارات امیر کبیر
  • تعداد صفحات:159
  • موضوع کتاب:کتاب های داستان و رمان خارجی
  • نسخه الکتریکی:دارد
  • نسخه صوتی : دارد

امیدوارم از محتوای معرفی کتاب نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که کتاب دوست هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش فرهنگ و هنر ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (657 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (92 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (59 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (41 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
از حضور پزشکیان در بازار تهران تا حضور پسران رهبر انقلاب در یک مراسم خاص در حواشی داغ امروز جمعه 29 تیر 1403
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان