ساعدنیوز
ساعدنیوز

معرفی کتاب دور از خانه اثر سارو برایرلی

  چهارشنبه، 16 آذر 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
معرفی کتاب دور از خانه اثر سارو برایرلی
کودکی پنج ساله را در نظر آورید که در شلوغی خیابان‌های هند گم شده است و هیچ‌چیز از محل زندگی و مشخصاتش را به یاد نمی‌آورد. کتاب دور از خانه اثر سارو برایرلی، داستان این کودک است. به راستی چه سرنوشتی در انتظار او خواهد بود؟ هیچ‌کس نمی‌تواند پیش‌بینی کند. در ادامه ساعدنیوز به معرفی کتاب فوق پرداخته است.

درباره سارو برایرلی

سارو برایرلی، زاده ی سال 1981، نویسنده و تاجر هندی-استرالیایی است که در پنج سالگی به طور تصادفی از مادر تنی خود جدا شد.زوجی استرالیایی او را به فرزندخواندگی پذیرفتند و برایرلی 25 سال بعد، بار دیگر با مادر واقعی اش، دیدار کرد. داستان زندگی او، توجه رسانه های بین المللی را به خصوص در استرالیا و هند به خود جلب نمود. شرح حال سارو برایرلی با عنوان «دور از خانه» در سال 2013 در استرالیا به چاپ رسید و انتشار بین المللی آن در سال 2014 صورت گرفت. بر اساس این خودزندگی نامه در سال 2016 فیلمی به نام «شیر» ساخته شد که نامزد رشته های مختلفی در اسکار 2017 بود.

سارو برایرلی

درباره کتاب دور از خانه

فرض کنید در حالی که فقط 5 سال دارید، در شهری که زیاد هم با آن آشنا نیستید، گم شوید. بی شک سرگردان از این طرف به آن طرف خواهید دوید و فقط چهره ی افراد غریبه ای به چشمتان می خورد که هیچ شباهتی با پدر و مادرتان ندارند. احساس می کنید جهان بزرگ و بزرگ تر می شود و شما به نقطه ای در سیل جمعیت تبدیل می شوید. یک لحظه با خود فکر کنید که اگر پیدا نشوید چه؟ چه آینده ای در انتظار شماست؟ حتی یک لحظه فکر کردن به آن نیز آزاردهنده است. با این وجود، یک روز در روستاهای هند، پسری پنج ساله در کوپه ی قطار گم شد و تا سال های سال، نتوانست خانواده ی خود را پیدا کند. این، داستان زندگی سارو برایرلی (Saroo Brierley)، نویسنده ی کتاب دور از خانه (A long way home) است. ساروی پنج ساله، در قطار گم شد و نام زادگاه، محل زندگی و حتی نام خانوادگی خود را به خاطر نمی آورد. او مدتی در خیابان های هند سرگردان شد، و پس از آن به یتیم خانه ای منتقل شد که مأمن تعداد زیادی از کودکان شبیه به او بود. با این حال، خانواده ای استرالیایی، او را به فرزندی پذیرفتند و سارو، با وطن خود به مقصد استرالیا وداع کرد. زندگی جدید سارو در استرالیا آغاز شد؛ اما همیشه موضوعی ذهنش را به خود مشغول می کرد: او واقعاً به کجا تعلق داشت؟ خانواده ی واقعی او کجا بودند و چه می کردند؟ آیا سارو دوباره می توانست آن ها را ببیند؟ او تا مدت ها به نقشه ی هند که به دیوار زده بود، چشم می دوخت، به این امید که شاید بتواند نشانه ای از زندگی قبلی خود را در آن بیابد؛ رؤیایی که بیش ازحد غیرممکن می نمود و فقط با معجزه امکان پذیر می شد. با این وجود، معجزه ی زندگی سارو اتفاق افتاده بود و آن چیزی نبود جز برنامه ی Google Earth. سارو پس از جست وجوهای فراوان در این برنامه ی جدید، نشانه هایی را دید که به چشمش آشنا بودند. آیا او توانسته بود زادگاه خود را بیابد؟ بنابراین سفری برای سارو آغاز شد که زندگی اش را دگرگون کرد. او موفق شده بود. زادگاهش، بار دیگر، او را به آغوش خود فراخوانده بود. کتاب دور از خانه، کتابی مالامال از بیم و امید است. با مطالعه ی این کتاب، در سفری اعجاب انگیز همراه سارو می شوید و در کنار او برای یافتن خانواده و ریشه هایش تلاش می کنید، امیدوار می شوید، اشک می ریزید و گاهی ناامیدی وجودتان را دربرمی گیرد. اگر خواندن کتاب دور از خانه را آغاز کنید، در داستان آن غرق خواهید شد و تجربه ای ناب را به دست خواهید آورد.

اقتباس سینمایی از کتاب دور از خانه

فیلم Lion در سال 2016 با اقتباس از کتاب دور از خانه ساخته شد. این فیلم نامزد شش جایزه در جشنواره ی اسکار بود. همچنین دریافت جایزه ی بفتا در دو بخش از دیگر افتخارات آن به حساب می آید. در هفتمین جشنواره ی AACTA استرالیا نیز توانست 12 جایزه کسب کند؛ یعنی در همه ی شاخه هایی که نامزد آن ها بود.

جوایز و افتخارات کتاب دور از خانه

  • پرفروش ترین کتاب جهانی
  • پرفروش ترین کتاب نیویورک تایمز
  • نامزد جایزه ی صنعت کتاب استرالیا (ABIA) در سال 2014

نکوداشت های کتاب دور از خانه

  • کتابی شگفت آور. (The New York Post)
  • داستانی معجزه آسا و موفق. (Book Browse)
  • داستانی شایان توجه. (Sydney Morning Herald Review)
  • یک داستان واقعی تکان دهنده، گزنده و الهام بخش درباره ی بقا و پیروزی در شرایطی بسیار سخت. (Barnes & Noble)
  • من به هیچ وجه نمی توانستم این کتاب را زمین بگذارم. سفر بازگشت سارو، شما را از شدت خوشحالی به گریه وا می دارد. (Weekly Review)

در بخشی از کتاب دور از خانه می خوانیم

به دنبال خانه ام می گشتم تا از گذشته ام باخبر شوم تا در نتیجه، حالی بهتر پیدا کنم به امید آنکه با خانوادۀ هندی ام به گونه ای ارتباط برقرار کنم تا بفهمند که برای من چه اتفافی افتاده است. لیزا همۀ آن ها را درک می کرد و از من دلخور نمی شد، حتی گاهی وقت ها می خواست تا از خیره شدن به صفحۀ لپ تاپ به خاطر خودم، دست بکشم. هر از چند گاهی می آمد و در لپ تاپ را می بست و آن را بر روی زمین می گذاشت، زیرا احساس می کرد که در جست وجو کردن وسواس پیدا کرده ام. گاهی وقت ها لیزا از ترسی که داشت سخن می گفت: اینکه اگر چیزی را که می خواهم پیدا کنم و به هند برگردم و یک جوری در پیدا کردن خانواده ام شکست بخورم، آیا ممکن است که دوباره به هُبارت برگردم و جست وجو را آغاز کنم؟ ولی من نمی توانستم به پرسش هایش پاسخی بدهم و ترسش را تسکین بخشم. نمی توانستم به خودم اجازه دهم که به شکست فکر کنم. در حالی که سال 2010 به پایان می رسید، در جست وجو کردن مصمم تر شده بودم، و افزایش سرعت اینترنت باعث شده بود که سریع بر روی نقشه ها بزرگ نمایی کنم. ولی همچنان زمان می برد. به این فکر می کردم که اگر بخشی از نقشه را از دست بدهم، باید دوباره این چرخه را آغاز کنم. و باید سعی می کردم که ذهنم از چیزی که دنبالش هستم منحرف نشود. در اوایل سال 2011 تمرکزم را بر مرکز هندوستان گذاشته بودم، در چاتیسگار و مادیا پرادش. چند ماه سرسختانه به بررسی همۀ مکان های آن ها پرداختم. البته گاهی به سلامت روانی ام شک می کردم که چرا دارم این کار را انجام می دهم. هرشب، با عزمی راسخ به ریل های قطار خیره می شدم و به دنبال مکانی که در پنج سالگی می شناختم، می گشتم. کاری تکراری بود که گاهی وقت ها باعث می شد احساس خفگی به من دست دهد. مثل آن بود که در اتاقم گیر افتاده بودم و به دنیا از درون آن پنجرۀ کوچک نگاه می کردم. نمی توانستم قید کودکی دردناکی را که داشتم بزنم. سپس، شبی نزدیک به صبح، در ماه مارس، با ناکامی به درون انبار کاه شیرجه زدم و آن کار همه چیز را تغییر داد.

شناسنامه کتاب دور از خانه

  • نویسنده: سارو برایرلی
  • مترجم: میعاد بانکی
  • زبان: فارسی
  • ناشر چاپی: نشر البرز
  • تعداد صفحات: 284
  • موضوع کتاب:کتاب داستان و رمان خارجی_ زندگینامه
  • نسخه الکترونیکی:دارد
  • نسخه صوتی : دارد

بنابراین این کتاب برای علاقه مندان به اتوبیوگرافی جذاب خواهد بود. همچنین اگر نسبت به داستان سارو کنجکاو هستید، مطالعه ی این اثر را از دست ندهید. امیدوارم از محتوای معرفی کتاب نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که کتاب دوست هستند، میتوانید ارسال نمایید و برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش فرهنگ و هنر ساعدنیوز مراجعه نمایید. همچنین شما نیز بهترین کتابی که تا حال مطالعه کرده اید، برای ما معرفی نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (207 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (115 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (78 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (50 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (39 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (34 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (31 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (28 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (25 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (25 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (25 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (15 نظر) عکسی از خانه ابدی زهره فکور صبور و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... (14 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (14 نظر)
دیگران می‌خوانند   
کشف صدها مومیایی و تابوت باستانی در گورستان وسیع مصر+ فیلم شعرخوانی در حضور آیت الله خامنه ای و اشک های جاری ایشان/ گریه های بی صدای رهبر +فیلم ویدئویی به خاطره انگیز از جلسه انتخاب آیت الله خامنه ای به رهبری/ تواضع مثال زدنی رهبر انقلاب + فیلم (فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (فیلم) اجاری آهنگ بهار دلکش استاد شجریان توسط حاج آقا قاسمیان، داور برنامه محفل روی آنتن زنده / انصافا ببین چه صدایی داره ... (عکس) رونمایی از پسر خوش تیپ و خوش خنده مجری برنامه محفل، رسالت بوذری / چه کلاه خاصی هم داره آقای مجری! خلاقیت منحصربفرد کافه دار اهوازی برای نیانداختن آدامس توسط مشتریانش روی زمین+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت👌 فال شمع دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 تغییر چهره باورنکردنی آقا اصلان سریال خانه به دوش بعد از 20 سال/ گرد پیری بر صورت بازیگر خوشتیپ تلویزیون+عکس مسیر بی‌بازگشت به ریگ جن ملقب به مثلث برمودای ایران صرافی بایننس به روسیه بازگشته است، اما در قالبی جدید! 6 علت مهم کم شدن فشار آب در شیر اهرمی + روش تعمیر فال روزانه امروز دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روزدوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 خلاقیت منحصربفرد یک خیاط با تبدیل پیراهن پاره همسرش به روبالشتی حماسه آفرید+عکس/به این میگن زن زندگی... سناریوی خودکشی قتل از آب درآمد/ همدستی خیانت‌آمیز زن جوان با مرد همکار خونه زندگی شاهانه و دوبلکس پوریا پورسرخ، بازیگر سریال کیمیا/ ماشالا اینجا کاخه یا خونه؟😳😍+ویدئو فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 17 اردیبهشت 1403+فیلم قتل هولناک زن جوان به دست پسرش/ حمله قاتل با اسید به پلیس ابتکار جالب خنده دار شهرداری تهران در نصب بنر با نوشته ای دو پهلو برای جهان پهلوان تختی حماسه آفرید+عکس/ماشاءالله خلاقیت! فال ابجد روزانه دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 استوری خوشگل همسر پیمان قاسم خانی برای الناز حبیبی+عکس تبریک تولد سومین فرزندِ پسرِ مقام معظم رهبری توسط برادر همسرشان+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه خودکشی دانشجوی اردبیلی کارشناسی ارشد در کوی دانشگاه تهران+عکس وقتی که همایون شجریان با یک آهنگ بی‌نظیر ایرانی آبروی شهاب حسینی را خرید+ویدیو حیرت داوران صداتو از اجرای بی نظیر قاری قرآن در برنامه/ اشک تو چشمان داوران جمع شد!+ویدئو ماجرای سیلی خوردن بازیگر زن از سام درخشانی+ عکس (ویدئو)سکانسی جالب از پشت صحنه سریال در حاشیه/رضویان میگه زخم رو عین جوراب کوک بزن😂 بلایی که تصادف مرگبار بر سرِ ماشین شاسی بلند و گرانقیمت حامد سلطانی آورد+عکس/ همسر جوان و پسرش توی این تصادف آسمانی شدن رونمایی جواد عزتی از عکس کودکی لیلا حاتمی با چهره دلنشین و چادر گلدار/ زیرخاکی واقعی از سوپراستار سینمای ایران! بازیگر زن مشهور و نماز اول وقت + عکس گریه های بی امان ستاره سادات قطبی بعد از شنیدن یک خبر یهویی در ایوان باصفای خانه‌اش/ مُشتلق بده...+ویدیو ترفند های جادویی برای دور کردن پشه‌ از خانه پذیرایی مفصل و تمام و کمال از بازیگران در منزل داود رشیدی در مراسم یادبود این هنرمند محبوب +عکس/ چه خونه زندگی دلبازی، چه گلهای زیبایی 10 ترفند زیبایی قدیمی که هنوز هم معجزه می‌کنند کشف شگفت انگیز ساعت طلای ثروتمندترین مسافر تایتانیک/ فروش یادگاری تاجر جوان با قیمت رکوردشکن و هوش پران+عکس پایان تلخ جستجو برای یافتن نوجوان 16 ساله در ارتفاعات قمصر چند روش مؤثر و طبیعی برای پوشاندن موهای سفید نگاهی به ماشین لوکس و هوش پَران حسین کنعانی زادگان ستاره فوتبال/ این ماشین نیست هواپیماست + فیلم تصویری دیده نشده از آیت الله هاشمی رفسنجانی و همسرشان در اوایل ازدواج/ چقدر جوان بودند
تیتر امروز   
فال شمع دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 مسیر بی‌بازگشت به ریگ جن ملقب به مثلث برمودای ایران فال روزانه امروز دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روزدوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 سناریوی خودکشی قتل از آب درآمد/ همدستی خیانت‌آمیز زن جوان با مرد همکار فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 17 اردیبهشت 1403+فیلم قتل هولناک زن جوان به دست پسرش/ حمله قاتل با اسید به پلیس فال ابجد روزانه دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 خودکشی دانشجوی اردبیلی کارشناسی ارشد در کوی دانشگاه تهران+عکس کشف شگفت انگیز ساعت طلای ثروتمندترین مسافر تایتانیک/ فروش یادگاری تاجر جوان با قیمت رکوردشکن و هوش پران+عکس پایان تلخ جستجو برای یافتن نوجوان 16 ساله در ارتفاعات قمصر پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! غذاهای ابتکاری و بامزه حاج قاسم سلیمانی به روایت دخترش/ اضافه کردن کاکائو و شکر به تخم مرغ تا علاقه زیاد به زیره به دلیل اهل کرمان بودن سردار نحوه محاسبه حقوق و دستمزد کارگران تامین اجتماعی در سال 1403 معمای المپیادی عبور قورباغه از برکه
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...