معرفی کتاب مزرعه‌ی حیوانات اثر جورج اورول

  پنجشنبه، 30 تیر 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
معرفی کتاب مزرعه‌ی حیوانات اثر جورج اورول
رمان مزرعه‌ی حیوانات در کنار رمان ۱۹۸۴ دو اثر برجسته و به‌ یادماندنی از جورج اورول است که هر زمان به مطالعه آن‌ها بپردازید، شگفت‌زده خواهید شد. ویژگی مشترک این دو کتاب جورج اورول این است که در آن‌ها حکومت‌ها و نظام‌های تمامیت‌خواه به شدت محکوم شده‌اند. با این تفاوت که کتاب مزرعه‌ی حیوانات به شکل خاص بر مبنای انقلاب روسیه در سال ۱۹۱۷ نوشته شده است.

درباره جورج اورول

اریک آرتور بلر (به انگلیسی: Eric Arthur Blair) با نامِ مستعار جُرج اوروِل (به انگلیسی: George Orwell) (۲۵ ژوئن ۱۹۰۳–۲۱ ژانویه ۱۹۵۰) داستان نویس، روزنامه نگار، منتقدِ ادبی و شاعر انگلیسی بود. او بیشتر برای دو رمان سرشناس و پرفروش مزرعه حیوانات که در ۱۹۴۵ منتشر شد و در اواخر دههٔ ۱۹۵۰ به شهرت رسید و نیز رمان ۱۹۸۴ شناخته می شود. این دو کتاب بر روی هم بیش از هر دو کتابِ دیگری از یک نویسندهٔ قرن بیستمی، فروش داشته اند. او همچنین با نقدهای پرشماری که بر کتاب ها نوشت، بهترین وقایع نگار فرهنگ و ادب انگلیسی قرن شناخته می شود.

پوستر جورج اورول

درباره کتاب مزرعه حیوانات

اریک آرثر بلر نام واقعی جرج اُرول رمان نویس بزرگ انگلیسی ا ست. او متولد 1903 در هندوستان از خانواده یی انگلیسی- هندی ا ست. جرج اُرول، در آثار خود همه ی وسایل و ابزار و عناصر داستان های علمی- تخیلی را به کار می گیرد، اما درواقع تالیفات او بیش از هر چیز تبلیغاتی است: تبلیغات بر ضد کمونیسم و شیوه ی حکومت استالین، و اصولا هر نوع رژیم استبدادی. هر چند که آثار خود را بر اساس اعتقادات سیاسی اش پایه گذاری می کند، از جنبه های هنری آن ها نیز غافل نمی ماند. او رمان نویسی را عالم اخلاق می دانست و از همین رو بود که راه سیاسی خود را در طغیان علیه ی بی رحمی ها و سنگدلی های طرفداران فرانکو و استالین پیدا کرد. اُرول می نویسد: «مزرعه ی حیوانات اولین کتابی بود، که با آگاهی کامل نسبت به کاری که انجام می دهم، تلاش کردم اهداف سیاسی و اهداف هنری را در آن باهم ترکیب کنم.» نقد اُرول به کمونیسم شوروی حکایت حیوانات است، یک فرم هجو آمیز که در آن حیوانات به عنوان نمادی برای نمایش معایب و حماقت های انسان استفاده می شوند. قصه ی «راهبه و کشیش» اثر چاسر، که یکی از قصه های «داستان های کانتربری» است، یک نمونه ابتدایی از آن به شمار می رود. در یک سطح، قصه ی چاسر یک قصه ی مزرعه یی کُمیک در مورد یک خروس متکبر است؛ به نام چانتیکلر. روباه او را شکار کرده و در تلاش برای گریختن است. در سطح دیگر، رساله یی در باب اهمیت رویاها است. در سطح دیگر، که کمی جدی تر نیز هست، تمثیلی از هبوط انسان است، که در آن چانتیکلر نمادی از [حضرت] آدم است که توسط شیطان وسوسه می شود. مزرعه ی حیوانات یک هجویه فشرده و موجز است، که زیرعنوان «یک داستان پریان» را با خود یدک می کشد، و هم چنین می توان آن را در سطح ساده ی طرح و شخصیت خواند. یک داستان زیرکانه ی سرگرم کننده که در مزرعه یی اتفاق می افتد که حیوانات ستم دیده ی آن دارای قدرت تکلم و تعقل هستند و بر ارباب ستمگر خود فایق آمده و دولتی انقلابی برقرار می کنند. خوک های کثیفِ تشنه ی قدرت، به ویژه سرکرده آن ها «ناپلئون»، به آن ها خیانت کرده و وادارشان می کند به همان روزگار بندگی خود بازگردند. تنها رهبری تغییر کرده است. در این کتاب هر حیوانی نماد یک چهره ی خاص یا نماینده ی یک گروه است. خوک ها، که قدرت خواندن، نوشتن، و سازمان دهی دارند، روشنفکران بُلشویکی هستند که دستگاه اداری وسیع شوروی را تحت کنترل خود داشتند. ناپلئون، استالین است، دسته ی اطراف وی پالیتبورو (کمیته ی اجرایی) هستند، اسنوبال، تروتسکی است، و اسکوالر نیز نماد پروپاگاندیست های رژیم است. خوک ها از امتیازهای تعلق داشتن به یک طبقه ی حاکم جدید (مانند غذای مخصوص و ساعات کار کوتاه تر) برخوردار هستند، بااین حال از نتایج زیر سوال رفتن سیاست های ناپلئون نیز رنج می برند. حیوانات دیگر نماد دسته های گوناگون مردم عادی هستند.

چرا مزرعه حیوانات یک اثر تمثیلی است؟

اتفاق ها و شخصیت های داستان مزرعه حیوانات همگی اشاره به اتفاق ها و شخصیت هایی در خارج از داستان دارند. به طور خاص خیلی ها اعتقاد دارند این داستان اشاره ای به انقلاب روسیه و مشکلات بعد از آن دارند. اورول می خواست داستان انقلاب روسیه را جوری بنویسد که همه بتوانند بفهمند، حتی اگر جزئیات دقیق تاریخی را ندانند. برای همین این داستان را نوشت. مزرعه حیوانات تنها داستان تمثیلی تاریخ روسیه نیست. علاوه براین رمان قلعه حیوانات بحث بزرگتری درباره ی قدرت سیاسی و ظلم را به طور کلی باز می کند.

حیوان گرایی چیست؟

ناپلئون، اسنوبال و اسکویلر ایده ی میجر پیر را، اینکه حیوانات هم حق آزادی و برابری برای داشتن دستگاه فکری کامل دارند، مطرح کردند. این ایده را آن ها تحت عنوان حیوان گرایی (اصطلاحی در برابر انسان گرایی) گفتند. به مرور زمان که خوک ها توانستند قدرت بیشتری به دست آورند، فرمان هایی را که روی انبار کشیده بودند، تغییر دادند، تا جایی که حیوان گرایی به اندک قواعدی تقلیل یافت که کاملا با ایده ی کلی و اصلی تناقض داشت: همه ی حیوانات با هم برابرند، اما بعضی حیوانات از دیگران برابرترند

چگونه ناپلئون توانست قدرت را تصاحب کند؟

ناپلئون تعدادی توله سگ را تربیت می کرد که در آینده برای او احترام بیشتری قائل شوند. زمانی که آن ها کاملا بزرگ شدند، او از سگ ها استفاده کرد تا اسنوبال، رقیب اصلیش را تعقیب کنند. ناپلئون عملکرد خودش را پیش حیوانات دیگر اینطور توجیه کرد که اسنوبال یک خائن است و برای انسان ها جاسوسی می کند. اسکویلر استدلال های گیج کننده ای استفاده می کرد که همه ی حیوانات باور کنند ناپلئون حقیقت را می گوید. در حالی که ترس از سگ های ناپلئون باعث می شد کسی حتی جرئت حرف زدن نداشته باشد.

بوکسر نماد چه چیزی بود؟

اگر قبول کنیم که مزرعه حیوانات استعاره ای از اتحاد جمهیر شوروی است، بوکسر نماد طبقه ی کارگر روسی بود. بوکسر اکثر کارهای مزرعه را انجام می داد، زور و اندازه ی او باعث می شد قدرتی به دست آورد. در عین حال او بی سواد و زودباور است. برای همین خوک ها خیلی راحت توانستند او را فریب دهند که در برابر قدرتش تسلیم شوند. اورول باور داشت چیزی شبیه به این برای طبقه ی کارگر در اتحاد جماهیر شوروی اتفاق افتاد. کارگران قدرتمند بودند، همه ی کارهای اتحاد جماهیر شوروی بر عهده ی آن ها بود، اما روشنفکران روسی آن ها را فریب دادند و به آن ها خیانت کردند.

چگونه آقای فردریک ناپلئون را فریب داد؟

آقای فردریک قبول کرد که بابت چوب های مزرعه حیوانات پول زیادی بپردازد و ناپلئون را تشویق کرد به آقای پلینگتون توهین کند. آقای فردریک می دانست حیوانات چندان با پول آشنایی ندارند. برای همین به جای پول به آن ها مقداری اسکناس جعلی داد. زمانی که همه فهمیدند که پول ها جعلی است، آقای فردریک به مزرعه حمله کرد و آسیاب های بادی را از بین برد. اقای پلینگتون هم به خاطر توهینی که به او شده بود، حاضر نشد به حیوانات در دفاع از مزرعه کمک کند. این اتفاقات پشت سر هم دقیقا با مانند اتفاقاتی بود که برای شوروی (ناپلئون)، آلمان نازی(فردریک) و بریتانیا (آقای پلینگتون) در جنگ جهانی دوم اتفاق افتاد. کتاب مزرعه حیوانات یا همان قلعه حیوانات در فهرست صد کتاب برتر مجله تایم قرار دارد. اگر می خواهید بدانید که چه کتاب های دیگری در این فهرست قرار دارند، پیشنهاد می کنیم یادداشت «معرفی صد کتاب برتر جهان به انتخاب مجله ی تایم» را هم بخوانید.

جملات زیبای کتاب مزرعه حیوانات

  • همه حیوانات برابرند، اما بعضی حیوانات از دیگران برابرترند.
  • فقط آدم مرده، آدم خوب است.
  • اسکوییلر به سرعت اعدادی پشت سر هم ردیف می کرد تا به حیوانات نشان دهد حالا از زمان آقای جونز، جوِ بیش تر، یونجه ی فراوان تر و شلغم زیادتری دارند، ساعات کم تری کار می کنند، و آب آشامیدن شان گواراتر، عمرشان طولانی تر و بهداشت نوزادان بهتر شده است؛ در طویله کاه بیش تر دارند و مگس کم تر آزار می دهد.
  • حیوانات تمام این مطالب را باور می کردند. در واقع خاطره ی دوره ی آقای جونز تقریباً محو شده بود. می دانستند که زندگی امروزشان سخت و خالی ست. غالباً گرسنه اند، سردشان است و به طور معمول جز خواب، کار می کنند. ولی بی شک روزهای قدیم از امروز هم بدتر بوده است.

نقد و بررسی کتاب مزرعه حیوانات

نقد و بررسی کتاب مزرعه حیوانات موضوعی است که ما در متن زیر در مورد آن صحبت کرده و اطلاعات مثمر ثمری در این رابطه آورده ایم، اطلاعاتی که اگر آن ها را بدانید بی معطلی اقدام به خواندن این کتاب فوق العاده زیبا خواهید کرد. نقد و بررسی کتاب مزرعه حیوانات را تحت عناوین و تیترهای مختلفی آورده ایم که دانستن آن ها را به شدت پیشنهاد می کنیم، فلذا دانستن مضمون این کتاب هرکسی را به خواندن ترغیب می کند تا جایی که امکان ندارد شروع به خواندن کتاب مزرعه ی حیوانات کنید و از اوقات صرف شده برای این کار لذت نبرید.

فهرست مطالب کتاب

  • جُرج اُرول؛ راوی استبداد
  • مزرعه ی حیوانات: تمثیلی از انقلاب شرحی از والری مه یرز
  • مزرعه حیوانات

شناسنامه کتاب مزرعه حیوانات

  • نویسنده: جورج اورول
  • مترجم: سیروس نورآبادی، محسن موحدی زاد
  • زبان: فارسی
  • ناشر چاپی: شور آفرین
  • تعداد صفحات: 130
  • موضوع کتاب:کتاب های داستان و رمان خارجی
  • نسخه الکتریکی:دارد
  • نسخه صوتی : دارد

در نهایت همان طور که در این یادداشت خواندیم، مزرعه حیوانات را به دو دلیل عمده باید خواند. یکی اینکه این اثر یکی از معروف ترین کتاب های دنیاست و تقریبا شناخته شده ترین اثر تمثیلی جهان است. دلیل دوم این است که درک امور سیاسی ر برای افرادی که سررشتّ ای از این حوزه ندارند، ساده تر کرده است. امیدوارم از محتوای معرفی کتاب نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که کتاب دوست هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش فرهنگ و هنر ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (164 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (92 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (83 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (82 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (72 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (61 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (53 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (46 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (46 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (41 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (39 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (39 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (38 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (35 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
منتخب روز   
تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن (عکس) تصویری معنادار از تکیه رهبر انقلاب بر اسلحه هنگام سخنرانی / علی به وقت حماسه عصا به دست نمی‌گیرد ...