دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / فرهنگ و هنر / معرفی کتاب /

معرفی کتاب ساده دل اثر فرانسوا ولتر 

جمعه، 11 آذر 1401
کتاب ساده دل، در قالب داستانی مهیج که در طی سه روز به قلم فرانسوا ولتر خلق شده، روایتی است مفرح و همزمان بى‌رحم و ویرانگر که قصد دارد تا با بیانی طنز، از مفاهیم پیچیده‌ای که انسان امروزی با آن مواجهه می‌شود سخن بگوید. در ادامه ساعدنیوز به معرفی کتاب فوق پرداخته است.

درباره فرانسوا ولتر

ولتر با نام واقعی فرانسوا ماری آروئه، زاده ی 21 نوامبر 1694 و درگذشته ی 30 می 1778، فیلسوف و نویسنده ی فرانسوی برجسته ی عصر روشنگری است.ولتر در پاریس به دنیا آمد. او در هفت سالگی مادر خود را از دست داد و در خانواده ای مذهبی بزرگ شد. ولتر در مدرسه لوئی کبیر تحصیل کرد، در آنجا زبان لاتین و یونانی آموخت و بعدها نیز بر ایتالیایی، اسپانیایی و انگلیسی مسلط شد. او بر خلاف میل پدر، که می خواست پسرش حقوقدان شود، نویسندگی را در پیش گرفت. ولتر به انجمنی به نام تمپل پیوست و سپس به شاگردی یکی از قضات دادگستری فرانسه درآمد. او در سال 1718 اولین تراژدی خود را منتشر و پس از چندی جایزه ی آکادمی فرانسه را دریافت کرد.ولتر در زمینه ی تمام سبک های ادبی و نوشتاری از جمله نمایشنامه، شعر، رمان، مقاله، و متون تاریخی و علمی فعالیت می کرد. او بیش از بیست هزار نامه و بیش از دو هزار کتاب و کتابچه نوشت.

درباره کتاب ساه دل

فرانسوا ماری آروئه (François Marie Arouet) که بعدها نام ولتر را بر خود گذاشت، یکی از مردان بزرگ و موثر انقلاب فرانسه است. او در کتاب ساده دل (Candide)، خواهان آن است تا زندگی انسان کنونی را به چالش بکشد. انسانی که در پی سعادت است اما نه با پول، نه با رفاه و نه حتی با رسیدن به معشوق به آن نمی رسد. به راستی خوشبختی و نیک بختی را در کجا باید جست؟

موضوع کتاب ساده دل چیست؟

ولتر در خط به خط کتاب با استفاده از جملاتی زیرکانه شما را به فکر فرو خواهد برد. او با پرداختن به ماجراجویی های بیهوده و بی ارزش شخصیت اصلی داستان می خواهد تا شما را با دنیایی از بهت و حیرت رو به رو کند. کاندید، پسر جوانی که مجبور است به ارتش برود، و مصائب و مشکلات پیش رویش او را با مفهومی جدید از زندگی آشنا می کند. کاندید متوجه می شود که هر حادثه ای که در زندگی افراد اتفاق می افتد، مسلما بهترین رویداد نخواهد بود. او و دوستانش بعد از ماجراها و حوادث مختلف، در پایان، کار بر روی مزرعه ای کوچک را انتخاب می کنند و می فهمند که مفهوم خوشبختی و سعادت، خیلی ساده تر و به ظاهر بی اهمیت تر از این است که آنان گمان می کردند؛ نظریه ای که در حمایت از اساسی ترین نوع واقع بینی، خوشبینی های افراطی و افکار متافیزیکی را نمی پذیرد. بی شک، ساده دل از مشهورترین آثار ولتر است که دیدگاه خوشبینانه ی بشر به جهان را به سخره می گیرد. بر اساس رمان ساده دل آثار سینمایی متفاوتی تولید شده، به عنوان مثال فیلمی در قالب کمدی سیاه به نام «دنیای سفید» در سال 1975 ساخته شد که نتیجه آن دریافت جایزه ی «خوشه ی طلایی» بود.

خلاصه داستان ساده دل یا کاندید

کاندید پسری جوان، زیبا و ساده دل است که در قصرِ بارونِ توندر-تن- ترونخ بزرگ شده و زندگی می کند. ولتر رمانش را با شرح خصوصیات این شخصیت آغاز می کند و سپس بارون و خانواده اش را به خواننده معرفی می کند. کاندید در قصر بارون زیر نظر استادی به نام پانگلوس که متخصص کیهان شناسی، ماوراالطبیعه و الهیات است تعلیم می بیند. بارون دختری به نام کونه گوند دارد، کاندید و کونه گوند به یکدیگر علاقه مند می شود و همین سبب اخراج کاندید از قصر بارون می شود. کاندید بیرون از قصر بارون با فراز و نشیب های زیادی مواجه می شود و به نقاط مختلفی سفر می کند. ولتر در لابلای این روایت دیدگاه های فلسفی خود را به خواننده ارائه می کند.

کاندید(Candide) به چه معناست؟

رضا مرادی اسپیلی در مقدمه ای که بر ترجمه اش از رمان کاندید نوشته است به طور کامل به ریشه ی این کلمه پرداخته و علت نامگذاری کتاب را توضیح می دهد:«کاندید از صفت فرانسوی به همین نام می آید که در انگلیسی نیز وجود دارد. هر دو از واژه ی لاتین کاندیدوس(candidus) گرفته شده اند که معنی اولش سفید است.» او ادامه می دهد:«همه ی این معنی های جنبیِ واژه، به قهرمان ولتر می خورند: او آلوده ی دنیا نمی شود، روحی پاکیزه دارد، کاملا راستگو و قابل اعتماد است و همیشه آماده است تا فلسفه ی پانگلوس را(بخوانید فلسفه ی لایب نیتز که ولتر در این کتاب پنبه ی ان را می زند) به محکی دیگر بزند. او چنان موجود معصوم سپیدی است که گویی هرگز بزرگ نمی شود.»

در بخشی از کتاب ساده دل می خوانیم:

ساده دل به حسب عادت، با دمیدن خورشید و به بانگ خروس در انگلستان و در کشور «هورونى» «شیپور روز» ش مى نامند از خواب برخاست. او همچون جماعت اعیان نبود که کسل و بى حال تا وقتى که خورشید به نصف النهار برسد در رختخواب مى لولند، نه مى توانند بخوابند و نه مى توانند برخیزند، و در حالتى بین مرگ و زندگى ساعات گرانبهایى را هدر مى دهند و باز شکوه مى کنند که عمر بس کوتاه است. او تا وقتى که به خانه برگشت و سرپرست دیر جبل را با خواهر خویشتن دارش، شب کلاه بر سر، در باغچه دیر به گردش مشغول دید دو سه فرسخ راه رفته و تنها با تیر تفنگ سى شکار زده بود. همه شکارها را به ایشان تقدیم کرد و سپس طلسمى را که همیشه به گردن مى آویخت از زیر پیراهن بیرون آورد و از ایشان خواهش کرد تا آن را به پاس پذیرایى گرمى که از وى کرده اند بپذیرند. وى در این باره گفت: این گرانبهاترین چیزى است که من دارم. به من اطمینان داده اند: مادام که این شیئى بى بها را با خود همراه دارم همواره خوشبخت خواهم بود. اینک آن را به شما هدیه مى کنم تا شما نیز همواره سعادتمند باشید.

شناسنامه کتاب ساده دل

  • نویسنده: فرانسوا ولتر
  • مترجم: محمد قاضی
  • زبان: فارسی
  • ناشر چاپی: نشر جامی
  • تعداد صفحات: 144
  • موضوع کتاب:کتاب داستان و رمان خارجی
  • نسخه الکترونیکی:دارد
  • نسخه صوتی : دارد

بنابراین علاقه مندان به ادبیات کلاسیک فرانسه را به خواندن این کتاب دعوت می کنیم. امیدوارم از محتوای معرفی کتاب نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که کتاب دوست هستند، میتوانید ارسال نمایید و برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش فرهنگ و هنر ساعدنیوز مراجعه نمایید. همچنین شما نیز بهترین کتابی که تا حال مطالعه کرده اید، برای ما معرفی نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 20 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
زیبایی خاص و چشم نواز پریناز ایزدیار با مدل موی مجعد/ چشارو نگاا😍+عکس
(ویدئو) ممانعت از ورود آناهیتا همتی به کلاس چون شهریۀ دانشگاهشو پرداخت نکرده بود
رونمایی از جیمی جامپ پرورترین ورزشگاه لیگ برتری ایران/ یک بادیگارد در حد یاسین چوکو محافظ لیونل مسی برای اینجا لازمه +فیلم
نگاهی به تغذیه مدرسه ساده و سالم پناه و نبات دخترای شاهرخ استخری در بلژیک+عکس/ مثل همیشه مقوی و مفید
(ویدئو) برج آنالما تاور یک آسمان‌خراش معلق با منظره‌های نفس‌گیر!
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
عشق و حال شبانه با خودروی پلاک دولتی کار دست آقای راننده داد! / راننده از صحنه تصادف گریخت + فیلم
اولین تصاویر از لحظه اهدای انگشتری خاص توسط رهبر معظم انقلاب به وحید شمسایی
تماشای بازی تیم استقلال در کنار مزار جوان تازه فوت شده توسط دوستان بامعرفتش+ویدیو/ بامرام شما هستن بقیه اداتون رو درمیارن👌