معرفی نرم افزار ایندیزاین InDesign

  شنبه، 06 فروردین 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
معرفی نرم افزار ایندیزاین InDesign
ایندیزاین InDesign، یک نرم افزار طراحی است که توسط شرکت ادوبی (Adobe) تولید و منتشر شده ‌است. در ادامه به معرفی این نرم افزار میپردازیم. با ما همراه باشید.

نرم افزار Adobe InDesign

ادوبی ایندیزاین یا Adobe InDesign یک نرم افزار نشر رومیزی ساخت شرکت Adobe است. از این برنامه می توان برای طراحی پوستر، آگهی، بروشور، مجله، روزنامه، پایان نامه، کتاب و کتاب الکترونیک استفاده کرد. ایندیزاین همچنین می تواند محتوایی که با تبلت های مرتبط با Adobe Digital Publishing Suit متناسب است را انتشار دهد. طراحان گرافیکی و هنرمندان تولید از عمده ترین کاربران این نرم افزار هستند که با آن به طراحی و طرح بندی، انتشار و چاپ می پردازند. ایندیزاین همچنین از فرمت های EPUB و SWF که برای طراحی e-Book، مجله های دیجیتالی و محتوای مناسب با تبلت ها استفاده می شوند، پشتیبانی می کند. علاوه بر این، این نرم افزار از XML، Style Sheet و Coding Markup پشتیبانی کرده و بنابراین می توان از آن برای تهیه محتوای متنی تگ شده مناسب برای فرمت های آنلاین استفاده کرد. واژه پرداز Adobe InCopy هم از موتور قالب سازی InDesign بهره می گیرد.

تاریخچه اولیه نرم افزار InDesign

InDesign، جانشین PageMaker است که در اواخر ۱۹۹۴ توسط Adobe خریداری شد (Freehand نیز که از رقبای Adobe محسوب می شد توسط Aldus به Altsys، سازنده Fontographer فروخته شد). PageMaker در سال ۱۹۹۸ تقریبا کل بازار حرفه ای خود را به QuarkXPress 3.3، منتشر شده در سال ۱۹۹۲ و ۴.۰ منتشر شده در سال ۱۹۹۶ ، باخت. Quark اعلام کرد که قصد خریدن شرکت Adobe را دارد تا از ایجاد مشکلات ناشی از عدم اعتماد در شرکت ترکیبی PageMaker جلوگیری شود. Adobe این پیشنهاد را رد کرده و به کار بر روی نرم افزار جدید خود ادامه داد. یعنی پروژه ای که توسط Aldus آغاز و با عنوان Shuksan نامگذاری شده بود. بعدا این عنوان به K2 تغییر یافته و با عنوان InDesign 1.0 در سال ۲۰۰۰ منتشر شد.

در سال ۲۰۰۲، ایندیزاین تبدیل به اولین نرم افزار نشر رومیزی برای Max OS-X شد. در نسخه سه این نرم افزار، ترکیب شدن با نرم افزارهای Photoshop و Illustrator و Acrobat در قالب Creative Suit باعث تقویت توزیه این نرم افزار گردید. در InDesign می توان اسناد را به صورت Portable Document Format یا PDF خروجی گرفت. ایندیزاین اولین نرم افزار DTP هست که از Unicode برای پردازش متن، فونت های Open Type و امکانات پیشرفته ای مثل Layeout Style و OpticalMargin Alignment و Cross Platform Scripting با استفاده از Java Script، پشتیبانی می کند.

در نسخه های بعدی این نرم افزار، فرمت های جدیدی معرفی شد. برای پشتبیانی از ویژگی های جدید به خصوص تایپوگرافیک ارائه شده در InDesign CS، هم برنامه و هم فرمت سند، با ورژن های پیشین سازگاری نداشتند. به جای آن در نسخه InDesign CS2، از فرمت INX، فرمت XMl که مبتی بر XML است استفاده شده است. نسخه های CS این نرم افزار در آوریل ۲۰۰۵ آپدیت شده که قابلیت خواندن فایل های CS2 با فرمت inx را دارا هست. فرمت InDesign Interchange از نسخه های قبل از InDesign CS پشتبیانی نمی کند. شرکت Adobe، همراه با انتشار InDesign CS5، فرمت IDML یا InDesign Markup Language را جاگزین INX کرد. شرکت اددوبی نسخه InDesign Cs3 را (به همراه Creative Suite 3) به عنوان یک نرم افزار Universal Binary سازگار با سیستم های Intel و PowerMac در سال ۲۰۰۷ عرضه کرد که دو سال دیرتر از تاریخ نعیین شده قبلی بود.

InDesign و Leopard

CS3 در ابتدا مشکل سازگاری زیادی با Leopard (Mac X 10.5) داشت. طوری که Adobe اعلام کرد: ” احتمال دارد که پنجره InDesign CS3 هنگام استفاده از دستورهای Place, Save, Save As, Export، بااستفاده از پنجره های OS یا Adobe به طور غیر منتظره ای بسته شود. متاسفانه هیچ راه حلی برای این مشکلات وجود ندارد :. کمپانی Apple در آپدیت OS X 10.5.4 این مشکل را برطرف کرد.

نسخه Server

در اکتبر ۲۰۰۵، شرکت Adobe نسخه InDesign Server Cs2، نسخه تغییر یافته InDesign (بدون رابط کاربری) را برای پلتفرم های سرور ویندوز و مکینتاش منتشر کرد. در این نسخه قابلیت ویرایش وجود ندارد. در مارس ۲۰۰۷، شرکت Adobe به صورت رسمی اعلام کرد که Adobe InDesign CS3 Server جز مجموعه Adobe InDesign است.

کاربردهای نرم افزار ایندیزاین

ایندیزاین برای طراحی موارد بسیاری اعم از آگهی ها، بروشورها، مجلات، کتاب ها، روزنامه ها، کارت ویزیت، کارت پستال، برچسب، کامیک و بسیاری از اسناد و جلوه های بصری که در زمینه ارتباطات مورد نیاز هستند، کاربرد دارد. در واقع، ایندیزاین یک استاندارد صنعتی، برای انتشار طراحی ها محسوب می شود. ایندیزاین توسط متخصصان طراحی و تبلیغات، مورد استفاه قرار می گیرد. از ایندیزاین می توان به صورت مجزا و یا به صورت تلفیقی با دیگر برنامه های Adobe Creative Cloud نظیر فتوشاپ و ایل,ستریتور، استفاده کرد.

پوستر نرم افزار ایندیزاین

ادوبی ایندیزاین چه کاری انجام می دهد؟

ایندیزاین، ابزارهایی دارد که با استفاده از آنها می توانیم کارهای مربوط به صفحه آرایی را انجام دهیم. سپس خروجی این صفحه آرایی ها را می توانیم به صورت دیجیتالی در نمایشگرها یا به صورت چاپی و پرینت گرفته شده، مورد استفاده قرار دهیم. در واقع برای خلق صفحه آرایی های حرفه ای و قابل نمایش بر روی نمایشگرها و یا قابل چاپ بر روی انواع کاغذها، می توان از ایندیزاین به عنوان یک نرم افزار هوشمند و کارآمد استفاده کرد. همچنین، ایندیزاین یک نرم افزار کاربردی برای طراحی و تهیه صفحاتی است که شامل عکس، کادربندی، متن نوشته و مواردی از جنس های مختلف این چنینی است.

تفاوت های موجود میان ایندیزاین IOS و ایندیزاین ویندوز

ایندیزاین، نرم افزاری است که به صورت بسیار کاربردی بر روی هر دو سیستم عامل IOS و ویندوز قابل نصب و اجراست. بنابراین هیچ تفاوت بارز و قابل بیانی درباره استفاده از این نرم افزار بر روی این دو نسخه از سیستم عامل ها، وجود ندارد. البته کاربران حرفه ای نرم افزار ایندیزاین، ممکن است برای اعمال برخی دستورات پر تکرار حین پروژه های خود، از قابلیت اسکریپت نویسی در این نرم افزار بهره ببرند. بنابراین طبیعی است که تفاوت هایی میان اسکریپت نویسی با سیستم عامل IOS و اسکریپت نویسی با سیستم عامل ویندوز برای آنها وجود داشته باشد. به این منظور، کاربران IOS از اپل اسکریپت و کاربران ویندوز از ویژوال بیسیک اسکریپت یا VBScript استفاده می کنند. همچنین برخی از کلیدهای میانبر فرمان ها در ایندیزاین یا سایر نرم افزارهای ادوبی، در دو نسخه IOS و ویندوز، با یکدیگر متفاوت هستند.

برای مثال، افراد برای پرینت گرفتن پروژه خود در ایندیزاین یا سایر نرم افزارهای ادوبی، زمانی که از سیستم عامل IOS استفاده می کنند، کلیدهای میانبر Command و P را فشار می دهند. این درحالی است که کاربران نسخه ویندوز این نرم افزار، از ترکیب کلیدهای Cntrl و P برای اجرای این فرمان استفاده می کنند. در واقع، آنچه برای یک کاربر استفاده از ایندیزاین را متفاوت می سازد، سیستم عامل مورد استفاده او نیست. بلکه مشخصات فنی سیستمش نظیر کارت گرافیک و پردازنده و همچنین ابعاد صفحه نمایش سیستمی است که با آن کار می کند.

فرمت هایی که توسط ایندیزاین قابل خروجی گرفتن هستند:

  • Xlf که به Adobe Flash CS4 Pro اشاره دارد.
  • Txt که به فایل های فرمت نوشته و Text اشاره دارد.
  • Indt
  • PDF که مخفف Portable Document Format است.
  • EPS که مخفف Encapsulated PostScript است.
  • Incx که به InCopy CS3 Interchange اشاره دارد.
  • Icml که به InCopy document CS4 اشاره دارد.
  • Inx که به InDesign CS3 Interchange اشاره دارد.
  • Idml
  • Jpg که فرمت مربوط به نمایش عکس است و از آن با نام JPEG نیز یاد می شود.
  • Rtf که مخفف Rich Text Format است.
  • Xml
  • Swf
  • Txt (Text only)

لوگو نرم افزار ایندیزاین


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (562 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (177 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (146 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (46 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان