معرفی رمان ۱۹۸۴ اثر جورج اورول

  چهارشنبه، 20 مرداد 1400   زمان مطالعه 12 دقیقه
معرفی رمان ۱۹۸۴ اثر جورج اورول
کتاب ۱۹۸۴ در سال های اخیر به عنوان یک کتاب برجسته در محافل ادبی جهان بسیار مورد توجه بوده و نویسنده آن را در ردیف نویسندگان سرشناس ادبیات انگلیس قرار داده است. کتاب برجسته عصر – لقبی است که مطبوعات موثر انگلیس پس از انتشار کتاب ۱۹۸۴ به آن داده اند.

درباره کتاب ۱۹۸۴

کتاب «1984» نوشته ی «جورج اورول» جزو یکی از مشهور ترین داستان های سیاسی در دنیا است. این کتاب که در سال 1949 نوشته شده است، در ژانر علمی ـتخیلی دسته بندی می شود اما در تلاش است در قالب یک داستان، نظام های کمونیستی و تمامیت خواه را به تصویر بکشد. جورج اورول رمان 1984 را، زمانی که جنگ دوم جهانی به تازگی تمام شده بود نوشت. این کتاب در حقیقت اخطاری به غرب در مورد گسترش کمونیسم بود؛ اما داستان این اثر را می توان به شرایط حاکم بر تمامی جوامع زیر سلطه ی حکومت ها ی استبدادی نیز تعمیم داد. در حقیقت، این کتاب می تواند بیانیه ی سیاسی شاخصی در رد نظام های دیکاتوری و کمونیسم تلقی شود. داستان در سال 1984 (35 سال بعد از تاریخ نگارش کتاب) در شهر لندن اتفاق می افتد. وینستون اسمیت، شخصیت محوری داستان، در جامعه ای زندگی می کند که به سه طبقه مجزا تقسیم می شود: طبقه کارگر، اعضای عادی حزب و اعضای رده الای حزب. او یک عضو عادی است که روزی تصمیم می گیرد اندیشه های خود را بنویسد. او به دور از دوربین هایی که بر اعمال همه افراد نظارت می کنند، چندین بار جمله مرگ بر برادر بزرگ (پیشوای حزب) را بر روی کاغذ می نویسد و...این کتاب بیانیهٔ سیاسی شاخصی در رد نظام های تمامیت خواه (توتالیتر) و نیز کمونیسم شمرده می شود. 1984 کتابی پادآرمانشهری به شمار می آید. جرج اورول در این کتاب، آینده ای را برای جامعه به تصویر می کشد که در آن خصوصیاتی همچون تنفر نسبت به دشمن و علاقهٔ شدید نسبت به برادر بزرگ (ناظر کبیر) (رهبر حزب با شخصیت دیکتاتوری فرهمند) وجود دارد. در جامعه ی تصویرشده گناه کاران به راحتی اعدام می شوند و آزادی های فردی و حریم خصوصی افراد به شدت توسط قوانین حکومتی پایمال می شوند، به نحوی که حتی صفحات نمایش در خانه ها از شهروندان جاسوسی می کنند.

خلاصه کتاب ۱۹۸۴

خلاصه رمان «۱۹۸۴» از این قرار است که در جهان نیمه متحد ۳ قدرت بزرگ وجود دارند. این قدرت ها جهان را میان خود تقسیم کرده و هرکدام به شیوه های شبیه به هم دنیا را اداره می کنند. شخصیت اصلی این رمان مردی به نام وینستون اسمیت است. او در جامعه ای زندگی می کند که مفاهیمی چون عشق حقیقت ندارند و هرچه حزب می گوید درست است.وینستون: نقش اول قصه! مردی از طبقه عادی است که افکاری بزرگ در سر دارد؛ نمادی از یک فرد انقلابی که نمی تواند چون دیگران همه چیز را بی چون و چرا بپذیرد و مبارزات پنهانی ضدحزب خود را شروع می کند. عاشق می شود. در راه آزادی خطر می کند اما برخلاف انقلابیون در انتها وا می دهد!جولیا: دختری از اعضای حزب است که در سه زمان لایه های جدیدی از شخصیت او برای خواننده کشف می شود. در پرده ی اول دختری پای بند به قوانین حزب به نظر می رسد. افکار او در وهله نخست، خواننده را تا نفرت از کل حزب پیش می برد. در واقع اورول از شرح افکار جولیا برای نشان دادن فضای تاریک فکری و عقیدتی حاکم بر داستان خود بسیار کمک می کند.در اواسط داستان خواننده با جولیایی کاملا متفاوت روبه رو می شود. دختری جنگجو و بی پروا که فقط در ظاهر به قوانین پایبند است و شجاعانه با ابراز احساسات خود با وینستون رابطه برقرار می کند. او پا به پای وینستون در مبارزات پیش می رود اما در ادامه داستان متوجه می شویم آنچه جولیا بیش از هرچیز درصدد رسیدن به آن است لذت است! وینستون و جولیا در یک مسیر قرار می گیرند اما از تفاوتی ظریف میان خواسته های خود بی خبر هستند. وینستون به دنبال چیزی فراتر از آنچه در حال، مایحتاج لذت های او را فراهم می کند، است. او در پی آزادی است ‍ ! پرده سوم از شخصیت جولیا بار دیگر خواننده را شوکه می کند. جولیا در مقابل شکنجه های حزب اعتراف می کند و وینستون را به دست فراموشی می سپارد. همین جا است که خواننده ی هوشیار پی به تفاوت در پایه های این دو شخصیت می برد.اوبراین: شخصیت دیگری است که اول بی اهمیت و گذری جلوه می کند اما در آخر وقتی ماسک ظاهری از شخصیت واقعی او برداشته می شود، خواننده غافلگیر می شود . ماموریت اوبراین از شخصیت او بسیار جالب تر است . وقتی اوبراین شکنجه گر وینستون می شود به او می گوید که حتی فکر و قلب او نیز تحت کنترل بوده است و ماموریت اوبراین کشتن افکار و علایق قدیمی او بوده است!خواننده با پی بردن به شخصیت واقعی اوبراین، جا زدن جولیا و تبدیل شدن وینستون به یکی از اعضای علاقمند به حزب، ناباورانه به قهقرا فرو می رود و در نهایت با پیام بسیار تلخ اما حقیقی اورول روبه رو می شود که «هیچ کس و هیچ چیز نمی تواند به وضعیت ناشی از یک حکومت کمونیستی در یک جامعه پایان دهد.

نقد کتاب 1984

جرج اورول در کتاب 1984 تصویری از جامعه ی پاد آرمان شهر ترسیم می کند. اریک فروم، جامعه شناس آلمانی درمقدمه ی کتاب 1984 ترجمه ی حمیدرضا بلوچ دو مفهوم آرمان شهر و پاد آرمان شهر را شرح می دهد. تصویری که تا پیش از اورول جایگاهی در ادبیات نداشت.اصطلاح اُتوپیا یا آرمان شهر را ارسطو برای اولین بار در «رساله ی جمهوری» مطرح می کند، او در کتاب «جمهوری» جامعه ی آرمانی و دلخواه خودش را شرح می دهد و دسته های مختلف مانند معلمان و شاعران را در طبقات خاص خودشان قرار می دهد.مفهوم آرمان شهر در قرن شانزده و هفده میلادی، بعد از رنسانس، بسیار محبوب شد. در آن سال ها کتاب «اوتوپیا» توماس مور بسیار مشهور شده. توماس مور در این کتاب دیدگاهی مثبت به آینده داشت و روحیه ی امیدوارانه و متکی به نفسی برای انسان های آینده تصور می کرد.کتاب 1984 اورول مفهومی کاملا متضاد با آرمان شهر توماس مور تصویر می کند. گرچه در 1984 هم یک آرمان شهری وجود دارد اما خصوصیات آن نه تنها مثبت و امیدوارکننده نیست، بلکه تاریک، منفی و تمامیت خواه است. اورول در این کتاب ناتوانی و ناامیدی انسان امروز را نشان می دهد. بنابراین جامعه ی تصویر شده ی اورول را می توان «پادآرمان شهر» نامید.

شخصیت پردازی 1984

شخصیت اصلی داستان 1984 وینستون اسمیت است. او که در دسته اعضای عادی جامعه قرار دارد، فردی است با افکار بزرگ، فردی انقلابی که می تواند برای جامعه اش بسیار خطرناک باشد. او تنها کسی در آن جامعه است فکرش محدود به پیداکردن غذای کافی نیست بلکه به مبارزات پنهانی و ضدحزب فکر می کند. اسمیت در طول داستان با دختری به نام جولیا آشنا و وارد رابطه ی عاشقانه ای با او می شود. رابطه ی عاشقانه ای که از نظر حزب کاملا ممنوع و تنفرآمیز است. جولیا در طول داستان همراه و همنشین اسمیت می شود و این همنشینی اتفاقات بعدی داستان را شکل می دهد.

ژانر کتاب 1984 چیست؟

برای انتخاب ژانر مشهورترین نوشته ی جرج اورول، دو نظریه وجود دارد. نظریه ی اول کسانی هستند که این کتاب را در دسته ی علمی–تخیلی تقسیم می کنند و نظریه ی دوم کسانی هستند که این کتاب را در دسته ی داستان سیاسی قرار می دهند.استفاده ی نام نمادین برای وزارت خانه ها، یکی از نکات ظریف نوشته اورول است. برای مثال وزارت حقیقت با تعریف اورول جایی است که در آن وقایع را تغییر می دهند و حقایق جدید می سازند. وزارت فراوانی هم جایی است که در آن غذاها و مواد مورد نیاز را جیره بندی می کنند.تمام شخصیت های این کتاب علاوه بر نام نمادین، شخصیت نمادینی هم دارند. برای مثال «برادر بزرگ» نماد یک نظام دیکتاتوری است. حکومتی که بر زندگی مردم نظارت می کند و تمام کارهای آن ها را کنترل می کند.نماد های این کتاب به نام ها خلاصه نمی شوند، و جرج اورول نمادهای اصلی اش را در لابه لای متنش پنهان کرده است، نماد هایی مثل آزاداندیشی در برابر کنترل، دوستی در برابر خیانت و آزادی سیاسی در برابر سرکوب.نکته ای که بعد از خواندن 1984 در ذهن خواننده پررنگ می شود این است که آیا ممکن است شرایط به گونه ای تغییر کند که انسان آرزو هایش برای آزادی، شرافت، کمال و عشق را فراموش کند؟

درباره نویسنده کتاب ۱۹۸۴

اریک آرتور بلر با نام مستعار جورج اورول، زاده ی ۲۵ ژوئن ۱۹۰۳ و درگذشته ی ۲۱ ژانویه ۱۹۵۰، داستان نویس، روزنامه نگار، منتقد ادبی و شاعر انگلیسی بود. او را بیشتر برای دو رمان سرشناس و پرفروشش، مزرعه ی حیوانات و ۱۹۸۴ می شناسند. این دو کتاب بر روی هم بیش از هر دو کتاب دیگری از یک نویسنده ی قرن بیستمی، فروش داشته اند. او همچنین با نقدهای پرشماری که بر کتاب ها می نوشت، بهترین وقایع نگار فرهنگ و ادب انگلیسی قرن شناخته می شود.پدربزرگ او، توماس ریچارد آرتور بلر، یک روحانی بود. خود وی، خانواده اش را با دیدگاه طبقه ی اجتماعی و نه بر مبنای موقعیت موروثی توصیف می کند.جورج اورول، از اکتبر ۱۹۲۰ تا دسامبر ۱۹۲۷ میلادی، در پلیس سلطنتی هند در برمه خدمت می کرد. در آن دوران، برمه، استانی در هند بریتانیا بود. زندگی در محیطی طبقاتی در هند و انگلیس باعث نگاه ویژه ی او به پدیده ی فقر شد؛ موضوعی که مهم ترین عنصر رمان ها و نوشتارهای او را تشکیل می دهد.اورول به دلیل بیماری مزمن ریوی اش در بیمارستان بستری شد. او در همان بیمارستان با سونیا برونل ازدواج کرد.

اریک آرتور بلر

ترجمه های 1984

خوشبختانه تمام آثار جرج اورول به فارسی ترجمه شده اند. کتاب «قلعه ی حیوانات» و 1984 بیشترین تعداد و تنوع ترجمه را میان کتاب های دیگر اورول دارد. مترجمان بزرگی چون امیر امیر شاهی، محمد فیروز، حمیدرضا بلوچ و صالح حسینی کتاب قلعه حیوانات را ترجمه کرده اند. کتاب 1984 را هم صالح حسینی، مریم فیروزبخش و حمیدرضا بلوچ در نسخه های متفاوتی به فارسی برگردانده اند.رجه ی صالح حسینی و بهترین ترجمه کتاب 1984 است.

درباره مترجم کتاب ۱۹۸۴

صالح حسینی تحصیلات ابتدایی را در زادگاه خویش گذراند و سپس برای کسب مدرک کارشناسی وارد دانشگاه شیراز شد. پس از اخذ مدرک کارشناسی ارشد، مدرک دکترای خود را از دانشگاه جورج واشینگتن دریافت کرد. حسینی در سال ۱۳۵۸ تحصیلات خود را به پایان رساند و در همین سال به ایران بازگشت. وی در سال ۱۳۷۶ به عنوان منتقد و مترجم نمونهٔ کشور از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی ایران برگزیده شد.از جمله کارهای مشهور او می توان به ترجمهٔ کتاب ۱۹۸۴ اثر جرج اورول و مقدمهٔ دنیای قشنگ نو ترجمهٔ سعید حمیدیان اشاره کرد. ترجمه رمان دل تاریکی اثر جوزف کنراد یکی دیگر از ترجمه های معروف او در حوزهٔ ادبیات است.

فیلم 1984

در سال 1956 مایکل ردفورد فیلمی بر اساس رمان 1984 ساخت، که بسیار متعهد به متن بود. ردفورد متن اصلی رمان را با تغییر بسیار کمی تبدیل به فیلمنامه کرد. این فیلم در جدول فروش جهانی، بیشتر از 8 میلیون دلار درآمد داشت و بازیگرانی مشهور چون جان هارت در آن ایفای نقش می کردند. فیلم 1984 جایزه ی ان ام ای (NME Awards) را دریافت کرد و این جایزه روی فروش بیشتر این فیلم بسیار تاثیرگذار بود.

قسمتی از کتاب ۱۹۸۴

در فاصله نسبتا دوری یک هلیگوپتر در آسمان در پرواز بود و دایم فاصله خود را کم می کرد و از سطح سقف ساختمان ها پایین تر می آمد و بعد با یک حرکت دوباره اوج می گرفت و بالا می رفت. این هلیکوپتر جزء سازمان پلیس بود و از پشت پنجره ساختمان ها مردم را تحت نظر می گرفت.

وقتی هیچ نوع اثر خارجی که بتوان برای به یاد آوردن گذشته ها به آن رجوع کرد وجود نداشته باشد حتی مهمترین وقایع زندگی نیز از خاطر انسان می رود.

تا هنگامی که به هوش نیایند نمی توانند دست به انقلاب بزنند و تا هنگامی که انقلاب صورت نگیرد، به هوش نخواهند آمد.

آزادی، آزادی ابراز این حقیقت است که دو به اضافه دو چهار شود. اگر این حق اعطا شود، همه حقوق دیگر به دنبال آن تحصیل خواهد شد.

هنگامی که انسان، زندگی انسانی ندارد مرگ و زندگی مشابه است.

ما هم الان از زمان انقلاب و زمان قبل از آن چیزی نمی دانیم، تمام اسناد و مدارک و پرونده ها یا از میان رفته و یا مجعول است، تمام کتاب ها دوباره نویسی شده، تمام مجسمه ها، خیابان ها و ساختمان ها از نو نامگذاری شده و هر تاریخی تغییر یافته است و این وضع، همچنان هر روز به دنبال روز قبل و هر دقیقه به دنبال دقیقه ماقبل خود ادامه می یابد. تاریخ متوقف شده است و هیچ چیز جز زمان حال پایان ناپذیری که در آن همیشه حق با حزب است وجود ندارد.

یک جامعه طبقاتی فقط بر اساس فقر و نادانی می تواند امکان پذیر باشد.

فقط چهار طریق برای سقوط یک طبقه حاکمه وجود دارد: یا از خارج مورد حمله قرار می گیرد و مغلوب می شود، و یا به حدی در حکومت عدم کفایت نشان می دهد که توده های مردم تحریک به انقلاب می شوند و یا اجازه می دهد که یک طبقه متوسط ناراضی به وجود آید و یا آنکه اصولا اعتماد به خود و علاقه به حکومت را از دست می دهد.

در مقابل درد هیچکس نمی تواند قهرمان بماند. هیچکس.

قدرت وسیله نیست بلکه هدف است. انسان یک دیکتاتوری ایجاد نمی کند که انقلاب را حفظ کند بلکه انقلاب برپا می کند که دیکتاتوری را به وجود بیاورد.

چرا باید کتاب صوتی 1984 را خواند؟

دلایل زیادی برای خواندن کتاب 1984 وجود دارد، این کتاب داستان جذاب و خواندنی ای دارد که خواننده را جذب می کند. شخصیت های نمادین کتاب طوری خلق شده اند که مسائل مهمی مانند انسانیت را زیر سوال ببرند. کتاب صوتی 1984 در دسته ی کتاب های داستان های انگلیسی قرار دارد. کتاب صوتی 1984 مناسب برای گروه سنی بزرگ سال است. خوانش کتاب صوتی صوتی 1984 را آرمان سلطان زاده به عهده داشته است. کتاب صوتی 1984 جزو کتاب های حجیم و بلند با موضوع داستان های انگلیسی است. این کتاب برای افرادی که وقت بیشتری برای مطالعه دارند و می خواهند در زمینه ی داستان های انگلیسی زمان بیشتری را به مطالعه اختصاص دهند انتخاب مناسبی است.

شناسنامه کتاب ۱۹۸۴

  • نویسنده: جرج اورول
  • ترجمه: مهدی بهره مند
  • تعداد صفحات: ۳۵۲
  • نسخه صوتی:دارد
  • نسخه الکترونیکی: دارد

مشخصات کتاب صوتی ۱۹۸۴


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (662 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (114 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (77 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (66 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (33 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان