دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / فرهنگ و هنر / معرفی کتاب /

معرفی رمان ژنرال در هزار توی خود اثر گابریل گارسیا مارکز 

پنجشنبه، 13 آبان 1400
کتاب ژنرال در هزار توی خود، اثر بی‌نظیر دیگری از گابریل گارسیا مارکز، توصیفی است از واپسین روزها یا به عبارتی دیگر، حقیقت آخرین سفر قهرمان آزادی خواه آمریکای لاتین سیمون بولیوار.

درباره کتاب ژنرال در هزار توی خود

ژنرال در هزارتوی خود (به اسپانیایی :El general en su laberinto) رمانی است از نویسنده کلمبیایی برنده جایزه نوبل ادبیات، گابریل گارسیا مارکز که اساس کتاب شرح حالی از واپسین روزهای زندگی رهبر و آزادی خواه کلمبیای بزرگ، سیمون بولیوار است. نخستین چاپ این کتاب در سال ۱۹۸۹ میلادی به زبان اسپانیایی منتشر شد. آثار و مدارک تاریخی کتاب بر اساس واپسین سفر بولیوار از بوگوتا به نوار ساحلی کلمبیا به قصد سفر به اروپا است. با توجه به شواهد تاریخی، مارکز در این کتاب تصویری جالب از ناامیدی، بیماری و مرگی که به ناچار بر عشق بولیوار به سلامتی و زندگی چیره می شود را به نمایش گذاشته است.هر چند که بسیاری از منتقدان ساکن آمریکای لاتین اذعان کرده اند که این کتاب ضربه بزرگی به وجه یکی از سرشناس ترین و نمادین ترن افراد این قاره وارد کرده است. آنها عمده مطالب این کتاب را خلاف واقع دانسته و این کتاب را تنها به زندگی سیمون بولیوار از دیدگاه مارکز تشبیه کرده اند، هر چند که برخی دیگر از منتقدان ادبی این قاره این کتاب را به مثابه آهنگی نوید بخش تشبیه کرده اند که در راستای ارتقای فرهنگ این قاره و به چالش کشیدن مشکلات سیاسی و فرهنگی در این منطقه جغرافیایی کمک شایان توجه ای کرده است. منتقدان موافق این کتاب عقیده دارند که مارکز دریا را در متن این کتاب به عنوان نمادی برای زندگی نوین و جهانی نو در منطقه آمریکای جنوبی به کار برده است و سیمون بولیوار (که در این کتاب نمادی از خودکامگان منطقه به شمار می آید) برای ترک کلمبیا هر چه بیشتر به دریا، نزدیک تر می شود، شانسش برای زندگی کمتر و یاس و ناامیدی بیشتری در برابر خود می بیند.این کتاب تا کنون به ۲۱ زبان ترجمه شده است که متن این کتاب از روی نسخه انگلیسی آن در سال ۱۳۷۰ خورشیدی توسط هوشنگ اسدی (انتشارات مهناز) به فارسی ترجمه و منتشر شد.

خلاصه کتاب ژنرال در هزار توی خود

«ژنرال در هزارتوی خود» رمانی است که شرح حالی از واپسین روزهای زندگی رهبر و آزادی خواه کلمبیا، سیمون بولیوار، به دست می دهد. رویای بزرگ سیمون بولیوار که تاریخ او را با نام «آزادی بخش» ستوده است، متحد کردن کشورهای امریکای لاتین بود. یک و نیم قرن پس از عبور سیمون بولیوار از تاریخ، مارکز در این کتاب از دیدگاهی تازه و در اثری جذاب به او نگریسته است. آثار و مدارک تاریخی کتاب بر اساس واپسین سفر بولیوار از بوگوتا به نوار ساحلی کلمبیا به قصد سفر به اروپا است. با توجه به شواهد تاریخی، مارکز در این کتاب تصویری جالب از ناامیدی، بیماری و مرگی که به ناچار بر عشق بولیوار به سلامتی و زندگی چیره می شود را به نمایش گذاشته است. هر چند بسیاری از منتقدان ساکن امریکای لاتین اذعان کرده اند که این کتاب ضربه بزرگی به یکی از سرشناس ترین و نمادین ترین افراد این قاره وارد کرده است.

درباره نویسنده کتاب ژنرال در هزار توی خود

گابریل خوزه گارسیا مارکز، زاده ی ۶ مارس ۱۹۲۷ در دهکده ی آرکاتاکا درمنطقه ی سانتامارا در کلمبیا - درگذشته ی ۱۷ آوریل ۲۰۱۴، رمان نویس، نویسنده، روزنامه نگار، ناشر و فعال سیاسی کلمبیایی بود. او بین مردم کشورهای آمریکای لاتین با نام گابو یا گابیتو (برای تحبیب) مشهور بود و پس از درگیری با رییس دولت کلمبیا و تحت تعقیب قرار گرفتنش در مکزیک زندگی می کرد. مارکز برنده ی جایزه ی نوبل ادبیات در سال ۱۹۸۲ را بیش از سایر آثارش به خاطر رمان صد سال تنهایی چاپ ۱۹۶۷ می شناسند که یکی از پرفروش ترین کتاب های جهان است.مارکز یکی از نویسندگان پیشگام سبک ادبی رئالیسم جادویی بود، اگرچه تمام آثارش را نمی توان در این سبک طبقه بندی کرد. پزشکان در سال ۲۰۱۲ اعلام کردند که مارکز به بیماری آلزایمر مبتلا شده است.او برای نوشتن کتاب خاطرات روسپیان غمگین من، چاپ ۲۰۰۴، حدود ده سال وقت صرف کرد. در ژانویه ی ۲۰۰۶ اعلام کرد که دیگر تمایل به نوشتن را از دست داده است. میراث او، مجموعه ی بزرگی از کتاب های داستانی و غیرداستانی است که با پیوند دادن افسانه و تاریخ در آن، همه چیز را ممکن و باورکردنی می نماید. گابریل گارسیا مارکز در سال ۱۹۸۲ جایزه ی ادبی نوبل را دریافت کرد و بنیاد نوبل در بیانه ی خود او را «شعبده باز کلام و بصیرت» توصیف کرد. تمام داستان های وی به نثری نوشته شده اند که از نظر رنگارنگی و جاذبه ی غریبشان، فقط می توان آن ها را با کارناوال های آمریکای جنوبی مقایسه کرد.گابریل گارسیا مارکز، در روز پنجشنبه ۱۷ آوریل ۲۰۱۴، در ۸۷ سالگی، در مکزیکوسیتی درگذشت. جسد وی فردای آن روز در روز آدینه در مکزیکوسیتی سوزانده و بخشی از خاکستر جسد وی به زادگاهش کلمبیا منتقل شد.

درباره مترجم کتاب ژنرال در هزار توی خود

هوشنگ اسدی (زاده ۲۳ دی ۱۳۲۸ در تهران) نویسنده، روزنامه نگار و مترجم ایرانی است کتاب او نامه هایی به شکنجه گرم، در تابستان ۲۰۱۱ (۱۳۹۰) برنده جایزه جهانی حقوق بشر شد او همچنین عضو شورای سردبیری روز آنلاین بود.هوشنگ اسدی رشته روزنامه نگاری را در دانشکده علوم اجتماعی به پایان برد. در دومین سال تحصیل -۱۳۴۹- توسط صدرالدین الهی رئیس دپارتمان روزنامه نگاری دانشکده، به روزنامه کیهان معرفی شد. ابتدا عضو سرویس حوادث بود. سپس به عنوان دبیر سرویس گزارش، معاون سردبیر شب، سردبیر شب، معاون سر دبیر به فعالیت پرداخت. در سال ۱۳۵۷ به عنوان یکی از اعضای اولین و آخرین شورای سردبیری کیهان انتخاب شد. شورای سردبیری شامل رحمان هاتفی، محمد بلوری، هوشنگ اسدی، مجتبی راجی و مهدی سحابی، به اتفاق آرا رحمان هاتفی را به عنوان سردبیر انتخاب کرد و هوشنگ اسدی، نماینده شورای تحریریه در شورای عمومی کیهان و مسئول مذاکره با گروه های سیاسی شد. اعضای شورای سردبیری در سال ۱۳۵۸ به همراه عده زیادی از نویسندگان و خبرنگاران تحریریه پاکسازی شدند.هوشنگ اسدی همراه با گروهی از اخراج شدگان از کیهان مجله آفتاب را تأسیس کردند. این مجله هم مورد هجوم قرار گرفت و تعطیل شد. هوشنگ اسدی به روزنامه مردم رفت و تا زمان دستگیری در ۱۷ بهمن ۱۳۶۱ در این روزنامه به عنوان خبرنگار فعالیت داشت. او بعد از آزادی، به نام مستعار بهار ایرانی سردبیر مجله گزارش فیلم ۱۳۷۰ تا ۸۰ شد.هوشنگ اسدی در سال ۱۳۸۲ به همراه همسرش نوشابه امیری به پاریس مهاجرت کرد. او در سال های مهاجرت، عضو مؤسس و شورای سردبیری روزآنلاین، روزنامه سبز و انجمن بین المللی روزنامه نگاران ایرانی بوده است.

قسمتی از کتاب ژنرال در هزار توی خود

پایان یک روز پرسروصدا فرا رسیده بود. سربازان سواره نظام سبک اسلحه و هنگ پیاده نظام مستقر در یک پادگان به خاطر عدم دریافت جیره و مواجب خودشان در طول سه ماه گذشته دست به آشوب و بلوا زده بودند. این ظاهر قضیه بود. دلیل واقعی اغتشاش آن ها که بیش ترشان هم ونزئولایی اند جنگ در راه آزادی چهار ملت متفاوت دیگر بود. اما در چند هفته ی اخیر آن چنان در خیابان ها در معرض پرخاش و توهین مردم قرار گرفته بودند که حالا دلیلی داشتند تا بعد از رفتن ژنرال نگران جان و مال خودشان باشند. اغتشاش آن ها با پرداخت هزینه ی سفر، به اضافه ی یک هزار پزوی طلا به جای هفتاد هزار پزوی طلا که مورد درخواست آن ها بود، خوابید و در شام گاه آن روز به طور دسته جمعی به سوی سرزمین مادری شان حرکت کردند.

یک عده زن نیز به همراه باروبندشان، و تمامی فرزندان و حیوانات اهلی شان به دنبال آن ها راه افتادند. حتی صدای بلند طبل بزرگ و سنج و شیپورهای مارش نظامی این نظامیان نیز تتوانست بر غوغای دسته هایی از اوباش و اراذل که سگ های خود را به روی حرکت دسته جمعی آن ها باز کرده بودند و مرتباً هفت ترقه به زیر پای آن ها پرتاب می کردند تا نظم حرکت آن ها را برهم بزنند، فایق آیند؛ رفتاری که حتی علیه ی قوای دشمن شان نیز به عمل نیآورده بودند. یازده سال پیش نیز، پس از سه قرن طلایی حکومت جبارانه ی اسپانیا بر آن جا، نایب السلطنه ی درنده خوی حاکم بر آن ها مجبور شد خودش را به صورت خدمت کاری درآورده و از طریق همین خیابان ها فرار بکند.

اما بعکس این ها، چمدان های او پر از تندیس های طلایی، سنگ های زبرجد خام تراش نخورده، تندیس های کوچک قدیسین و پروانه های کریستالی آب طلا شده ی ساخت موزکو بود، اما کسی از اهالی آن جا نبود که روی بالکن خانه ی خود نایستاده باشد تا ضمن بدرقه ی او شاخه های گل را نثار قدوم او کند و از صمیم قلب برایش سفری خوش و دریایی آرام و عاری از خطر آرزو کند.

شناسنامه کتاب ژنرال در هزار توی خود

  • نویسنده: گابریل گارسیا مارکز
  • ترجمه: هوشنگ اسدی
  • انتشارات: ثالث
  • تعداد صفحات:348
  • نسخه صوتی:دارد
  • نسخه الکترونیکی: دارد

مشخصات کتاب صوتی ژنرال در هزار توی خود


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 09 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
مراحل سابمیت مقاله
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI