ساعدنیوز
ساعدنیوز

معرفی رمان مرگ کسب و کار من است اثر روبر مرل

  شنبه، 25 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
معرفی رمان مرگ کسب و کار من است اثر روبر مرل
مرگ کسب و کار من است رمانی از روبر مرل، نویسنده فرانسوی است که آن را زندگی‌نامه رودلف فرانتس هوس می‌دانند. البته همه حوادث کتاب با حوادث زندگی فرانتس هوس همخوانی ندارد اما رویه کلی داستان و اتفاقات اصلی دقیقا با زندگی فرمانده اردوگاه آشویتس منطبق است.

درباره کتاب مرگ کسب و کار من است

مرگ کسب و کار من است Death Is My Trade ، نوشته ی روبر مرل (Robert Merle)؛ زندگی فرمانده و مسئول اردوگاه آشویتز، رودلف هوس را روایت می کند اما در تمام قصه اثری از نام فرمانده دیده نمی شود چون روبر مرل نام رودلف هوس را به رودلف لانگ تغییر داده است. تغییر نامی که نه برای پنهان کردن هویت هوس، بلکه برای وفاداری به واقعیت اتفاق افتاده است.

روبر مرل در نیمه ی اول مرگ کسب و کار من است داستان کودکی و نوجوانی رودلف لانگ را روایت می کند، داستانی که با واقعیت کودکی فرمانده ی آشویتز، متفاوت است و همین تفاوت بزرگ قصه با واقعیت باعث می شود استفاده از نام اصلی فرمانده در کتاب، از نظر مرل صادقانه به نظر نرسد.

کتاب از روزهای کودکی لانگ شروع می شود، زمانی که او در خانه ای بسیار مذهبی با حضور پدری منضبط و مستبد بزرگ می شود. پدری که تمام گناهان پسرش را بر دوش می گیرد با امید به این که فرزندش در آینده کشیش شود. اما الگوی همیشگی رودلف لانگ، عمویش است، عمویی که یک افسر نظامی ست. و جرقه ای در تاریخ رودلف لانگ را به آرزوی همیشگی اش می رساند: جنگ جهانی دوم.

حزب نازی رودلف را از سال 1939 تا سال 1945 در جایگاه فرمانده ی ارشد و مسئول اردوگاه آشویتز می نشاند. اردوگاهی که قبل از اشغال لهستان به دست آلمان؛ پایگاه نظامی ارتش لهستان محسوب می شد اما در طی جنگ جهانی دوم توسط حزب نازی به بزرگ ترین اردوگاه کار اجباری تبدیل می شود. رودلف در آشویتز ماموریت نهایی زندگی اش را انجام می دهد و آن ماموریت چیزی نیست جز کشتن هرچه بیش تر یهودیان و خلاصی هرچه بهتر از اجسادشان.

داستان مرگ کسب و کار من است، بر اساس سیر تاریخی اتفاقات پیش می رود. داستان از کودکی رودلف لانگ درست زمانی که جنگ جهانی اول در جریان است، شروع می شود. بعد از آن مرل، قصه ی افسردگی همگانی ای که در سال های بعد از جنگ گریبان گیر همگان شده است را تعریف می کند و بعد به جنگ جهانی دوم و ارتقا رودلف لانگ به سمت فرماندهی می رسد. نقطه ی اوج روایت بخش هایی است که جزییات مسِئولیت لانگ در آشویتز برای خواننده افشا می شود.

جنایت به روایت اول شخص

روبر مرل قصه ی حیرت انگیز مرگ کسب و کار من است را ساده و شبیه داستان های متعارفی که از یک واقعیت تاریخی الهام گرفته اند، تعریف نمی کند. راوی مرگ کسب و کار من است خود رودلف لانگ است. روایت از زبان اول شخص داستان باعث می شود به شخصیت اصلی نزدیک شویم و او را در همه ی حوادث هولناک داستان همراهی کنیم. با این هم گامی از افکار، کارهای و انتخاب های لانگ در جایگاه یک همراه نزدیک باخبر می شویم و می توانیم رویدادهای کتاب را از زاویه دید او بررسی کنیم. با این شکل روایت انگار می توانیم درگیری های فکری و تعلل رودلف لانگ را در جنگ میان اطاعت و تفکر درک کنیم و بفهمیم که متعصبانه یک اعتقاد را پذیرفتن، چه طور می تواند هر تصمیمی را بدیهی جلوه دهد. همانطور که از نظر رودلف لانگ، تمام قتل هایی که او در طول داستان انجام می دهد کاملا طبیعی و در حد اطاعت امر است.

خلاصه داستان مرگ کسب و کار من است

داستان این رمان در سال 1913 و در زمان سیزده سالگی رودولف لانگ آغاز می شود. پدر و مادرش او را به شکلی افراطی تحت تعلیم آموزه های مسیحیت کاتولیک قرار می دهند که به هیچ وجه دلخواه و مطلوب رودولف نیست. پدر رودولف، که شخصیتی بی ثبات است و با پسرش رابطه ای خشک و نه چندان صمیمانه دارد، می خواهد که او یک کشیش شود. اما رودولف لانگ در پانزده سالگی به ارتش می پیوندد و پس از سال ها، به سِمت فرماندهی اردوگاه آشویتس در سال 1943 دست می یابد. آشویتس که در ابتدا اردوگاه کار اجباری است اما پس از مدتی به اردوگاهِ نیستی تبدیل می شود، جایی است که فرآیند آهسته ی ساخت «کارخانه ای برای مرگ» در آن به وقوع می پیوندد. لانگ خیلی سخت کار می کند تا به هدف خود برسد: کشتن هر چه بیشتر دشمنان و خلاص شدن از شر جسدها به بهترین شکل ممکن.

درباره نویسنده کتاب مرگ کسب و کار من است

روبر مرل، نویسنده فرانسویِ (۲۸ اوت ۱۹۰۸ - ۲۸ مارس ۲۰۰۴) زاده شده در شهر Tébessa الجزایر که پدرش در جنگ جهانی اول در تنگه داردانل کشته شد و خودش هم وقتی جنگ جهانی دوم آغاز شد، به استخدام ارتش فرانسه درآمد. او اما در سال ۱۹۴۰ در تخلیه دانکرک در ساحل زویدکوت توسط آلمانی ها به اسارت درآمد؛ اما بعد که آزاد شد به نوشتن روی آورد.
گرچه تمام آثار روبرمرل (robert merle) به زبان فرانسه نوشته شده اند اما در واقع او یک نویسنده ی الجزایری است، کشوری که سال ها مستمعره ی فرانسه بود و مرل را به نویسنده ای فرانسوی تبدیل کرد. نویسنده ای که در جنگ جهانی دوم حضور داشت. مرل مترجم زبان انگلیسی در ارتش فرانسه بود. او در دوران جنگ اسیر شد و به زندانی در شهر دورتموند آلمان منتقل شد. بعد از مدتی توانست از زندان فرار کند اما در نزدیکی مرز بلژیک دستگیر و به زندان برگردانده شد. لمس این تجربیات باعث شد که توصیفات مرل در دومین کتابش، مرگ کسب و کار من است بسیار شفاف، دقیق و دست اول باشد.
اگرچه مرل تحصیلات تکمیلی اش را در فرانسه گذراند و دکترای ادبیاتش را از دانشگاهی فرانسوی گرفت اما خودش در مصاحبه های مختلف تاکید کرده که از نویسندگان بزرگ تاثیر گرفته است: «نمی توانم انکار کنم که تحت تاثیر رمان نویس های انگلیسی قرن هجدهم مثل هنری فیلدینگ، ساموئل ریچاردسن و رمان نویس های قرن نوزدهم مثل جین آستین و دیکنز بودم. و از بین نویسندگان فرانسه هم باید به استاندال اشاره کنم. از نویسندگان روسی از تولستوی، داستایفسکی و چخوف تاثیر گرفتم. من از نویسندگانی که روانکاوان خوبی هستند خوشم می آید مثل استاندال و داستایفسکی. من تحت تاثیر آنها بودم. شخصا روی انسجام روانشناختی شخصیت ها خیلی حساس هستم.»
اگرچه تنها رمان های روبر مرل به فارسی ترجمه شده اند اما او علاوه بر نوشتن رمان، دو مجموعه کتاب درباره ی تاریخ فرانسه در قرن هفدهم و هجدهم فرانسه هم تالیف کرده است.
روبر مرل را در ایران با سه نام بزرگ گره خورده: محمد قاضی، ابوالحسن نجفی و احمد شاملو. ابوالحسن نجفی با ترجمه «آخر هفته در زودکوت» (شنبه و یکشنبه در کنار دریا) در سال ۱۳۴۶، احمد شاملو با ترجمه «مرگ کسب وکار من است» در سال ۱۳۵۲ (نشر نگاه) و محمد قاضی با ترجمه «قلعه مالویل» در سال ۱۳۵۶ (نشر علمی فرهنگی) سه تا از بهترین آثار ادبی جهان را در اختیار خواننده های فارسی زبان گذاشتند. جز اینها، دو اثر دیگر نیز از مرل به فارسی ترجمه شده: «مادراپور» با ترجمه دکتر مهدی سمسار (نشر خوارزمی)، و «جزیره» با ترجمه فرهاد غبرایی (نشر نیلوفر). از این منظر روبر مرل نویسنده خوش شانسی است در ایران، که مهم ترین آثارش توسط بهترین مترجم های ایرانی ترجمه شده. روبر مرل، نویسنده شهیر فرانسوی، برنده جوایز گنکور و ژان ژیونو، از مهم ترین نویسنده های تاریخ ادبیات فرانسه و جهان است که توانسته وضعیت نسل خود را به خوبی و با جزئیات تشریح کند.

آثار:

تعطیلات در زوید کوت (۱۹۴۹)، ترجمه: ابوالحسن نجفی با عنوانشنبه و یکشنبه کنار دریا (۱۳۴۶)
- مرگ کسب و کار من است (۱۹۵۲)، ترجمه: احمد شاملو
- جزیره (۱۹۶۲) ترجمه: فرهاد غبرایی
- مونکادا، اولین نبرد فبدل کاسترو (۱۹۶۵)
- حیوان خردمند (۱۹۶۷، نسخه انگلیسی: روز دلفین)
- پشت شیشه (۱۹۷۰)
- قلعه مالویل (۱۹۷۲)، ترجمه: محمد قاضی (۱۳۵۶)
- مردان حفاظت شده (۱۹۷۴، نسخه انگلیسی: عامل مردانگی)
- مادراپور (۱۹۷۵)، مترجم مهدی سمسار (۱۳۵۹)
- بت (۱۹۸۷)
- روز برای ما بر نمی آید (۱۹۸۷)
- شخصیت انسان (۱۹۸۹)
- مجموعه کتابهای ثروت فرانسه (۱۹۷۷ - ۲۰۰۳)

قسمتی از کتاب مرگ کسب و کار من است

پدر، مرا نگاه کرد. من دهن واکردم اما کم ترین صدایی ازم درنیامد. ابلیس همه ی وجودم را تسخیر کرده بود. شروع کردم به تکان دادن لب هایم، که یعنی دارم با صدای آهسته دعا می خوانم؛ در همان حال به خودم فشار می آوردم که به کلمه های دعا فکر کنم، اما همه اش بی فایده بود. موفق نمی شدم. (کتاب مرگ کسب و کار من است – صفحه ۵۹)

اشمیتز یک مشت ماسه برداشت گذاشت از لای انگشت هایش بریزد و با تنفر گفت: واسه خاطر این همدیگر را بشکند! (کتاب مرگ کسب و کار من است – صفحه ۱۰۲)

برای من مسئله روشن است: به ام اعتماد کرده اند کاری دستم سپرده اند؛ و وظیفه ی من حکم می کند آن را خوب انجام بدهم. همین و بس. (کتاب مرگ کسب و کار من است – صفحه ۱۶۴)

دهکده ها را به آتش می کشیدیم، مزرعه ها را غارت می کردیم، درخت ها را می انداختیم، میان نظامی و غیرنظامی، میان زن و مرد، میان صغیر و کبیر فرق نمی گذاشتیم: هر که لتونیایی بود محکوم به مرگ بود. وقتی مزرعه یی را می گرفتیم و سکنه اش را قتل عام می کردیم جنازه ها را توی چاهی می ریختیم و چندتا نارنجک هم می انداختیم روشان. بعد، شب همه ی اسباب و اثاث خانه را می آوردیم وسط محوطه و «آتش شادی» روشن می کردیم و شعله بلند و روشن از روی برف سر به آسمان می کشید. (کتاب مرگ کسب و کار من است – صفحه ۱۸۱)

شناسنامه کتاب مرگ کسب و کار من است

نویسنده: روبر مرل

مترجم: احمد شاملو

ناشر: نگاه

تعداد صفحات: 464

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (217 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (113 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (38 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (25 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (21 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (14 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (13 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (13 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پلیس یه خانومی رو گرفته که چرا یکطرفه میری گفته به شما ربطی نداره من زن آقای قرائتی ام +ویدئو😂👌 (13 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (13 نظر) رونمایی از 8 مادرشوهر مهربون غزل بدیعی، همسر داغ دیده رضا داوودنژاد/ خدا حفظشون کنه (13 نظر) شوخی رهبر انقلاب با حامد حدادی بسکتبالیست تیم ملی ایران/ نیازی به پریدن نیست....+فیلم (12 نظر) ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس (11 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (12 نظر) 3 روز از مفقود شدن یسنا، دختر 4 ساله، گذشت/ اعزام بالگرد به منطقه (10 نظر)
دیگران می‌خوانند   
5 ترکیب ساده و ارزان برای تمیز کردن لیوان کدر با 3 ترفند ساده لباس آب رفته را به حالت اول بازگردانید 4 خاصیت عجیب وایتکس برای شاداب شدن گیاهان آپارتمانی (فیلم) حامد آهنگی: ما تو جکوزی چیزایی از سید جواد هاشمی دیدیم که تا حالا ندیده بودیم! معرفی مهم‌ترین موزه‌های استانبول اعتراف جالب طناز طباطبایی/ عاشق این فوتبالیست بودم! جنجالِ بیلبورد پرحاشیه در تهران؛ شباهت کاراکتر مافیای زباله به بهنام بانی!+عکس آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت +عکس خوانندگی خنده دار حامد آهنگی به زبان چینی/ سلطان اشعار نامفهوم😂+فیلم تعریف و تمجید پسر شقایق فراهانی از مادرش + ویدئو/مامانش چه ذوقی میکنه باورش نمیشه ...! تحلیل خنده دار مهران مدیری از تبلیغات تلویزیونی/ رب گوجه فرنگی چه ربطی به کیک داره آخه!! +فیلم کادوی عجیب و معنادار بهرنگ علوی برای مهران غفوریان؛ آدامس ترک سیگار!+ویدیو/ بخاطر دخترت خریدم (فیلم) ماجرای عکس معروف حاج قاسم که روی زمین خوابیده و برگ های پاییزی روی ایشان ریخته / عسل خانم تنها تسکین دهنده روزهای ناراحتی سردار ... چیدمان قاشق چنگال های خوشگل و شبرنگ فریبا نادری روی میز شام رنگی و مفصلش برای بازیگران/ چه باسلیقه عکس هایی که شایعه رابطه داماد و مادرزن بودن مریم امیرجلالی و مجید یاسر را بر سر زبان‌ها انداخت! تاب بازی سپیده بزمی پور، همسر شاهرخ استخری با دخترش پناه در بلژیک+ویدیو/ چه مامان باحوصله و پایه‌ای😍 صفی الدوله “سریال گیل دخت” در کنار همسر هنرمند و دختر زیباش +عکس عجیب و غریب ترین تولیدات ایران خودرو که از آن بی اطلاعید/ از سمند کوپه تا پیکان جدید با ظاهری عجیب +فیلم عربی حرف زدن دم دری و خنده دار حامد آهنگی با علی انصاریان/ اهلا وسهلا حبیبی😂+فیلم تصاویر جهانی از پَرش بلند حسن یزدانی کشتی گیر ایرانی/ برگای رونالدو با این عکس ریخت +عکس گریه‌های تلخ و دردناک ساکنین روستای امامزاده ابراهیم در رشت پس از آتش سوزی مهیب چند روز پیش+ویدیو/ تصاویر قبل و بعد گویای همه چیزه تصویری از منوچهر هادی و یکتا ناصر در پشت صحنه سریال دل قبل از طلاقشان/چهره شاد هنرمندان و لبخندی که دیگر نیست +عکس رونمایی از مادر کم سن و سال و محجبه امید نورافکن ستاره فوتبال/ همیشه کنار هم و سلامت +عکس آیت‌الله جنتی: رهبر انقلاب، جوانی ما را قبول ندارند! +فیلم نگاهی به موتور سوزوکی امیرمحمد یزدانی کشتی گیر افتخار آفرین/ علاقه خاص آقای ورزشکار به موتورها +عکس روایت قابل تامل مهناز افشار از شکست و سرخوردگی پس از مهاجرتش+ویدیو/ داغ بودم نفهمیدم! (عکس) وقتی همسر خلاق یک آقا تی شرتی منحصر به فرد برای او می دوزد! / مروری بر تی شرت های دو سال اخیر با یک مارک و سراسر جیب!!! چهره دلنشین و مظلوم آقای شمر سریال مختارنامه در واقعیت/ با این استایل عمرا بشناسیدش!+عکس وقتی رضا داوودنژاد خودش زمان فوتش را اعلام میکنه+فیلم (عکس) روش خلاقانه یک کارگر ساختمانی برای صرفه جویی در وقت در فضای مجازی پربازدید شد / قشنک تهدید صاحبکار رو به فرصت تبدیل کرده! امتناع مقام معظم رهبری از خوردن غذای لاکچری در یک رستوران چینی و سفارش غذای معمولی+ عکس/ ثبت این لحظه توسط صاحب رستوران و قاب کردن و نصب آن بر دیوار (عکس) وقتی یک مادر حداکثر استفاده رو از شلوارهای جین خانواده میکنه! / یعنی نذاشته یک سانتی متر به هدر بره!😃 (فیلم) شوخی خنده دار شهاب حسینی و پژمان جمشیدی با اسم یک دختر/ بیچاره دختره کشت خودشو😂 (عکس) کیک تولد پروانه ای بارانا، دختر علیرضا بیرانوند / تولد با تم دلتنگی برای بابا و پاسخ بابا به یکی یه دونش از هزاران کیلومتر دورتر! ویدئویی از تدریس محمود احمدی نژاد برای دانشجویان مختلط مهندسی عمران (عکس) استایل دهه شصتی حامد آهنگی در دوران مدرسه با پیراهن پلنگی و شلوار خمره‌ای! / از همون موقع تو مدرسه آتیش میسوزوند! ویوی فوق العاده چشم نواز آپارتمان مهدی قائدی در دوبی رو به برج های شیخ نشین در استوری همسر سابقش / فقط لباس عربی و دمپایی قائدی😁 تسلط شگفت انگیز و غیرقابل باور پیرمرد ماهی فروش اهوازی به زبان انگلیسی+ویدیو/ چقدر عالی و بدون لهجه حرف میزنه (فیلم) ماجرای ازدواج ملیکا شریفی نیا، حدیث سریال دلنوازان با عمو پورنگ که در فضای مجازی سرو صدا کرد! جواب حیرت برانگیز الهام حمیدی به مریم مومن درباره ازدواج هایش +ویدئو/ رونمایی از بزرگترین تصمیم اشتباه خانم بازیگر !
تیتر امروز   
راز معمای جسد بی‌سر مرد افغانستانی در اتوبان همت تهران فاش شد اعتراف جالب طناز طباطبایی/ عاشق این فوتبالیست بودم! امتناع مقام معظم رهبری از خوردن غذای لاکچری در یک رستوران چینی و سفارش غذای معمولی+ عکس/ ثبت این لحظه توسط صاحب رستوران و قاب کردن و نصب آن بر دیوار (تصاویر) ابتکار جالب هوش مصنوعی در ایجاد ضرب‌المثل‌های فارسی! (2) باهوشا بگن این عکس چه مشکلی داره؟! رونمایی از مدارک فساد پسر معاون اول سابق قوه قضائیه که اعترافات خود را پس گرفته بود! (تصویر) نمونه‌ای از یک معلم خوش‌ذوق که عاشق کار خود است! (ویدئو) صحنه‌ی آخرالزمانی همنشینی آتش‌فشان و صاعقه! راز قدرت مانور مگس‌ها در این تصویر فاش شد! (ویدئو) بیک، از فرانسه تا ایران به روایت علی‌اکبر رفوگران ویدئویی عجیب از بازی کردن یک دانشجو سر کلاس درس / وقتی پدر و مادرت فکر می‌کنن داری تو دانشگاه درس می‌خونی 😂 (ویدئو) چند لحظه قبل از انقراض دایناسورها را ببینید (تصویر) با عجیب‌ترین میوه‌ی دنیا آشنا شوید! بازگشت دلار به کانال 59هزار/ دلار تلگرامی خریدار ندارد دانلود آهنگ جدید "خط قرمز» سهراب پاکزاد +فیلم/ انگار اصلا بی تو یجوریه تنها برم توی جمعا میره توهم اخمام...
منتخب روز   
عجیب و غریب ترین تولیدات ایران خودرو که از آن بی اطلاعید/ از سمند کوپه تا پیکان جدید با ظاهری عجیب +فیلم کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ...